Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Angajarea pensionarilor cu grad de invaliditate

17-Iul-2018
3272

Din punct de vedere al legislatiei muncii, se ridica multe semne de intrebare, atat din partea nagajatorilor, cat, mai ales, a salariatilor, care nu isi cunosc foarte bine drepturile. Ce se intampla in cazul in care o persoana se pensioneaza pe caz de boala, mai poate ea munci? Iar daca da, in ce conditii?

In cele ce urmeaza avem o analiza amanuntita, in functie de diversele situatii in care se poate afla un potential angajat cu grad de invaliditate.

De la inceput trebuie sa precizam ca, in cazul pensionarului de invaliditate de gradul I sau II situatia este foarte clara. Acesta nu se mai poate angaja dupa incetarea contractului individual de munca, nu mai poate sa incheie un alt contract individual de munca deoarece si-a pierdut total capacitatea de munca. Totusi, in cazul pensionarului de invaliditate de gradul III, lucrurile stau putin diferit, in sensul ca acesta poate presta activitate cu jumatate de norma. Dupa incetarea de drept a contractului individual de munca acesta poate incheia un alt contract individual de munca cu fostul angajator sau cu altul dupa cum urmeaza:
– un contract de munca cu timp partial de cel mult jumatate de norma pe durata nedeterminata;
– un contract de munca cu timp partial de cel mult jumatate de norma pe durata determinata in baza art. 83 lit. g) din Codul muncii.

Care sunt situatiile cu care se poate confrunta un salariat cu grad de invaliditate

Problema 1:

Daca o persoana este pensionata gradul III si lucreaza cu 4 ore/zi la o societate se considera persoana cu handicap? Daca da, salariul pe care il primeste se impoziteaza?

Solutie:

Potrivit art. 2 alin. (1) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele cu handicap sunt acele persoane carora mediul social, neadaptat deficientelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale si/sau asociate, le impiedica total sau le limiteaza accesul cu sanse egale la viata societatii, necesitand masuri de protectie in sprijinul integrarii si incluziunii sociale. incadrarea in grad si tip de handicap a adultilor cu handicap se face de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap. incadrarea sau respingerea incadrarii in grad si tip de handicap se atesta prin certificat emis de catre comisiile de evaluare astfel cum prevede art. 87 alin. (4) din Legea nr. 448/2006.

Astfel, invaliditatea nu reprezinta un handicap, insa un pensionar de invaliditate poate fi, in acelasi timp, o persoana cu handicap.

Angajatorul va acorda drepturile stabilite de legislatie in favoarea pensionarilor de invaliditate in baza deciziei de pensie, iar drepturile stabilite de legislatie in favoarea persoanelor cu handicap le va acorda in baza certificatului de handicap. 

Veniturile salariale obtinute de pensionarii de invaliditate de gradul III nu sunt scutite de la plata impozitului pe venit. Art. 55 alin. (4) lit. k) din Codul fiscal stabileste ca veniturile din salarii realizate de catre persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile. Prin urmare, veniturile din salarii realizate de persoanele cu handicap grav sau accentuat, dovedit cu certificat de handicap, sunt scutite de la plata impozitului pe venit.

In consecinta, daca pensionarul invalid de gradul III prezinta un certificat de handicap grav sau accentuat, angajatorul nu va retine impozitul pe veniturile salariale. In lipsa unui astfel de certificat, nu exista temei legal pentru scutirea de la plata impozitului pe veniturile salariale realizate de un pensionar invalid de gradul III.

Problema 2:

Care sunt taxele si contributiile sociale aferente angajatului si angajatorului in cazul angajarii unei persoane pensionate pentru invaliditate de gradul III? Se aplica scutiri datorita faptului ca viitorul angajat are statut de pensionar?

Solutie:

Calitatea de pensionar a salariatilor constituie o exceptie numai de la plata contributiilor la sistemul asigurarilor pentru somaj (salariat si angajator) datorate pentru veniturile salariale. Astfel, pentru veniturile salariale obtinute de pensionari se datoreaza contributiile sociale aferente veniturilor salariale cu exceptia contributiilor de asigurari pentru somaj.

