
Raportul Special
realizat de specialisti
Din punct de vedere al legislatiei muncii, se ridica multe semne de intrebare, atat din partea nagajatorilor, cat, mai ales, a salariatilor, care nu isi cunosc foarte bine drepturile. Ce se intampla in cazul in care o persoana se pensioneaza pe caz de boala, mai poate ea munci? Iar daca da, in ce conditii?
In cele ce urmeaza avem o analiza amanuntita, in functie de diversele situatii in care se poate afla un potential angajat cu grad de invaliditate.
De la inceput trebuie sa precizam ca, in cazul pensionarului de invaliditate de gradul I sau II situatia este foarte clara. Acesta nu se mai poate angaja dupa incetarea contractului individual de munca, nu mai poate sa incheie un alt contract individual de munca deoarece si-a pierdut total capacitatea de munca. Totusi, in cazul pensionarului de invaliditate de gradul III, lucrurile stau putin diferit, in sensul ca acesta poate presta activitate cu jumatate de norma. Dupa incetarea de drept a contractului individual de munca acesta poate incheia un alt contract individual de munca cu fostul angajator sau cu altul dupa cum urmeaza:
– un contract de munca cu timp partial de cel mult jumatate de norma pe durata nedeterminata;
– un contract de munca cu timp partial de cel mult jumatate de norma pe durata determinata in baza art. 83 lit. g) din Codul muncii.
Care sunt situatiile cu care se poate confrunta un salariat cu grad de invaliditate
Daca o persoana este pensionata gradul III si lucreaza cu 4 ore/zi la o societate se considera persoana cu handicap? Daca da, salariul pe care il primeste se impoziteaza?
Solutie:
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Potrivit art. 2 alin. (1) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele cu handicap sunt acele persoane carora mediul social, neadaptat deficientelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale si/sau asociate, le impiedica total sau le limiteaza accesul cu sanse egale la viata societatii, necesitand masuri de protectie in sprijinul integrarii si incluziunii sociale. incadrarea in grad si tip de handicap a adultilor cu handicap se face de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap. incadrarea sau respingerea incadrarii in grad si tip de handicap se atesta prin certificat emis de catre comisiile de evaluare astfel cum prevede art. 87 alin. (4) din Legea nr. 448/2006.
Astfel, invaliditatea nu reprezinta un handicap, insa un pensionar de invaliditate poate fi, in acelasi timp, o persoana cu handicap.
Angajatorul va acorda drepturile stabilite de legislatie in favoarea pensionarilor de invaliditate in baza deciziei de pensie, iar drepturile stabilite de legislatie in favoarea persoanelor cu handicap le va acorda in baza certificatului de handicap.
Veniturile salariale obtinute de pensionarii de invaliditate de gradul III nu sunt scutite de la plata impozitului pe venit. Art. 55 alin. (4) lit. k) din Codul fiscal stabileste ca veniturile din salarii realizate de catre persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile. Prin urmare, veniturile din salarii realizate de persoanele cu handicap grav sau accentuat, dovedit cu certificat de handicap, sunt scutite de la plata impozitului pe venit.
In consecinta, daca pensionarul invalid de gradul III prezinta un certificat de handicap grav sau accentuat, angajatorul nu va retine impozitul pe veniturile salariale. In lipsa unui astfel de certificat, nu exista temei legal pentru scutirea de la plata impozitului pe veniturile salariale realizate de un pensionar invalid de gradul III.
Care sunt taxele si contributiile sociale aferente angajatului si angajatorului in cazul angajarii unei persoane pensionate pentru invaliditate de gradul III? Se aplica scutiri datorita faptului ca viitorul angajat are statut de pensionar?
Solutie:
Calitatea de pensionar a salariatilor constituie o exceptie numai de la plata contributiilor la sistemul asigurarilor pentru somaj (salariat si angajator) datorate pentru veniturile salariale. Astfel, pentru veniturile salariale obtinute de pensionari se datoreaza contributiile sociale aferente veniturilor salariale cu exceptia contributiilor de asigurari pentru somaj.
Prin urmare, pentru veniturile salariale obtinute de un pensionar se datoreaza urmatoarele contributii sociale:
– contributiile de asigurari sociale datorate de angajator si salariat bugetului asigurarilor sociale de stat;
– contributiile de asigurari sociale de sanatate datorate de angajator si salariat bugetului
Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
– contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
– contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorata de angajator bugetului asigurarilor sociale de stat;
– contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale datorata de persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajator potrivit art. 4 din Legea nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare.
Perioada in care salariatii pensionari contribuie la sistemele de asigurari constituie stagiu de cotizare in aceste sisteme, salariatul beneficiind, spre exemplu, de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.
De asemenea, pentru veniturile salariale, pensionarul pentru invaliditate grad III datoreaza impozit pe veniturile salariale in cota de 16%. Calculul, retinerea, virarea si declararea impozitului pe venit se realizeaza de catre angajator.
