Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Anulare creante debitori. Ce inregistrari contabile facem?

18-Nov-2015
48731

In cazul de mai jos, discutam despre o societate cu debitori de la care nu mai poate recupera sume de bani. Date fiind aceste conditii, vom vedea daca societatea poate anula creantele in situatia in care clientii sunt firme in functiune, iar creantele sunt prescrise.

De asemenea, vom vedea ce note contabile se fac, precum si care sunt cheltuielile deductibile. In plus, stabilim daca poate anula creantele daca firmele sunt in insolventa, dar societatea nu a formulat declaratie de creanta. In caz afirmativ, vom vedea care sunt aspectele contabile si posibilitatea de deductibilitate. Mentionam ca in ambele situatii societatea a constituit provizioane, deductibile 30%, la 270 zile de intarziere.

 

In situatia in care sunt prescrise, creantele pot fi scoase din evidenta contabila, dar exista obligatia de a demonstra ca au fost luate masurile legale pentru incasarea acestora, aspect reglementat la pct. 328 din OMFP 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate.

In prima etapa, in client incert sau in litigiu se inregistreaza in contabilitate prin formula:
4118 "Clienti incerti sau in litigiu" = 4111 "Clienti"

concomitent cu constituirea provizioanelor:
6814 = 491 creantelor


"Cheltuieli de exploatare privind ajustarile "Ajustari pentru deprecierea


pentru deprecierea activelor circulante" creantelor"

Provizioanele astfel constituite sunt cheltuieli deductibile in limita a 30%, diferenta de 70% fiind cheltuiala nedeductibila in cazul unei persoane juridice platitoare de impozit pe profit.

In a doua etapa, pentru stingerea creantei, se efectueaza inregistrarea contabila
654 = 4118
"Pierderi din creante "Clienti incerti sau in litigiu"
si debitori diversi"

In acest caz, cheltuiala astfel inregistrata este nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil, fiind considerata cheltuiala deductibila doar valoarea provizionului constituit in limita a 30% din valoarea creantei. Deci, suma inregistrata in debitul contului 654 reprezinta cheltuiala nedeductibila d.p.d.v. fiscal.

Am in vedere prevederile art. 21 alin. (4) lit. o) conform carora sunt nedeductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor creantelor incerte in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n) " o) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n).

In aceasta situatie, contribuabilii care scot din evidenta clientii neincasati sunt obligati sa comunice in scris acestora scoaterea din evidenta a creantelor respective, in vederea recalcularii profitului impozabil la persoana debitoare, dupa caz;"

Art. 21 alin. (2) lit. n) se refera la urmatoarele 4 situatii posibile pentru scoaterea din evidenta a creantelor neincasate:
1. inchiderea procedurii de faliment a debitorilor pe baza hotararii judecatoresti;
2. decesul debitorului si nerecuperarea creantei de la mostenitori;
3. dizolvarea debitorului daca acesta este o societate cu raspundere limitata cu
asociat unic;
4. inregistrarea de catre debitor a unor dificultati financiare majore care ii
afecteaza intreg patrimoniul;

Asa cum se impune prin textul de lege, scoaterea din evidenta a creantelor trebuie comunicata si persoanei impozabile debitoare, obligata sa supuna impozitarii datoria anulata de catre furnizor. Comunicarea se efectueaza doar catre debitorii persoane juridice care functioneaza.

La momentul anularii datoriei prin formula contabila 654 = 4118 , provizionul constituit se reia pe venituri. Anularea provizionului inregistrat initial se efectueaza prin formula contabila:
491 = 7814
"Ajustari pentru deprecierea "Venituri din ajustari pentru
creantelor - clienti" deprecierea activelor circulante"

Veniturile inregistrate in creditul contului 7814 sunt impozabile in limita provizionului constituit initial (30%) deoarece cheltuiala aferenta a fost deductibila, iar diferenta de 70% este considerata venit neimpozabil deoarece este aferent cheltuielilor de 70% considerate nedeductibile la momentul constituirii provizionului.

Creantele neincasate, prescrise, neconfirmate de catre debitori se scot din evidenta periodic dupa inventarierea anuala a acestora, la propunerea comisiei de inventariere.

In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca suma inregistrata in debitul contului 654 cuprinde si TVA deoarece in lipsa unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile nu se poate efectua ajustarea bazei de impozitare a TVA in conformitate cu prevederile art. 138 lit. d) "in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila;".

Deci, pentru clientii declarati in insolventa se poate ajusta baza de impozitare a TVA numai daca exista o hotarare definitiva si irevocabila. Dupa inchiderea procedurii de insolventa se poate efectua ajustarea bazei de impozitare a TVA in conformitate cu prevederile art. 138 lit. d) din Codul fiscal: "Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, hotarare ramasa definitiva si irevocabila;".

Pentru ajustarea TVA se emite o factura cu sumele inscrise cu semnul minus (baza de impozitare, TVA, total suma). Obligativitatea emiterii unei facturi pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA rezulta din prevederile articolului 159 "Corectarea documentelor" alineatul 2 din Codul fiscal prin care se face precizarea "In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce ……care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).". Prin litera d) este permisa ajustarea "in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.".

Reducerea bazei de impozitare se efectueaza la nivelul sumei neincasate inregistrate in soldul debitor al contului 4118 existent la data inceperii formalitatilor de declarare in stare de faliment a clientului.

Pe factura astfel emisa se face referire la factura initiala si se inscrie mentiunea "ajustare baza de impozitare".

Astfel, prin ajustarea bazei de impozitare a TVA se recupereaza, de la bugetul de stat, suma TVA colectata, dar neincasata de la client. Valoarea facturii de ajustarea se evidentiaza cu semnul minus in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza cu semnul minus la randul de regularizari T.V.A. colectata din decontul de T.V.A. cod 300, la randul 16 denumit " Regularizari taxa colectata". Ajustarea sumei TVA colectate ca efect a reducerii bazei de impozitare se inregistreaza d.p.d.v. contabil prin formula 4427 = 4118.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016