Prin urmare, pentru veniturile salariale obtinute de un pensionar se datoreaza urmatoarele contributii sociale: 

– contributiile de asigurari sociale datorate de angajator si salariat bugetului asigurarilor sociale de stat;

– contributiile de asigurari sociale de sanatate datorate de angajator si salariat bugetului

Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;

– contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;

– contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorata de angajator bugetului asigurarilor sociale de stat;

– contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale datorata de persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajator potrivit art. 4 din Legea nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare.

Perioada in care salariatii pensionari contribuie la sistemele de asigurari constituie stagiu de cotizare in aceste sisteme, salariatul beneficiind, spre exemplu, de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.

De asemenea, pentru veniturile salariale, pensionarul pentru invaliditate grad III datoreaza impozit pe veniturile salariale in cota de 16%. Calculul, retinerea, virarea si declararea impozitului pe venit se realizeaza de catre angajator.

Problema 3:

Care este temeiul juridic corect al incetarii CIM-ului pentru un salariat, cadru didactic universitar, care indeplinea conditiile de pensionare in luna mai 2013 (art. 289 alin. (1) – Legea nr. 1/2011), dar care a avut aprobari pentru mentinerea calitatii de titular pentru anii universitari 2013-2014, 2014-2015, 2015-2016, salariatul intervenind cu o cerere prin care solicita aprobarea „iesirii la pensie cu data de 01.09.2016” (inainte cu o luna de sfarsitul anului universitar pentru care are aprobare de mentinere ca titular)?

Temeiul juridic corect este:

1) Art. 55 litera b) din Codul muncii – acordul partilor (avand in vedere cererea formulata de salariat)?

2) Art. 56 litera c) din Codul muncii „la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare“?

Daca salariatul nu formula cerere de „iesire la pensie“ inainte de incheierea anului universitar pentru care are aprobare de mentinere ca titular (01.10.2016), temeiul juridic ar fi fost diferit?

Solutie:

Personalul didactic si de cercetare se pensioneaza la implinirea varstei de 65 de ani (art. 289 alin.

(1) din Legea nr. 1/2011). Potrivit dispozitiilor art. 284 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control se pensioneaza pentru limita de varsta, anticipat si anticipat partial, la data incheierii anului scolar in care implineste varsta standard de pensionare sau, dupa caz, in situatia pensiei anticipate si anticipate partiale, varsta standard redusa cu cel mult 5 ani. Alin. (21) al aceluiasi articol stabileste ca, prin derogare de la art. 56 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 

– Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul personalului didactic care se pensioneaza in conditiile alin. (2), contractul individual de munca inceteaza de drept la data comunicarii deciziei de admitere a cererii de pensionare.

Asadar, in lipsa comunicarii deciziei de pensionare, contractul individual de munca al respectivului cadru didactic care a indeplinit varsta de pensionare in anul 2013 si care a obtinut aprobare pentru mentinerea calitatii de titular pentru anii universitari 2013-2014, 2014-2015, 2015-2016 nu poate inceta de drept.

Contractul de munca putea inceta, in temeiul art. 56 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, la data incheierii anului scolar 2012 – 2013. intrucat varsta standard de pensionare se implineste o singura data, in cursul unui an scolar, apreciem ca, ulterior acestui moment, dispozitiile art. 284 alin. (2) nu isi mai gasesc aplicabilitatea, devenind incidente celelalte dispozitii legale anterior mentionate.

Asadar, apreciem ca in masura in care cadrul didactic caruia ii sunt incidente dispozitiile art. 284 alin. (2), (21) si (6) din lege isi continua activitatea, conform prevederilor legale, ca titular, contractul individual de munca al acestuia poate inceta fie de drept – art. 55 lit. a) din Codul muncii

– la comunicarea deciziei de pensionare, fie prin neaprobarea cererii de catre consiliul de administratie, fie pentru alte motive, inclusiv motive medicale. in speta, la solicitarea salariatului, incepand cu data de 1 septembrie 2016, contractul de munca inceteaza cu acordul partilor, in temeiul art. 55 lit. b) din Codul muncii.

Problema 4:

Care este baza legala a incetarii raportului de serviciu a functionarului public in cazul pensionarii anticipate sau anticipate partial? Mentionam ca prevederile art. 98 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 188/1999 prevad posibilitatea incetarii de drept a raportului de serviciu doar pentru pensionare la indeplinirea cumulativa a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare.