Care este temeiul juridic corect al incetarii CIM-ului pentru un salariat, cadru didactic universitar, care indeplinea conditiile de pensionare in luna mai 2013 (art. 289 alin. (1) – Legea nr. 1/2011), dar care a avut aprobari pentru mentinerea calitatii de titular pentru anii universitari 2013-2014, 2014-2015, 2015-2016, salariatul intervenind cu o cerere prin care solicita aprobarea „iesirii la pensie cu data de 01.09.2016” (inainte cu o luna de sfarsitul anului universitar pentru care are aprobare de mentinere ca titular)?
Temeiul juridic corect este:
1) Art. 55 litera b) din Codul muncii – acordul partilor (avand in vedere cererea formulata de salariat)?
2) Art. 56 litera c) din Codul muncii „la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare“?
Daca salariatul nu formula cerere de „iesire la pensie“ inainte de incheierea anului universitar pentru care are aprobare de mentinere ca titular (01.10.2016), temeiul juridic ar fi fost diferit?
Solutie:
Personalul didactic si de cercetare se pensioneaza la implinirea varstei de 65 de ani (art. 289 alin.
(1) din Legea nr. 1/2011). Potrivit dispozitiilor art. 284 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control se pensioneaza pentru limita de varsta, anticipat si anticipat partial, la data incheierii anului scolar in care implineste varsta standard de pensionare sau, dupa caz, in situatia pensiei anticipate si anticipate partiale, varsta standard redusa cu cel mult 5 ani. Alin. (21) al aceluiasi articol stabileste ca, prin derogare de la art. 56 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003
– Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul personalului didactic care se pensioneaza in conditiile alin. (2), contractul individual de munca inceteaza de drept la data comunicarii deciziei de admitere a cererii de pensionare.
Asadar, in lipsa comunicarii deciziei de pensionare, contractul individual de munca al respectivului cadru didactic care a indeplinit varsta de pensionare in anul 2013 si care a obtinut aprobare pentru mentinerea calitatii de titular pentru anii universitari 2013-2014, 2014-2015, 2015-2016 nu poate inceta de drept.
Contractul de munca putea inceta, in temeiul art. 56 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, la data incheierii anului scolar 2012 – 2013. intrucat varsta standard de pensionare se implineste o singura data, in cursul unui an scolar, apreciem ca, ulterior acestui moment, dispozitiile art. 284 alin. (2) nu isi mai gasesc aplicabilitatea, devenind incidente celelalte dispozitii legale anterior mentionate.
Asadar, apreciem ca in masura in care cadrul didactic caruia ii sunt incidente dispozitiile art. 284 alin. (2), (21) si (6) din lege isi continua activitatea, conform prevederilor legale, ca titular, contractul individual de munca al acestuia poate inceta fie de drept – art. 55 lit. a) din Codul muncii
– la comunicarea deciziei de pensionare, fie prin neaprobarea cererii de catre consiliul de administratie, fie pentru alte motive, inclusiv motive medicale. in speta, la solicitarea salariatului, incepand cu data de 1 septembrie 2016, contractul de munca inceteaza cu acordul partilor, in temeiul art. 55 lit. b) din Codul muncii.
Care este baza legala a incetarii raportului de serviciu a functionarului public in cazul pensionarii anticipate sau anticipate partial? Mentionam ca prevederile art. 98 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 188/1999 prevad posibilitatea incetarii de drept a raportului de serviciu doar pentru pensionare la indeplinirea cumulativa a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare.
Solutie:
Din analiza prevederilor Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare, constatam ca nu se regasesc prevederi exprese cu privire la incetarea raportului de serviciu al functionarului care se pensioneaza anticipat.
La art. 98 alin. (1) lit. d) se mentioneaza, intr-adevar, doar cazul indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare. in aceste conditii, consideram ca incetarea raportului de serviciu in cazul pensionarii anticipate se poate face prin acordul partilor, conform art. 97 lit. b) din Legea nr. 188/1999, in functie de data emiterii deciziei de pensionare de catre casa teritoriala de pensii.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Sfaturi de la experti
Data inregistrarii diferentelor rezultate in urma inventarierii
Intrebare: Societatea noastra a efectuat inventarierea anuala in data de 03.01.2025. Listele de inventariere au fost predate cu intarziere la contabilitate, dupa data de 27.01.2025. Inregistrarea valorii marfii lipsa o putem face in luna...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intarziere declarare modificare perioada fiscala
Intrebare: O societate platitoare de TVA trimestrial in anul 2024 a depasit plafonul pentru TVA trimestrial in cursul anului 2024. Pana pe 15 ianuarie 2025, trebuia sa depuna formularul D700 pentru a trece la TVA lunar. Societatea nu a depus...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare
Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante
Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!
Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024
Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA