Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Amenajare spatiu inchiriat. Care este tratamentul fiscal si contabil?

07-Mar-2018
9852

In analiza de mai jos, o societate achizitioneaza gresie in valoare de 4.500 lei pentru amenajarea unui spatiu inchiriat.

Vom vedea care este monografia contabila.

Iata raspunsul specialistului!

Conform prevederilor de la art. 28 alin. (3) lit.a) din Codul fiscal, sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe amortizabile, investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune si altele asemenea.

La art. 28 alin. (12) lit. c) se prevede ca amortizarea fiscala se calculeaza pentru cheltuielile cu investitiile efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune, de cel care a efectuat investitia, pe perioada contractului sau pe durata normala de utilizare, dupa caz.

La pct. 26 din Normele metodologice se prevede ca:

"26. In aplicarea prevederilor art. 28 alin. (12) lit. c) din Codul fiscal, amortizarea fiscala a cheltuielilor cu investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, se calculeaza astfel:

a) pe baza perioadei initiale/duratei ramase din perioada initiala a contractului, indiferent daca acesta se prelungeste ulterior, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei initiale a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune;
b) pe baza perioadei prelungite/duratei ramase din perioada prelungita a contractului, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei prelungite a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune;
c) pe durata normala de functionare, potrivit optiunii contribuabilului, incepand cu luna urmatoare finalizarii investitiei, in cazul investitiilor ce pot fi identificate potrivit Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe."

Conform prevederilor de la art. 305 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal: "bunurile de capital reprezinta toate activele corporale fixe, definite la art. 266 alin. (1) pct. 3, precum si operatiunile de transformare sau modernizare a bunurilor imobile/partilor de bunuri imobile, exclusiv reparatiile ori lucrarile de intretinere a acestora, chiar in conditiile in care astfel de operatiuni sunt realizate de beneficiarul unui contract de inchiriere, leasing sau al oricarui altui tip de contract prin care bunurile imobile/partile de bunuri imobile se pun la dispozitia unei alte persoane cu conditia ca valoarea fiecarei transformari sau modernizari sa fie de cel putin 20% din valoarea bunului imobil/partii de bun imobil dupa transformare/modernizare. Bunurile imobile sunt considerate bunuri de capital indiferent daca in contabilitatea persoanelor impozabile sunt inregistrate ca stocuri sau ca imobilizari corporale."

Asadar, daca valoarea lucrarilor de transformare si modernizare efectuate la spatiul inchiriat depaseste 20% din valoarea bunului imobil dupa modernizare, investitia respectiva reprezinta bun de capital.

Operatiunile de transformare sau modernizare a bunurilor imobile/partilor de bunuri imobile care sunt considerate bunuri de capital conform lit. a), efectuate de beneficiarul unui astfel de contract apartin beneficiarului pana la sfarsitul contractului respective, conform prevederilor de la art. 305 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.

Conform art. 461 alin. (6) din Codul fiscal:

"In cazul extinderii, imbunatatirii, desfiintarii partiale sau al altor modificari aduse unei cladiri existente, inclusiv schimbarea integrala sau partiala a folosintei, care determina cresterea sau diminuarea valorii impozabile a cladirii cu mai mult de 25%, proprietarul are obligatia sa depuna o noua declaratie de impunere la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data modificarii respective, si datoreaza impozitul pe cladiri determinat in noile conditii incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator."

Asadar, numai daca valoarea transformarilor/modernizarilor depaseste cu mai mult de 25% valoarea impozabila a cladirii, proprietarul are obligatia sa depuna o noua declaratie de impunere la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data modificarii respective, si datoreaza impozitul pe cladiri determinat in noile conditii incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator.

Desi Codul fiscal nu stabileste obligatii pentru chiriasi, consideram ca, in conditiile in care valoarea modernizarilor determina cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%, chiriasul (locatarul) are obligatia sa comunice proprietarului (locatorului) valoarea lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere executate, pentru ca acesta sa depuna o noua declaratie in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.

