
Raportul Special
realizat de specialisti
In 2023, MIPE ofera romanilor vulnerabili, din fonduri europene, sprijin pentru plata facturilor la energie in valoare de 700 lei de 2 ori/ an. Cine poate beneficia de sprijin?
„Vorbim despre cea mai importanta initiativa de acest gen derulata pana acum in tara noastra, cu un impact deosebit la nivelul grupurilor vulnerabile. Este o masura luata pentru a contribui in mod real si direct la cresterea calitatii vietii si la diminuarea considerabila a riscului de excluziune sociala, prin asigurarea capacitatii gospodariilor ca isi asigura serviciile energetice necesare, la costuri accesibile. Sunt 4 miliarde de lei pe care am agreat cu reprezentatii Comisiei Europene sa ii folosim in acest sens, pentru a veni in sprijinul a 2,8 milioane de locuinte.
Procedura este simpla, potentialii beneficiari trebuie sa stie ca vor fi instiintati daca din diferite motive nu indeplinesc criteriile.
Dincolo de discutiile din spatiul public privind modul in care se va implementa aceasta masura, mecanismul ales este cel mai viabil din perspectiva faptului ca a fost necesara crearea posibilitatilor ca toate formele de energie sa poata fi decontata, incluzand aici si energia termica aferenta incalzirii in cazul blocurilor si locuintelor colective, cat si a faptului ca aceasta masura se va deconta 100% din fonduri europene, fiind obligatorie pastrarea unei piste de audit si asigurarea trasabilitatii intregului flux financiar, pana la plata facturilor la nivelul individual al beneficiarului eligibil al masurii.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Conform MIPE, bugetul masurii de sprijin are ca sursa de finantare fonduri externe nerambursabile prin bugetul MIPE, potrivit regulilor de eligibilitate stabilite prin Programul operational Capital Uman, precum si Programul Operational Regional pentru perioada de programare 2014–2020, in limita economiilor care sunt identificate la nivelul acestor programe si a sumelor care sunt considerate in risc de dezangajare in cadrul perioadei de programare 2014–2020.
Pentru a veni in ajutorul beneficiarilor, MIPE raspunde celor mai frecvente intrebari adresate pe tema cardurilor de energie:
1. Cum se acorda ajutorul?
Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hartie, cu care se pot plati facturi de energie (total sau partial). Ajutorul se acorda in doua transe, a cate 700 lei fiecare.
Servicii/produse care se pot plati: electricitate, gaz, energie termica in sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, pacura, peleti si alte materiale de incalzire.
2. Cum se utilizeaza?
Se pot plati facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plati, catre mai multi furnizori, pana la epuizarea sumei.
Platile se fac prin mandat postal. Nu se pot efectua mai mult de 8 plati/loc de consum pe durata programului de sprijin.
Ajutorul nu se considera venit si nu afecteaza:
-venitul minim garantat;
-alocatia pentru sustinerea familiei;
-statutul consumatorului vulnerabil de energie.
Sumele alocate celor doua transe nu pot fi preschimbate in bani si nu pot fi folosite pentru plati prin mandat postal catre alte destinatii decat plata facturilor de energie.
3. Cine beneficiaza de acest ajutor?
Categorii de beneficiar Varsta Venit/luna
Pensionar Peste 60 ani, inclusiv Sub 2.000 lei, inclusiv
Pensionar de invaliditate Nu conteaza Sub 2.000 lei, inclusiv
Persoana cu handicap grav, accentuat sau mediu Nu conteaza Sub 2.000 lei, inclusiv
Familie cu alocatie de sustinere Nu conteaza Nu conteaza
Familie/persoana cu ajutor social Nu conteaza Nu conteaza
Venitul net per coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie sa depaseasca 2.000 lei.
Potentialii beneficiari trebuie sa stie ca vor fi instiintati daca s? au descoperit situatii care ii fac neeligibili. in acest caz, ei pot suna la 0319966, numarul de call center-ul creat de Posta, unde vor primi informatii suplimentare si vor fi indrumati, daca situatia poate fi corectata.
4. Cum se stabilesc listele finale cu beneficiari?
Procedura de stabilire a listelor cuprinde urmatoarele etape:
I. Se stabileste lista potentialilor beneficiari care se incadreaza in categoriile stabilite in ordonanta.
II. Se verifica veniturile acestora.
III. Pentru fiecare punct de consum, se verifica numarul de locuitori.
IV. Se verifica media venitului pentru fiecare loc de consum, pentru a vedea daca se depaseste pragul de 2.000 de lei.
5. Care sunt conditiile de acordare?
Cardul se aduce de catre Posta Romana, la domiciliul beneficiarului, cu confirmare de primire.
Persoanele care se incadreaza in mai multe categorii vor beneficia de sprijin o singura data.
Daca la un loc de consum domiciliaza mai multi beneficiari, sprijinul se acorda o singura data per loc de consum. Pe card vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeasi adresa de domiciliu.
Factura poate sa fie pe alt nume decat cel al beneficiarului care locuieste la adresa. Adresa locului de consum trebuie sa coincida cu domiciliul beneficiarului (sau domiciliul declarat al acestuia).
Sumele ramase neutilizate la expirarea cardului se anuleaza.
