
Raportul Special
realizat de specialisti
In cazul de mai jos, discutam despre o societate cu debitori de la care nu mai poate recupera sume de bani. Date fiind aceste conditii, vom vedea daca societatea poate anula creantele in situatia in care clientii sunt firme in functiune, iar creantele sunt prescrise.
De asemenea, vom vedea ce note contabile se fac, precum si care sunt cheltuielile deductibile. In plus, stabilim daca poate anula creantele daca firmele sunt in insolventa, dar societatea nu a formulat declaratie de creanta. In caz afirmativ, vom vedea care sunt aspectele contabile si posibilitatea de deductibilitate. Mentionam ca in ambele situatii societatea a constituit provizioane, deductibile 30%, la 270 zile de intarziere.
In situatia in care sunt prescrise, creantele pot fi scoase din evidenta contabila, dar exista obligatia de a demonstra ca au fost luate masurile legale pentru incasarea acestora, aspect reglementat la pct. 328 din OMFP 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate.
In prima etapa, in client incert sau in litigiu se inregistreaza in contabilitate prin formula:
4118 "Clienti incerti sau in litigiu" = 4111 "Clienti"
concomitent cu constituirea provizioanelor:
6814 = 491 creantelor
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
SAF-T Ghid de raportare corecta
pentru deprecierea activelor circulante" creantelor"
Provizioanele astfel constituite sunt cheltuieli deductibile in limita a 30%, diferenta de 70% fiind cheltuiala nedeductibila in cazul unei persoane juridice platitoare de impozit pe profit.
In a doua etapa, pentru stingerea creantei, se efectueaza inregistrarea contabila
654 = 4118
"Pierderi din creante "Clienti incerti sau in litigiu"
si debitori diversi"
In acest caz, cheltuiala astfel inregistrata este nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil, fiind considerata cheltuiala deductibila doar valoarea provizionului constituit in limita a 30% din valoarea creantei. Deci, suma inregistrata in debitul contului 654 reprezinta cheltuiala nedeductibila d.p.d.v. fiscal.
Am in vedere prevederile art. 21 alin. (4) lit. o) conform carora sunt nedeductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor creantelor incerte in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n) " o) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n).
In aceasta situatie, contribuabilii care scot din evidenta clientii neincasati sunt obligati sa comunice in scris acestora scoaterea din evidenta a creantelor respective, in vederea recalcularii profitului impozabil la persoana debitoare, dupa caz;"
Art. 21 alin. (2) lit. n) se refera la urmatoarele 4 situatii posibile pentru scoaterea din evidenta a creantelor neincasate:
1. inchiderea procedurii de faliment a debitorilor pe baza hotararii judecatoresti;
2. decesul debitorului si nerecuperarea creantei de la mostenitori;
3. dizolvarea debitorului daca acesta este o societate cu raspundere limitata cu
asociat unic;
4. inregistrarea de catre debitor a unor dificultati financiare majore care ii
afecteaza intreg patrimoniul;
Asa cum se impune prin textul de lege, scoaterea din evidenta a creantelor trebuie comunicata si persoanei impozabile debitoare, obligata sa supuna impozitarii datoria anulata de catre furnizor. Comunicarea se efectueaza doar catre debitorii persoane juridice care functioneaza.
La momentul anularii datoriei prin formula contabila 654 = 4118 , provizionul constituit se reia pe venituri. Anularea provizionului inregistrat initial se efectueaza prin formula contabila:
491 = 7814
"Ajustari pentru deprecierea "Venituri din ajustari pentru
creantelor - clienti" deprecierea activelor circulante"
Veniturile inregistrate in creditul contului 7814 sunt impozabile in limita provizionului constituit initial (30%) deoarece cheltuiala aferenta a fost deductibila, iar diferenta de 70% este considerata venit neimpozabil deoarece este aferent cheltuielilor de 70% considerate nedeductibile la momentul constituirii provizionului.
Creantele neincasate, prescrise, neconfirmate de catre debitori se scot din evidenta periodic dupa inventarierea anuala a acestora, la propunerea comisiei de inventariere.
In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca suma inregistrata in debitul contului 654 cuprinde si TVA deoarece in lipsa unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile nu se poate efectua ajustarea bazei de impozitare a TVA in conformitate cu prevederile art. 138 lit. d) "in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila;".
Deci, pentru clientii declarati in insolventa se poate ajusta baza de impozitare a TVA numai daca exista o hotarare definitiva si irevocabila. Dupa inchiderea procedurii de insolventa se poate efectua ajustarea bazei de impozitare a TVA in conformitate cu prevederile art. 138 lit. d) din Codul fiscal: "Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, hotarare ramasa definitiva si irevocabila;".
