Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Activitate de productie bijuterii. Care este monografia contabila?

15-Mar-2018
9745

In analiza de mai jos, vom vedea care este monografia contabila cu privire la productia de bijuterii handmade (un SRL). De asemenea, vom stabili ce obligatii fiscale si declarative are SRL-ul pentru aceasta activitate.

Iata raspunsul specialistului!

Fiind vorba despre o activitate de productie, organizarea contabilitatii trebuie sa aiba la baza circuitul documentelor, conturile si inregistrarile contabile aferente acestui tip de activitate.

Potrivit punctului 75 alin. (1) din OMFP 1802/2014, la data intrarii in entitate, bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare, care pentru bunurile procurate cu titlu oneros este costul de achizitie sau costul de productie pentru bunurile produse in entitate.

Achizitie materii prime (carne si alte materii prime utilizate la prepararea mezelurilor):
301 = 401

Achizitie materiale auxiliare utilizate la prepararea produselor finite:
3021 = 401

Consumul materiilor prime (inclusiv transarea carcaselor):
601 = 301

Consum alte materiale auxiliare:
6021 = 3021

Cost de productie inseamna pretul de achizitie al materiilor prime si al materialelor consumabile si alte cheltuieli care pot fi atribuite direct bunului in cauza. Prin urmare, alaturi de materiile prime si materialele consumabile se vor adauga in costul de productie si celelalte cheltuieli care au legatura cu produsele finite.

Costul de productie inseamna pretul de achizitie al materiilor prime si al materialelor consumabile la care se adauga alte cheltuieli care pot fi atribuite direct bunului in cauza.

Costul de productie sau de prelucrare al stocurilor cuprinde:
- cheltuielile directe aferente productiei, si anume: materiale directe, energie consumata in scopuri tehnologice, manopera directa;
- alte cheltuieli directe de productie, costul proiectarii produselor, precum si cota cheltuielilor indirecte de productie alocata in mod rational ca fiind legata de fabricatia acestora.

Un proces de productie poate conduce la obtinerea simultana a mai multor produse, de exemplu, in cazul obtinerii produselor cuplate sau in cazul in care exista un produs principal si altul secundar.

Atunci cand costurile de conversie (de prelucrare) nu se pot identifica distinct, pentru fiecare produs in parte, acestea se aloca pe baza unei metode rationale, aplicate cu consecventa. Alocarea se poate baza, de exemplu, pe valoarea de vanzare relativa a fiecarui produs, fie in stadiul de productie in care produsele devin identificabile in mod distinct, fie in momentul finalizarii procesului de productie.

Achizitie materii prime:
301 = 401
4426 = 401 (daca factura este primita de la un furnizor platitor de TVA)

Achizitie materiale auxiliare utilizate la prepararea produselor finite:
3021 = 401
4426 = 401 daca factura este primita de la un furnizor platitor de TVA

Consumul materiilor prime (inclusiv transarea carcaselor):
601 = 301

Consum alte materiale auxiliare:
6021 = 3021

Pentru determinarea costului de productie se vor avea in vedere prevederile punctului 8 din sectiunea "definitii" a OMFP 1802/2014 cu modificarile si completarile ulterioare.

Alte cheltuieli inregistrate de societate pot fi:

Inregistrarea cheltuielilor cu utilitatile:
605 = 401
4426 = 401

Consum de combustibil (pentru utilaje, daca e cazul):
6022 = 3022

Cheltuieli cu salarii (recomand evidentierea separata a salariilor directe si a celor indirecte):
641 = 421
646 = 436

Cheltuieli cu amortizari:
6811 = 28xx

Obtinerea produselor finite:
345 = 711 pentru fiecare sortiment - valoare la cost de productie

Vanzarea produselor finite se poate face direct, catre alti distribuitori:
4111 = 701
4111 = 4427

cu descarcarea gestiunii de produsele finite vandute distribuitorilor:
711 = 345

Vanzarea produselor finite prin magazinele proprii de desfacere presupune transferarea produselor finite la marfuri:
371 = 345

Daca pentru evidenta marfurilor in magazinele de desfacere aplicati metoda pretului cu amanuntul, in valoarea marfurilor se va include adaosul comercial si TVA neexigibila:
371 = %
378
4428

Vanzarea efectiva prin magazinele proprii:
4111 = 707
4111 = 4427

Descarcarea gestiunii de marfurile vandute:
607 = 371

Potrivit punctului 286 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, in functie de specificul activitatii, pentru determinarea costului pot fi folosite, de asemenea, metoda costului standard, in activitatea de productie.