6. Cand ajung cardurile la beneficiari?
In periada 1–28 februarie 2023 beneficiarii eligibili vor primi cardul de energie. Se vor putea efectua plati incepand cu 1 martie.
Cei care isi pastreaza calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul si pentru transa a doua, incepand cu luna septembrie.
In perioada 1–30 septembrie, cei care vin intre timp eligibili vor primi cardul pentru a putea utiliza transa a II? a.
7. Cand expira ajutorul?
1 ianuarie 2024: toate cardurile isi inceteaza valabilitatea, indiferent de sumele ramase neutilizate. Cardurile alocate ambelor transe se pot folosi pana la 31 decembrie 2023 inclusiv. Sprijinul nu poate fi utilizat in afara termenului de valabilitate prevazut.
8. Care sunt acte necesare pentru plata?
- Cardul de energie (primit prin Posta Romana)
- Actul de identitate al beneficiarului (sau document de imputernicire si actul de identitate al imputernicitului)
- Factura (curenta sau restanta) ori alt document justificativ (instiintare de plata din partea furnizorului SAU certificat de validare a datoriei din partea asociatiei de proprietari/locatari, in cazul platii incalzirii in sistem centralizat de termoficare)
Daca beneficiarul are alt domiciliu decat cel scris pe cardul de energie: contractul de furnizare a energiei la domiciliul declarat declaratie pe proprie raspundere a beneficiarului, ca utilizeaza ajutorul pentru domiciliul la care locuieste.
9. Ce este certificatul de validare a datoriei?
Este un document emis de asociatia de proprietari/locatari, pentru a certifica datoria curenta sau restanta a beneficiarului de sprijin fata de asociatia de proprietari/locatari, rezultata din furnizarea de energie termica in sistem centralizat.
Asociatiile de proprietari/locatari vor incheia protocoale de colaborare cu Posta Romana pentru a comunica conturile bancare si orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor postale emise prin utilizarea cardurilor de energie.
Beneficiarii de carduri care sunt racordati la alimentarea cu energie termica in regim centralizat, trebuie sa solicite eliberarea acestui card de catre Asociatia de proprietari unde este inscris.
Dupa ce il primesc, pentru a achita factura la energie termica, trebuie sa il prezinte postasului/oficiantului postal impreuna cu cartea de identitate si cardul de energie.
Certificatele de validare a datoriilor se emit in doua exemplare, din care un exemplar se pastreaza la asociatia de proprietari/locatari emitenta, iar cel de-al doilea exemplar se pastreaza la Posta Romana.
Modelul de card este disponibil AICI.
10. Cum se efectueaza plata?
1. La orice subunitate a Postei Romane SAU la postasul care a sosit la domiciliul beneficiarului.
2. Se completeaza plata prin mandat postal, catre contul furnizorului de energie (ori al asociatiei de proprietari/locatari).
3. Se primeste dovada platii, pe care este scrisa suma ramasa dupa efectuarea platii, valoarea platii/platilor efectuate si furnizorul/furnizorii catre care s? a efectuat plata.
11. Pot retrage numerar de pe carduri?
Nu exista aceasta posibilitate. Scopul exclusiv pentru care pot fi acordate cardurile este pentru achitarea facturilor la energie.
Cardul nu poate fi vandut ori donat. Orice incercare de vanzare anuleaza cardul si atrage o amenda contraventionala intre 42.000–60.000 lei.
Plata altor produse/servicii decat cele pentru care este destinat cardul se pedepseste cu amenda contraventionala intre 4.500–6.000 lei.
12. Ce este declaratia pe proprie raspundere si in ce situatie se utilizeaza?
Este un document ce trebuie completat de potentialul beneficiar in situatia in care nu se poate stabili cati oameni stau la acelasi punct de consum.
Sunt situatii in care beneficiarii nu au nomenclatorul stradal trecut in cartea de identitate (figureaza mai multi la aceeasi adresa). In aceasta situatie, ei trebuie sa completeze o declaratie pe propria raspundere prin care spun cati locuiesc efectiv la punctul de consum.
Posta distribuie declaratiile pentru toate acesti situatii identificate la momentul intocmirii listelor cu beneficiari si sa le preia in maxim 3 zile, pentru ca apoi sa se recalculeze media veniturilor si sa se actualizeze listele.
13. Ce este ancheta sociala si in ce situatie este necesara?
Pot fi situatii in care la un loc de consum sunt luate in calcul veniturile unei persoane care nu mai locuieste acolo (dar figureaza asa in acte) si nici nu se poate face radierea acestor colocatari de la adresa de domiciliu.
In acest caz, potentialul beneficiar poate sa solicite o ancheta sociala la primarie, care sa stabileasca numarul si persoanele care locuiesc in fapt la locul de consum. Rezultatul se transmite la Posta, iar ulterior se actualizeaza lista.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Sfaturi de la experti
Intrebare: Este obligatorie descarcarea facturilor emise pe numele sindicatului din e-Factura, avand in vedere ca sindicatul nu are activitate economica si nu este inregistrat la Registrul Comertului? Cum se procedeaza in caz afirmativ? Am...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Apartament detinut de angajator, pus la dispozitia salariatului
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit detine un apartament pe care decide sa-l ofere unui angajat spre folosinta in mod gratuit. Societatea achita toate utilitatile si cheltuielile de intretinere ale apartamentului. Trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare
Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!
Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante
Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024
Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA