Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ajutorul de somaj, indemnizatiile si plata salariilor in caz de insolventa, in pericol din 2018 daca CAS si CASS trec in sarcina angajatului

11-Aug-2017
2358

Blocul National Sindical (BNS) solicita premierului, printr-o scrisoare, clarificarea in regim de urgenta a intentiilor Guvernului Romaniei in ceea ce priveste functionarea sistemului de securitate sociala dupa 1 ianuarie 2018.

Un comunicat BNS tranmis publicitatii mentioneaza:

"Aceasta solicitare a fost facuta avand in vedere prevederile Programului de Guvernare dar si declaratiile publice ale Ministrului Finantelor Publice, Domnul Ionut Misa, conform carora: extras din Programul de Guvernare 2017-2020 - "Vom continua pe linia reducerii contributiilor ...., cu o noua reducere de 4,25 puncte procentuale din 2018. Totodata, vom elimina 4 din cele 6 contributii platite astazi. Vom ramane asadar doar cu contributiile pe sanatate si cea de asigurari sociale, datorate de catre angajat, dar ramanand in sarcina angajatorului plata acestora catre stat. Declaratia ministrului Finantelor Publice la Realitatea TV in 31 iulie 2017: 

"Vor scadea contributiile sociale, din 6 raman doar 2, CAS si CASS, care vor insuma 35%. Dispare ajutorul de somaj, mai multe... Totul e ca agentul economic sa plateasca mai putine ordine de plata, iar sarcina fiscala ramane aceeasi....".

Ajutorul de somaj, indemnizatiile pentru accidente de munca si concedii medicale, precum si plata salariilor in caz de insolventa firmei, afectate grav de aceasta masura a Guvernului

BNS atrage atentia ca patru categorii de prestatii de securitate sociala raman fara finantare in urma masurii din Programul de guvernare. E vorba de:

- ajutorul de somaj
- plata salariilor restante in cazul insolventei angajatorului
- indemnizatii si prestatii pentru accidente de munca si boli profesionale
- indemnizatiile in caz de concedii medicale.

"Mentionam ca o parte din aceste prestatii au fost introduse in legislatia Romaniei ca efect al transpunerii unor directive europene - cum este cazul fondului de garantare a creantelor salariale (fond instituit prin Legea 200/2006 ce transpune Directiva Consiliului nr. 80/987/CEE privind apropierea legislatiilor statelor membre referitoare la protectia salariatilor in cazul insolvabilitatii angajatorului) sau fondul de somaj (instituit prin ratificarea Conventiei OIM nr. 168 privind promovarea angajarii si protectia contra somajului, 1988, conventie ratificata de Romania).Totodata precizam ca Romania a ratificat Carta Sociala Europeana revizuita prin adoptarea Legii 74/1999 dar si Codul European de Securitate Sociala, prin adoptarea Legii 116/2009. Art. 12 din Carta Sociala Europeana prevede: "in vederea exercitarii efective a dreptului la securitate sociala, partile se angajeaza: sa stabileasca sau sa mentina un regim de securitate sociala; sa mentina regimul de securitate sociala la un nivel satisfacator, cel putin egal cu cel necesar pentru ratificarea Codului european de securitate sociala; sa depuna eforturi pentru a aduce treptat regimul de securitate sociala la un nivel mai ridicat", atentioneaza Blocul National Sindical. 

Acestia mai atrag atentica in ciuda faptului ca Romania nu a ratificat in intregime Codul European de Securitate Sociala, si-a asumat totusi principiile prevazute de Carta Sociala Europeana, renuntarea la pachetul actual de servicii de securitate sociala, precum si eliminarea unor prestatii prevazute de Cod, ce inseamna, implicit, ca Romania nu respecta punctul 3 din art. 12 al Cartei, mai spune BNS.

Toti salariatii vor suporta din 2018 somajul la nivel de tara, indemnizatiile pentru accidente de munca si deciziile de insolventa ale angajatorilor

"Disparitia surselor de finantare inseamna implicit disparitia prestatiilor sau preluarea acestora de catre bugetul de stat. In cazul disparitiei prestatiilor mai sus mentionate Romania isi incalca angajamentele asumate la nivel european si international. In cazul preluarii acestor prestatii de catre bugetul de stat apare inevitabil intrebarea - de ce decizia de a concedia, de a nu investi in sanatatea si securitatea la locul de munca sau falimentul unui angajator trebuie asumate public de toti cei ce sustin bugetul de stat?", informeaza BNS.

Mai mult, acestia atrag atentia ca de la 1 ianuarie 2018 Romania va fi singurul stat din Uniunea Europeana in care contributiile la sistemul de securitate sociala vor fi asumate integral de angajat.

Pensiile nu cresc din 2018!

