Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitionare case de marcat: Facilitati fiscale. Calcul profit reinvestit

18-Ian-2019
3357

In analiza de astazi se pleaca de la cazul unei societati care a achizitionat case de marcat cu valoarea de 2300/buc. Codul fiscal permite incadrarea in categoria mijloacelor fixe supuse amortizarii fiscale a activelor cu o valoare mai mica decat 2500 lei, astfel: In cazul unei imobilizari corporale care, la data intrarii in patrimoniu, are o valoare fiscala mai mica decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, contribuabilul poate recupera aceste cheltuieli prin deduceri de amortizare, potrivit prevederilor prezentului articol, este precizat la art. 28 alin. (21) din Codul fiscal.

Tinand cont ca acestea nu se incadreaza la mijloace fice, exista posibilitatea sa le incadram ca si mijloace fixe si sa beneficiem de facilitatile fiscale, si anume de scutirea de impozit pe profit, respectiv a profitului investit in achizitionarea acestora? Daca da, care este procedura? Cum se acorda practic aceasta scutire (cum se face calculul)?

Raspunsul specialistului

Din intrebarile formulate de dumneavoastra retinem ca sunteti o persoana juridica platitoare de impozit pe profit care, potrivit prevederilor OUG nr. 1/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile ulterioare, aveti obligatia achizitionarii si utilizarii acestor aparate. Adica incasati, integral sau partial cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul sau a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie.

In ceea ce priveste aplicarea scutirii de la plata impozitului pe profit mentionam ca prevederile art. 22 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare si cele ale pct. 11 din normele metodologice aprobate prin HG nr. 1/2016, cu modificarile ulterioare, se refera la activele corporale care se incadreaza in subgrupa 2.1 privind echipamentele tehnologice si la cele din clasa 2.2.9. (calculatoare electronice si echipamente periferice, masini, aparate de casa, de control si de facturare si in programe informatice) din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin HG nr. 2139/2004, cu modificarile ulterioare.

Va reamintim ca mijloacele fixe amortizabile (activele corporale) sunt acele imobilizari corporale care, potrivit prevederilor art. 28 alin. (2) din Codul fiscal, trebuie sa indeplineasca anumite criterii, printre care si pe acela privind valoarea minima de intrare de 2.500 lei, valoare care se amortizeaza intr-o perioada de timp estimata ca durata de utilizare.


In cazul mijloacelor fixe amortizabile, valoarea cheltuielilor privind achizitionarea lor se recupereaza din punct de vedere fiscal prin deducerea amortizarii, iar la determinarea rezultatului fiscal se tine cont de aceste cote de amortizare.

In cazul caselor de marcat, a caror valoare fiscala este sub limita de 2.500 lei, la alin. (21) al art. 28 se prevede posibilitatea recuperarii cheltuielilor de achizitie prin deduceri de amortizare. Prevederea este reglementata si de dispozitiile Omfp nr. 1802/2014, cu modificarile ulterioare, in sensul ca acestea nu impun o valoare minima de la care bunurile respective se califica drept mijloace fixe. Conditia este ca acestea sa aduca beneficii economice viitoare si sa fie detinute pe o perioada mai mare de un an.

Rezulta ca, atat din punct de vedere contabil cat si fiscal, costul de achizitie al caselor de marcat se poate recupera fie imediat, prin darea lor in consum, fie pe seama cheltuielilor cu amortizarea (pct. 138 din OMFP nr. 1802/2014, pct. 31 din normele metodologice emise in aplicarea art. 28 din Codul fiscal).

Metoda aleasa are avantajele si dezavantajele ei si se aplica in functie de politicile contabile aprobate de entitatea respectiva.

Astfel, daca aparatele de marcat electronice fiscale sunt incadrate in categoria obiectelor de inventar a caror valoare de achizitie se recupereaza imediat prin darea lor in folosinta (ct. 603) cheltuielile sunt recunoscute indiferent ca societatea realizeaza sau nu profit contabil care sa acopere investitia sau daca datoreaza sau nu impozit pe profit pentru perioada in care acestea au fost achizitionate.

In ceea ce priveste aplicarea scutirii de la plata impozitului pe profit pentru casele de marcat tratate drept active corporale, mentionam ca, potrivit prevederilor pct. 11, alin. (2) din normele metodologice aprobate prin HG nr. 1/2016, cu modificarile ulterioare, profitul reinvestit reprezinta profitul contabil brut cumulat de la inceputul anului la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit, inregistrat pana in trimestrul punerii in functiune a activului.

