Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ajutorul de stat pentru sustinerea IMM-urilor, explicat printr-o serie de intrebari si raspunsuri

28-Apr-2020
2901

Pe site-ul oficial www.imminvest.ro a fost explicata schema de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii IMM-urilor in contextul crizei economice generate de pandemia Covid-19.

Intrebari si raspunsuri:

1. In ce consta ajutorul de stat ? 

Ajutorul de stat este acordat sub forma de garantii de 80% sau 90% din valoarea imprumuturilor acordate in cadrul Programului IMM INVEST Romania si de granturi pentru IMM-urile care au contractat credite/linii de credit garantate in cadrul Programului, in limita cumulului rezultat dintre valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare, aferente garantiei acordate, si a dobanzilor aferente creditelor/liniilor de credite, dar nu mai mult de echivalentul in lei a 800.000 euro per intreprindere.

2. Care este valoarea maxima a imprumuturilor si procentul de garantare de care pot beneficia intreprinzatorii prin aceasta schema de ajutor de stat?

In functie de tipul intreprinderii si tipul creditelor, valoarea maxima a imprumuturilor si procentele de garantare sunt conform tabelului de mai jos:


3. Cine va plati dobanzile si comisioanele creditelor accesate in cadrul Programului IMM INVEST Romania?

Dobanzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului de lucru si a creditelor pentru investitii, a comisionului de administrare si a comisionului de risc sunt suportate in procent de 100% din bugetul Ministerul Finantelor Publice in cadrul schemei de ajutor de stat asociate acestui program, M.F.P. platindu-le sub forma de grant.

4. Cine poate beneficia de ajutorul de stat? 

Pot beneficia de ajutor de stat IMM-urile din toate sectoarele de activitate, cu exceptia celor care activeaza in urmatoarele sectoare/ domenii: activitati de jocuri de noroc si pariuri, productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope, activitati de investigare si protectie. In plus, la data solicitarii, IMM-urile trebuie sa indeplineasca cumulativ atat criteriile de eligibilitate prevazute in art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2017, cat si urmatoarele criterii de eligibilitate:

a) sunt microintreprinderi, intreprinderi mici sau mijlocii care indeplinesc conditiile prevazute la art. 2 lit. a) si art. 3 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2017, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) nu au fost emise impotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau in cazul in care asemenea decizii au fost emise acestea au fost executate, conform prevederilor legale in vigoare;

c) nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleasi costuri eligibile;

d) nu se aflau in dificultate, in sensul prevederilor articolului 2 punctul 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea articolelor 107 si 108 din tratat, modificat si completat prin Regulamentul (UE) nr. 1.084/2017, la data de 31 Tip IMM Valoare cumulata credite de investitii si linii de credit Valoare maxima credit de investitii % garantare credit de investitii Valoare maxima credit capital de lucru % garantare credit capital de lucru Micro 10.000.000 10.000.000 80% 500.000 90% Mici 10.000.000 10.000.000 80% 1.000.000 90% Mijlocii 10.000.000 10.000.000 80% 5.000.000 80% decembrie 2019, dar care s- au confruntat cu dificultati sau au intrat in dificultate ulterior, din cauza pandemiei de COVID-19;

e) depun un document scris prin care se angajeaza sa nu disponibilizeze personalul existent de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta pana la 31 decembrie 2020. Intreprinderea poate organiza programul de lucru al salariatilor in functie de evolutia activitatii curente a acesteia.

5. Platforma de inscriere IMM Invest va permite un numar limitat de aplicatii de credit, in limita plafonului alocat sau acest plafon se va epuiza treptat in functie de creditele trase?

Pe platforma IMM Invest, se pot inscrie beneficiari in limita termenului final de inscriere, care este 31.12.2020. Inscrierea online se desfasoara in sesiune continua, pana la epuizarea plafonului de 15 miliarde lei, alocat programului.

6. De unde pot descarca declaratia de minimis?

La inscrierea in program, nu se solicita depunerea declaratiei de minimis. Documentele necesare sunt cele mentionate la intrebarea de mai sus.

7. Intreprinderile din domeniul agriculturii, pisciculturii si acvaculturii pot beneficia de aceasta schema de ajutor de stat?