"Deficitul sistemului public de pensii nu se va rezolva prin transferul contributiilor de la angajator la angajat, este doar o rotire intre doua tipuri de contributii, ambele venituri ale bugetului de asigurari sociale, respectiv un transfer contabil intre doua capitole bugetare. Nici pensiile nu vor creste datorita acestei masuri, asa cum s-a anuntat public, pentru ca o data cu cresterea castigului salarial brut individual creste cel putin in mod similar si castigul salarial mediu brut pe economie, stiut fiind faptul ca pensia se calculeaza plecand de la raportul intre castigul brut individual baza de calcul si castigul salarial mediu brut pe economie aferent fiecarei luni de cotizare. Nici despre reducerea birocratiei (a numarului de ordine de plata intocmite) consideram ca nu poate fi vorba, si in acest moment angajatorul intocmeste un singur ordin de plata pentru toate contributiile sociale, indiferent de bugetul/fondul de care apartin si indiferent daca sunt datorate de angajator sau de angajat", se mai precizeaza in comunicat.

In conditiile prezentate mai sus, reprezentantii BNS considera ca se impune ca Guvernul sa reconsidere aceasta masura prevazuta in Programul de Guvernare, avand in vedere angajamentele internationale, dar si practica europeana, cerand ca aceasta masura urmand sa fie analizata, cu toate implicatiile asupra functionarii sistemului de securitate sociala impreuna cu partenerii sociali.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ajutorul de somaj, indemnizatiile si plata salariilor in caz de insolventa, in pericol din 2018 daca CAS si CASS trec in sarcina angajatului":
Rating:

Nota: 3.88 din 4 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Proiect de Ordin MFP: Modificari si completari aduse legislatiei contabile
    • Potrivit unui Proiect de Ordin pus in dezbatere publica, marti, 16 octombrie, de Ministerul Finantelor Publice (MFP), se propun o serie de masuri privind modificarea si completarea unor reglementari contabile. Proiectul de Ordin si Reperatul de aprobare au fost publicate pe site-ul Ministerului si se afla in dezbatere publica pentru 10 zile calendaristice. Mai jos veti regasi cele mai importante modificari aduse planurilor de conturi, amortizarii, raportarii nefinanciare, tratamentului...» citeste mai departe aici

  • Venituri din activitati independente: Pragul pentru calcularea CAS si CASS se modifica de la 1 ianuarie 2019
    • Odata cu modificarea salariului minim pe economie de la 1 ianuarie 2019, va creste si pragul pentru calcularea CAS si CASS in cazul persoanelor care obtin venituri din activitati independente. In Codul Fiscal, Cap. II - Venituri din activitati independente (art. 67 - art. 75), la art. 67, veniturile independente sunt definite astfel: “(1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii si veniturile din profesii liberale,...» citeste mai departe aici

  • Sponsorizari acordate de societate platitoare de impozit pe profit. Tratament fiscal
    • Care este tratamentul fiscal care se aplica in cazul sponsorizarii acordate de o societate platitoare de impozit pe profit? Asadar, specialistii nostri ne vor arata daca sponsorizarea este deductibila din impozitul pe profit, in situatia in care o societate romaneasca, platitoare de impozit pe profit, acorda in baza unui contract de sponsorizare o suma lunara de 400 lei catre Ambasada Bulgariei din Romania in vederea sustinerii activitatilor din domeniul educatiei, respectiv intretinerea unei...» citeste mai departe aici

  • PFA: Obligatii privind dotarea cu casa de marcat si emitere bon fiscal
    • Obligativitatea dotarii cu aparat de marcat electronic fiscal revine si profesorilor care ofera meditatii contra cost elevilor? Aceasta este intrebarea la care va raspunde unul dintre consultantii nostri fiscali. Concret, un profesor - persoana fizica autorizata (PFA) care preda ore copiilor (meditatii) vrea sa stie daca are obligatia detinerii si utilizarii casei de marcat pentru incasarile in numerar de la elevi? Raspunsul specialistului Potrivit art 1 alin (1) din Ordonanta de urgenta nr....» citeste mai departe aici

  • APAPR: Din cauza nerespectarii legii, romanii au in conturile pentru Pilonul II sume mai mici cu 17,8%
    • Din cauza nerespectarii Legii 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, romanii au sume cu 17,8% mai mici in contul lor personal de Pilon II. De altfel, impactul la nivelul Pilonului II, tradus prin contributii nevirate, este de 1,9 miliarde de euro, dupa cum arata directorul general al fondului BCR Pensii si presedintele Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR), Radu Craciun. Prezent la o conferinta de specialitate, presedintele APAPR a subliniat ca...» citeste mai departe aici

  • Sesiune de asistenta ANAF: Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a organizat, miercuri – 17 octombrie, o noua sesiune de asistenta online, pe tema "Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale". Specialistii ANAF au stat la dispozitia contribuabililor pentru a le oferi asistenta in ceea ce priveste aceasta tema. Iata unele dintre intrebarile care si-au gasit raspuns de la specialistii ANAF. Intrebare contribuabil “Buna dimineata. Pot sa vad online daca am obligatii de plata? Multumesc anticipat!”,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016