Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Activitate de productie bijuterii. Care este monografia contabila?

15-Mar-2018
569

In analiza de mai jos, vom vedea care este monografia contabila cu privire la productia de bijuterii handmade (un SRL). De asemenea, vom stabili ce obligatii fiscale si declarative are SRL-ul pentru aceasta activitate.

Iata raspunsul specialistului!

Fiind vorba despre o activitate de productie, organizarea contabilitatii trebuie sa aiba la baza circuitul documentelor, conturile si inregistrarile contabile aferente acestui tip de activitate.

Potrivit punctului 75 alin. (1) din OMFP 1802/2014, la data intrarii in entitate, bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare, care pentru bunurile procurate cu titlu oneros este costul de achizitie sau costul de productie pentru bunurile produse in entitate.

Achizitie materii prime (carne si alte materii prime utilizate la prepararea mezelurilor):
301 = 401

Achizitie materiale auxiliare utilizate la prepararea produselor finite:
3021 = 401

Consumul materiilor prime (inclusiv transarea carcaselor):

Top 50 de situatii in care inspectorii fiscali comit abuzuri
Top 50 de situatii in care inspectorii fiscali comit abuzuri
Vezi detalii
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
Vezi detalii
Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018
Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018
Vezi detalii

601 = 301

Consum alte materiale auxiliare:
6021 = 3021

Cost de productie inseamna pretul de achizitie al materiilor prime si al materialelor consumabile si alte cheltuieli care pot fi atribuite direct bunului in cauza. Prin urmare, alaturi de materiile prime si materialele consumabile se vor adauga in costul de productie si celelalte cheltuieli care au legatura cu produsele finite.

Costul de productie inseamna pretul de achizitie al materiilor prime si al materialelor consumabile la care se adauga alte cheltuieli care pot fi atribuite direct bunului in cauza.

Costul de productie sau de prelucrare al stocurilor cuprinde:
- cheltuielile directe aferente productiei, si anume: materiale directe, energie consumata in scopuri tehnologice, manopera directa;
- alte cheltuieli directe de productie, costul proiectarii produselor, precum si cota cheltuielilor indirecte de productie alocata in mod rational ca fiind legata de fabricatia acestora.

Un proces de productie poate conduce la obtinerea simultana a mai multor produse, de exemplu, in cazul obtinerii produselor cuplate sau in cazul in care exista un produs principal si altul secundar.

Atunci cand costurile de conversie (de prelucrare) nu se pot identifica distinct, pentru fiecare produs in parte, acestea se aloca pe baza unei metode rationale, aplicate cu consecventa. Alocarea se poate baza, de exemplu, pe valoarea de vanzare relativa a fiecarui produs, fie in stadiul de productie in care produsele devin identificabile in mod distinct, fie in momentul finalizarii procesului de productie.

Achizitie materii prime:
301 = 401
4426 = 401 (daca factura este primita de la un furnizor platitor de TVA)

Achizitie materiale auxiliare utilizate la prepararea produselor finite:
3021 = 401
4426 = 401 daca factura este primita de la un furnizor platitor de TVA

Consumul materiilor prime (inclusiv transarea carcaselor):
601 = 301

Consum alte materiale auxiliare:
6021 = 3021

Pentru determinarea costului de productie se vor avea in vedere prevederile punctului 8 din sectiunea "definitii" a OMFP 1802/2014 cu modificarile si completarile ulterioare.

Alte cheltuieli inregistrate de societate pot fi:

Inregistrarea cheltuielilor cu utilitatile:
605 = 401
4426 = 401

Consum de combustibil (pentru utilaje, daca e cazul):
6022 = 3022

Cheltuieli cu salarii (recomand evidentierea separata a salariilor directe si a celor indirecte):
641 = 421
646 = 436

Cheltuieli cu amortizari:
6811 = 28xx

Obtinerea produselor finite:
345 = 711 pentru fiecare sortiment - valoare la cost de productie

Vanzarea produselor finite se poate face direct, catre alti distribuitori:
4111 = 701
4111 = 4427

cu descarcarea gestiunii de produsele finite vandute distribuitorilor:
711 = 345

Vanzarea produselor finite prin magazinele proprii de desfacere presupune transferarea produselor finite la marfuri:
371 = 345

Daca pentru evidenta marfurilor in magazinele de desfacere aplicati metoda pretului cu amanuntul, in valoarea marfurilor se va include adaosul comercial si TVA neexigibila:
371 = %
378
4428

Vanzarea efectiva prin magazinele proprii:
4111 = 707
4111 = 4427

Descarcarea gestiunii de marfurile vandute:
607 = 371

Potrivit punctului 286 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, in functie de specificul activitatii, pentru determinarea costului pot fi folosite, de asemenea, metoda costului standard, in activitatea de productie.