Pentru sectoarele agriculturii, pisciculturii si acvaculturii se aplica urmatoarele conditii:

a) ajutorul nu depaseste 120.000 euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in sectorul pescuitului si acvaculturii sau 100.000 euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole; toate sumele utilizate trebuie sa fie brute, si anume inainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;

b) cuantumul ajutorului acordat intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole nu trebuie stabilit pe baza pretului sau a cantitatii produselor introduse pe piata;

c) ajutorul acordat intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectorul pescuitului si acvaculturii nu se incadreaza in niciuna dintre categoriile de ajutoare mentionate la articolul 1 alineatul (1) literele (a)-(k) din Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei din 27 iunie 2014 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis in sectorul pescuitului si acvaculturii;

d) in cazul in care o intreprindere isi desfasoara activitatea in mai multe sectoare carora li se aplica cuantumuri maxime diferite, intreprinderea in cauza asigura, prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea conturilor, faptul ca pentru fiecare dintre aceste activitati se respecta plafonul aferent si ca, in total, nu se depaseste cel mai mare cuantum posibil.

8. Intreprinderile legate sunt eligibile pentru accesarea acestei scheme de ajutor de stat? Sunt anumite conditii in acest sens?

Intreprinderile legate sunt eligibile daca indeplinesc conditia ca numarul mediu de angajati este maxim 249.

9. Care este perioada in care se pot selecta beneficiarii schemei de ajutor de stat?

Perioada in care se selecteaza beneficiarii si se emit scrisori de garantie/acorduri de finantare este cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prevederilor ordonantei de urgenta legate de implementarea Programului IMM INVEST si data de 31 decembrie 2020, iar perioada in care se poate efectua plata grantului este cuprinsa intre data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta si data de 31 martie 2021, inclusiv, cu posibilitate de prelungire.

10. Cum se acorda ajutorul de stat?

Procedura de acordare a garantiilor de stat in proportie de cel mult 80% sau 90% aferente creditelor, de aprobare a grantului si plata ajutoarelor de stat sub forma de grant se regaseste in Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 110/2017 privind programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii - IMM INVEST Romania.

Primul pas consta in inregistrarea in aplicatia online disponibila pe site-ul www.imminvest.ro/www.fngcimm.ro.

11. Unde gasesc forma si continutul documentelor necesare pentru accesarea schemei de ajutor de stat?

Forma si continutul documentelor necesare pentru accesarea schemei de ajutor de stat se regasesc in aplicatia dedicata Programului IMM INVEST Romania, www.imminvest.ro. si pe site-ul FNGCIMM- www.fngcimm.ro

12. Am vreo obligatie ca urmare a faptului ca am accesat o schema de ajutor de stat?

Beneficiarii ajutorului de stat acordat in baza Schemei de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii IMM-urilor in contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19 trebuie sa pastreze toate documentele aferente acestuia timp de 10 ani si sunt obligati sa le puna la dispozitia autoritatilor ori de cate ori le sunt solicitate. In plus, intreprinderile beneficiare ale ajutorului de stat pot fi controlate de catre FNGCIMM si trebuie sa accepte si sa faciliteze controlul asupra utilizarii ajutorului de stat acordat in cadrul prezentei scheme.

13. Daca apar neintelegeri in legatura cu utilizarea ajutorului de stat, ce se intampla?

In situatia in care FNGCIMM constata ca beneficiarii nu au respectat prevederile schemei de ajutor de stat si/sau pe cele ale Acordului de finantare, le va solicita acestora rambursarea ajutorului de stat primit, la care se adauga dobanda aferenta calculata conform prevederilor legale aplicabile iar recuperarea ajutoarelor de stat se realizeaza potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2014 cu modificarile si completarile ulterioare.

14. Care este bugetul anual al schemei de ajutor de stat?

Bugetul schemei de ajutor de stat este de 781 milioane lei, echivalent in lei al sumei de aproximativ 161 milioane euro, aferent ajutorului de stat sub forma de grant, iar plafonul maxim de garantare aferent ajutorului de stat sub forma de garantii pentru imprumuturi este de 15 miliarde lei, echivalent in lei al sumei de aproximativ 3,1 miliarde euro.