Costul standard ia in considerare nivelurile normale ale consumurilor de materiale si consumabile, manoperei, eficientei si capacitatii de productie. Aceste niveluri trebuie revizuite periodic si ajustate, daca este necesar, in functie de conditiile existente la un moment dat.

Diferentele de pret fata de productie trebuie evidentiate distinct in contabilitate, fiind recunoscute in costul activului.

Repartizarea diferentelor de pret asupra valorii bunurilor iesite si asupra stocurilor se efectueaza cu ajutorul unui coeficient care se calculeaza astfel:
Soldul initial Diferente de pret aferente intrarilor
al diferentelor + in cursul perioadei, cumulat de la
de pret inceputul exercitiului financiar pana
Coeficient de la finele perioadei de referinta
repartizare = ------------------------------------------------ ------------------------------x 100
Soldul initial Valoarea intrarilor in cursul
al stocurilor + perioadei la pret de inregistrare,
de pret de cumulat de la inceputul exercitiului
inregistrare financiar pana la finele perioadei de
referinta

In cazul de fata, coeficientul k se calculeaza utilizand formula:
K = (Sid+Rd)348/(Sid+Rd)345

Acest coeficient se inmulteste cu valoarea bunurilor iesite din gestiune la pret de inregistrare, iar suma rezultata se inregistreaza in conturile corespunzatoare in care au fost inregistrate bunurile iesite.

Coeficientii de repartizare a diferentelor de pret pot fi calculati la nivelul conturilor sintetice de gradul I si II, prevazute in Planul de conturi general, pe grupe sau categorii de stocuri.

Diferentele de pret se repartizeaza proportional atat asupra valorii bunurilor iesite, cat si asupra bunurilor ramase in stoc.

Achizitie materii prime:
301 = 401
4426 = 401 daca factura este primita de la un furnizor platitor de TVA

Achizitie materiale auxiliare utilizate la prepararea produselor finite:
3021 = 401
4426 = 401 daca factura este primita de la un furnizor platitor de TVA

Consumul materiilor prime (inclusiv transarea carcaselor):
601 = 301

Consum alte materiale auxiliare:
6021 = 3021

Obtinerea produselor finite la pret prestabilit:

Obtinerea produselor finite:
345 = 711 pentru fiecare sortiment - valoare la cost prestabilit

Vanzarea produselor finite in cursul lunii se inregistreaza astfel:
4111 = 701
4111 = 4427

cu descarcarea gestiunii de produsele finite vandute distribuitorilor:
711 = 345 cost prestabilit

Inregistrarea cheltuielilor cu utilitatile:
605 = 401
4426 = 401

Consum de combustibil (pentru utilaje):
6022 = 3022

Cheltuieli cu salarii (recomand evidentierea separata a salariilor directe si a celor indirecte):
641 = 421
646 = 436

Cheltuieli cu amortizari:
6811 = 28xx

Toate cheltuielile inregistrate sunt aferente produselor finite obtinute si se poate determina costul de productie prin insumarea acestora.

Repartizarea diferentelor de pret asupra valorii produselor finite ramase in stoc:

Inregistrarea diferentelor favorabile (daca pretul de productie efectiv este mai mic decat pretul de productie standard)
711 = 348

Inregistrarea diferentelor nefavorabile (daca pretul de productie efectiv este mai mare decat pretul de productie standard)
348 = 711

Repartizarea diferentelor de pret asupra valorii produselor finite vandute:

Inregistrarea diferentelor favorabile (daca pretul de productie efectiv este mai mic decat pretul de productie standard)
711 = 348 suma cu minus

Inregistrarea diferentelor nefavorabile (daca pretul de productie efectiv este mai mare decat pretul de productie standard)
348 = 711 suma cu minus

Societatea dumneavoastra este platitoare de impozit pe profit si TVA. Prin urmare, din punct de vedere fiscal declarati si platiti impozitul pe profit si depuneti declaratiile de TVA.

