Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Amenzi daca plecati din tara mai mult de 6 luni si nu anuntati Fiscul!

09-Nov-2017
5163

ANAF a actualizat recent ghidul care informeaza cu privire la obligatiile declarative pe care le au persoanele care parasesc teritoriul Romaniei pentru mai mult de sase luni sau care vin in Romania pentru o perioada care depaseste 6 luni. 

Astfel, ANAF pune la dispozitie Ghidul privind rezidenta fiscala a persoanelor fizice si care au obligatia stabilirii sau schimbarii rezidentei fiscale, in paralel cu impozitarea veniturilor obtinute. 

Incepand din 2018, o noua prevedere stabileste o amenda de 100 lei pentru cetatenii care nu indeplinesc obligatiile stabilite prin lege in aceasta privinta, fiind necesar sa notifice ANAF si sa depuna dun chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale. 

Astfel, persoanele care pleaca din Romania pentru o perioada de peste sase luni sau pentru mai multe perioade ce insumeaza sase luni, intr-un interval de 12 luni consecutive, sunt obligate, conform legislatiei fiscale, sa depuna la Fisc un chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale.


Totodata, chestionarul se va inregistra la unitatea ANAF din raza domiciliului cu 30 de zile inainte de plecarea din Romania. ATENTIE! Daca nu depuneti acest formular, veti primi o amenda cuprinsa intre 50 si 100 lei!

De asemenea, persoanele fizice nerezidente care sosesc in Romania si au o sedere in statul roman pe o perioada sau mai multe perioade care depasesc in total sase luni (183 de zile), pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, au obligatia de a depune formularul pentru stabilirea rezidentei fiscale si sa inregistreze chestionarul la organul fiscal central competent, in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania.

Persoanele fizice au obligatia de a anexa la "Chestionarul pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanelor fizice la sosirea in Romania" urmatoarele documente justificative:

- copia pasaportului, valabil (cetatenii Uniunii Europene anexeaza copia pasaportului sau a documentului national de identitate, valabil);

- copia cartii de identitate/cartii de rezidenta permanente/ permisului de sedere/ certificatului de inregistrare fiscala, emisa/emis de autoritatea competenta din Romania;

- documente care atesta existenta unei locuinte in Romania a persoanei fizice, locuinta care poate fi in proprietate sau inchiriata sau care ramane disponibila oricand pentru aceasta persoana si/sau familia sa;

- dupa caz, certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea competenta a statului strain cu care
Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei fiscale conform legislatiei interne a acelui stat, in original sau in copie legalizata, insotit de o traducere autorizata in limba romana;

- un document emis de autoritatea fiscala straina care atesta ca persoana fizica este scoasa din
evidenta sa fiscala, dupa caz, insotit de o traducere autorizata in limba romana;

- orice alte documente care pot sta la baza determinarii rezidentei persoanei fizice

Click aici pentru Ghidul privind rezidenta fiscala a persoanelor fizice!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Redirectionare impozit pe profit 2025. Termen, formular si reglementari cheie

    • Redirectionarea impozitului pe profit reprezinta o oportunitate importanta pentru contribuabilii care doresc sa sustina organizatiile non-profit si cauzele sociale, culturale sau educationale. Prin completarea formularului 177, firmele pot directiona o parte din impozitul datorat catre entitati eligibile, respectand anumite conditii si limite legale. In acest articol vom vedea cine poate beneficia de aceasta facilitate, ce documente sunt necesare, termenul de depunere si regulile esentiale...» citeste mai departe aici

  • SANCTIUNI pentru neconformarea cu E-Factura in B2C de la 1 iulie 2025

    • De la 1 iulie 2025, firmele care nu transmit facturile catre persoane fizice in sistemul RO e-Factura risca amenzi usturatoare. Extinderea obligativitatii e-Facturii si in relatia B2C aduce noi responsabilitati pentru toti operatorii economici, indiferent de metoda de plata folosita de client. In acest articol, explicam cine este vizat, ce reglementari trebuie respectate si care sunt sanctiunile prevazute de lege.» citeste mai departe aici

  • GHID e-Transport 2025: Termene, Obligatii si Sanctiuni

    • Autoritatile fiscale au revizuit recent ghidul oficial privind utilizarea sistemului RO e-Transport, pentru a reflecta modificarile legislative din 2024–2025 si pentru a alinia platforma la noua sa structura. In prezent, sistemul este impartit clar in doua directii: transporturile nationale de bunuri cu risc fiscal ridicat si transporturile internationale, indiferent daca implica sau nu astfel de bunuri. In continuarea articolului vom vedea ce transporturi trebuie declarate,...» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF. Clarificari pentru contribuabilii care NU au cont bancar

    • Implementarea SAF-T (Standard Audit File for Tax) a adus numeroase intrebari din partea contribuabililor, mai ales din randul firmelor mici si al celor aflate la inceput de drum. Una dintre cele mai frecvente dileme este legata de necesitatea unui cont bancar pentru a putea depune aceasta declaratie. Este sau nu obligatoriu sa ai un cont bancar activ ca sa poti raporta catre ANAF? In cele ce urmeaza, clarificam acest aspect.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. Ce cota aplici daca platesti dividende in 2025

    • Daca intentionezi sa platesti dividende in 2025, este important sa cunosti cota actuala de impozitare si obligatiile fiscale aferente. In prezent, impozitul pe dividende este de 10%, iar retinerea si virarea acestuia la bugetul de stat intra in sarcina platitorului. In continuare, explicam cine datoreaza acest impozit, cand se plateste si in ce situatii se pot aplica exceptii.» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe inregistrate gresit. Solutii si clarificari pentru firme

    • Mijloacele fixe reprezinta o componenta esentiala in patrimoniul oricarei societati, iar o evidenta contabila corecta a acestor active este cruciala. Cu toate acestea, in practica se pot intalni frecvent erori in clasificarea sau inregistrarea mijloacelor fixe. Identificarea si corectarea lor reprezinta pasi importanti pentru asigurarea transparentei si conformitatii contabile. Avem acest caz. Societatea A va absorbi societatea B. Data de referinta a absorbtiei a fost data de 31.12.2024. In...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016