Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Analiza: Noi pasi catre reglementarea completa a procedurii de stabilire a rezidentei persoanelor fizice

24-Iun-2016
1763

In contextul actual al unei mobilitati crescute a persoanelor fizice este esentiala reglementarea prompta si detaliata a modului in care Romania isi exercita dreptul de impunere asupra veniturilor realizate de catre persoanele fizice, independent de cetatenia sau resedinta acestora, pe criteriul distinct al rezidentei fiscale.

Procedura si formularistica prin care organul fiscal competent stabileste in functie de prevederile Codului fiscal si ale conventiilor de evitare a dublei impuneri, dobandirea rezidentei in Romania sau pastrarea rezidentei celuilalt stat pentru persoana fizica nerezidenta, precum si schimbarea rezidentei romane a facut obiectul O.M.F.P. nr. 74/2012 emis in baza Legii 571/2003, fiind asteptat in perioada imediat urmatoare un nou act normativ care sa reglementeze aceste aspecte privind rezidenta persoanelor fizice in Romania in concordanta cu prevederile noului Codul fiscal adoptat prin Legea nr. 227/2015.

Un astfel de proiect a fost facut public recent de catre administratia fiscala, in conditiile in care o astfel de reglementare trebuia sa fie in vigoare de la 1 ianuarie 2016 data de la care toate reglementarile emise in aplicarea vechiului cod si-au incetat aplicabilitatea.

Subiect al impozitului pe venit reglementat de Titlul IV din Codul fiscal este persoana fizica care realizeaza venituri provenind din categorii de venituri enumerate la art. 61 din acest act normativ. Impunerea veniturilor persoanelor fizice se realizeaza, ca regula generala, pentru cele obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, in cazul persoanelor fizice rezidente si, pentru cele obtinute din Romania, in cazul persoanelor fizice nerezidente.

Daca in cazul persoanelor fizice rezidente, reglementarile fiscale privind impunerea veniturilor se regasesc in Titlul IV "Impozit pe venit" din Codul fiscal, in cazul persoanelor fizice nerezidente, incidente sunt, in functie de natura veniturilor realizate, atat Titlul VI "Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania", cat si Titlul IV din Codul fiscal. Astfel, o serie de venituri impozabile obtinute din Romania, chiar daca sunt ele realizate de nerezidenti persoane fizice, se impoziteaza conform Titlul IV. Acesta este cazul unor venituri precum cele atribuibile unui sediu permanent in Romania, obtinute din transferul proprietatilor imobiliare situate in Romania, inclusiv inchirierea sau cedarea folosintei bunurilor proprietatii imobiliare situate in Romania, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania, primite de persoane fizice nerezidente care actioneaza in calitatea lor de administrator, fondator sau membru al consiliului de administratie al unei persoane juridice romane. Din acest punct de vedere, rezidenta fiscala este un atribut de mare insemnatate pentru stabilirea obligatiilor fiscale datorate de catre o persoana fizica pentru veniturile realizate.

Pentru persoanele fizice romane cu domiciliul in Romania, impunerea este mondiala, in sensul ca acestea vor fi supuse impozitului pe venit in Romania pentru veniturile realizate atat din tara cat si din strainatate. Trebuie recunoscuta insa masura de renuntare la impunerea in Romania a veniturile din activitati dependente desfasurate in strainatate si platite de un angajator nerezident.

Persoanele fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania, au posibilitatea schimbarii rezidentei intr-un alt stat. in acest sens, in vederea scoaterii din evidenta de catre organul fiscal central, persoana are obligatia de a se depune la organul fiscal central competent unde isi are domiciliul fiscal, cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania, formularul Chestionar pentru stabilirea rezidentei persoanei fizice la plecarea din Romania. Sunt luate in considerare pentru stabilirea rezidentei unei persoane fizice care paraseste Romania domiciliul din Romania, locuinta permanenta din Romania a persoanei fizice, locuinta care poate fi in proprietate sau inchiriata, dar care ramane oricand la dispozitia acestuia si a familiei sale, centrul intereselor vitale amplasat in Romania, lipsa din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive.


Continuarea aici.



Autor: Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Firmele trebuie sa respecte 3 conditii pentru a putea beneficia de bonificatia de 3%, introdusa prin OUG 107/2024

    • Orin OUG 107/2024 au fost introduse cateva beneficii pentru contribuabili, precum si o bonoficatie de 3% care se va acorda celor care platesc la timp toate datoriile fiscale. Insa ce conditii trebuie sa mai indeplineasca firmele? Bonificatie de 3% pentru firme Conform OUG 107/2024, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum ?i contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual ?i din impozitul...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani

    • Conform unui Proiect de Ordin pus recent in dezbatere publica de Ministerul Muncii, valoarea tichetelor de masa in sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani. Care este suma maxima pe care o pot acorda firmele angajatoare? Valoare tichete de masa sem. II 2024 Ordinul pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul II al anului 2024 a fost pus in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Muncii. Conform documentului, valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala 2024. Aplicare OUG 107/2024 in cazul firmelor care au esalonari in derulare

    • O firma are in derulare esalonare. Ce trebuie sa faca pentru a beneficia de amnistie fiscala? Amnistie fiscala. Aplicare OUG 107/2024 – raspunsul specialistului: Intr-adevar, in MO 905/06.09.2024 Partea I s-a publicat OUG 107 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative care prevede, printre...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016