Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ajustarea TVA. De ce, cand si cum?

25-Iul-2008
7151

Problema fiscala
Sunteti neplatitori de TVA si tocmai ati depasit cifra de afaceri de 35.000 euro. Ce veti face in aceasta
situatie? Ce drepturi si ce obligatii aveti? Cand aveti dreptul sa efectuati ajustarea TVA?

1. Solicitati inregistrarea in scopuri de TVA

Atunci cand realizati o cifra de afaceri mai mare sau egala cu 35.000 euro in decursul unui an calendaristic, trebuie sa solicitati inregistrarea in scopuri de TVA, in termen de 10 zile de la data cand ati atins sau ati depasit acest plafon. Data atingerii sau depasirii plafonului se considera a fi prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins sau depasit. Cursul de schimb valutar este cel comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii.

2. De cand se aplica noul regim

Inregistrarea in scopuri de TVA se considera valabila incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care ati solicitat inregistrarea. Prin urmare, veti aplica regimul special de scutire pana la data inregistrarii in scopuri de TVA.

De retinut
Dupa ce ati atins sau depasit plafonul de scutire, nu mai puteti aplica din nou regimul special de scutire,
chiar daca ulterior realizati o cifra de afaceri anuala inferioara plafonului de scutire.

Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii

3. Obligatii de evidenta pentru perioada de scutire

Pentru perioada cand ati aplicat regimul special de scutire aveati obligatia sa tineti evidenta:

■ livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii care ar fi fost taxabile daca nu ar fi fost realizate de o mica intreprindere;
■ achizitiilor de bunuri si servicii taxabile.

Aceasta evidenta se tine cu ajutorul jurnalului pentru vanzari si al jurnalului pentru cumparari.

Atentie!
Daca nu solicitati sau solicitati inregistrarea cu intarziere, organele fiscale competente au dreptul sa
stabileasca obligatii privind taxa de plata si accesoriile aferente, de la data la care ar fi trebuit sa va inregistrati in scopuri de taxa.

4. Dar daca nu va inregistrati

Ce inseamna aceasta? Aceasta inseamna ca daca ati atins sau ati depasit plafonul de scutire si nu ati solicitat inregistrarea in scopuri de TVA, in termenul legal, organele fiscale competente vor proceda astfel:

■ in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata de organul fiscal competent inainte de inregistrarea dumneavoastra in scopuri de TVA, acesta va solicita plata taxei pe care ati fi datorat-o daca ati fi fost inregistrat normal in scopuri de taxa, pe perioada cuprinsa intre data la care ati fi fost inregistrat in scopuri de taxa, daca ati fi solicitat in termenul legal inregistrarea, si data identificarii nerespectarii prevederilor legale. Totodata organele de control va vor inregistra din oficiu in scopuri de taxa;
■ in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata de organul fiscal competent dupa
inregistrarea dumneavoastra in scopuri de TVA, acesta va solicita plata taxei pe care ati fi datorat-o daca ati fi fost inregistrat normal in scopuri de taxa, pe perioada cuprinsa intre data la care ati fi fost inregistrat in scopuri de taxa, daca ati fi solicitat in termenul legal inregistrarea, si data la care ati fost inregistrat.

5. Cand se face ajustarea TVA

Important
Aveti dreptul la ajustarea taxei deductibile pentru:

■ bunurile aflate in stoc si serviciile neutilizate in momentul trecerii la regimul normal de taxare;
■ bunurile de capital, aflate inca in folosinta, in scopul desfasurarii activitatii economice in momentul
trecerii la regimul normal de taxa, cu conditia ca perioada de ajustare a deducerii sa nu fi expirat.

Perioada de ajustare a deducerii pentru bunurile de capital este:

■ 5 ani, pentru bunurile de capital achizitionate sau fabricate, altele decat bunurile imobile;
■ 20 de ani, pentru constructia sau achizitia unui bun imobil, precum si pentru transformarea sau
modernizarea unui bun imobil, daca valoarea fiecarei transformari sau modernizari este de cel putin 20% din valoarea totala a bunului imobil astfel transformat sau modernizat.

Atentie!
Justificarea deducerii taxei se face numai pe baza exemplarului original al facturii. Totusi, in cazul
pierderii, sustragerii sau distrugerii exemplarului original al documentului de justificare, solicitati furnizorului/ prestatorului emiterea unui duplicat al facturii, pe care se va mentiona ca inlocuieste factura initiala.

