Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Actualizare legislatie septembrie 2011: Modificarea si completarea Codului de Procedura Fiscala (Partea I.3)

08-Sep-2011
4558
Partea I.3

21. Articolul 72 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"ARTICOLUL 72 Obligatia de inregistrare fiscala

(1) Orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Codul de identificare fiscala este:
a) pentru persoanele juridice, precum si pentru asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, cu exceptia celor prevazute la lit. b), codul de inregistrare fiscala atribuit de organul fiscal;
b) pentru comercianti, persoane fizice si juridice, precum si pentru alte entitati care se inregistreaza potrivit legii speciale la registrul comertului, codul unic de inregistrare atribuit potrivit legii speciale;

c) pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, cu exceptia celor prevazute la lit. b), codul de inregistrare fiscala atribuit de organul fiscal;
d) pentru persoanele fizice, altele decat cele prevazute la lit. c), codul numeric personal atribuit potrivit legii speciale;
e) pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal.
(2) In scopul administrarii impozitului pe venit, in cazul persoanelor fizice care sunt contribuabili potrivit titlului III privind impozitul pe venit din Codul fiscal, codul de identificare fiscala este codul numeric personal.
(3) In cazul persoanelor sau al entitatilor prevazute la alin. (1) lit. a), c) si e), atribuirea codului de identificare fiscala se face exclusiv de catre organul fiscal din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pe baza declaratiei de inregistrare fiscala depuse de aceste persoane sau entitati.
(4) Prin exceptie de la dispozitiile art. 18 alin. (1), pentru contribuabilii prevazuti la alin. (1) lit. e) care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, atribuirea codului de identificare fiscala se poate face de organul fiscal la solicitarea platitorului de venit.
(5) Au obligatia depunerii declaratiei de inregistrare fiscala si persoanele prevazute la alin. (1) lit. d) si e) care au calitatea de angajator.
(6) Persoanele fizice care detin cod numeric personal si sunt supuse impozitului pe venit se inregistreaza fiscal la data depunerii primei declaratii fiscale.
(7) Declaratia de inregistrare fiscala se depune in termen de 30 de zile de la:
a) data infiintarii potrivit legii, in cazul persoanelor juridice, asocierilor si al altor entitati fara personalitate juridica;
b) data eliberarii actului legal de functionare, data inceperii activitatii, data obtinerii primului venit sau dobandirii calitatii de angajator, dupa caz, in cazul persoanelor fizice.
(8) In scopul administrarii creantelor fiscale, organele fiscale din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pot sa inregistreze, din oficiu sau la cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale, un subiect de drept fiscal care nu si-a indeplinit obligatia de inregistrare fiscala, potrivit legii.
(9) In cazurile prevazute la alin. (4) si (8), atribuirea codului de identificare fiscala se face pe baza cererii depuse de solicitant, cu exceptia cazului in care inregistrarea fiscala se efectueaza din oficiu."
22. La articolul 74, dupa alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (3)-(5), cu urmatorul cuprins:
"(3) In sensul prezentului articol, prin sediu secundar se intelege un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea contribuabilului, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea.
(4) Prin sediu secundar se intelege si un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni.
(5) Contribuabilii care inregistreaza sediile secundare ca platitoare de salarii si de venituri asimilate salariilor potrivit Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, nu au obligatia declararii acestor sedii potrivit prezentului articol."
23. La articolul 76, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Pe baza declaratiei de inregistrare fiscala depuse potrivit art. 72 alin. (3) sau, dupa caz, a cererii depuse potrivit art. 72 alin. (9), organul fiscal elibereaza certificatul de inregistrare fiscala, in termen de 10 zile de la data depunerii declaratiei sau a cererii. In certificatul de inregistrare fiscala se inscrie obligatoriu codul de identificare fiscala."
24. La articolul 77, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alineatele (3) si (4), cu urmatorul cuprins:
"(3) In cazul modificarilor intervenite in datele declarate initial si inscrise in certificatul de inregistrare fiscala, contribuabilii depun, odata cu declaratia de mentiuni, si certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii acestuia si eliberarii unui nou certificat.
(4) Declaratia de mentiuni este insotita de documente care atesta modificarile intervenite."
25. Dupa articolul 77 se introduce un nou articol, articolul 771, cu urmatorul cuprins:

