Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ajustarea dreptului de deducere la contracte de leasing

27-Oct-2009
2188

Problema fiscala


Entitatea dumneavoastra a devenit platitoare de TVA prin depasirea plafonului de scutire. La data inregistrarii in scopuri de TVA, avea in folosinta doua autoturisme, astfel:

* un autoturism achizitionat printr-un contract de leasing financiar finalizat anterior datei inregistrarii in scopuri de TVA; 
* un autoturism achizitionat printr-un contract de leasing financiar aflat in derulare la data inregistrarii in scopuri de TVA.

In aceste situatii efectuam ajustarea dreptului de deducere pentru cele doua autoturisme aflate in folosinta in momentul trecerii la regimul normal de taxare? Cum si in ce
conditii efcetuam ajustarea?

1. Ce documente intocmim?
Daca am aplicat regimul special de scutire aveam obligatia sa tinem urmatoarele evidente:

* jurnalul pentru vanzari, cu ajutorul caruia se evidentiaza livrarile de bunuri si prestarile de servicii care ar fi taxabile daca nu ar fi realizate de o mica intreprindere; 

 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Vezi detalii

* jurnalul pentru cumparari, cu ajutorul caruia se tine evidenta bunurilor si serviciilor taxabile achizitionate.

Aceste jurnale sunt deosebit de importante in momentul in care decidem sa efectuam ajustarea bunurilor de capital aflate in folosinta la momentul inregistrarii in scopuri de
TVA.

2. Cand ne inregistram in scopuri de TVA?
In cazul in care realizam o activitate economica ce implica operatiuni taxabile si/sau scutite de TVA cu drept de deducere trebuie sa solicitam inregistrarea in scopuri de TVA la Fisc daca in cursul unui an calendaristic atingemsau depasimcifra de afaceri de 35.000 euro. Aceasta solicitare de inregistrare trebuie s-o efectuam in termen de 10
zile de la sfarsitul lunii in care am atins sau am depasit acest plafon.

Inregistrarea in scopuri de TVA se va considera valabila incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care am solicitat inregistrarea. Astfel, in luna in care solicitam inregistrarea in scopuri de TVA, vom aplica regimul de scutire chiar daca anterior acestei luni entitatea a depasit sau a atins plafonul de 35.000 euro.

3. Ce facem dupa ce ne inregistram in scopuri de TVA?

3.1. Execitarea dreptului de deducere
Ulterior inregistrarii in scopuri de TVA, avem dreptul sa scadem din valoarea totala a taxei colectate, pentru o perioada fiscala, valoarea totala a taxei pentru care, in aceeasi
perioada, a luat nastere si poate fi exercitat dreptul de deducere.

In situatia in care nu sunt indeplinite conditiile si formalitatile de exercitare a dreptului de deducere in perioada fiscala de declarare, ne putem exercita dreptul de deducere
prin decontul perioadei fiscale in care sunt indeplinite aceste conditii si formalitati sau printr-un decont ulterior, dar nu pentru maimult de 5 ani consecutivi, incepand
cu data de 1 ianuarie a anului care urmeaza celui in care a luat nastere dreptul de deducere.

Dupa 3 ani, exercitarea dreptului de deducere se efectueaza numai in baza unei autorizari de deducere din partea Fiscului, ca urmare a solicitarii noastre de deducere trimisa prin scrisoare recomandata insotita de facturi sau alte documente justificative
ale dreptului de deducere, in original.

Pentru exercitarea dreptului de deducere trebuie indeplinite urmatoarele cerinte:

a) bunurile respective urmeaza a fi utilizate pentru operatiuni care dau drept de deducere;
b) trebuie sa detinem o factura sau un alt document legal aprobat prin care sa justificam suma taxei pe valoarea adaugata aferente bunurilor achizitionate;
c) sa nu depasimperioada de 5 ani consecutivi ncepand cu data de 1 ianuarie a anului care urmeaza celui in care a luat nastere dreptul de deducere.

3.2. Ajustarea taxei deductibile
Important

Avem dreptul/obligatia la ajustarea taxei deductibile aferente:
a) bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate in momentul trecerii la regimul normal de taxare;
b) bunurilor de capital aflate inca in folosinta, in scopul desfasurarii activitatii economice inmomentul trecerii la regimul normal de taxa, cu conditia ca perioada de ajustare
a deducerii sa nu fi expirat.

Perioada de ajustare a deducerii este de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului care urmeaza celui in care a luat nastere dreptul de deducere.

