Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF: Precizari privind stabilirea rezidentei fiscale si declararea veniturilor din strainatate

26-Nov-2018
3990

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a remis vineri un comunicat de presa ca urmare a ecoului pe care l-a avut in presa si pe retelele de socializare cea mai recenta sesiune de asistenta online: "Stabilirea rezidentei fiscale a persoanelor fizice la plecarea/sosirea din/in Romania si obligatiile fiscale ale persoanelor fizice care realizeaza venituri din strainatate”.

“Referitor la obligatia de depunere a chestionarelor privind stabilirea rezidentei fiscale Reamintim contribuabililor ca persoanele fizice care pleaca din tara pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, au obligatia completarii si depunerii formularului «Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania».

De asemenea, persoanele fizice sosite in Romania care au o sedere in statul roman pe o perioada sau mai multe perioade care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive au obligatia completarii formularului «Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania». 

Obligatia depunerii Chestionarelor pentru stabilirea rezidentei fiscale atat la plecarea din Romania cat si la sosirea in Romania este reglementata de Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1099/2016 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta in Romania a persoanelor fizice”, se arata in comunicatul remis de ANAF. 

Dupa depunere, chestionarele sunt analizate de organul fiscal care stabileste situatia concreta a persoanei fizice, tinand cont de prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri sau prevederile Codului fiscal, dupa caz, dar si de documentatia prezentata de contribuabili in vederea stabilirii rezidentei fiscale. 

“In ceea ce priveste documentele justificative, mentionam ca, organul fiscal poate solicita si alte documente pe care le considera relevante pentru stabilirea rezidentei fiscale. Referitor la documentele justificative precizam ca acestea trebuie depuse in limba romana, avand in vedere ca limba oficiala in administratia fiscala din Romania este limba romana, astfel ca orice document sau inscris care se prezinta Agentiei fiscale trebuie sa fie insotite de traduceri in limba romana certificate de traducatori autorizati”, se mai precizeaza in sursa citata. 

ANAF a publicat pe site-ul propriu Ghidul privind rezidenta fiscala a persoanelor fizice, care poate fi accesat in sectiunea “Asistenta contribuabili” rubrica “Ghiduri curente”, AICI.

Pe aceasta tema, din august 2016 si pana in prezent, ANAF a organizat deja 9 sesiuni de asistenta online pe pagina de facebook a Agentiei.

“Intrebarile si raspunsurile din cadrul sesiunilor au fost prelucrate si publicate pe site-ul Agentiei, intr-o sectiune special destinata, astfel incat si ulterior desfasurarii acestor sesiuni, contribuabilii sa poata beneficia in continuare de informatiile oferite de reprezentantii institutiei. Sesiunile organizate sub forma de intrebari si raspunsuri se regasesc in sectiunea «Asistenta contribuabili», rubrica «intrebari si raspunsuri pe Facebook» si pot fi vizualizate prin accesarea urmatorului link”, potrivit sursei citate.

Referitor la declararea veniturilor din strainatate, ANAf le aduce la cunostinta contribuabililor ca Agentia realizeaza un schimb reciproc de informatii cu diverse state: “Schimbul automat de informatii cu Statele Membre ale Uniunii Europene se realizeaza in baza Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativa in domeniul fiscal, transpusa in legislatia nationala in Legea 207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 291 prevazand sfera de aplicare si conditiile schimbului automat obligatoriu de informatii. in ceea ce priveste schimbul automat dintre Romania si statele Non-EU, acesta se realizeaza in baza Conventiilor pentru evitarea dublei impuneri, pentru prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitul pe venit si pe capital care se incheie cu fiecare jurisdictie in parte”. 

Asadar, contribuabilii care primesc solicitari de a se prezenta la organele fiscale sunt invitati de ANAF sa dea curs acestora si sa clarifice aspectele ce le sunt comunicate, pentru a evita dubla impunere si a stabili statul care are dreptul de impunere a veniturilor realizate, conform prevederilor conventiilor de evitare a dublei impuneri si a Codului fiscal. 

“In situatia in care organul fiscal solicita prezentarea de documente justificative, indrumam contribuabilii sa prezinte documentele solicitate iar in cazul in care acestea sunt emise intr-o alta limba, acestea sa fie insotite de traduceri in limba romana certificate de traducatori autorizati, astfel cum legislatia prevede. In cazul neprezentarii contribuabililor la organul fiscal, pentru clarificarea situatiei fiscale proprie, organele fiscale au obligatia de a intreprinde in continuare demersurile prevazute de legislatia fiscala, in vederea impunerii veniturilor comunicate ca urmare a realizarii schimbului international de informatii”, se mai arata in comunicatul de presa. 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii

    • Plafoanele de incasari si plati au fost modificate ultima data prin OUG 115/2023, si le vom reda in continuarea articolului pe cele care se aplica in anul 2025. Dar ce amenzi se dau pentru nerespectarea legii? Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii Pentru nerespectarea legii amenzile sunt de 25% din suma care depaseste plafoanele( le vom reda mai jos). De asemenea, se aplica amenzi intre 15.000 lei si 20.000 lei pentru acordarea de avantaje...» citeste mai departe aici

  • Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025

    • In urma implementarii sistemului RO e-TVA, prin care se va gestiona mai usor TVA-ului firmelor, atat pentru eficientizarea administrarii lui, cat si pentru reducerea evaziunii fiscale, a aparut obligativitatea contribuabililor de a raspunde, atunci cand o primesc de la ANAF, la Notificarea de conformare e -TVA. Iar din anul 2025, se aplica mai multe schimbari in privinta ei. Reamintim ca in situatia in care se identifica diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul...» citeste mai departe aici

  • Rezerva legala. Cand se constituie, cum se calculeaza si studii de caz practice

    • Rezerva legala este un instrument financiar esential pentru protejarea stabilitatii economice a unei companii, avand scopul de a acoperi eventualele pierderi sau de a sustine activitatea in perioade dificile. In acest articol, vom analiza conditiile in care trebuie sa fie constituita rezerva legala, modul de calcul, precum si cateva studii de caz utile care ajuta la intelegerea aplicarii corecte a reglementarilor legale in vigoare. » citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raport de repartizare active si reglementari cheie

    • Raportul de repartizare a activelor unei companii este un document esential care ofera o evidenta clara si detaliata a modului in care sunt alocate bunurile si resursele companiei catre actionari sau alte parti interesate. In acest articol vom oferi un model de raport de repartizare a activelor, vom analiza situatiile in care este necesar un astfel de raport si vom prezenta reglementarile legislative cu privire la intocmirea documentului. » citeste mai departe aici

  • Accize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acesta

    • Nici accizele nu au scapat modificarilor fiscale si contabile de mare impact care se vor aplica incepand cu anul acesta. Au aparut modificari in privinta lor, in special prin OUG 138/2024, publicat recent in Monitor. Guvernul a oficializat OUG nr. 138/2024, care introduce o serie de modificari importante in Codul fiscal, pentru platitorii de accize, cu scopul de a spori conformarea fiscala si de a combate riscurile asociate eludarii prevederilor legale. Dintre acestea, cele mai relevante...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016