Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ajustarea dreptului de deducere la contracte de leasing

27-Oct-2009
4723

Problema fiscala


Entitatea dumneavoastra a devenit platitoare de TVA prin depasirea plafonului de scutire. La data inregistrarii in scopuri de TVA, avea in folosinta doua autoturisme, astfel:

* un autoturism achizitionat printr-un contract de leasing financiar finalizat anterior datei inregistrarii in scopuri de TVA; 
* un autoturism achizitionat printr-un contract de leasing financiar aflat in derulare la data inregistrarii in scopuri de TVA.

In aceste situatii efectuam ajustarea dreptului de deducere pentru cele doua autoturisme aflate in folosinta in momentul trecerii la regimul normal de taxare? Cum si in ce
conditii efcetuam ajustarea?

1. Ce documente intocmim?
Daca am aplicat regimul special de scutire aveam obligatia sa tinem urmatoarele evidente:

* jurnalul pentru vanzari, cu ajutorul caruia se evidentiaza livrarile de bunuri si prestarile de servicii care ar fi taxabile daca nu ar fi realizate de o mica intreprindere; 
* jurnalul pentru cumparari, cu ajutorul caruia se tine evidenta bunurilor si serviciilor taxabile achizitionate.

Aceste jurnale sunt deosebit de importante in momentul in care decidem sa efectuam ajustarea bunurilor de capital aflate in folosinta la momentul inregistrarii in scopuri de
TVA.

2. Cand ne inregistram in scopuri de TVA?
In cazul in care realizam o activitate economica ce implica operatiuni taxabile si/sau scutite de TVA cu drept de deducere trebuie sa solicitam inregistrarea in scopuri de TVA la Fisc daca in cursul unui an calendaristic atingemsau depasimcifra de afaceri de 35.000 euro. Aceasta solicitare de inregistrare trebuie s-o efectuam in termen de 10
zile de la sfarsitul lunii in care am atins sau am depasit acest plafon.

Inregistrarea in scopuri de TVA se va considera valabila incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care am solicitat inregistrarea. Astfel, in luna in care solicitam inregistrarea in scopuri de TVA, vom aplica regimul de scutire chiar daca anterior acestei luni entitatea a depasit sau a atins plafonul de 35.000 euro.

3. Ce facem dupa ce ne inregistram in scopuri de TVA?

3.1. Execitarea dreptului de deducere
Ulterior inregistrarii in scopuri de TVA, avem dreptul sa scadem din valoarea totala a taxei colectate, pentru o perioada fiscala, valoarea totala a taxei pentru care, in aceeasi
perioada, a luat nastere si poate fi exercitat dreptul de deducere.

In situatia in care nu sunt indeplinite conditiile si formalitatile de exercitare a dreptului de deducere in perioada fiscala de declarare, ne putem exercita dreptul de deducere
prin decontul perioadei fiscale in care sunt indeplinite aceste conditii si formalitati sau printr-un decont ulterior, dar nu pentru maimult de 5 ani consecutivi, incepand
cu data de 1 ianuarie a anului care urmeaza celui in care a luat nastere dreptul de deducere.

Dupa 3 ani, exercitarea dreptului de deducere se efectueaza numai in baza unei autorizari de deducere din partea Fiscului, ca urmare a solicitarii noastre de deducere trimisa prin scrisoare recomandata insotita de facturi sau alte documente justificative
ale dreptului de deducere, in original.

Pentru exercitarea dreptului de deducere trebuie indeplinite urmatoarele cerinte:

a) bunurile respective urmeaza a fi utilizate pentru operatiuni care dau drept de deducere;
b) trebuie sa detinem o factura sau un alt document legal aprobat prin care sa justificam suma taxei pe valoarea adaugata aferente bunurilor achizitionate;
c) sa nu depasimperioada de 5 ani consecutivi ncepand cu data de 1 ianuarie a anului care urmeaza celui in care a luat nastere dreptul de deducere.

3.2. Ajustarea taxei deductibile
Important

Avem dreptul/obligatia la ajustarea taxei deductibile aferente:
a) bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate in momentul trecerii la regimul normal de taxare;
b) bunurilor de capital aflate inca in folosinta, in scopul desfasurarii activitatii economice inmomentul trecerii la regimul normal de taxa, cu conditia ca perioada de ajustare
a deducerii sa nu fi expirat.

Perioada de ajustare a deducerii este de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului care urmeaza celui in care a luat nastere dreptul de deducere.

In vederea ajustarii taxei deductibile aferente bunurilor de capital, avem obligatia sa tinem un registru al bunurilor de capital, in care sa evidentiem pentru fiecare bun de
capital urmatoarele informatii:

a) data achizitiei, fabricarii, finalizarii construirii sau transformarii/modernizarii;
b) valoarea (baza de impozitare) a bunului de capital;
c) taxa deductibila aferenta bunului de capital;
d) taxa dedusa;
e) ajustarile efectuate.

Articol adaugat la 27 octombrie 2009

Articol preluat din Newsletterul Taxe si Impozite Actual nr. 34/ septembrie 2009

Legislatia fiscala este in continua schimbare!
Ea va creeaza probleme, noi va oferim cele mai eficiente solutii pentru cele mai presante probleme fiscale!

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa
fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate
intelectuala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Exemple de posibile subiecte de la examenul CECCAR 2025

    • Ca in fiecare an, examenul CECCAR va fi, putin spus, dificil. Este normal, dat fiind ca accesul in Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania echivaleaza cu recunoasterea profesionala si inseamna un pas extrem de important in cariera oricarui contabil! Examenul realizeaza practic o selectie foarte dura si asa se si explica de ce, odata trecut de acest hop, intrati intr-un grup de profesionisti extrem de bine vazuti (si de bine platiti). In calitate de expert contabil...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Cum vor trece la impozit pe profit firmele care NU se mai incadreaza in plafonul de 250.000 euro al regimului micro

    • Un nou act normativ, mai exact OUG 156/2024, a adus noi modificari in privinta plafonului microintreprinderilor. Acesta a scazut de la suma de 500.000 euro, la 250.000 euro, incepand cu anul 2025. Microintreprinderi care NU se mai incadreaza in plafonul de 250.000 euro. Cum se face trecerea la impozit pe profit din 1 ianuarie 2025 In acest context, un contribuabil se intreaba cum poate face trecerea la impozit pe profit din 1 ianuarie 2025 daca nu se mai incadreaza in criteriile cumulative...» citeste mai departe aici

  • Firmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca nu se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euro

    • Pentru ca plafonul pentru aplicarea regimului micro a fost modificat, scazand de la 500.000 euro la 250.000 euro, firmele care nu se mai incadreaza in aceasta conditie la final de 2024 trebuie sa treaca, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, la impozitul pe profit. Pentru a schimba vectorul fiscal se va depune D700 pana pe 31 martie, la ANAF. Firmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca sunt obligate sa treaca la impozit pe profit O microintreprindere cu veniturile realizate la data...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Case de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025

    • Pentru anul 2025 au aparut mai multe noutati legate de casele de marcat electronice fiscale. Printre principalele modificari se numara reglementarea noilor obligatii privind inscrierea codului de identificare fiscala pe bonurile fiscale, implementarea codurilor QR, dar si reluarea unor sanctiuni contraventionale din 2025. In plus, bonul fiscal tiparit si inmanat clientilor nu va mai fi obligatoriu la platile cu cardul, decat atunci cand este solicitat de cumparatori. De asemenea, nu este...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016