Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Analiza zilei: Impunerea veniturilor din salarii in 2018

15-Nov-2017
2746

In Monitorul Oficial nr. 885 din 10 noiembrie 2017 a fost publicata OUG 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. 



In ceea ce priveste impozitul pe veniturile din salarii, modificarile constau in reducerea cotei de la 16% la 10% si cuantumului deducerilor personale acordate.

Cu privire la contributii sociale, in anul 2018 se datoreaza urmatoarele contributii sociale: 

  • contributiile de asigurari sociale, datorate bugetului asigurarilor sociale de stat – salariat. Contributia se datoreaza si de catre angajator doar pentru conditii speciale si deosebite de munca; 
  • contributia de asigurari sociale de sanatate, datorata bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate- salariat; 
  • contributia asiguratorie pentru munca, datorata bugetului general consolidat - angajator.

Vom vedea in continuare care este modalitatea de calcul a impozitului si contributiilor sociale pentru veniturile din salarii realizate incepand cu 01 ianuarie 2018. 

Asupra veniturilor din salarii se aplica prin retinere la sursa urmatoarele contributii:


1. Contributia de asigurari sociale – 25%
2. Contributia de asigurari sociale de sanatate – 10%
La locul unde se afla functia de baza impozitul se determina prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitui brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii, si urmatoarele:

>> deducerea personala acordata pentru luna respectiva; Pentru un venit brut pana la 1.950 lei inclusiv deducerea se acorda astfel:

  • pentru contribuabilii care nu au persoane in intretinere 510 lei; 
  • pentru contribuabilii care au o persoana in intretinere 670 lei;
  • pentru contribuabilii care au doua persoane in intretinere 830 lei; 
  • pentru contribuabilii care au trei persoane in intretinere 990 lei; 
  • pentru contribuabilii care au patru sau mai multe persoane in intretinere 1.310 lei.

Pentru un venit brut intre 1.951 lei si 3.600 lei, inclusiv deducerile se acorda conform tabelului prevazut la art. 77 alin. (2) din Codul fiscal astfel cum va fi modificat prin OUG 79/2017, incepand cu 01 ianuarie 2018. 

Pentru un venit brut peste 3.600 lei nu se acorda deducere.

  • cotizatia sindicala platita in luna respectiva; 
  • contributiile la fondurile de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele la scheme de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, administrate de catre entitati autorizate stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro;
  • primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, definite conform Legii nr. 95/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro. Contractul de asigurare, respectiv abonamentul vizeaza servicii medicale furnizate angajatului si/sau oricarei persoane aflate in intretinerea sa. 

Pentru veniturile obtinute in afara functiei de baza, impozitul se determina prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datoratepotrivit legii, pe fiecare loc de realizare a acestora.

Pentru veniturile din salarii angajatorul va datora contributia asiguratorie pentru munca. Contributia se determina prin aplicarea cotei de 2,25% asupra bazei de calcul constituita din suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor.
Pentru conditii deosebite de munca si pentru conditii speciale de munca (astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice ) algoritmul de calcul este similar celui pentru conditi normale de munca insa se datoreaza in plus, de catre angajator, contributii de asigurari sociale aplicand urmatoarele cote asupra salariului brut:
- 4% - in cazul conditiilor deosebite de munca.
- 8% - in cazul conditiilor speciale de munca.

Pentru veniturile aferente perioadelor anterioare anului fiscal 2018, contributiile sociale obligatorii sunt cele in vigoare in perioada careia ii sunt aferente veniturile. De asemenea, pentru veniturile realizate in anul fiscal 2017, obligatiile fiscale privind impozitul pe venit sunt cele in vigoare la data realizarii venitului.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016