ANAF lanseaza serviciul Spatiul privat virtual. Acces la situatia fiscala a persoanelor fizice
Persoanele fizice vor putea comunica electronic cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala cu privire la propria
situatie fiscala, prin intermediul serviciului "Spatiul privat virtual", oferit de sistemul informatic al Ministerului Finantelor Publice/Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Serviciile de comunicare electronica puse la dispozitie de ANAF vor fi disponibile in mod gratuit, 24 din 24 de ore.
Prevederile referitoare la utilizarea serviciului se regasesc in proiectul de Ordin al ministrului finantelor publice privind procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre ANAF si persoanele fizice, postat astazi, spre dezbatere publica, pe site-ul MFP. Dupa aprobare, Ordinul va face parte din legislatia secundara necesara pentru punerea in aplicare a unora dintre prevederile
OUG 40/2014, care stabilesc premisele comunicarii in format electronic intre contribuabil si autoritatile fiscale.
"Mi-am propus sa promovam o noua abordare in relatia contribuabilului cu administratia fiscala, bazata pe flexibilitate si deschidere institutionala. Masurile incluse in proiectul de ordin contribuie la cresterea gradului de informatizare a activitatilor desfasurate de organele fiscale si incurajeaza contribuabilii sa depuna la ANAF documente prin mijloace electronice", considera ministrul Finantelor Publice, Ioana-Maria Petrescu.
Intr-o prima etapa,
serviciul "Spatiul privat virtual" va fi disponibil in sistem pilot incepand cu luna septembrie 2014 pana la sfarsitul anului, pentru un anumite documente si informatii destinate contribuabililor persoane fizice cu domiciliul fiscal in Bucuresti si in judetul Ilfov. Potrivit proiectului de act normativ, pentru a accesa "Spatiul privat virtual", persoanele fizice se vor putea identifica electronic prin certificate digitale calificate (eliberate de furnizorii de servicii de certificare acreditati in conditiile Legii nr.455/2001) sau prin credentiale de tip nume/parola insotite de coduri de autentificare de unica folosinta OTP.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Comunicarea electronica in Spatiul privat virtual se va face atat dinspre contribuabil catre ANAF, cat si dinspre organul fiscal catre contribuabil. Documente ce pot fi comunicate prin serviciul "Spatiul privat virtual" pentru perioada septembrie-decembrie, in care se va aplica proiectul pilot: A) documente emise de organul fiscal si comunicate contribuabilului Automat
Decizii de impunere anuala aferente veniturilor realizate incepand cu anul 2013 si emise dupa data de 1 septembrie 2014;
La cererea contribuabilului
1. "Situatia obligatiilor fiscale de plata",
2. "Foaie de varsamant";
3. "Situatia contributiilor de asigurari sociale declarate de catre angajatori";
B) documente emise de contribuabil si comunicate organului fiscal 1. cerere privind "Situatia obligatiilor fiscale de plata";
2. cerere privind ,,Foaie de varsamant";
3. cerere privind ,Situatia contributiilor de asigurari sociale declarate de catre angajatori";
Incepand de anul viitor, proiectul pilot pentru Regiunea Bucuresti-Ilfov va fi dezvoltat la nivel national si se vor extinde categoriile documentelor si informatiilor comunicate spre si dinspre contribuabili. Persoanele fizice se vor putea identifica si cu alte tipuri de credentiale cum sunt telefonul mobil sau cardul de sanatate.
Potrivit proiectului de Ordin, categoriile de documente care privesc situatia fiscala proprie referitoare la impozitul pe venit al persoanei fizice, documentele ce pot face obiectul comunicarii prin "Spatiul privat virtual" sunt:
-
declaratii fiscale intocmite de persoana fizica, potrivit legii;
- cereri adresate de persoana fizica organului fiscal pentru obtinerea unor informatii sau documente in legatura cu situatia fiscala personala: cerere de informatii despre contributiile de asigurari sociale declarate de angajatori, solicitarea unei opinii privind aplicarea legislatiei fiscale;
- acte administrative fiscale, acte de executare si alte acte emise de organul fiscal in executarea legii, de exemplu decizii de impunere, notificari, somatii;
- documente sau acte emise de organul fiscal la cererea persoanei fizice, cum ar fi: certificatul de atestare fiscala, adeverinta de venit;
- registrul documentelor electronice comunicate in ultimii 2 ani.
Proiectul de act normativ stabileste o serie de reguli privind utilizarea "Spatiului privat virtual", in conditiile in care este asigurata securitatea datelor de identificare ale contribuabililor.
De asemenea, potrivit proiectului de act normativ, ANAF va pune la dispozitia contribuabilului serviciul "Buletinul informativ fiscal", inclusiv in perioada de aplicare a proiectului pilot, prin intermediul caruia va oferi informatii publice cu caracter fiscal, in scopul indrumarii acestora in indeplinirea obligatiilor fiscale, respectiv: calendarul obligatiilor fiscale, noutati legislative, ghiduri fiscale, campanii derulate, comunicate de presa.
Informatii de context: Proiectul Ordinului ministrului finantelor publice supus consultarii publice face parte dintr-un set de masuri promovate de catre Ministerul Finantelor Publice si de catre ANAF, in scopul imbunatatirii relatiei contribuabilului cu fiscul si simplificarii modalitatilor de plata.
In acest context, a fost promovata de MFP, OUG 40/2014, publicata in Monitorul Oficial in data de 23 iunie 2014, care stabileste premisele comunicarii in format electronic intre contribuabil si autoritatile fiscale.
De asemenea, incepand cu 1 iulie 2014, formularele privind deciziile de impunere anuala pentru venituri realizate de persoane fizice si pentru contributiile de asigurari sociale de sanatate datorate de acestea, contin o serie de informatii care sa faciliteze plata obligatiilor fiscale. Astfel, fiecare decizie de impunere contine informatii privind: codul de identificare fiscala a beneficiarului, contul de venituri bugetare corespunzatoare obligatiei de plata, codul IBAN in care trebuie efectuata plata, suma pe care contribuabilul o are de platit si o rubrica de explicatii. De asemenea, pe decizia de impunere sunt incluse informatii privind modalitatile de plata.
Sursa: MFP
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cota TVA servicii de inchiriere aparate si livrare bunuri medicale
Intrebare: Avand in vedere activitatea principala a societatii, care detine mai multe aparate «concentrator de oxigen stationar» ce se dau in chirie, la prescrierea medicului, catre persoane bolnave, iar ulterior sunt decontate de Casa de Asigurari de Sanatate: Care este cota de TVA practicata in cazul inchirierii acestor aparate? Avand in vedere ca ciorapii de compresiune medicinali nu sunt inclusi in scutirea de taxa prevazuta la art. 294 din Codul fiscal, ce cota de TVA se va practica in facturile de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Depunere D100/D700 impozit pe constructii an fiscal modificat
Intrebare: In prezent, avem exercitiu fiscal diferit de anul calendaristic, respectiv 01.05.2024?30.04.2025, iar pana in 25.07.2025 vom depune D700 pentru modificarea vectorului fiscal, in vederea trecerii la an fiscal = an calendaristic, incepand cu 01.01.2026. Astfel, avand in vedere ca exercitiul fiscal cuprinde perioada 01.05.2024?31.12.2025, conform art. 16 alin. (5^1), care este termenul de depunere pentru: - D700 ? cu adaugarea impozitului pe constructii - D100 ? obligatia de plata a impozitului pe...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impozit pe profit, formularul 101
Intrebare: SRL platitoare de impozit pe profit, cu activitate de bar, care are si venituri de noapte. Am calculat impozitul pe profit pe anul 2024 si imi da 14.000 lei, iar impozitul pe veniturile de noapte de 5% este de 16.000 lei pe anul 2024. Conform Codului fiscal, se achita impozitul mai mare, cel de 5%, adica 16.000 lei. Cand completez declaratia 101, se cumuleaza cele doua impozite. La randul 41.1 am calculat impozitul de 16% conform profitului impozabil = 14.000 lei (conform veniturilor si...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori contabile
Intrebare: O societate A are o datorie catre un furnizor B de aproximativ 40.000 lei la luna mai 2025. In luna iunie 2025, societatea A cere o fisa partener de la furnizorul B, iar in urma verificarii fiselor se constata ca lipsesc 5 facturi cu minus din 2021 (facturi de reducere comerciala) in contabilitatea societatii A. Potrivit fisei primite de la societatea B, soldul este 0 la 31.12.2021, insa in contabilitatea societatii A figureaza o datorie catre societatea B de aproximativ 40.000 lei. La momentul...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Data depunere situatii financiare fuziune
Intrebare: La procedura de fuziune prin absorbtie, daca s-a stabilit in proiectul de fuziune ca data situatiilor financiare de fuziune este 31.12.2024 (la care ne-am raportat), proiectul de fuziune fiind intocmit la data de 16.04.2025 si depus la Registrul Comertului in 16.05.2025, iar data eliberarii cererii de mentiuni este 19.05.2025, va rog sa ma lamuriti: 1. Ce data se trece in formularul S1039? 2. Arhiva din formularul S1039 poate fi aceeasi cu arhiva depusa pentru situatiile financiare la 31.12.2024...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Dividende nerezident
Intrebare: Asociat unic, persoana fizica romana, are de retras dividende dintr-o societate juridica (SRL). Intre timp, asociatul unic se stabileste in Germania cu toate formele legale, fara a mai locui in Romania (maximum doua saptamani pe an, in concediu). Cum se impoziteaza dividendele in cazul in care doreste retragerea lor? Exista obligativitatea achitarii CASS in cazul depasirii plafonului? Ce obligatii ii revin acestuia pe teritoriul Romaniei si ce declaratii trebuie sa depuna societatea?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<