Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Administrator nerezident. Obtinere NIF

11-Apr-2012
26888
Urmeaza sa stabilim prin intermediul prezentului studiu de caz care sunt impozitele pe care trebuie sa le plateasca o societate in cazul in care, in baza unui contract de administrare, achita o suma bruta drept indemnizatie unui cetatean nerezident. Facem precizarea ca persoana in cauza a fost rezident pana aproape de sfarsitului anului trecut, avand in posesie si un certificat de inregistrare eliberat de ORI cu un CNP care are prima cifra 7. Vom vedea astfel in ce masura poate societatea sa foloseasca CNP-ul pentru plata impozitului sau daca va fi nevoie de un NIF eliberat de administratia financiara, tinand cont de faptul ca acum nu mai este rezident.

Raspuns:

Cetatenii UE/SEE/Confederatiei Elvetiene pot lucra pe teritoriul Romaniei in mod dependent/independent in aceleasi conditii ca si cetatenii romani. Documentul emis de Oficiul Roman pentru Imigrari care atesta rezidenta in Romania este certificat de inregistrare pentru cetatenii UE/SEE/Confederatiei Elvetiene. Certificatul de inregistrare este valabil pentru o perioada de pana la 5 ani dar nu mai mica de un an.

Potrivit art. 72 alin. (1) din Codul de procedura fiscala , orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, codul de identificare fiscala este numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal.

Din coroborarea acestor prevederi, in cazul in care codul numeric personal nu mai este valabil este necesara obtinerea unui numar de identificare fiscala (NIF) atribuit de organul fiscal.
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Valorificare stocuri ca deseuri Fabrica face pasii necesari pentru a se inchide. Dupa oprirea productiei au ramas stocuri de materii prime de aproximativ 10 milioane ron. Aceste materii prime au fost...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Agenti de vanzari. Utilizare masina de serviciu As dori sa stiu in ce conditii un angajat pe functia de agent de vanzari poate sa foloseasca masina de serviciu si in scop personal. Ma intereseaza atat implicatiile fiscale, cat...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Livrare intracomunitara. Cod UIT Daca un angajat al societatii efectueaza o livrare intracomunitara de echipament, un motor de 44.72 kg cu o valoare de 23075 EUR, catre un client intracomunitar cu autoturismul...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Achiitie servicii din afara UE. Neplatitor de tva 1. In ce declaratii si la ce rand trebuie sa declar aceasta factura? 2. Cursul nu trebuie cel de la data facturii, adica 16.12.2023?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Autofactura depasire plafon cheltuieli de protocol Nu imi este clar, eu nu ma refeream la cadourile pana in limita sumei de 100 lei, ma refeream la cafele, suc, apa, produse patiserie, pizza si alte astfel de produse oferite in...citeste mai mult


In temeiul art. 115 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal , veniturile reprezentand remuneratii primite de nerezidenti ce au calitatea de administrator al unei persoane juridice romane sunt considerate venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate.

Din coroborarea prevederilor art. 116 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal cu cele ale pct. 9 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 116 din Codul fiscal rezulta ca impunerea veniturilor ce reprezinta remuneratii primite de persoanele fizice nerezidente pentru activitatea desfasurata in calitate de administrator se realizeaza prin aplicarea dispozitiilor titlului III din Codul fiscal . Aceste venituri sunt calificate, in ceea ce priveste impozitarea, drept venituri asimilate salariilor carora li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii, iar impozitul pe venit/salarii se calculeaza potrivit art. 57 din Codul fiscal.

Asadar, veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar persoana juridica romana care efectueaza plata remuneratiei/indemnizatiei are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii, in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal , astfel cum se dispune prin art. 116 alin. 3 lit. a) din Codul fiscal .

In ceea ce priceste contributiile obligatorii, potrivit art. 296 indice 3 lit. a) si b) din Codul fiscal , contribuabilii sistemelor de asigurari sociale sunt, atat persoanele fizice rezidente, cat si persoanele fizice nerezidente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, daca realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, cum este si cazul remuneratiei acordate administratorului societatii.

Din punct de vedere al contributiilor sociale individuale, remuneratia administratorilor societatilor comerciale se regaseste mentionata ca fiind inclusa in castigul brut realizat din activitati dependente, la art. 296 indice 4 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal .

Potrivit acestor dispozitii, remuneratia administratorilor este exceptata de la plata urmatoarelor contributii sociale:
- contributia de asigurari pentru somaj potrivit art. 296 indice 16 lit. c1) din Codul fiscal ;
- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale potrivit art. 296 indice 16 lit. d1) din Codul fiscal ;
- contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale potrivit art. 296 indice 16 lit. f) din Codul fiscal .

