Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Analiza: Noi pasi catre reglementarea completa a procedurii de stabilire a rezidentei persoanelor fizice

24-Iun-2016
338

In contextul actual al unei mobilitati crescute a persoanelor fizice este esentiala reglementarea prompta si detaliata a modului in care Romania isi exercita dreptul de impunere asupra veniturilor realizate de catre persoanele fizice, independent de cetatenia sau resedinta acestora, pe criteriul distinct al rezidentei fiscale.

Procedura si formularistica prin care organul fiscal competent stabileste in functie de prevederile Codului fiscal si ale conventiilor de evitare a dublei impuneri, dobandirea rezidentei in Romania sau pastrarea rezidentei celuilalt stat pentru persoana fizica nerezidenta, precum si schimbarea rezidentei romane a facut obiectul O.M.F.P. nr. 74/2012 emis in baza Legii 571/2003, fiind asteptat in perioada imediat urmatoare un nou act normativ care sa reglementeze aceste aspecte privind rezidenta persoanelor fizice in Romania in concordanta cu prevederile noului Codul fiscal adoptat prin Legea nr. 227/2015.

Un astfel de proiect a fost facut public recent de catre administratia fiscala, in conditiile in care o astfel de reglementare trebuia sa fie in vigoare de la 1 ianuarie 2016 data de la care toate reglementarile emise in aplicarea vechiului cod si-au incetat aplicabilitatea.

Subiect al impozitului pe venit reglementat de Titlul IV din Codul fiscal este persoana fizica care realizeaza venituri provenind din categorii de venituri enumerate la art. 61 din acest act normativ. Impunerea veniturilor persoanelor fizice se realizeaza, ca regula generala, pentru cele obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, in cazul persoanelor fizice rezidente si, pentru cele obtinute din Romania, in cazul persoanelor fizice nerezidente.

Daca in cazul persoanelor fizice rezidente, reglementarile fiscale privind impunerea veniturilor se regasesc in Titlul IV "Impozit pe venit" din Codul fiscal, in cazul persoanelor fizice nerezidente, incidente sunt, in functie de natura veniturilor realizate, atat Titlul VI "Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania", cat si Titlul IV din Codul fiscal. Astfel, o serie de venituri impozabile obtinute din Romania, chiar daca sunt ele realizate de nerezidenti persoane fizice, se impoziteaza conform Titlul IV. Acesta este cazul unor venituri precum cele atribuibile unui sediu permanent in Romania, obtinute din transferul proprietatilor imobiliare situate in Romania, inclusiv inchirierea sau cedarea folosintei bunurilor proprietatii imobiliare situate in Romania, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania, primite de persoane fizice nerezidente care actioneaza in calitatea lor de administrator, fondator sau membru al consiliului de administratie al unei persoane juridice romane. Din acest punct de vedere, rezidenta fiscala este un atribut de mare insemnatate pentru stabilirea obligatiilor fiscale datorate de catre o persoana fizica pentru veniturile realizate.

Pentru persoanele fizice romane cu domiciliul in Romania, impunerea este mondiala, in sensul ca acestea vor fi supuse impozitului pe venit in Romania pentru veniturile realizate atat din tara cat si din strainatate. Trebuie recunoscuta insa masura de renuntare la impunerea in Romania a veniturile din activitati dependente desfasurate in strainatate si platite de un angajator nerezident.

Persoanele fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania, au posibilitatea schimbarii rezidentei intr-un alt stat. in acest sens, in vederea scoaterii din evidenta de catre organul fiscal central, persoana are obligatia de a se depune la organul fiscal central competent unde isi are domiciliul fiscal, cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania, formularul Chestionar pentru stabilirea rezidentei persoanei fizice la plecarea din Romania. Sunt luate in considerare pentru stabilirea rezidentei unei persoane fizice care paraseste Romania domiciliul din Romania, locuinta permanenta din Romania a persoanei fizice, locuinta care poate fi in proprietate sau inchiriata, dar care ramane oricand la dispozitia acestuia si a familiei sale, centrul intereselor vitale amplasat in Romania, lipsa din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive.

Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii

Continuarea aici.



Autor: Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Analiza: Noi pasi catre reglementarea completa a procedurii de stabilire a rezidentei persoanelor fizice":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Raporturi de afiliere si obligativitatea intocmirea dosarului preturilor de transfer. Opinia consultantului
    • In analiza urmatoare, societatea Alfa Alfa are doi asociati care sunt frati (F1 - 90% si F2 - 10%). In plus, societatea BETA are doi asociati (F2 - 50% si Sotia (F2) - 50%). Vom vedea daca sunt afiliate cele doua societati avand in vedere ca nu depasesc 25% din valoarea partilor sociale. Persoana juridica BETA (microintreprindere platitoare de TVA la incasare) achizitioneaza materie prima pe care o factureaza societatii ALFA (contribuabil mijlociu). De asemenea, vom vedea daca trebuie intocmit...» citeste mai departe aici

  • ANAF va transmite din 22 iunie doar online popririle pe conturi
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.383/ 23 mai 2017 a fost publicat OMFP nr.691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita si a procedurii de comunicare a acestora. Actul normativ mentionat va intra in vigoare in 30 de zile de la aparitie, adica pe 22 iunie 2017. Concret, de la acea data, comunicarea actelor de executare emise de ANAF catre banci se va face numai online, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la...» citeste mai departe aici

  • Eliminarea documentelor financiar-contabile. Cum poate proceda o societate?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este modalitatea prin care o societate poate proceda la eliminarea registrelor si documentelor financiar-contabile al caror termen de pastrare prevazut in Ordinul 2634/2015 a expirat. Conform prezentului ordin termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost...» citeste mai departe aici

  • Cresterea economica a Romaniei se datoreaza consumului pe gospodarie, nu dezvolaterii sau investitiilor
    • Dupa prezentarea raportului de tara al Romaniei din 2017, publicat la 22 februarie 2017, si care a evaluat progresele realizate de tara noastra in ceea ce priveste aplicarea recomandarilor adoptate de Consiliul European la 12 iulie 2016, in data de 14 iunie a fost prezentata actualizarea acestor recomandari pentru perioada imediat urmatoare. In prezentarea acestor recomandari in fata mass-mediei, mediului afaceri si oficialilor romani, Angela Cristea, reprezentanta CE la Bucuresti a vorbit...» citeste mai departe aici

  • Majorarea salariului minim ar trebui facuta dupa un sistem independent
    • Valentina Vasile, cercetator stiintific in cadrul Academiei Romane, a declarat la inceputul acestei saptamani ca, in opinia sa, majorarea salariului minim in Romania trebuie facuta dupa consultarea unui grup de experti in piata muncii din care sa faca parte reprezentanti ai mediului academic, ai institutiilor specializate, dar si din cadrul Institutului National de Statistica (INS) si Agentia Nationala pentru Administrare Fiscala (ANAF). Potrivit Agerpres, aceasta a participat la o conferinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.