15. Am in acest moment 2 angajati, unul dintre ei va pleca in concediu de “ingrijire copil” in luna iulie. Cum fac in acest caz cu conditia de a ca pastra personalul? Sunt obligat sa angajez pe altcineva pe acel post pana se va reintoarce angajatul din “ingrijire copil”?

Nu sunteti obligat sa angajati alta persoana pana se intoarce angajatul din ,,ingrijire copil”, este dreptul legitim al persoanei sa intre in concediu.

Prevedererile de la Art.3 (1), lit.i), fac trimitere la disponibilizare si nu la obligatii ce deriva dintr-un drept legitim. Mai mult, nu se precizeaza niciunde obligativitatea pastrarii aceluiasi numar de personal, persoana va figura oricum pe statul dvs, dar cu ,,0’obligatii de plata. Dvs, la nivelul companiei trebuie sa decideti cum va organizati activitatea, daca este necesara angajarea de personal in locul persoanei care intra in concediu de ,,ingrijire copil”.

In acest sens se face precizarea de la Art.3 (1), lit.i) ,,Intreprinderea poate organiza programul de lucru al salariatilor in functie de evolutia activitatii curente a acesteia”

16. Un angajat isi depune demisia, sunt obligat sa angajez pe altcineva? Daca da, care este termenul in care trebuie sa fac acest lucru?

Nu sunt prevazute in mod expres astfel de precizari in legislatie, se face trimitere doar la disponibilizare, demisia este un act de vointa si nu are legatura cu disponibilizarea.

17. Un angajat doreste concediu fara plata, ce fac in aceasta situatie?

Se acorda concediu fara plata conform legislatiei incidente in domeniu.

18. Va rog sa imi transmiteti toate declaratiile de completat pentru aplicarea programului si alte detalii despre inscriere. Va rog sa imi transmiteti daca va fi nevoie de semnatura electronica.

Pentru a aplica in cadrul acestui Program trebuie sa completati online, in mai multe etape, cererea de inscriere in Program si sa atasati urmatoarele documente: certificatul de inregistrare fiscala scanat in format pdf sau imagine, cartea de identitate a solicitantului, scanata in format pdf sau imagine si Declaratia IMM cu anexa formularului intreprinderilor legate (daca este cazul).

 Nu este nevoie de semnatura electronica;

19. Avem o gradinita particulara acreditata de Ministerul Educatiei.. (…) suntem intr-un proces de extindere a locatiei si intentionam sa contractam prin programul IMM INVEST un credit de investitie pentru extindere gradinita, putem sa aplicam in cadrul acestui program sub aceasta forma de organizare ? 

In Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii – IMM INVEST ROMANIA, cu modificarile si completarile ulterioare, la ART.2, se precizeaza:

In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

a) beneficiarul programului - operatorul economic care respecta prevederile prezentei ordonante de urgenta, indeplineste conditiile prevazute de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, Legea nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, sau Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, aprobata cu modificari prin Legea nr. 301/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz, si indeplineste conditiile de incadrare in categoria intreprinderilor mici si mijlocii prevazute de Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare

Gradinitele particulare sunt acreditate de Ministerul Educatiei, fiind organizate sub forma unei institutii de invatamant cu cod caen 8510- Invatamant prescolar institutie acreditata prin ordin de ministru si Hotarare de consiliu local pentru reteaua scoalara. Aceasta forma de organizare nu se regaseste ca si beneficiar eligibil in cadrul Programului IMM INVEST ROMANIA.

20. (...) Asociatii acestei companii mai sunt asociati, la randul lor, in alte companii. Declaratia de IMM o completam in anexe cu datele tuturor firmelor la care suntem asociati, indiferent de procentul detinut in alte companii de catre asociati? Ce date completam daca nu am depus bilanturile la 2019? Este obligatoriu sa avem depuse bilanturile pe 2019?

