Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Amenajare spatiu inchiriat. Care este tratamentul fiscal si contabil?

07-Mar-2018
4631

In analiza de mai jos, o societate achizitioneaza gresie in valoare de 4.500 lei pentru amenajarea unui spatiu inchiriat.

Vom vedea care este monografia contabila.

Iata raspunsul specialistului!

Conform prevederilor de la art. 28 alin. (3) lit.a) din Codul fiscal, sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe amortizabile, investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune si altele asemenea.

La art. 28 alin. (12) lit. c) se prevede ca amortizarea fiscala se calculeaza pentru cheltuielile cu investitiile efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune, de cel care a efectuat investitia, pe perioada contractului sau pe durata normala de utilizare, dupa caz.

La pct. 26 din Normele metodologice se prevede ca:

"26. In aplicarea prevederilor art. 28 alin. (12) lit. c) din Codul fiscal, amortizarea fiscala a cheltuielilor cu investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, se calculeaza astfel:

a) pe baza perioadei initiale/duratei ramase din perioada initiala a contractului, indiferent daca acesta se prelungeste ulterior, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei initiale a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune;
b) pe baza perioadei prelungite/duratei ramase din perioada prelungita a contractului, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei prelungite a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune;
c) pe durata normala de functionare, potrivit optiunii contribuabilului, incepand cu luna urmatoare finalizarii investitiei, in cazul investitiilor ce pot fi identificate potrivit Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe."

Conform prevederilor de la art. 305 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal: "bunurile de capital reprezinta toate activele corporale fixe, definite la art. 266 alin. (1) pct. 3, precum si operatiunile de transformare sau modernizare a bunurilor imobile/partilor de bunuri imobile, exclusiv reparatiile ori lucrarile de intretinere a acestora, chiar in conditiile in care astfel de operatiuni sunt realizate de beneficiarul unui contract de inchiriere, leasing sau al oricarui altui tip de contract prin care bunurile imobile/partile de bunuri imobile se pun la dispozitia unei alte persoane cu conditia ca valoarea fiecarei transformari sau modernizari sa fie de cel putin 20% din valoarea bunului imobil/partii de bun imobil dupa transformare/modernizare. Bunurile imobile sunt considerate bunuri de capital indiferent daca in contabilitatea persoanelor impozabile sunt inregistrate ca stocuri sau ca imobilizari corporale."

Asadar, daca valoarea lucrarilor de transformare si modernizare efectuate la spatiul inchiriat depaseste 20% din valoarea bunului imobil dupa modernizare, investitia respectiva reprezinta bun de capital.

Operatiunile de transformare sau modernizare a bunurilor imobile/partilor de bunuri imobile care sunt considerate bunuri de capital conform lit. a), efectuate de beneficiarul unui astfel de contract apartin beneficiarului pana la sfarsitul contractului respective, conform prevederilor de la art. 305 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.

Conform art. 461 alin. (6) din Codul fiscal:

"In cazul extinderii, imbunatatirii, desfiintarii partiale sau al altor modificari aduse unei cladiri existente, inclusiv schimbarea integrala sau partiala a folosintei, care determina cresterea sau diminuarea valorii impozabile a cladirii cu mai mult de 25%, proprietarul are obligatia sa depuna o noua declaratie de impunere la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data modificarii respective, si datoreaza impozitul pe cladiri determinat in noile conditii incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator."

Asadar, numai daca valoarea transformarilor/modernizarilor depaseste cu mai mult de 25% valoarea impozabila a cladirii, proprietarul are obligatia sa depuna o noua declaratie de impunere la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data modificarii respective, si datoreaza impozitul pe cladiri determinat in noile conditii incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator.

Desi Codul fiscal nu stabileste obligatii pentru chiriasi, consideram ca, in conditiile in care valoarea modernizarilor determina cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%, chiriasul (locatarul) are obligatia sa comunice proprietarului (locatorului) valoarea lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere executate, pentru ca acesta sa depuna o noua declaratie in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.