Solutie:

Din analiza prevederilor Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare, constatam ca nu se regasesc prevederi exprese cu privire la incetarea raportului de serviciu al functionarului care se pensioneaza anticipat.

La art. 98 alin. (1) lit. d) se mentioneaza, intr-adevar, doar cazul indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare. in aceste conditii, consideram ca incetarea raportului de serviciu in cazul pensionarii anticipate se poate face prin acordul partilor, conform art. 97 lit. b) din Legea nr. 188/1999, in functie de data emiterii deciziei de pensionare de catre casa teritoriala de pensii.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Angajarea pensionarilor cu grad de invaliditate":
Rating:

Nota: 3 din 5 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Certificate de rezidenta fiscale 2019 pentru Google, Facebook, LinkedIn si Twitter
    • Update 2019 pentru mai multe certificate de rezidenta fiscala: Mai jos regasiti certificatele de rezidenta fiscala pentru Google si Facebook prin care se certifica faptul ca aceste companii sunt platitori de impozite in Irlanda si astfel cei care lucreaza cu ele nu trebuie sa retina impozitul aferent activitatilor comerciale realizate impreuna. Aici este certificatul de rezidenta fiscala de la Google pentru anul 2019: Google AdWords Romania- Romania Double Taxation Agreement...» citeste mai departe aici

  • Formularul 112. Verificare stare declaratie dupa transmiterea online
    • Intrebare: Cum poate fi recuperata recipisa pentru o declaratie 112, cand din neglijenta nu a fost pastrat numarul de inregistrare al declaratiei respective? UPDATE 22.02.2019 Vizualizare documente Verificarea recipiselor pe https://www.anaf.ro/StareD112/ se poate face doar pentru ultimile 200 de declaratii depuse. Dupa fiecare grup de 200 de declaratii depuse trebuie sa asteptati prelucrarea acestora si sa descarcati recipisele. Introduceti indexul/respectiv numarul de inregistrare si CIF-ul...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 094 actualizata la zi - 2019
    • Formularul 094 reprezinta Declaratia privind cifra de afaceri pentru persoanele impozabile care folosesc trimestrul ca perioada fiscala si care nu au avut achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent. Termen de depunere Declaratia 094 Declaratia 094 se depune in fiecare an la data de 25 ianuarie a anului urmator celui pentru care se completeaza formularul (de exemplu, la 25 ianuarie 2019 s-a depus Declaratia 094 pentru anul 2018). Declaratia 094 este o declaratie anuala,...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 100: PDF-ul inteligent a fost actualizat
    • UPDATE 22.02.2019 PDF-ul inteligent pentru Declaratia 100 a fost actualizat joi, 21 februarie 2019. Vezi AICI >>> In Monitorul Oficial nr. 424 din data de 18 mai 2018 a fost publicat OANAF 1203/2018 in ceea ce priveste modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa. Iata...» citeste mai departe aici

  • Scutiri prevazute de OUG 114 - Calcul contributii pentru venituri salariale mai mici de 3.000 de lei/luna
    • In studiul de caz propus astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde intrebarilor privind o societate care beneficiaza de scutirile de contributii conform OUG 114/2018, domeniul constructii. "Cum se calculeaza concret contributiile datorate si scutirile aplicate pentru salarii platite in acord, in situatia in care salariul brut realizat in acord este 2744 lei, adica sub 3000 lei cat este salariul minim brut?" Raspunsul specialistului Pentru aplicarea facilitatilor privind impozitul pe...» citeste mai departe aici

  • Legea bugetului pe 2019: Presedintele Romaniei sesizeaza Curtea Constitutionala!
    • Presedintele Romaniei, Klaus Iohannis, nu doar ca NU APROBA Bugetul de stat pe anul 2019, dar a trimis chiar o sesizare de neconstitutionalitate Curtii Constitutionale vineri, 22 februarie a.c., privind Legea bugetului. ”Un lucru e clar: guvernarea PSD a esuat. In spitale, probleme peste probeleme, educatia este subfinantata, economia Romaniei este bulversata mai ales dupa Ordonanta 114 data in mare taina la sfarsitul anului trecut. De autostrazi nici nu poate fi vorba. Despre justitie......» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016