In concluzie, potrivit reglementarilor actuale se vor datora urmatoarele contributii:
- contributia de asigurari sociale - individuala, potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal , si datorata de angajator, potrivit art. art. 296 indice 5 alin. (1) din Codul fiscal ;
- contributia de asigurari sociale de sanatate - individuala, potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal , si datorata de angajator, potrivit art. art. 296 indice 5 alin. (2) din Codul fiscal ;
- contributia pentru concedii si indemnizatii - potrivit art. 296 indice 5 alin. (2) indice 1) din Codul fiscal .

In conditiile legislatiei europene existente, respectarea instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, impune si respectarea regulamentelor comunitare, respectiv a Regulamentelor (CEE) nr. 1408/71 si (CEE) nr. 574/72 si in prezent a Regulamentelor (CE) nr. 883/2004 si (CE) nr. 987/2009, potrivit carora persoanele fizice sunt supuse legislatiei de securitate sociala a unui singur stat membru.

In domeniul determinarii legislatiei aplicabile, se mentine regula unicitatii legislatiei aplicabile conform careia, la un moment dat, un lucrator este supus legislatiei unui singur stat membru.

Regula generala este ca persoanele carora li se aplica aceste regulamente sunt supuse legislatiei unui singur stat membru. Persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv, sub rezerva prevederilor art. 12-16 din Regulamentul (CE) nr. 883/2004. De referinta sunt articolele 12 si 13 din acest regulament care cuprind exceptii de la aceasta regula generala, persoana fizica putand ramane supusa legislatiei statului de trimitere daca este vorba de o detasare sau in situatia desfasurarii in mod obisnuit a activitatii in doua sau mai multe state, sub conditia respectarii dipozitiilor cuprinse de aceste articole.

Pentru justificare este necesara prezentarea unui document portabil care sa ateste legislatia aplicabila acestei persoane (A1). Astfel in situatia in care administratorul nu prezinta un asemenea document eliberat de autoritatea competenta a statului de rezidenta, prin care sa fie precizata legislatia aplicabila, societatea va calcula contributiile sociale obligatorii datorate pentru aceste venituri al caror calcul, retinere, virare si declarare cad in sarcina societatii.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative

    • Anul 2025 a venit cu promisiuni de simplificare fiscala, dar si cu o doza serioasa de confuzie pentru persoanele fizice autorizate (PFA) si alte categorii de contribuabili cu venituri nesalariale. Una dintre cele mai importante intrebari fara raspuns clar este: cum se asigura continuitatea la sanatate, in lipsa declaratiei estimative? Daca in trecut aceasta declaratie era un pilon important in dobandirea calitatii de asigurat, acum, in contextul noilor reguli, contribuabilii se confrunta cu...» citeste mai departe aici

  • Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025

    • Mijloacele fixe reprezinta bunuri materiale utilizate pe termen lung in activitatea economica sau administrativa a unei entitati. Acestea nu se consuma intr-un singur ciclu de exploatare si contribuie la desfasurarea activitatilor prin intermediul lor pe o perioada mai mare de un an. In cazul organizatiilor neguvernamentale (ONG-uri), gestionarea corecta a mijloacelor fixe este esentiala pentru transparenta si conformitate cu reglementarile contabile si fiscale aplicabile.» citeste mai departe aici

  • Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare

    • Incepand cu anul 2025, ANAF a adus o modificare esentiala in modul in care sunt desfasurate controalele antifrauda. Un nou document, cu efecte juridice majore, a fost introdus in arsenalul Directiei Generale Antifrauda Fiscala: somatia de prezentare a documentelor. Aceasta inlocuieste, din punct de vedere al fortei juridice, vechea invitatie informala, transformand refuzul nejustificat de cooperare intr-o potentiala infractiune penala.» citeste mai departe aici

  • Permis de Antreprenor - Avantaj competitiv pentru afaceri din toate industriile

    • Permis de Antreprenor se consolideaza ca cel mai dinamic ecosistem dedicat antreprenorilor din Romania, aducand laolalta studii de caz reale, dezbateri cu lideri din business si solutii aplicabile pentru fiecare etapa a dezvoltarii unui business. Intr-o economie in continua schimbare, antreprenorii cauta permanent surse de inspiratie, idei inovatoare si modele de rezilienta pentru a-si pastra competitivitatea. Ecosistemul Permis de Antreprenor raspunde acestor nevoi printr-o oferta unica pe...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016