Potrivit art. 41 alin. (1) din Codul fiscal, calculul, declararea si plata impozitului pe profit se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare incheierii trimestrelor I – III prin formularul 100. Definitivarea si plata impozitului pe profit aferent anului fiscal respectiv se efectueaza pana la termenul de depunere a declaratiei privind impozitul pe profit prevazut la art. 42, respectiv declaratia 101.

Pentru TVA, depuneti trimestrial/lunar (in functie de perioada aplicata) decontul de TVA, formularul 300 si declaratia 394. Pentru livrari/achizitii intracomunitare depuneti declaratia 390.

Raspuns pentru www.portalcodulfiscal.ro de Olga Crevelescu, expert contabil, membru CECCAR si formator autorizat A.N.C.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Activitate de productie bijuterii. Care este monografia contabila?":
Rating:

Nota: 4.08 din 6 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • PFA cu venituri sub 36.000 lei. Care este baza de calcul CASS pentru 2022?

    • Un PFA, cod CAEN 0149 - Cresterea altor animale, realizeaza venituri in cursul unui an sub 36.000 lei. Doreste sa fie asigurat la sanatate. Intrebare: care este baza de calcul pentru asigurari de sanatate aferente anului 2022? Multumesc. PFA si baza de calcul CASS – raspunsul specialistului: Pentru anul 2022 , baza de calcul este de 30.600 lei (2550*12), astfel: Potrivit art. 170 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, "Persoanele fizice care realizeaza venituri prevazute la...» citeste mai departe aici

  • Nedepunerea la timp sau completarea incorecta a D101 se sanctioneaza cu amenda de 5.000 de lei

    • Termenul de depunere a D101 este data de 26 iunie 2023. Contribuabilii trebuie sa stie ca dacaa nu se incadreaza la timp vor fi santionati cu amenda de 5.000 lei, conform legislatiei in vigoare. Impozit pe profit 2023 Ordinul ANAF nr. 310/2023 a adus reguli noi privind declararea impozitului pe profitul anului 2022. Practic, acest act normativ a modificat formularul si regulile de completare pentru D101, dar a introdus totodata Declaratia 101 consolidata, pentru firmele care fac parte dintr-un...» citeste mai departe aici

  • MONOGRAFIE contabila necesara firmelor care au achizitionat masini in leasing

    • Societate comerciala platitoare de TVA si impozit pe profit achizitioneaza in leasing pe 3 ani o masina. Va rog daca se poate o monografie contabila. Multumesc. Monografie contabila leasing financiar – raspunsul specialistului: Potrivit punctului 321 alin. (1) al OMFP 1802/2014, in cazul datoriilor de leasing financiar in valuta, acestea se inregistreaza la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data acordarii finantarii. In situatia in care data...» citeste mai departe aici

  • Miercuri, 31 mai 2023, termen limita pentru depunerea formularului 398 Declaratie speciala de TVA

    • Conform legislatiei în vigoare, miercuri, 31 mai 2023, termen limita pentru depunerea formularului 398 Declaratie speciala de TVA. Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor, persoane impozabile care sunt inregistrate in Romania pentru utilizarea regimului special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte, prevazut la art. 3152 din Codul fiscal, ca trebuie sa depuna, prin mijloace electronice, declaratia...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 1447/2023: 3 modificari importante privind documentele financiar-contabile

    • Prin Ordinul 1447/2023 au fost aduse 3 modificari importante in ceea ce priveste documentele financiar-contabile. Administratia Judeteana a Finantelor Publice Vrancea aduce la cunostinta contribuabililor ca Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.634/2015 privind documentele financiare a fost modificat si completat cu urmatoarele prevederi: Reconstituirea documentelor financiar contabile este obligatorie pentru toate documentele pierdute, sustrase sau distruse care se afla in termenul de...» citeste mai departe aici

  • Proiect ANAF: Procedura privind regularizarea diferentei de impozit pe profit/pe veniturile micro care a fost redirectionata in plus

    • ANAF a pus recent in dezbatere publica un Proiect de Ordin privind regularizarea diferentei de impozit pe profit/pe veniturile micro care a fost redirectionata in plus. Este vorba, mai exact, de Proiectul de ordin privind determinarea si regularizarea diferentei de impozit pe profit/impozit pe veniturile microintreprinderilor care a fost redirectionata in plus fata de sumele care pot fi redirectionate, potrivit legii, precum si pentru modificarea si completarea Ordinului nr.587/2016 pentru...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2023 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016