Declaratia IMM se completeaza in conformitate cu prevederile Art. 4^1 - Art. 4^5 si Art.6 din LEGEA Nr.346/2004 din 14 iulie 2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, unde se specifica in ce conditii in relatia cu alte intreprinderi, raportata la capitalul social sau la drepturile de vot, se incadreaza compania dvs., respectiv intr-una din cele 3 tipuri de intreprinderi: 
a) intreprinderi autonome; 
b) intreprinderi partenere; 
c) intreprinderi legate.
In completarea Legii nr.346/2004, puteti gasi suplimentar informatii si in “ Manualul utilizatorului pentru definitia IMM-urilor” pe care il puteti descarca de pe site-ul: https://www.fngcimm.ro/imm-invest.

Avand in vedere ca nu ati depus situatiile financiare incheiate pentru anul 2019, in Declaratia IMM, la punctul “III. Date utilizate pentru a se stabili categoria intreprinderii1” veti tine cont ca “datele sunt calculate in conformitate cu art.6 din LEGEA Nr.346/2004”, iar la “Exercitiul financiar de referinta2” : “Datele cu privire la numarul mediu anual de salariati, cifra de afaceri anuala neta si activele totale sunt cele realizate in ultimul exercitiu financiar raportate in situatiile financiare anuale aprobate de actionari sau asociati.”

21. Somajul Tehnic este considerat Disponibilizare?

Am cautat pentru dvs. informatii in legislatia incidenta specifica, speram sa va fie de folos. 

Ce este somajul tehnic, in contexul COVID-19

In plina pandemie de coronavirus, putine companii si institutii nu sunt afectate, in mod direct sau indirect, de masurile pe care autoritatile le-au impus pentru protejarea populatiei si stoparea raspandirii virusului. In conditiile in care specialistii in domeniul medical si al sanatatii publice estimeaza ca situatia poate dura chiar luni de aici incolo, este important sa stiti ce solutii aveti, ca angajator, pentru a va protejeza afacerea si a va pastra salariatii. 

Astfel aveti la dispozitie mai multe solutii legale:

•munca la domiciliu – in cazul in care activitatea firmei poate continua si angajatii presteaza munca la domiciliu, fara sa fie obligatorie prezenta lor la birou. Aceasta situatie este reglementata succint de Codul Muncii;

•telemunca – daca activitatea companiei poate continua si angajatii lucreaza in regim de telemunca, adica pot munci din orice loc, nu neaparat de la domiciliu. Legea 81/2018 prevede conditiile specifice desfasurarii muncii in astfel de conditii;

•somajul tehnic – in cazul in care activitatea companiei nu mai poate continua si trebuie sa fie intrerupta partial sau total in perioada crizei. 

Din punct de vedere legislativ, in ceea ce priveste somajul tehnic, in perioada starii de urgenta determinate de COVID-19, sunt trei acte normative principale care reglementeaza situatia:

•Legea 53/2003 privind Codul Muncii (cu modificarile aduse), desi nu indica in mod expres somajul tehnic;
•OUG 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 – stabileste modul in care se aplica somajul tehnic pe perioada starii de urgenta, instituite prin Decretul prezidential 195/2020 (pana pe 16 aprilie, insa termenul poate fi prelungit, in functie de evolutia situatiei de pe teren); 
•OUG 32/2020 privind modificarea si completarea OUG nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 si pentru stabilirea unor masuri suplimentare de protectie sociala – stabileste procedura prin care statul suporta indemnizatia de somaj tehnic. 

Asadar, somajul tehnic este „intreruperea sau reducerea temporara a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similiare”. Somajul tehnic poate constitui motiv pentru suspendarea contractelor de munca individuale, din initiativa angajatorului, fara sa avea obligatia de a consulta in prealabil cu salariatii.

Somajul tehnic nu presupune incetarea relatiilor de munca. In cazul in care contractele de munca sunt suspendate, salariatii raman la dispozitia angajatorului, pana la revenirea la normal, moment in care vor trebui sa revina de indata la munca. 

Este de retinut faptul ca in perioada in care angajatii au contractele individuale de munca suspendate pentru somaj tehnic, si deci nu presteaza munca pana la remedierea situatiei, se calculeaza, se retin si se vireaza contributiile sociale obligatorii si impozitul pe venit pentru indemnizatiile acordate (considerate venituri suplimentare fata de salariu).

