Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ajutorul de 1.400 lei pentru plata facturilor la energie se va acorda in doua transe a 700 lei. Cine poate beneficia de sprijin?

17-Ian-2023
3694
Ajutorul de 1.400 lei pentru plata facturilor la energie se va acorda in doua transe a 700 lei. Cine poate beneficia de sprijin?

In 2023, MIPE ofera romanilor vulnerabili, din fonduri europene, sprijin pentru plata facturilor la energie in valoare de 700 lei de 2 ori/ an. Cine poate beneficia de sprijin?

 

„Vorbim despre cea mai importanta initiativa de acest gen derulata pana acum in tara noastra, cu un impact deosebit la nivelul grupurilor vulnerabile. Este o masura luata pentru a contribui in mod real si direct la cresterea calitatii vietii si la diminuarea considerabila a riscului de excluziune sociala, prin asigurarea capacitatii gospodariilor ca isi asigura serviciile energetice necesare, la costuri accesibile. Sunt 4 miliarde de lei pe care am agreat cu reprezentatii Comisiei Europene sa ii folosim in acest sens, pentru a veni in sprijinul a 2,8 milioane de locuinte.

Procedura este simpla, potentialii beneficiari trebuie sa stie ca vor fi instiintati daca din diferite motive nu indeplinesc criteriile.

Dincolo de discutiile din spatiul public privind modul in care se va implementa aceasta masura, mecanismul ales este cel mai viabil din perspectiva faptului ca a fost necesara crearea posibilitatilor ca toate formele de energie sa poata fi decontata, incluzand aici si energia termica aferenta incalzirii in cazul blocurilor si locuintelor colective, cat si a faptului ca aceasta masura se va deconta 100% din fonduri europene, fiind obligatorie pastrarea unei piste de audit si asigurarea trasabilitatii intregului flux financiar, pana la plata facturilor la nivelul individual al beneficiarului eligibil al masurii.


Un alt avantaj care a vizat implicarea Postei Romane, a fost nevoia de acoperire a zonelor rurale, Posta Romana avand cea mai extinsa retea de oficii postale si de factori postali din aceasta perspectiva la nivel national, dar si profilul grupului tinta format din varstnici si alte tipuri de beneficiari ai unor prestatii sociale, care in mod uzual interactioneaza cu serviciile Postei Romane.

Nu am fi reusit sa implementam aceasta masura fara implicarea si dedicarea partenerilor nostri, care in ultima luna si jumatate au depus eforturi zilnice ca acest mecanism sa devina operational si oamenii sa poata fi sprijiniti.

In acest sens vreau sa aduc multumiri Postei Romane, Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerului de Finante, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Roman de Telecomunicatii si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pentru toata implicarea si seriozitatea cu care ne-am mobilizat”, a transmis ministrul Marcel Bolos.

 

Conform MIPE, bugetul masurii de sprijin are ca sursa de finantare fonduri externe nerambursabile prin bugetul MIPE, potrivit regulilor de eligibilitate stabilite prin Programul operational Capital Uman, precum si Programul Operational Regional pentru perioada de programare 2014–2020, in limita economiilor care sunt identificate la nivelul acestor programe si a sumelor care sunt considerate in risc de dezangajare in cadrul perioadei de programare 2014–2020.

 

Pentru a veni in ajutorul beneficiarilor, MIPE raspunde celor mai frecvente intrebari adresate pe tema cardurilor de energie:

 

1. Cum se acorda ajutorul?

Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hartie, cu care se pot plati facturi de energie (total sau partial). Ajutorul se acorda in doua transe, a cate 700 lei fiecare.

Servicii/produse care se pot plati: electricitate, gaz, energie termica in sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, pacura, peleti si alte materiale de incalzire.

 

2. Cum se utilizeaza?

Se pot plati facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plati, catre mai multi furnizori, pana la epuizarea sumei.

 

Platile se fac prin mandat postal. Nu se pot efectua mai mult de 8 plati/loc de consum pe durata programului de sprijin.

 

Ajutorul nu se considera venit si nu afecteaza:

-venitul minim garantat;

-alocatia pentru sustinerea familiei;

-statutul consumatorului vulnerabil de energie.

 

Sumele alocate celor doua transe nu pot fi preschimbate in bani si nu pot fi folosite pentru plati prin mandat postal catre alte destinatii decat plata facturilor de energie.

 

3. Cine beneficiaza de acest ajutor?

 

Categorii de beneficiar Varsta Venit/luna

 

Pensionar Peste 60 ani, inclusiv Sub 2.000 lei, inclusiv

Pensionar de invaliditate Nu conteaza Sub 2.000 lei, inclusiv

Persoana cu handicap grav, accentuat sau mediu Nu conteaza Sub 2.000 lei, inclusiv

Familie cu alocatie de sustinere Nu conteaza Nu conteaza

Familie/persoana cu ajutor social Nu conteaza Nu conteaza

 

 

Venitul net per coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie sa depaseasca 2.000 lei.

Potentialii beneficiari trebuie sa stie ca vor fi instiintati daca s? au descoperit situatii care ii fac neeligibili. in acest caz, ei pot suna la 0319966, numarul de call center-ul creat de Posta, unde vor primi informatii suplimentare si vor fi indrumati, daca situatia poate fi corectata.

 

 4. Cum se stabilesc listele finale cu beneficiari?

 

Procedura de stabilire a listelor cuprinde urmatoarele etape:

 

I. Se stabileste lista potentialilor beneficiari care se incadreaza in categoriile stabilite in ordonanta.

II. Se verifica veniturile acestora.

III. Pentru fiecare punct de consum, se verifica numarul de locuitori.

IV. Se verifica media venitului pentru fiecare loc de consum, pentru a vedea daca se depaseste pragul de 2.000 de lei.

 

5. Care sunt conditiile de acordare?

 

Cardul se aduce de catre Posta Romana, la domiciliul beneficiarului, cu confirmare de primire.