Costul standard ia in considerare nivelurile normale ale consumurilor de materiale si consumabile, manoperei, eficientei si capacitatii de productie. Aceste niveluri trebuie revizuite periodic si ajustate, daca este necesar, in functie de conditiile existente la un moment dat.

Diferentele de pret fata de productie trebuie evidentiate distinct in contabilitate, fiind recunoscute in costul activului.

Repartizarea diferentelor de pret asupra valorii bunurilor iesite si asupra stocurilor se efectueaza cu ajutorul unui coeficient care se calculeaza astfel:
Soldul initial Diferente de pret aferente intrarilor
al diferentelor + in cursul perioadei, cumulat de la
de pret inceputul exercitiului financiar pana
Coeficient de la finele perioadei de referinta
repartizare = ------------------------------------------------ ------------------------------x 100
Soldul initial Valoarea intrarilor in cursul
al stocurilor + perioadei la pret de inregistrare,
de pret de cumulat de la inceputul exercitiului
inregistrare financiar pana la finele perioadei de
referinta

In cazul de fata, coeficientul k se calculeaza utilizand formula:
K = (Sid+Rd)348/(Sid+Rd)345

Acest coeficient se inmulteste cu valoarea bunurilor iesite din gestiune la pret de inregistrare, iar suma rezultata se inregistreaza in conturile corespunzatoare in care au fost inregistrate bunurile iesite.

Coeficientii de repartizare a diferentelor de pret pot fi calculati la nivelul conturilor sintetice de gradul I si II, prevazute in Planul de conturi general, pe grupe sau categorii de stocuri.

Diferentele de pret se repartizeaza proportional atat asupra valorii bunurilor iesite, cat si asupra bunurilor ramase in stoc.

Achizitie materii prime:
301 = 401
4426 = 401 daca factura este primita de la un furnizor platitor de TVA

Achizitie materiale auxiliare utilizate la prepararea produselor finite:
3021 = 401
4426 = 401 daca factura este primita de la un furnizor platitor de TVA

Consumul materiilor prime (inclusiv transarea carcaselor):
601 = 301

Consum alte materiale auxiliare:
6021 = 3021

Obtinerea produselor finite la pret prestabilit:

Obtinerea produselor finite:
345 = 711 pentru fiecare sortiment - valoare la cost prestabilit

Vanzarea produselor finite in cursul lunii se inregistreaza astfel:
4111 = 701
4111 = 4427

cu descarcarea gestiunii de produsele finite vandute distribuitorilor:
711 = 345 cost prestabilit

Inregistrarea cheltuielilor cu utilitatile:
605 = 401
4426 = 401

Consum de combustibil (pentru utilaje):
6022 = 3022

Cheltuieli cu salarii (recomand evidentierea separata a salariilor directe si a celor indirecte):
641 = 421
646 = 436

Cheltuieli cu amortizari:
6811 = 28xx

Toate cheltuielile inregistrate sunt aferente produselor finite obtinute si se poate determina costul de productie prin insumarea acestora.

Repartizarea diferentelor de pret asupra valorii produselor finite ramase in stoc:

Inregistrarea diferentelor favorabile (daca pretul de productie efectiv este mai mic decat pretul de productie standard)
711 = 348

Inregistrarea diferentelor nefavorabile (daca pretul de productie efectiv este mai mare decat pretul de productie standard)
348 = 711

Repartizarea diferentelor de pret asupra valorii produselor finite vandute:

Inregistrarea diferentelor favorabile (daca pretul de productie efectiv este mai mic decat pretul de productie standard)
711 = 348 suma cu minus

Inregistrarea diferentelor nefavorabile (daca pretul de productie efectiv este mai mare decat pretul de productie standard)
348 = 711 suma cu minus

Societatea dumneavoastra este platitoare de impozit pe profit si TVA. Prin urmare, din punct de vedere fiscal declarati si platiti impozitul pe profit si depuneti declaratiile de TVA.