De asemenea, este foarte important de mentionat ca orice alte indemnizatii, cum sunt cele pentru trecerea temporara in alta munca, reducerea timpului de munca, pentru carantina sunt considerate venituri asimilate salariilor si se supun Normelor de aplicare a Codului Fiscal. 

Cine suporta cheltuielile, in cazul somajului tehnic ? 

OUG 32/2020 prevede ca statul plateste indemnizatia de somaj tehnic pentru salariati, daca a fost necesara reducerea sau intreruperea temporara a activitatii, total sau partial, ca urmare a efectelor epidemiei cauzate de noul tip de coronavirus, SARS-CoV-2. 

Cheltuielile sunt suportate integral de stat, pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul Prezidential nr. 195 din 16 martie 2020, in baza unei declaratiei pe propria raspundere, pe care o completeaza angajatorul. 

Este important de retinut ca, spre deosebire de prevederile initale ale OUG 30/2020, prin acest nou act normativ sunt eliminate doua prevederi importante si anume:

-necesitatea obtinerii Certificatului de situatie de urgenta de la ministerul Economiei;
-conditia conform careia trebuia sa se inregistreze o diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiei pe propria raspundere, cu cel putin 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020.

Beneficiaza de subventionarea indemnizatiei de somaj tehnic toti salariatii afectati de contextul actual, in baza unei declaratii pe propria raspundere transmisa de angajator, online, la Agentia pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM).

Asadar, somajul tehnic, la fel ca intreruperea temporara a activitatii, telemunca sau munca de acasa, este o forma prin care afacerea poate fi protejata in aceasta perioada dificila, fara a fi necesar sa se faca disponibilizari. 

22. Am rugamintea sa imi explicati ce presupune mai exact litera i) de la art. 3 alineatul 1 din OU 42/2020: angajatorul nu disponibilizeaza personalul existent la data intrarii in vigoare la prezentei ordonante pana la 31 decembrie 2020; ce se intampla in situatia in care angajatii aleg sa plece in aceasta perioada; angajatorul este obligat sa mentina numarul de angajati?

Referitor la intrebarile dvs., legate de precizarile de la art.3, alin.(1) lit.i), in opinia noastra au urmatoarea intelegere:

Daca angajatii aleg sa plece in perioda de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta pana la 31 decembrie 2020 si aceasta este alegerea lor, demisia este un act de vointa si nu are legatura cu disponibilizarea. Prevedererile de la Art.3 (1), lit.i), fac trimitere la disponibilizare si nu la obligatii ce deriva dintr-un drept legitim. 
Mai mult, nu se precizeaza niciunde obligativitatea pastrarii aceluiasi numar de personal. 

23. Va rog sa-mi spuneti daca nivelul dobanzilor este definitiv pe intreaga durata a imprumutului, respectiv 36 sau 72 luni, sau este valabil doar pana pe data de 31.12.2020, urmand ca de la 01.01.2021 fiecare banca sa stabileasca alta rata a dobanzii. 

In conformitate cu prevederile OUG Nr. 110/2017 din 20 decembrie 2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii - IMM INVEST ROMANIA, la Art.1 aliniat (3^3) se stipuleaza urmatoarele: “Perioada de subventionare a dobanzii este de la momentul acordarii creditelor/liniilor de credit contractate dupa intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si pana la 31 decembrie 2020. Subventionarea dobanzii se aproba anual printr-un act normativ cu putere de lege pentru anul 2020 si pentru urmatorii 2 ani doar in conditiile in care cresterea economica estimata de Comisia Nationala de Strategie si Prognoza pentru aceasta perioada se situeaza sub nivelul cresterii economice din anul 2020. Subventionarea dobanzii se realizeaza in conditiile respectarii prevederilor legislatiei din domeniul ajutorului de stat in vigoare”.