Persoanele care se incadreaza in mai multe categorii vor beneficia de sprijin o singura data.

Daca la un loc de consum domiciliaza mai multi beneficiari, sprijinul se acorda o singura data per loc de consum. Pe card vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeasi adresa de domiciliu.

 

Factura poate sa fie pe alt nume decat cel al beneficiarului care locuieste la adresa. Adresa locului de consum trebuie sa coincida cu domiciliul beneficiarului (sau domiciliul declarat al acestuia).

Sumele ramase neutilizate la expirarea cardului se anuleaza.

 

6. Cand ajung cardurile la beneficiari?

 

In periada 1–28 februarie 2023 beneficiarii eligibili vor primi cardul de energie. Se vor putea efectua plati incepand cu 1 martie.

 

Cei care isi pastreaza calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul si pentru transa a doua, incepand cu luna septembrie.

 

In perioada 1–30 septembrie, cei care vin intre timp eligibili vor primi cardul pentru a putea utiliza transa a II? a.

 

7. Cand expira ajutorul?

1 ianuarie 2024: toate cardurile isi inceteaza valabilitatea, indiferent de sumele ramase neutilizate. Cardurile alocate ambelor transe se pot folosi pana la 31 decembrie 2023 inclusiv. Sprijinul nu poate fi utilizat in afara termenului de valabilitate prevazut.

 

8. Care sunt acte necesare pentru plata?

- Cardul de energie (primit prin Posta Romana)

- Actul de identitate al beneficiarului (sau document de imputernicire si actul de identitate al imputernicitului)

- Factura (curenta sau restanta) ori alt document justificativ (instiintare de plata din partea furnizorului SAU certificat de validare a datoriei din partea asociatiei de proprietari/locatari, in cazul platii incalzirii in sistem centralizat de termoficare)

Daca beneficiarul are alt domiciliu decat cel scris pe cardul de energie: contractul de furnizare a energiei la domiciliul declarat declaratie pe proprie raspundere a beneficiarului, ca utilizeaza ajutorul pentru domiciliul la care locuieste.

 

9. Ce este certificatul de validare a datoriei?

Este un document emis de asociatia de proprietari/locatari, pentru a certifica datoria curenta sau restanta a beneficiarului de sprijin fata de asociatia de proprietari/locatari, rezultata din furnizarea de energie termica in sistem centralizat.

Asociatiile de proprietari/locatari vor incheia protocoale de colaborare cu Posta Romana pentru a comunica conturile bancare si orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor postale emise prin utilizarea cardurilor de energie.

Beneficiarii de carduri care sunt racordati la alimentarea cu energie termica in regim centralizat, trebuie sa solicite eliberarea acestui card de catre Asociatia de proprietari unde este inscris.

Dupa ce il primesc, pentru a achita factura la energie termica, trebuie sa il prezinte postasului/oficiantului postal impreuna cu cartea de identitate si cardul de energie.

Certificatele de validare a datoriilor se emit in doua exemplare, din care un exemplar se pastreaza la asociatia de proprietari/locatari emitenta, iar cel de-al doilea exemplar se pastreaza la Posta Romana.

Modelul de card este disponibil AICI.

 

10. Cum se efectueaza plata?

1. La orice subunitate a Postei Romane SAU la postasul care a sosit la domiciliul beneficiarului.
2. Se completeaza plata prin mandat postal, catre contul furnizorului de energie (ori al asociatiei de proprietari/locatari).
3. Se primeste dovada platii, pe care este scrisa suma ramasa dupa efectuarea platii, valoarea platii/platilor efectuate si furnizorul/furnizorii catre care s? a efectuat plata.

 

11. Pot retrage numerar de pe carduri?

Nu exista aceasta posibilitate. Scopul exclusiv pentru care pot fi acordate cardurile este pentru achitarea facturilor la energie.

Cardul nu poate fi vandut ori donat. Orice incercare de vanzare anuleaza cardul si atrage o amenda contraventionala intre 42.000–60.000 lei.

Plata altor produse/servicii decat cele pentru care este destinat cardul se pedepseste cu amenda contraventionala intre 4.500–6.000 lei.

 

12. Ce este declaratia pe proprie raspundere si in ce situatie se utilizeaza?

Este un document ce trebuie completat de potentialul beneficiar in situatia in care nu se poate stabili cati oameni stau la acelasi punct de consum.

Sunt situatii in care beneficiarii nu au nomenclatorul stradal trecut in cartea de identitate (figureaza mai multi la aceeasi adresa). In aceasta situatie, ei trebuie sa completeze o declaratie pe propria raspundere prin care spun cati locuiesc efectiv la punctul de consum.

Posta distribuie declaratiile pentru toate acesti situatii identificate la momentul intocmirii listelor cu beneficiari si sa le preia in maxim 3 zile, pentru ca apoi sa se recalculeze media veniturilor si sa se actualizeze listele.

 

13. Ce este ancheta sociala si in ce situatie este necesara?

Pot fi situatii in care la un loc de consum sunt luate in calcul veniturile unei persoane care nu mai locuieste acolo (dar figureaza asa in acte) si nici nu se poate face radierea acestor colocatari de la adresa de domiciliu.

In acest caz, potentialul beneficiar poate sa solicite o ancheta sociala la primarie, care sa stabileasca numarul si persoanele care locuiesc in fapt la locul de consum. Rezultatul se transmite la Posta, iar ulterior se actualizeaza lista.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016