Exemplu:

■ In luna mai a anului 2008 ati depasit plafonul de scutire de 35.000 euro
■ Pana la data de 10 iunie 2008 trebuie sa solicitati inregistrarea in scopuri de TVA.
■ Inregistrarea in scopuri de TVA se considera valabila incepand cu data de 1 iulie 2008.
Pana la aceasta data aplicati regimul special de scutire.
■ Depuneti declaratia 010 de modificare a vectorului fiscal privind TVA, pentru luarea in evidenta de catre
organul fiscal incepand cu 1 iulie 2008.

Asadar, momentul decisiv pentru ajustarea TVA il constituie data de 30 iunie 2008, data la care trebuie luat in calcul stocul de marfuri existent. Este oportun ca la aceasta data sa efectuati inventarul marfurilor aflate in stoc pentru a cunoaste cu exactitate situatia faptica a stocului de marfuri.

Pe baza inventarului si a jurnalului de cumparari intocmit de dumneavoastra veti efectua ajustarea taxei pentru marfurile aflate in stoc.
Inregistrarile contabile sunt:

■ pentru ajustarea dreptului de deducere a T.V.A.:

4426 ?TVA deductibila? = 371 ?Marfuri?

■ pentru inregistrarea taxei neexigibile aferente pretului de vanzare cu amanuntul:

371 ?Marfuri? = 4428 ?TVA neexigibila?

Valoarea taxei ajustate o inscrieti in decontul de TVA, la randul 23, ?Regularizari taxa dedusa? din formularul (300), ?Decont de taxa pe valoarea adaugata?, reglementat prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 94 din 17 ianuarie 2008.

Concluzie
Ajustarea taxei pentru bunurile aflate in stoc si serviciile neutilizate este o oportunitate ce va confera
dreptul sa virati mai putini bani la bugetul de stat

Acte normative aplicabile:
Art. 149 alin. (2), art. 152 alin. (6)-(7) din Codul fiscal
Punctul 46 alin. (1), punctul 61 alin. (1), punctul 62 alin. (1)-(2), (4) si punctul 66 alin. (1) litera c) la Titlul
VI, Taxa pe valoarea adaugata din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ajustarea TVA. De ce, cand si cum?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Angajatorii, obligati sa modifice contractele de munca pentru transferul contributiilor. OUG nr. 82/2017
    • Guvernul a venit cu o noua modificare adoptata tacit si care obliga toti angajatorii din Romania sa modifice toate contractele de munca incepand de la 1 ianuarie 2018 pentru transferul contributiilor de la angajator la angajat. Mai mult, in intervalul 20 noiembrie - 20 decembrie 2017, toti angajatorii sunt obligati sa initieze negocieri colective pentru a pune in aplicare OUG 79/2017 prin care sunt transferate contributiile sociale de la angajator la salariat. Conform noilor modificari...» citeste mai departe aici

  • Scrisoare deschisa a profesionistilor independenti privind impozitarea drepturilor de autor si a activitatilor independente din 2018
    • Noi, semnatarii, ne declaram extrem de ingrijorati cu privire la ultimele modificari aduse Codului Fiscal prin ordonanta de urgenta 79/2017 si solicitam nemodificarea nivelului contributiilor sociale pentru sectorul independent - lucratori pe cont propriu si/sau persoane fizice autorizate (care insumeaza circa 2,1 milioane de persoane, marea majoritate activand in domenii neagricole), cei ce exercita profesii liberale sau care desfasoara alte tipuri de activitati independente. Pentru acesti...» citeste mai departe aici

  • Ce este autofactura si cand trebuie emisa
    • Autofactura este un document reglementat de Codul fiscal si normele metodologice de aplicare ce se utilizeaza doar in scopuri de TVA, ca document justificativ pentru taxa deductibila/colectata, dupa caz. O persoana impozabila din punct de vedere al TVA este obligata sa emita o autofactura in urmatoarele situatii: daca a depasit plafoanele pentru bunuri acordate in cadrul actiunilor de protocol, sponsorizare, de mecenat peste care acestea nu sunt considerate livrari de bunuri (art....» citeste mai departe aici

  • Modificare HG 34/2009. Atributii noi pentru ANAF si MFP. Vezi proiectul de hotarare!
    • Proiectul de hotarare are ca obiect modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, precum si modificarea Hotararii Guvernului nr.520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si a Hotararii Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice in vederea aplicarii prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.77/2017...» citeste mai departe aici

  • Plata facturilor emise in euro. Care e regimul TVA?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o firma care achizitioneaza marfa de la o firma dintr-un alt stat UE, firma straina avand si cod de TVA in Romania. Aceasta emite factura in euro. Stabilim daca se poate plati factura integral in euro sau daca baza trebuie platita in euro si TVA-ul in lei. Iata raspunsul specialistului: Potrivit intelegerii noastre, societatea dumneavoastra, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania, achizitioneaza bunuri de la o alta persoana impozabila...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"