In vederea ajustarii taxei deductibile aferente bunurilor de capital, avem obligatia sa tinem un registru al bunurilor de capital, in care sa evidentiem pentru fiecare bun de
capital urmatoarele informatii:

a) data achizitiei, fabricarii, finalizarii construirii sau transformarii/modernizarii;
b) valoarea (baza de impozitare) a bunului de capital;
c) taxa deductibila aferenta bunului de capital;
d) taxa dedusa;
e) ajustarile efectuate.

Articol adaugat la 27 octombrie 2009

Articol preluat din Newsletterul Taxe si Impozite Actual nr. 34/ septembrie 2009

Legislatia fiscala este in continua schimbare!
Ea va creeaza probleme, noi va oferim cele mai eficiente solutii pentru cele mai presante probleme fiscale!

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa
fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate
intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ajustarea dreptului de deducere la contracte de leasing":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Efectele cresterii salariului minim brut pe tara din 1 ianuarie 2018
    • Masurile fiscale adoptate de curand de Guvern, ce prevad transferul contributiei la asigurarile sociale de sanatate (CASS) si la asigurarile sociale (CAS) de la angajator la angajat, sunt precedate de alte modificari importante. Conform spuselor Ministrului Municii si Justitiei Sociale, Lia Olguta Vasilescu, pentru a evita ca slariile romanilor sa fie afectate de noile prevederi, salariul minim brut pe tara va creste incepand din 1 ianuarie 2018. Adoptata, hotararea va produce o serie de efecte,...» citeste mai departe aici

  • Split TVA, situatie unica: 5.000 de amendamente depuse pentru a tergiversa adoptarea legii
    • Daca legea nu poate fi respinsa in intregime, atunci macar sa fie tergiversata pentru a nu intra in vigoare de la inceputul anului viitor. Cel putin acesta pare sa fie planul deputatilor USR care au in plan primul "filibuster" din Parlamentul Romaniei, apeland la o procedura prin care se tergiverseaza adoptarea unei legi prin dezbateri fara sfarsit. Deputatul Claudiu Nasui a declarat, potrivit HotNews.ro, ca USR a depus 5.000 de amendamente impotriva legii Spli TVA. "Adica 821 de pagini de...» citeste mai departe aici

  • Comunicat ITM privind negocierea colectiva pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG 79/2017
    • Inspectoratul Teritorial de Munca Alba aduce la cunostinta angajatorilor ca potrivit art.VII din OUG 82/2017, pentru modificarea si completarea unor acte normative, au obligatia sa initieze negocierea colectiva pentru punerea in aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta nr.79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal. Aceasta obligatie revine angajatorilor indiferent de numarul salariatilor. In unitatile in care nu exista contact colectiv de munca, pentru...» citeste mai departe aici

  • Olguta Vasilescu: Noi n-am spus niciodata ca prin acest transfer de contributii cresc salariile
    • Ministrul Muncii, Lia Olguta Vasilescu, a declarat recent, la o emisiunea televizata, ca bugetarii vor primi cu 4% mai mult pe luna de anul viitor, dupa ce salariile brute le vor fi majorate cu 25%. Intrebata daca trecerea contributiilor de la angajator la angajat va afecta salariile, Olguta Vasilescu a subliniat ca "Nu scad salariile, in niciun caz din aceasta cauza. Noi am spus de nu stiu cate ori si am facut un miliard de calcule cu liderii de sindicat. Am avut o intalnire cu liderii de...» citeste mai departe aici

  • Guvernul ar trebui sa modifice din nou Codul fiscal saptamana viitoare, spune Teodorovici
    • Eugen Teodorovici, presedintele Comisiei de buget-finante din Senat, dupa o sedinta in care s-au discutat amendamentele aduse OUG 79/2017 privind modificarea legislatiei fiscale, a declarat ca Guvernul ar trebui sa modifice din nou Codul fiscal saptamana viitoare, prin ordonanta de urgenta, si sa nu astepte ca Parlamentul sa faca schimbarile prin care vor fi inlaturate efectele negative. "Astazi, la Comisia de buget-finante nu au votat nimic, am discutat toate amendamentele propuse si...» citeste mai departe aici

  • Decizia Curtii privind inspectiile ANAF pe TVA: Firmele verificate au dreptul la datele si documentele din dosar
    • Intr-o speta inaintata de Curtea de Apel Cluj, o decizie a a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) arata ca firmele si persoanele care fac obiectul unor inspectii fiscale de stabilire a bazei de impunere a TVA au dreptul sa ceara si sa primeasca de la ANAF documentele si informatiile din dosar. Prin aceasta decizie se creeaza un precedent astfel ca ANAF nu ar trebui sa mai poata refuza accesul firmelor si persoanelor verificate la documentele din dosar decat in cazuri exceptionale, atrage...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"