Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Analiza consultant. Care e regimul TVA pentru schimbul de bunuri sau servicii?

05-Iun-2015
7606

In ultimii ani, in practica comerciala este tot mai intalnit barterul. Barter-ul este un acord prin care par?ile convin sa schimbe intre ele marfuri sau servicii de valori egale.



Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, in situatia in care se efectueaza o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii in schimbul unei livrari de bunuri si/sau prestari de servicii, fiecare persoana impozabila se considera ca a efectuat o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii cu plata.


Exemple de astfel de operatiuni:
- plata prin produse agricole, care constituie livrare de bunuri, a serviciului de prelucrare/obtinere a produselor agricole;
- plata prin produse agricole, care constituie livrare de bunuri, a arendei, care constituie o prestare de servicii.
- prestarea unor servicii de publicitate in schimbul folosintei unui spatiu comercial s.a.

Fiecare operatiune din cadrul schimbului este tratata separat aplicandu-se prevederile in materie de TVA in functie de calitatea persoanei care realizeaza operatiunea, cotele si regulile aplicabile fiecarei operatiuni in parte.
Fiecare persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii in schimbul unei livrari de bunuri sau servicii are obligatia de a emite o factura in conformitate cu prevederile art. 155 din Codul fiscal. Pentru fiecare operatiune regimul TVA se va stabili avandu-se in vedere: locul livrarii de bunuri/prestarii de servicii, scutirile de TVA aplicabile, cotele de TVA aplicabile, persoana obligata la plata TVA.

Spre exemplu, societatea Alfa incheie un contract de arendare cu societatea Beta pentru un teren agricol pe care il detine in proprietate in urmatoarele conditii:
Suprafata terenului 10 ha
Arenda in natura – 500 kg cereale / ha
Pretul produselor 0,6 lei/kg
Valoare/ha 300 lei (500 kg/ha x 0,6 lei/kg)
Valoare totala: 3.000 lei (300 lei/ha x 10 hectare)

Intrucat plata arendei se face prin produse agricole societatea Alfa efectueaza o achizitie de de servicii (arenda) si o livrare de bunuri (produse agricole), fiecare operatiune fiind tratata separat din punct de vedere al TVA.

Livrarea de bunuri este operatiune impozabila din punct de vedere al TVA iar societatea Beta va emite o factura cu TVA colectata. Arendarea terenului se poate efectua in regim de scutire de TVA fara drept de deducere conform art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal sau in regim normal de taxare, daca societatea Alfa opteaza pentru taxarea operatiunii conform articolului 141 alin. (3) din Codul fiscal.


Autor: Irina Dumitrescu
Economist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Scoatere din evidenta clienti neincasati. MONOGRAFIE si reglementari cheie

    • Scoaterea din evidenta a creantelor neincasate se realizeaza atunci cand anumite sume datorate de clienti nu mai pot fi recuperate, fie din cauza falimentului acestora, fie din motive juridice sau economice. In aceste situatii, firmele trebuie sa le elimine din contabilitate, respectand reglementarile contabile si fiscale in vigoare. In acest articol vom analiza principalele reglementari legislative cu privire la procesul de scoatere din evidenta a clientilor neincasati si vom prezenta...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Contract de administrare/mandat si reglementari cheie pentru antreprenori

    • Contractul de admninistrare sau mandat se foloseste ca instrument juridic pentru delegarea puterii de reprezentare si luare a deciziilor in cadrul unei organizatii sau societati comerciale. Acesta este utilizat preponderent pentru numirea administratorilor, directorilor, membrilor consiliului de administratie sau altor persoane care asigura conducerea unei entitati juridice, conferindu-le dreptul de a actiona in numele mandantului (societate, actionar etc.). In acest articol, vom analiza...» citeste mai departe aici

  • Impozit micro. 4 exemple de calcul UTILE pentru anul 2025

    • Impozitul pe veniturile micro a fost modificat de mai multe ori in ultimii ani, de aceea calcularea lui sau aplicarea acestui regim fiscal nu sunt intotdeauna usoare pentru contribuabili. In acest articol vom vedea cand se aplica acest tip de impozit, ce cota de impozitare trebuie sa plateasca firmele, dar si 4 exemple utile de calcul pentru anul 2025.» citeste mai departe aici

  • Registrul de casa. PFA-urile si II-urile au obligatia completarii lui?

    • Atunci cand ti-ai infiintat un PFA sau un II, sau daca detii deja unul, trebuie sa fii la curent cu documentele pe care trebuie sa le intocmesti, pentru a te asigura ca respecti legea si ca nu vei fi sanctionat de autoritati. In acest context, un contribuabil se intreaba daca PFA-urile si II-urile au obligatia de a tine Registrul de casa. Vom vedea in continuarea articolului daca exista sau nu aceasta responsabilitate, dar si restul documentelor care trebuie intocmite de aceste entitati.» citeste mai departe aici

  • ONPCSB si prevenirea spalarii banilor. Noutati introduse prin OUG 10/2025

    • OUG 10/2025 a fost publicat recent in Monitorul Oficial. Acesta aduce mai mult schimbari in privinta regulilor nationale pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor. Vizati de modificari sunt furnizorii de criptoactive in Romania.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016