Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Amenajare spatiu inchiriat. Care este tratamentul fiscal si contabil?

07-Mar-2018
17591

In analiza de mai jos, o societate achizitioneaza gresie in valoare de 4.500 lei pentru amenajarea unui spatiu inchiriat.

Vom vedea care este monografia contabila.

Iata raspunsul specialistului!

Conform prevederilor de la art. 28 alin. (3) lit.a) din Codul fiscal, sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe amortizabile, investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune si altele asemenea.

La art. 28 alin. (12) lit. c) se prevede ca amortizarea fiscala se calculeaza pentru cheltuielile cu investitiile efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune, de cel care a efectuat investitia, pe perioada contractului sau pe durata normala de utilizare, dupa caz.

La pct. 26 din Normele metodologice se prevede ca:

"26. In aplicarea prevederilor art. 28 alin. (12) lit. c) din Codul fiscal, amortizarea fiscala a cheltuielilor cu investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, se calculeaza astfel:

a) pe baza perioadei initiale/duratei ramase din perioada initiala a contractului, indiferent daca acesta se prelungeste ulterior, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei initiale a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune;
b) pe baza perioadei prelungite/duratei ramase din perioada prelungita a contractului, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei prelungite a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune;
c) pe durata normala de functionare, potrivit optiunii contribuabilului, incepand cu luna urmatoare finalizarii investitiei, in cazul investitiilor ce pot fi identificate potrivit Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe."

Conform prevederilor de la art. 305 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal: "bunurile de capital reprezinta toate activele corporale fixe, definite la art. 266 alin. (1) pct. 3, precum si operatiunile de transformare sau modernizare a bunurilor imobile/partilor de bunuri imobile, exclusiv reparatiile ori lucrarile de intretinere a acestora, chiar in conditiile in care astfel de operatiuni sunt realizate de beneficiarul unui contract de inchiriere, leasing sau al oricarui altui tip de contract prin care bunurile imobile/partile de bunuri imobile se pun la dispozitia unei alte persoane cu conditia ca valoarea fiecarei transformari sau modernizari sa fie de cel putin 20% din valoarea bunului imobil/partii de bun imobil dupa transformare/modernizare. Bunurile imobile sunt considerate bunuri de capital indiferent daca in contabilitatea persoanelor impozabile sunt inregistrate ca stocuri sau ca imobilizari corporale."

Asadar, daca valoarea lucrarilor de transformare si modernizare efectuate la spatiul inchiriat depaseste 20% din valoarea bunului imobil dupa modernizare, investitia respectiva reprezinta bun de capital.

Operatiunile de transformare sau modernizare a bunurilor imobile/partilor de bunuri imobile care sunt considerate bunuri de capital conform lit. a), efectuate de beneficiarul unui astfel de contract apartin beneficiarului pana la sfarsitul contractului respective, conform prevederilor de la art. 305 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.

Conform art. 461 alin. (6) din Codul fiscal:

"In cazul extinderii, imbunatatirii, desfiintarii partiale sau al altor modificari aduse unei cladiri existente, inclusiv schimbarea integrala sau partiala a folosintei, care determina cresterea sau diminuarea valorii impozabile a cladirii cu mai mult de 25%, proprietarul are obligatia sa depuna o noua declaratie de impunere la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data modificarii respective, si datoreaza impozitul pe cladiri determinat in noile conditii incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator."

Asadar, numai daca valoarea transformarilor/modernizarilor depaseste cu mai mult de 25% valoarea impozabila a cladirii, proprietarul are obligatia sa depuna o noua declaratie de impunere la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data modificarii respective, si datoreaza impozitul pe cladiri determinat in noile conditii incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator.

Desi Codul fiscal nu stabileste obligatii pentru chiriasi, consideram ca, in conditiile in care valoarea modernizarilor determina cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%, chiriasul (locatarul) are obligatia sa comunice proprietarului (locatorului) valoarea lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere executate, pentru ca acesta sa depuna o noua declaratie in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.

Monografia contabila:

231 = 404 efectuarea lucrarilor
212 = 231 la incheierea lucrarilor si intocmirea Procesului-verbal de punere in functiune
6811 = 2812 amortizarea lunara/pe perioada contractului de inchiriere.

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Amenajare spatiu inchiriat. Care este tratamentul fiscal si contabil?":
Rating:

Nota: 3.94 din 9 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Termenul limita pentru depunerea Declaratiei unice si a Formularului 230 a fost prelungit (Reminder ANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov, a publicat recent un comunicat de presa prin care reaminteste contribuabililor ca termenul limita pentru depunerea Declaratiei unice si a Formularului 230 a fost prelungit pana la data de 30 iunie 2020. Termenul limita pentru depunerea “Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice” si a formularului 230 „Cerere privind...» citeste mai departe aici

  • Guvernul sprijina reluarea activitatii firmelor si plateste 45% din salariu, pe o perioada de 3 luni
    • In sedinta de joi a Guvernului a fost adoptat un proiect de Ordonanta de Urgenta care prevede noi masuri de prijin pentru companiile afectate de criza generate de raspandirea virusului Covid-19. Astfel, firmele care isi reiau activitatea vor fi sustinute cu plata de pana la 45% din salariul angajatilor, pe o perioada de trei luni. Asa cum apare in textul proiectului, angajatii beneficiaza, pentru o perioada de trei luni, prin intermediul angajatorului, de plata unei parti din salariu,...» citeste mai departe aici

  • Legea care acorda ZILE LIBERE parintilor a fost actualizata. Evita AMENZILE si aplica in mod corect regulile
    • In perioada pandemiei si in perioada post-pandemica au fost adoptate multe acte legislative, insa au fost alcatuite in graba si multe aspecte esentiale au fost omise. Acesta este si cazul Legii 19/2020, care prevede prelungirea zilelor libere pentru parinti pana la sfarsitul anului scolar – 31 august 2020. Contribuabilii pot face greseli de interpretare, aplicand legea incorect si astfel vor fi sanctionati de inspectorii ANAF si ITM. ATENTIE! Cuantumul amenzilor poate ajunge si la 10.000...» citeste mai departe aici

  • Evidenta fiscala a operatiunilor intracomunitare cu bunuri. Regim TVA
    • O societate care efectueaza achizitii / livrari intracomunitare trebuie sa evidentieze aceste tranzactii intr-un registru (registrul achizitiilor UE)? Este obligatoriu acest registru? Daca da cum se evidentiaza in registru tranzactiile? Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras: Pentru operatiunile intracomunitare cu bunuri efectuate in sistemul normal de livrare/achizitie nu este obligatorie organizarea unei evidente fiscale distincte, cu exceptia jurnalelor pentru TVA, necesare pentru...» citeste mai departe aici

  • Completarea Declaratiei IMM Invest Romania. Depunere situatii financiare (Informare FNGCIMM)
    • Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii a transmis recent, printr-un comunicat de presa, o informare pentru aplicatii IMM Invest, cu privire la termenul de depunere a situatiilor financiare si completarea Declaratiei IMM. In contextul prelungirii termenului de depunere a situatiilor la ANAF, daca situatiile financiare aferente anului 2019 nu au fost inca depuse, este permisa utilizarea datelor corespunzatoare din ultimele situatii financiare...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016