Scutirea se acorda in limita impozitului pe profit datorat pentru perioada respectiva (art. 22 alin. (2) din Codul fiscal).
Mentiuni pentru aplicarea prevederii (de ex. trim. II):
- profitul brut contabil utilizat este cumulat de la inceputul anului pana in trimestrul punerii in functiune (art. 22, alin. (2), respectiv trim. I trim. II,
- scutirea de impozit se acorda in limita impozitului pe profit datorat pentru perioada respectiva si nu pe cumulat (art. 22, alin. (2), adica pentru trim. II,
- in cazul in care s-au efectuat investitii in trimestrul anterior, din profitul contabil brut cumulat de la inceputul anului se scade suma profitului brut utilizat in trimestrul respectiv pentru care s-a aplicat facilitatea (art. 22, alin. (3),
- profitul impozabil se calculeaza trimestrial, pe cumulat de la inceputul anului, din care se scad sumele stabilite pentru trimestrele anterioare (art. 19, alin. (2).

Exemplificare
- profit contabil brut = 18.000
- investitie = 12.000
- impozit aferent investitie = 12.000 x 16% = 1.920
- profit impozabil = 27.800
- impozit pe profit = 4.448 (27.800 x 16%)
- impozit profit scutit = 1.920
- impozit profit datorat = 2.528 (4.448 - 1.920)
- inregistrarea impozitului datorat se face prin nota 691 = 4411, cu valoarea datorata de 2.528.

In exemplul prezentat profitul contabil acopera valoarea caselor de marcat, iar impozitul pe profit datorat este mai mare decat impozitul aferent investitiei efectuate. In situatia in care acestea sunt mai mici, deducerea se face in limita sumelor calculate.

Suma profitului pentru care s-a beneficiat de scutirea de impozit pe profit, mai putin partea aferenta rezervei legale, se repartizeaza la sfarsitul exercitiului financiar, cu prioritate pentru constituirea rezervelor, pana la concurenta profitului contabil inregistrat la sfarsitul exercitiului financiar.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitionare case de marcat: Facilitati fiscale. Calcul profit reinvestit":
Rating:

Nota: 3.6 din 5 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Registrul de Evidenta Fiscala pentru PFA - modalitatea corecta de completare
    • Obtineti venituri din activitati independente? Atunci sunteti obligat sa completati Registrul de Evidenta Fiscala. Insa aici intervin mai multe aspecte complicate ori neclare. Registrul de Evidenta Fiscala (REF) este un document in care trebuie sa treceti totalul veniturilor si totalul cheltuielilor pentru intreaga perioada de activitate desfasurata in anul fiscal precedent pana la data depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! Bonificatii acordate contribuabililor pentru plata la termen a impozitelor
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Teleorman reaminteste ca fost completata O.U.G. 33/2020, prin care se acorda bonificatii pentru plata in termen a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor (5% pentru contribuabilii mari si 10% pentru ceilalti), stabilindu-se o serie de reguli noi: a) pentru definitivarea impozitului pe profit aferent anului fiscal, prin declaratia anuala, bonificatia aplicata anterior (5% sau 10%), la declararea trimestriala, se scade...» citeste mai departe aici

  • Plata impozitului pe venit in cazul microintreprinderilor. Declaratii fiscale OBLIGATORII
    • Calculul si plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se calculeaza impozitul. Declaratiile depuse de o microintreprindere 1. Declaratia 100 - se completeaza de platitorii de impozite, taxe si contributii sociale carora le revin obligatii de plata la bugetul stat. Cateva dintre acestea sunt: impozitul pe veniturile microintreprinderilor, impozitul privind venitul persoanelor fizice,...» citeste mai departe aici

  • Proiect de Ordin ANAF. Organizarea si operationalizarea Registrului central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare cu IBAN
    • Proiectul de ordin al presedintelui A.N.A.F privind organizarea si operationalizarea Registrului central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare identificate prin IBAN si pentru aprobarea procedurii privind obligatia institutiilor de credit, institutiilor de plata si institutiilor emitente de moneda electronica de a furniza informatii conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala a fost pus in dezbatere publica in data de 16.10.2020 pe site-ul...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016