Monografia contabila:

231 = 404 efectuarea lucrarilor
212 = 231 la incheierea lucrarilor si intocmirea Procesului-verbal de punere in functiune
6811 = 2812 amortizarea lunara/pe perioada contractului de inchiriere.

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Amenajare spatiu inchiriat. Care este tratamentul fiscal si contabil?":
Rating:

Nota: 3.71 din 7 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Clienti incerti. Tratament fiscal si contabil
    • "In anul 2012 o societate a emis facturi de prestari servicii. Facturile nu au fost incasate pana la finele anului 2012, cand societatea debitoare a intrat in insolventa. S-a facut cerere de inscriere la masa credala, dar sumele respective nu au fost incasate pana astazi. S-a solicitat la Registrul Comertului o fisa de informatii din care reiese ca societatea debitoare a fost radiata in iunie 2018. Nu s-au constituit provizioane pentru sumele respective, TVA s-a colectat, iar aceste...» citeste mai departe aici

  • Oficial: Legea 132 privind activitatile cu caracter ocazional desfasurate de zilieri a fost publicata. Regimul fiscal aplicabil veniturilor zilierilor
    • In Monitorul Oficial nr. 575 din 15 iulie 2019 a fost publicata Legea nr. 132 din 11 iulie 2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. In acest context, Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov (DGRFP) a venit cu lamuriri privind regimul fiscal aplicabil veniturilor din activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. Asadar, in contextul legii amintite mai sus: ZILIER este o...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Muncii: Nu intra Romania in colaps din cauza celor peste 9.000 de pensii speciale
    • Romania este in siguranta, cel putin dintr-un anumit punct de vedere. Nu va intra in colaps nici din cauza celor 9.312 pensii de serviciu (care nu sunt pe baza de contributivitate), nici din toata valoarea celor 5 milioane de pensii, ofera asigurari ministrul Muncii, Marius Budai. "Din cele 9.312 pensii de serviciu, undeva la 5.306 sunt la peste 10.000 de lei, iar restul de 4.000 sunt sub 10.000 de lei. Si o parte din aceste pensii sunt pe baza de contributivitate, completarea vine de la bugetul...» citeste mai departe aici

  • Salarii stabilite in baza unor hotarari judecatoresti. Tratament fiscal
    • Avem urmatorul caz: Un salariat concediat de companie a castigat in instanta procesul cu rezolutia urmatoare: "Dispune anularea in integralitate a deciziei de sanctionare emisa de parat. Repune partile in situatia anterioara concedierii, in sensul reintegrarii salariatului pe functia si postul detinute anterior emiterii deciziei. Obliga parata sa-i plateasca reclamantului o despagubire egala cu salariile indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Agriculturii: Asteptam mai multi bani pentru investitii, la rectificarea bugetara!
    • Ministrul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Petre Daea, a declarat, marti – in cadrul unei conferinte de presa, ca i se pare normal ca, la rectificarea bugetara, sa primeasca mai multi bani pentru investitii, dat fiind ca sunt deja lucrari foarte avansate in acest sector, care au nevoie de finantare. „Reglajele sunt firesti, asteptam mai multi bani pentru investitii. Avem lucrari avansate, unele cu un an de zile inainte de plan si trebuie sa aduc bani”, a precizat seful de la...» citeste mai departe aici

  • MMACA prezinta lista acordurilor semnate in cadrul Start-Up Nation 2018-2019
    • Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat (MMACA) a publicat lista primelor 8.597 de acorduri de finantare care au fost semnate pana la finalul saptamanii trecute, in data de 12 iulie 2019 inclusiv, in cadrul programului Start-Up Nation, editia 2018-2019. Ministerul anunta ca lista centralizata a acordurilor de finantare semnate va fi actualizata in perioada urmatoare, continuand etapele de semnare a acordurilor conform procedurilor specifice fiecarui program...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016