Potrivit art. 41 alin. (1) din Codul fiscal, calculul, declararea si plata impozitului pe profit se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare incheierii trimestrelor I – III prin formularul 100. Definitivarea si plata impozitului pe profit aferent anului fiscal respectiv se efectueaza pana la termenul de depunere a declaratiei privind impozitul pe profit prevazut la art. 42, respectiv declaratia 101.

Pentru TVA, depuneti trimestrial/lunar (in functie de perioada aplicata) decontul de TVA, formularul 300 si declaratia 394. Pentru livrari/achizitii intracomunitare depuneti declaratia 390.

Raspuns pentru www.portalcodulfiscal.ro de Olga Crevelescu, expert contabil, membru CECCAR si formator autorizat A.N.C.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Activitate de productie bijuterii. Care este monografia contabila?":
Rating:

Nota: 4.5 din 3 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafoane fiscale valabile in anul 2018. Cum arata noile limite?
    • Anul 2018 a adus mai multe modificari din punct de vedere fiscal, inclusiv din perspectiva plafoanelor in functie de care se realizeaza anumite incadrari. In cele de mai jos, regasiti plafoanele fiscale valabile in 2018, conform informatiilor oficiale transmise de autoritatile fiscale. La 31 decembrie 2017 a fost zi nebancara, astfel incat cursul valutar este cel publicat in 29.12.2017, adica 4,6597 lei/euro. 1. Plafonul pentru incadrarea la microintreprinderi Cifra de afaceri sub 1.000.000 de...» citeste mai departe aici

  • Transmiterea datelor la ANAF de catre utilizatorii caselor de marcat. Cum se procedeaza?
    • Incepand cu 1 iunie 2018, casele de marcat cu jurnal electronic vor deveni obligatorii pentru firmele mari si mijlocii, iar cele mici se vor conforma acestei obligatii de la 1 august 2018. Camera Deputatilor a aprobat miercuri, 18 aprilie 2018, in calitate de For decizional al Parlamentului, noile prevederi, informeaza Business-review.eu. Casele de marcat electronice devin obligatorii Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale trebuie sa transmita Agentiei Nationale de Administrare...» citeste mai departe aici

  • Sesiune online ANAF: Completarea Declaratiei Unice 212
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a organizat miercuri, 18 aprilie 2018, o sesiune de asistenta online cu privire la completarea Declaratiei Unice 212 pentru veniturile din activitati independente - realizate in anul 2017 si/ sau estimate pentru anul 2018. Specialistii de la Directia Generala de Asistenta pentru Contribuabili au oferit raspunsuri referitoare la completarea Declaratiei Unice - 212. Ce presupune Declaratia Unica? Declaratia unica - Declaratia privind impozitul pe...» citeste mai departe aici

  • Abonamentele acordate salariatilor pentru transportul in comun. Sunt considerate avantaje in natura?
    • Rentrop&Straton a organizat la data de 17 aprilie seminarul online cu tema "Microintreprinderea. Aspecte fiscale", o sesiune de consultanta personalizata prezentata de Portal Codul Fiscal. In a doua parte a seminarului, participantii au putut adresa intrebari consultantului Rentrop&Straton Olga Crevelescu - expert contabil, membru CECCAR si formator autorizat A.N.C. Temele discutate in cadrul seminarului online au fost: 1. Microintreprindere sau impozit specific; 2. Microintreprindere sau...» citeste mai departe aici

  • Societate aflata in stare de insolventa. Cum se plateste TVA-ul?
    • In analiza de mai jos, o firma aflata in stare de insolventa are de achitat catre un furnizor transe de sume restante din 2014. Vom vedea cum se plateste TVA-ul in acest caz. Iata raspunsul specialistului! Conform prevederilor de la art. 2 alin. (1) lit. c) din OG nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia sa deschida si sa utilizeze cel putin un cont de TVA persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii