Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF modifica mai multe aspecte referitoare la cazierul fiscal

19-Iul-2016
3072

ANAF supune dezbaterii publice proiectul de ordin pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2594/2015 privind stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea si gestionarea cazierului fiscal, procedura de inscriere, scoatere si rectificare a informatiilor in/din cazierul fiscal, solicitare si eliberare a certificatului de cazier fiscal, modelul si continutul formularisticii necesare, precum si nivelul de acces corespunzator la informatiile din cazierul fiscal.

In Referatul de aprobare se aminteste ca "prin Hotararea Guvernului nr. 1000/2015 privind faptele pentru care se inscriu informatii in cazierul fiscal al contribuabililor, potrivit legislatiei in vigoare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 977 din 30 decembrie 2015, a fost extinsa lista faptelor care se inscriu in cazierul fiscal al contribuabililor.

Procedura de inscriere, de scoatere si de rectificare a informatiilor in/din cazierul fiscal, prin care sunt stabilite si competentele de intocmire a fiselor de inscriere in cazierul fiscal, este aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2594/2015 privind stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea si gestionarea cazierului fiscal, procedura de inscriere, scoatere si rectificare a informatiilor in/din cazierul fiscal, solicitare si eliberare a certificatului de cazier fiscal, modelul si continutul formularisticii necesare, precum si nivelul de acces corespunzator la informatiile din cazierul fiscal."

Prin urmare, avand in vedere cele de mai sus, este necesara extinderea competentelor de intocmire a fiselor de inscriere a faptelor in cazier pentru toate organele fiscale care au atributii de constatare a faptelor, de natura a fi inscrise in cazier, si de aplicare a sanctiunilor, nu doar pentru organele cu atributii de control. Astfel, ca urmare a acestei extinderi, fisele de inscriere a faptelor care constituie contraventii, care se constata de organele fiscale cu atributii de administrare a veniturilor statului (ex. pentru nedepunerea la termen a declaratiilor de inregistrare fiscala/de mentiuni) se intocmesc de aceste organe fiscale.
Acelasi document mentioneaza ca, in plus, tinand cont de infiintarea administratiilor pentru contribuabili mijlocii din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice, este necesara clarificarea dispozitiilor procedurale prin care sunt stabilite organele fiscale teritoriale competente pentru gestionarea cazierului fiscal.

De asemenea, este necesara stabilirea unor reguli de intocmire a fiselor de inscriere in cazierul fiscal a contraventiilor constatate de organe din afara Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care au atributii de aplicare a sanctiunilor pentru unele fapte de natura celor care se inscriu in cazierul fiscal.


ANAF


ORDIN NR. .....
pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala nr. 2594/2015 privind stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea si
gestionarea cazierului fiscal, procedura de inscriere, scoatere si rectificare a informatiilor
in/din cazierul fiscal, solicitare si eliberare a certificatului de cazier fiscal, modelul si continutul
formularisticii necesare, precum si nivelul de acces corespunzator la informatiile din cazierul
fiscal

Avand in vedere dispozitiile art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobata cu modificari prin Legea nr. 327/2015,

in temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,

presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul:
ORDIN

Art. I. Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2594/2015 privind stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea si gestionarea cazierului fiscal, procedura de inscriere, scoatere si rectificare a informatiilor in/din cazierul fiscal, solicitare si eliberare a certificatului de cazier fiscal, modelul si continutul formularisticii necesare, precum si nivelul de acces corespunzator la informatiile din cazierul fiscal, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 759 din 12 octombrie 2015, se modifica si se completeaza, dupa cum urmeaza:

1. La articolul 1, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(2) Organele fiscale competente pentru gestionarea cazierului fiscal sunt Directia generala de administrare a marilor contribuabili, administratiile pentru contribuabilii mijlocii, administratiile judetene ale finantelor publice, serviciile fiscale municipale, administratiile sectoarelor municipiului
Bucuresti ale finantelor publice, precum si Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti si Administratia fiscala pentru contribuabili mijlocii din cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti, pentru contribuabilii care sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe in evidentele lor fiscale."

2. La articolul 1, dupa alin. (2) se introduce un nou alinieat, alin. (21), cu urmatorul cuprins:

21. "Administratiile judetene ale finantelor publice sunt organe fiscale competente pentru gestionarea cazierului fiscal si pentru contribuabilii care isi au domiciliul fiscal in raza lor teritoriala
si care nu sunt inregistrati in evidentele fiscale ale unitatilor fiscale prevazute la alin. (2)."

3. Anexa nr. 1 se modifica dupa cum urmeaza:

a) La capitolul I, litera A, pct.4, dupa litera b) se introduce o noua litera, lit. b1) cu urmatorul
cuprins:
"b1) intocmeste fise de inscriere pentru informatiile care privesc fapte sanctionate
contraventional care se inscriu in cazierul fiscal, pe baza documetelor transmise de autoritatile din
afara agentiei."
b) La capitolul I, pct.1 de la litera B se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"1. Compartimentele juridice din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al unitatilor
sale subordonate vor comunica in timp util organelor cu atributii de constatare a faptelor si de
aplicare a sanctiunilor, denumite in continuare "organe constatatoare", solutiile pronuntate in dosarele prin care s-au solutionat definitiv de catre instantele de judecata plangerile impotriva proceselor-verbale/actelor de control, in baza Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare."

c) La capitolul I, pct. 2, lit.a) de la litera B se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) organele constatatoare din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al unitatilor sale subordonate, astfel:"

d) La capitolul I, lit. B, pct. 2, dupa litera b) se introduce o noua litera, litera c) cu urmatorul cuprins:
" c) compartimentul de specialitate, pentru faptele care constituie contraventii constatate si sanctionate de organele din afara agentiei, in termen de 5 zile de la primirea documentelor prin care au fost constatate si sanctionate contraventiile."

e) La capitolul I, pct. 3 de la litera B se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Fisele de inscriere intocmite de organele/compartimentele prevazute la pct. 2 lit. a) si b) se transmit compartimentului de specialitate."

f) La capitolul I, litera B, dupa pct. 3 se introduc punctele 4-10 cu urmatorul cuprins:

"4. Actele prin care s-au constatat si sanctionat contraventii, care potrivit legii, se inscriu in cazierul fiscal al contribuabililor, intocmite de catre organele constatatoare din afara agentiei, se transmit, in copie, organului fiscal competent in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal contribuabilul sanctionat, in termen de 5 zile de la data la care aceste acte au ramas definitive, potrivit art. 5 alin. (3)
din Ordonanta Guvernului nr.39/2015 privind cazierul fiscal, cu modificarile ulterioare.

5. De la registratura, acestea se repartizeaza compartimentului de specialitate.

6. in ipoteza in care organul fiscal prevazut la pct.4 nu are in structura sa compartiment de specialitate, documentatia primita se transmite, cel tarziu a doua zi, organului fiscal competent pentru gestionarea cazierului fiscal al respectivilor contribuabili.

7. Pe baza documentelor primite, compartimentul de specialitate intocmeste fisa de inscriere in cazierul fiscal, prevazuta la anexa nr. 2 din ordin, pe care o transmite, impreuna cu actele prin care s-au constatat faptele si s-au aplicat sanctiunile, compartimentului juridic din cadrul aceluiasi organ fiscal, sau din cadrul organului fiscal ierarhic superior, in vederea avizarii.

8. Compartimentul juridic analizeaza documentatia primita si in cazul in care constata ca fisa de inscriere a fost intocmita corect, o restituie compartimentului de specialitate, in termen de cel mult 2 zile lucratoare, in vederea inscrierii acesteia in cazierul fiscal al contribuabilului.

9. in situatia in care compartimentul juridic constata ca fisa de inscriere nu a fost intocmita corect, acesta instiinteaza compartimentul de specialitate, in vederea remedierii deficientelor constatate.

10. Dupa primirea avizului de la compartimentul juridic, compartimentul de specialitate inregistreaza in registrul unic de evidenta fisele de inscriere si procedeaza la inscrierea informatiilor in cazierul fiscal al contribuabilului, in termen de o zi de la data primirii."
g) La capitolul I, pct.3 si pct.4 de la litera D2 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

"3. Lista contribuabililor pentru care s-au emis decizii de declarare a inactivitatii fiscale, cu exceptia inactivitatii fiscale declarate ca urmare a inscrierii inactivitatii temporare la registrul comertului, se centralizeaza la nivelul administratiei judetene a finantelor publice, pentru toate unitatile fiscale din judetul respectiv.

4. (1) Directia generala de administrare a marilor contribuabili, administratiile judetene ale finantelor publice, administratiile pentru contribuabilii mijlocii, administratiile sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti si Administratia fiscala pentru contribuabili mijlocii din cadrul Directiei Generale Regionale a
Finantelor Publice Bucuresti transmit Directiei generale de tehnologia informatiei listele cuprinzand contribuabilii declarati inactivi fiscal, cu exceptia inactivitatii temporare inscrisa la registrul comertului, motivul pentru care a intervenit starea de inactivitate, precum si perioada in care au intervenit situatiile de declarare a starii de inactivitate.

4. (2) Directia generala de tehnologia informatiei solicita Oficiului National al Registrului Comertului, in baza protocolului de colaborare, datele de identificare ale reprezentantilor legali/reprezentantilor desemnati ai contribuabililor care figureaza in aceasta lista, existenti in perioada in care au intervenit situatiile de declarare a inactivitatii fiscale."

h) La capitolul II, pct. 9 de la litera A se abroga.

i) La capitolul II, la pct. 3 si pct. 6 de la litera C1 si la pct. 3 si pct. 6 de la litera C2, sintagma "organe cu atributii de control care au constatat contraventiile si au aplicat sanctiunile" se modifica si se inlocuieste cu sintagma "organe constatatoare."
j) La capitolul II, la pct. 9 de la litera C1 sintagma "dispozitiile sectiunii A pct. 6" se modifica si se inlocuieste cu sintagma "dispozitiile sectiunii A pct. 8".
k) La capitolul II, dupa litera C2, se introduce litera C3 cu urmatorul cuprins:

"C3. Dispozitii speciale privind scoaterea din evidenta cazierului fiscal a informatiilor privind faptele sanctionate contraventional de catre organele constatatoare din afara agentei

1. Informatiile privind faptele sanctionate contraventional de catre organele constatatoare din afara agentei se scot din evidenta cazierului fiscal la cererea contribuabilului, in conditiile art. 6 alin. (1) lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 39/2015, intr-o perioada de o luna de la data inscrierii informatiilor in cazierul fiscal, cu conditia achitarii cuantumului amenzilor contraventionale.

2. In situatia in care cuantumul amenzilor nu a fost achitat in aceasta perioada, scoaterea din evidenta se realizeaza in termen de 3 zile lucratoare de la data achitarii amenzilor, la cererea contribuabilului.

3. La cererea de scoatere din evidenta cazierului fiscal a informatiilor privind faptele prevazute la pct. 1, formulata dupa implinirea termenului de o luna prevazut de lege, contribuabilul trebuie sa depuna dovada achitarii amenzii contraventionale.

4. Dupa verificarea documentelor depuse de catre contribuabil, compartimentul de specialitate completeaza formularul 501 "Fisa de actualizare a inscrierilor in cazierul fiscal", dispozitiile sectiunii A pct. 8 fiind aplicabile in mod corespunzator.

5. in situatia in care cuantumul amenzilor nu a fost achitat in termen de 5 ani de la data inscrierii in cazierul fiscal a informatiilor privind faptele sanctionate contraventional, compartimentul de specialitate completeaza formularul 501 "Fisa de actualizare a inscrierilor in cazierul fiscal", pentru scoaterea din evidenta cazierului fiscal a informatiilor privind faptele sanctionate contraventional, dispozitiile sectiunii A pct. 8 fiind aplicabile in mod corespunzator."

4. Anexa nr. 2 se modifica dupa cum urmeaza:
a) in formularele 500 "Fisa de inscriere in cazierul fiscal", 501 "Fisa de actualizare a inscrierilor in cazierul fiscal", 502 "Cerere de eliberare a certificatului de cazier fiscal", 503 "Cerere de rectificare a datelor inscrise in cazierul fiscal", 504 "Certificat de cazier fiscal", 505 "Fisa de inscriere in cazierul fiscal a atragerii raspunderii solidare/patrimoniale cu debitorul", 506 "Fisa de inscriere in cazierul fiscal privind inactivitatea fiscala", 507 "Fisa de actualizare a inscrierilor in cazierul fiscal privind atragerea raspunderii solidare/patrimoniale cu debitorul" si 508 "Fisa de actualizare a inscrierilor in cazierul fiscal privind inactivitatea fiscala" rubrica "Judet" se inlocuieste cu rubrica "Judet/tara".
b) Anexa la Certificatul de cazier fiscal 504 se modifica si se inlocuieste cu anexa la prezentul ordin.

5. Anexa nr. 3 se modifica dupa cum urmeaza:
a) la pct. I "Fisa de inscriere in cazierul fiscal, cod 14.13.43.15/1", pct. 6 si pct. 7 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"6. Se utilizeaza la inscrierea in cazierul fiscal al contribuabililor a informatiilor privind faptele constatate si sanctionate de catre organele cu atributii in acest sens.
7. Se intocmeste in doua exemplare de catre organul constatator, de catre compartimentul juridic sau de catre compartimentul de specialitate."
b) la pct. II "Fisa de actualizare a inscrierilor in cazierul fiscal, cod 14.13.43.15/2", la pct.7, pct.8 si pct.9, sintagma "organul de control constatator" se inlocuieste cu sintagma "organul constatator".

Art. II - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. III - Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala de tehnologia informatiei, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, directiile generale regionale ale finantelor publice, precum si unitatile fiscale subordonate acestora vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Emis la Bucuresti, la data de .....................
PRESEDINTE,
EUGEN-DRAGOS DOROS

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016