In conformitate cu prevederile HG nr..282/2020 din 6 aprilie 2020 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii - IMM INVEST ROMANIA, se stipuleaza la Art.1 aliniat (7) ca: „ Costul total al creditelor acordate in cadrul Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii, [...], se compune din: rata dobanzii ROBOR la 3 luni plus o marja fixa, diferentiata astfel: pentru creditele de investitii acordate in conditiile prevazute la alin. (1) lit. a), marja este de maximum 2,0% pe an, iar pentru creditele/liniile de credit pentru finantarea capitalului de lucru acordate in conditiile prevazute la alin. (1) lit. a) si b), marja este de maximum 2,5% pe an. Marja include si nivelul total al comisioanelor percepute de catre institutia de credit in toate etapele creditarii. Marja nu include comisionul de administrare, comisionul de risc, precum si taxele aferente operatiunilor conexe activitatii de creditare (de exemplu: taxe notariale, costurile legate de evaluare si inregistrarea garantiilor etc.); 

Aceasta hotarare este obligatorie pentru toti participantii institutii de credit in Program. Totodata, precizam ca dobanda este stabilita prin contractul de creditare cu banca, de la inceput, aceasta fiind variabila in functie de ROBOR la 3 luni, care se schimba in functie de conditiile pietei si care va fi comunicat periodic de catre banca. 

24. Daca firma este infiinata in luna martie 2020 este posibila aplicarea pentru un credit IMM Invest“? 

Art.1, alin.(3), lit.a (i) si b (i) din OUG nr.42/2020, pentru modificarea si completarea OUG nr.110/2017, precizeaza:
,,In cazul intreprinderilor infiintate dupa 1 ianuarie 2019, cuantumul maxim al imprumutului nu poate depasi suma estimata pentru primii doi ani de activitate” 

Avand in vedere trimiterea din legislatia incidenta mai sus mentionata, puteti aplica pentru un credit, dar tipul creditului, dimensionarea creditului/liniei de credit se face in colaborare cu finantatorul pentru care veti opta in vederea finantarii. 

25. Dorim sa accesam un credit pentru investitii pentru cofinantarea unui proiect pe fonduri europene. Imi puteti preciza va rog conform carui articol din OUG 110/ 2017 creditele pe care dorim sa le solicitam nu sunt eligibile ? Nu am vazut o restrictie la finantari pe fonduri UE. 

Nu sunteti eligibil coonform HG nr. 282/2020 din 6 aprilie 2020 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii - IMM INVEST ROMANIA, art.6, alin.(10): “(10) Creditele de investitii/Creditele/Liniile de credit pentru finantarea capitalului de lucru garantate in cadrul Programului nu pot fi utilizate pentru implementarea proiectelor finantate din ajutoare de stat/fonduri europene.” Altfel spus, destinatia finantari in cadrul Programului IMM Invest (indiferent de tipul creditului),este acordata cu respectarea conditiilor programului, respectiv mecanismul de acordare a garantiilor prevazute la art.1(3) din OUG nr.110/2017, si se deruleaza cu respectarea prevederilor Schemei de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii IMM-urilor in contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19. 

26. Daca detin trei intreprinderi legate intre ele pot sa accesez finantare de 10 milioane lei pentru fiecare dintre ele? 

Poate fi finantata doar una dintre societatile legate, insa incadrarea in categoria IMM a solicitantului, este data de numarul total de salariati si cifra afaceri/ total active cumulate ale celor 3 societati. 

27. Daca un IMM a aplicat si a beneficiat de prevedrile OUG 37/2020, mai poate fi eligibil in programul IMM INVEST ROMANIA?

Nu exista interdicitii exprese in aplicarea pe cele doua programe, binenteles cu conditia inscrierii in categoriile beneficiarilor eligibili reglementate in cadrul celor doua programe.

28. Pot aplica in programul IMM INVEST ROMANIA profesiile liberale? 

Formele de organizare a activitatilor specifice profesiilor liberale, cum ar fi cabinetele medicale, cabinetele individuale sau asociate de avocati, contabili autorizati, experti contabili, practicieni in insolventa etc. nu sunt eligibile in cadrul Programului IMM INVEST ROMANIA, intrucat nu se incadreaza in categoria IMM-urilor. 

Constitue exceptie, cazul in care profesiile liberale se constitue intr-una din formele de organizare care se circumscriu legislatiei IMM. Spre exemplu, potrivit art. 15 din OG 124/1998 privind organizarea si fuctionarea cabinetelor medicale, exista unitati medicosanitare cu personalitate juridica, care se infiinteaza potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ajutorul de stat pentru sustinerea IMM-urilor, explicat printr-o serie de intrebari si raspunsuri":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016