"ARTICOLUL 771 Modificari ulterioare inregistrarii fiscale in cazul comerciantilor

(1) Modificarile intervenite in datele declarate initial de comercianti sau de alte entitati care se inregistreaza potrivit legii speciale la registrul comertului se fac potrivit dispozitiilor legale privind inregistrarea comerciantilor.
(2) Modificarile intervenite in datele declarate initial in vectorul fiscal se declara la organul fiscal."
26. La articolul 78, alineatele (5) si (6) se abroga.
27. Dupa articolul 78 se introduce un nou articol, articolul 781, cu urmatorul cuprins:

"ARTICOLUL 781 Registrul contribuabililor inactivi/reactivati

(1) Contribuabilii persoane juridice sau orice entitati fara personalitate juridica se declara inactivi si acestora le sunt aplicabile prevederile art. 11 alin. (11) si (12) din Codul fiscal daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
b) se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
c) organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat, potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(2) Declararea contribuabililor inactivi, precum si reactivarea acestora se fac de catre organul fiscal, prin decizie, emisa conform competentelor si procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care se comunica contribuabilului.
(3) Contribuabilii declarati inactivi se reactiveaza daca indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) isi indeplinesc toate obligatiile declarative prevazute de lege;
b) isi indeplinesc toate obligatiile de plata;
c) organele fiscale au constatat ca functioneaza la domiciliul fiscal declarat.
(4) Conditia prevazuta la alin. (3) lit. a) se considera indeplinita si in cazul in care obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organele fiscale.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), contribuabilii pentru care s-a deschis procedura insolventei in forma simplificata, contribuabilii care au intrat in faliment sau contribuabilii pentru care s-a pronuntat ori a fost adoptata o hotarare de dizolvare se reactiveaza de organul fiscal, la cererea acestora, dupa indeplinirea obligatiilor declarative.
(6) Ori de cate ori se constata ca un contribuabil a fost declarat inactiv din eroare, organul fiscal emitent anuleaza decizia de declarare a contribuabilului ca inactiv, cu efect pentru viitor si pentru trecut.
(7) Agentia Nationala de Administrare Fiscala organizeaza evidenta contribuabililor declarati inactivi/reactivati in cadrul Registrului contribuabililor inactivi/reactivati, care contine:
a) datele de identificare a contribuabilului;
b) data declararii ca inactiv a contribuabilului;
c) data reactivarii;
d) denumirea organului fiscal care a emis decizia de declarare in inactivitate/reactivare;
e) alte mentiuni.
(8) Registrul contribuabililor inactivi/reactivati este public si se afiseaza pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(9) Inscrierea in registrul prevazut la alin. (8) se face de catre organul fiscal emitent, dupa comunicarea deciziei de declarare in inactivitate/reactivare, in termen de cel mult 3 zile de la data comunicarii.
(10) Decizia de declarare in inactivitate/reactivare produce efecte fata de terti de la data inscrierii in registrul prevazut la alin. (8)."
28. La articolul 79, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Sunt evidente fiscale registrele, situatiile, precum si orice alte inscrisuri care, potrivit legislatiei fiscale, trebuie intocmite in mod obligatoriu in scopul stabilirii starii de fapt fiscale si a creantelor si obligatiilor fiscale, cum ar fi: jurnalul pentru vanzari, jurnalul pentru cumparari, registrul de evidenta fiscala si altele asemenea."


Citeste partea I.1 Aici.

Citeste partea I.2 Aici.

Citeste partea I.4 Aici.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016