Monografia contabila:

231 = 404 efectuarea lucrarilor
212 = 231 la incheierea lucrarilor si intocmirea Procesului-verbal de punere in functiune
6811 = 2812 amortizarea lunara/pe perioada contractului de inchiriere.

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Amenajare spatiu inchiriat. Care este tratamentul fiscal si contabil?":
Rating:

Nota: 3.71 din 7 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • UPDATE: Ordonanta pentru modificarea Codului Muncii a fost publicata in Monitorul Oficial!
    • UPDATE 15 noiembrie 2018! In data de 14 noiembrie 2018 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei OUG nr.79/2018 privind prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative. Principala modificare priveste aplicarea salariul minim diferentiat pe studii sau vechime. Astfel, in ce priveste introducerea salariului minim diferentiat in functie de vechimea in munca sau de nivelul studiilor, Codul Muncii se MODIFICA, iar la articolul 164, dupa alineatul...» citeste mai departe aici

  • Sponsorizarea: Deducere cheltuieli din impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Completare F100
    • Cum se calculeaza cheltuiala cu sponsorizarea in cazul microintreprinderilor? Este 20% din impozitul datorat pe trimestru? Daca, de exemplu, o societate are de platit un impozit de 3000 lei, iar cheltuiala de sponsorizare este de 2000 lei, se scade din impozit micro 600 lei, iar diferenta de 2000-600=1400 lei se raporteaza la urmatorul trimestru? Iata ce spuna specialistii nostri. Raspunsul specialistului Potrivit prevederilor OUG nr. 25/2018 privind modificarea si completarea unor acte...» citeste mai departe aici

  • Presedintele Consiliului Fiscal: Am construi cate o autostrada anual daca am colecta TVA cat bulgarii
    • Romania ar avea venituri bugetare pentru o autostrada lunga cat Comarnic - Brasov, in fiecare an, daca ar avea gap-ul de TVA cat Bulgaria, estimeaza Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal (CF). „In Bulgaria au un gap de TVA de doar 13,56%, noi avem 36%. Daca am avea o rata de colectare precum Bulgaria, ceea ce n-ar trebui sa nu fie de netrecut, am avea venituri bugetare in plus de 3,8 miliarde de euro, o autostrada mare in fiecare an. Va imaginati lucrul acesta? Este ceva...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii mijlocii au revenit la directiile judetene
    • Incepand cu 01 noiembrie 2018 contribuabilii mijlocii vor efectua plata obligatiilor fiscale la Trezoreria municipiului resedinta de judet. Aceasta intrucat de la aceasta data revin in administrarea organul fiscal de la nivel judetean sau al municipiului Bucuresti dupa ce, prin Legea nr. 30/2018 au fost completate dispozitiile art. 30 din Codul de procedura fiscala. Conform modificarilor aduse Codului de procedura fiscala prin Legea nr. 30/2018 si O.U.G. nr. 25/2018 incepand cu 01 noiembrie 2018...» citeste mai departe aici

  • Presedintele Consiliului Concurentei: Desi e greu de acceptat, pretul energiei si al gazelor va creste!
    • Pretul energiei electrice si al gazelor din Romania va creste, fie ca ne place sau nu, in contextul alinierii cu tarifele din tarile europene, a declarat, joi, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu. Acesta a precizat ca Guvernul va trebuie sa decida ce consumatori poate subventiona in continuare. "Un lucru mai greu de acceptat, dar inevitabil, este ca, in momentul in care ne integram in piata europeana, fie de gaze, fie de electricitate, tendinta inevitabila este sa avem preturi...» citeste mai departe aici

  • Drepturile de autor: Obligatii de plata si declarative pentru platitorul de venit
    • Ce obligatii de plata, respectiv de declarat are o firma care a incheiat un contract in baza Legii drepturilor de autor nr. 8/1996 cu o persoana fizica ce are calitatea de angajat la o alta societate? In studiul de caz de astazi, unul dintre specialistii nostri va analiza situatia unei societati care a platitit suma de 11.657 RON, brut (fara nicio retinere calculata). Raspunsul specialistului In situatia in care prin contractul incheiat cu persoana fizica aceasta a optat pentru retinerea la...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016