Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Amenajare spatiu inchiriat. Care este tratamentul fiscal si contabil?

07-Mar-2018
22014

In analiza de mai jos, o societate achizitioneaza gresie in valoare de 4.500 lei pentru amenajarea unui spatiu inchiriat.

Vom vedea care este monografia contabila.

Iata raspunsul specialistului!

Conform prevederilor de la art. 28 alin. (3) lit.a) din Codul fiscal, sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe amortizabile, investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune si altele asemenea.

La art. 28 alin. (12) lit. c) se prevede ca amortizarea fiscala se calculeaza pentru cheltuielile cu investitiile efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune, de cel care a efectuat investitia, pe perioada contractului sau pe durata normala de utilizare, dupa caz.

La pct. 26 din Normele metodologice se prevede ca:

"26. In aplicarea prevederilor art. 28 alin. (12) lit. c) din Codul fiscal, amortizarea fiscala a cheltuielilor cu investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, se calculeaza astfel:

a) pe baza perioadei initiale/duratei ramase din perioada initiala a contractului, indiferent daca acesta se prelungeste ulterior, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei initiale a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune;
b) pe baza perioadei prelungite/duratei ramase din perioada prelungita a contractului, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei prelungite a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune;
c) pe durata normala de functionare, potrivit optiunii contribuabilului, incepand cu luna urmatoare finalizarii investitiei, in cazul investitiilor ce pot fi identificate potrivit Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe."

Conform prevederilor de la art. 305 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal: "bunurile de capital reprezinta toate activele corporale fixe, definite la art. 266 alin. (1) pct. 3, precum si operatiunile de transformare sau modernizare a bunurilor imobile/partilor de bunuri imobile, exclusiv reparatiile ori lucrarile de intretinere a acestora, chiar in conditiile in care astfel de operatiuni sunt realizate de beneficiarul unui contract de inchiriere, leasing sau al oricarui altui tip de contract prin care bunurile imobile/partile de bunuri imobile se pun la dispozitia unei alte persoane cu conditia ca valoarea fiecarei transformari sau modernizari sa fie de cel putin 20% din valoarea bunului imobil/partii de bun imobil dupa transformare/modernizare. Bunurile imobile sunt considerate bunuri de capital indiferent daca in contabilitatea persoanelor impozabile sunt inregistrate ca stocuri sau ca imobilizari corporale."

Asadar, daca valoarea lucrarilor de transformare si modernizare efectuate la spatiul inchiriat depaseste 20% din valoarea bunului imobil dupa modernizare, investitia respectiva reprezinta bun de capital.

Operatiunile de transformare sau modernizare a bunurilor imobile/partilor de bunuri imobile care sunt considerate bunuri de capital conform lit. a), efectuate de beneficiarul unui astfel de contract apartin beneficiarului pana la sfarsitul contractului respective, conform prevederilor de la art. 305 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.

Conform art. 461 alin. (6) din Codul fiscal:

"In cazul extinderii, imbunatatirii, desfiintarii partiale sau al altor modificari aduse unei cladiri existente, inclusiv schimbarea integrala sau partiala a folosintei, care determina cresterea sau diminuarea valorii impozabile a cladirii cu mai mult de 25%, proprietarul are obligatia sa depuna o noua declaratie de impunere la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data modificarii respective, si datoreaza impozitul pe cladiri determinat in noile conditii incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator."

Asadar, numai daca valoarea transformarilor/modernizarilor depaseste cu mai mult de 25% valoarea impozabila a cladirii, proprietarul are obligatia sa depuna o noua declaratie de impunere la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data modificarii respective, si datoreaza impozitul pe cladiri determinat in noile conditii incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator.

Desi Codul fiscal nu stabileste obligatii pentru chiriasi, consideram ca, in conditiile in care valoarea modernizarilor determina cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%, chiriasul (locatarul) are obligatia sa comunice proprietarului (locatorului) valoarea lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere executate, pentru ca acesta sa depuna o noua declaratie in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.

Monografia contabila:

231 = 404 efectuarea lucrarilor
212 = 231 la incheierea lucrarilor si intocmirea Procesului-verbal de punere in functiune
6811 = 2812 amortizarea lunara/pe perioada contractului de inchiriere.

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Amenajare spatiu inchiriat. Care este tratamentul fiscal si contabil?":
Rating:

Nota: 4.09 din 11 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obtinere de fonduri nerambursabile. Monografie contabila
    • Va rog sa ma ajutati cu inregistrarea in contabilitate a unui proiect nerambursabil. Ce inregistrari contabile trebuie sa fac la incheierea contractului, la primirea banilor si la amortizarea imobilizarilor? Raspunsul expertului contabil Mariana Prejbeanu: Tratamentul contabil al subventiilor este prevazut in Sectiunea 4 indice 11, pct. 392-404 din Reglementarile contabile,aprobate prin OMFP 1802/2014. “393. - In cadrul subventiilor se reflecta distinct: - subventii guvernamentale; -...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 3746/2020. A fost organizat registrul central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare IBAN. Proceduri
    • Ordinul nr. 3746/2020 privind organizarea si functionarea Registrului central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare identificate prin IBAN si pentru aprobarea procedurii privind obligatia institutiilor de credit, institutiilor de plata si institutiilor emitente de moneda electronica de a furniza informatii conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1015 din 02 noiembrie 2020. Prin acest act normativ...» citeste mai departe aici

  • Examenul CECCAR 2020. Sesiunea extraordinara de acces la stagiu 5-6 DECEMBRIE 2020
    • CECCAR anunta ca se organizeaza o noua sesiune extraordinara de acces la stagiu in data de 5-6 decembrie 2020. Conform institutiei, examenul de admitere la stagiu sesiunea 5 – 6 decembrie 2020 se va organiza dupa cum urmeaza: In data de 5 decembrie 2020: -Pentru categoria expert contabil o proba scrisa cu subiecte din disciplinele Contabilitate, Fiscalitate si Drept, cu o durata de 3 ore -Pentru categoria contabil autorizat o proba scrisa cu subiecte din disciplinele Contabilitate,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016