Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ajustarea valorii materiei prime

10-Nov-2009
4424

Intrebare:


Cu ocazia inventarii patrimoniului la data de 31.12.2008, s-a constat ca stocurile de materie prima(tabla, in speta) au valoare contabila neta mai mica decat valorea de intrare in gestiune(costul istoric de achizitie).

Ca urmare, s-a hotarat calcularea si inregistrarea in evidentele contabile a ajustarilor de valoare, in cazul acestei materii prime, etapele fiind urmatoarele:

1) Valoarea ajustarii de valoarea a fost inregistrata in contul 391(6814=391-cheltuiala nedeductibila) -

2) S-a procedat la inlocuirea costului de achizitie cu valoarea contabila neta(costul de achizitie ajustat) in fisele de magazie

3) Au fost diminuate preturile de vanzare ale produselor finite obtinute din procesarea materiei prime respective, incepand cu 01.01.2009 -

Societatea foloseste inventarul intermitent ca metoda de scoatere din gestiune a materiilor prime consumate.

Incepand cu luna ianuarie 2009, si pana in prezent, am procedat astfel:

1) Valoarea materiei prime consumate in procesul tehnologic a fost calculata pe baza valorii noi obtinute in urma ajustarii (601=301-cost de achizitie istoric ajustat);

2) Concomitent:
-am anulat ajustarea aferenta materiei prime consumate in procesul tehnologic ( 391 = 7814 -venit neimpozabil);

-am trecut pe cheltuieli diferenta intre costul de achizitie si costul de achizitie ajustat ( 6588?? = 301 - cheltuiala deductibila).

Rationamentul pe care m-am bazat a fost acela ca ajustarea de valoare a materiei prime inregistrata la 31.12.2008 atat in evidentele contabile, cat si in evidenta de gestiune(fisele de magazine) ne conduc la o cheltuiala mai mica cu materiile prime consumate, respectiv costuri de productie mai mici, care ne permit preturi de vanzare atractive pe piata pe care activam, evitand astfel de a vinde sub costurile de productie.

Cat de corect am procedat? Daca n-am procedat corect, cum ar trebui sa procedez din punct de vedere contabil si fiscal, bineinteles?

Modificat prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34 si prin Normele de aplicare publicate in aprilie 2009, Codul Fiscal ataca din nou!
Noile reglementari privind impozitul pe profit, impozitul pe venit, TVA-ul, impozitele si taxele locale va afecteaza direct. Cum sa procedati corect si legal, insa mereu in favoarea dvs.?
...raspunsuri din interiorul Ministerului in interiorul Consilierului!

Solutie oferita de
Serviciul de Consultanta al Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili

Dumneavoastra daca aveti productie trebuie sa aveti obligatoriu organizata si contabilitate de gestiune. Astfel trebuie sa efectuati calculatia costurilor de productie.

Extracontabil, costul de productie determinat de Dumneavoastra trebuie sa cuprinda printre altele, costurile cu achizita materiilor prime ? din care se scade valoarea ajustarilor de valoare. In baza acestui cost de productie (mai mic) stabiliti si preturile de vanzare.

Ca si rationament este corect cum ati gandit ? insa, trebuie sa aveti stabilit acest antecalcul al costului de productie in baza contabilitatii de gestiune.

Din punct de vedere contabil, consider ca scaderea din gestiune a materiilor prime trebuia sa se faca integral prin intermediul contului 601 ? la costul initial de achizitie si nu sa reflectati distinct pe cheltuieli diferenta intre costul de achiztie si costul de achizitie ajustat ( 6588 = 301).

Cheltuiala din contul 601 (la cost de achizitie ) in momentul descarcarii de gestiune, in opinia mea, in conditiile pe care le-ati prezentat, este integral o cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit.

Este corect tratamentul fiscal pe care l-ati acordat ajustarilor de valoare atat la constituire cat si la anularea acestora.

Articol adaugat la 10 noiembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Calcul impozit pe profit. Exemplu si reglementari cheie

    • Impozitul pe profit reprezinta o obligatie fiscala esentiala pentru companiile care isi desfasoara activitatea in Romania. Determinarea acestuia implica aplicarea unei cote de impozitare, conform legislatiei fiscale in vigoare. In acest articol, vom analiza reglementarile cheie legate de impozitul pe profit si vom oferi un exemplu practic pentru a intelege mai bine procesul de calcul si obligatiile asociate. » citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar

    • OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024 si prevede, printre altele, mai multe modificari asupra Legii contabilitatii. Conform documentului, balanta de verificare va trebui sa fie intocmita lunar. Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar Referitor la balanta de verificare,...» citeste mai departe aici

  • Inventariere anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?

    • Scopul inventarierii anuale este acela al stabilirii situatiei patrimoniale reale a societatii, respectiv a tuturor elementelor de active, datorii si capitaluri inregistrate in evidentele societatii in baza carora se intocmesc situatiile financiare anuale. Inventarierea anuala este reglementata la alin 2 al punctului 1 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP 2861/2009: 1. -...» citeste mai departe aici

  • 10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitatea

    • Cu ce probleme majore va veti confrunta in 2025? Este suficient sa parcurgeti lucrarea Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal care expune clar absolut toate schimbarile intrate recent in vigoare (sau care vor intra curand), grupate in 2 mari categorii, cu subiecte esentiale pentru mediul fiscal-contabil: A. Noutati fiscale 1. Taxa pe valoarea adaugata 2. Impozit pe veniturile microintreprinderilor 3. Accize 4. Noutati privind salarii si beneficii extrasalariale 5. Sistemul RO...» citeste mai departe aici

  • Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei

    • Legea contabilitatii a fost modificata prin OUG 138/2024 si prevede mai multe schimbari in privinta bilantului anual. A fost introdusa prevederea conform careia situatiile financiare anuale trebuie semnate in mod obligatoriu si de reprezentantul legal al firmei. Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor...» citeste mai departe aici

  • E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025

    • Conform OUG 138/2024, anumite obligatii privind Notificarea de conformare RO e-TVA au fost amanate pana pe 1 iulie 2025. OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024. E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025 A fost modificat OUG nr. 70/2024 in vederea amanarii pana la data de 1 iulie 2025 a...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016