Pentru ajustarea TVA se emite o factura cu sumele inscrise cu semnul minus (baza de impozitare, TVA, total suma). Obligativitatea emiterii unei facturi pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA rezulta din prevederile articolului 159 "Corectarea documentelor" alineatul 2 din Codul fiscal prin care se face precizarea "In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce ……care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).". Prin litera d) este permisa ajustarea "in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.".
Reducerea bazei de impozitare se efectueaza la nivelul sumei neincasate inregistrate in soldul debitor al contului 4118 existent la data inceperii formalitatilor de declarare in stare de faliment a clientului.
Pe factura astfel emisa se face referire la factura initiala si se inscrie mentiunea "ajustare baza de impozitare".
Astfel, prin ajustarea bazei de impozitare a TVA se recupereaza, de la bugetul de stat, suma TVA colectata, dar neincasata de la client. Valoarea facturii de ajustarea se evidentiaza cu semnul minus in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza cu semnul minus la randul de regularizari T.V.A. colectata din decontul de T.V.A. cod 300, la randul 16 denumit " Regularizari taxa colectata". Ajustarea sumei TVA colectate ca efect a reducerii bazei de impozitare se inregistreaza d.p.d.v. contabil prin formula 4427 = 4118.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Distribuire dividende. Repartizarea profitului trim. IV din 2022 poate fi efectuata in anul 2023?Precizari ANAF cu privire la Ordinul 3896/2020 pentru aprobarea procedurii de acordare a esalonarii la plataTitlul XCum platim si declaram impozitul pe profit in 2016?Avantaje salariale. Cum facem inregistrarile contabile?Ultimele articole
Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineascaMEGA OFERTELE lunii decembrie de la R&S! Titluri de fiscalitate reduse cu pana la 75% si transport GRATUITProiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depunaFuziunea prin absorbtie a doua societati. Studii de caz utileCe trebuie sa stii despre elaborarea procedurilor contabileArticole similare
Cabinet de INSOLVENTA. Ce reguli se aplica privind semnarea bilantului de lichidare?Statul ne omoara dar nu se predaAplicam reducerea CAS. Premierul spune ca e acoperita contabilTVA Split. Sanctiuni pentru platitorii de TVA care nu aplica sistemulBancherii cauta motive sa amane falimentul personalUltimele articole
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFSAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406Procedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoareAmnistie fiscala 2024: Contribuabilii trebuie sa depuna cererile pana pe 25 noiembrieCasare mijloace fixe. Reglementari cheie si studii de caz utileArticole similare
MONOGRAFIE contabila pentru CLIENTI NEINCASATI mai vechi de 1 an in cazul microintreprinderilorCreante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?CLIENTI NEINCASATI acoperiti de asigurare. Provizioane fiscaleContabilitatea in partida simpla si fiscalitateaRegistrul inventar: Cum se completeaza documentul pentru PFA-uri si care este modelul utilizat in 2023?Ultimele articole
Cum refacturam cheltuielile cu serviciile achizitionate pentru recuperarea creantelor?CLIENTI NEINCASATI de peste 2 ani | Inregistrari contabile si tratament fiscalFalimentul beneficiarului, un motiv de ajustare a bazei de impozitare a TVAArticole similare
Impozitul pe profit - Capitolul VI - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscalMFP anunta nivelul ratei dobanzii de referinta pentru calcul PROFIT IMPOZABIL pentru trimestrul I 2012Operatiunile fiscale pentru lichidarea unei societatiCalcul impozit pe profit. Deductibilitatea rezervei legaleCum se calculeaza corect profitul impozabil. Prevederi in vigoareUltimele articole
Prosumator. Studii de caz utile si monografii contabile pentru specialistiImpozit pe profit. Ce balanta contabila se ia in calcul pentru impozitul pe profit sem. II 2024?Depunere D101 in 2024. Ce trebuie atasat in arhiva zip pentru D101?Pierdere fiscala firme. Care este mecanismul de preluare a pierderii fiscale in D101 pentru 2023?Microintreprinderi in 2023. Cum se face iesirea din acest sistem de impunere in timpul anuluiArticole similare
Impactul fiscal la cesionarea ratelor restante de catre un IFN. Ce ne sfatuieste consultantul?Vanzare fond de marfa si licenta de autorizatie. Consecinte fiscaleCesiune parti sociale. Ce INREGISTRARI CONTABILE facem si care sunt implicatiile fiscale?Studiu de caz: Constituirea rezervei legale la microintreprindereEditia 2015: Marea Carte a Monografiilor ContabileUltimele articole
SAF-T in 2025. Ce obligatii exista pe linie de stocuri si mijloace fixeSAF-T. Ce amenzi se aplica pentru contribuabilii mici care NU depun D406 din ianuarie 2025Fuziunea prin absorbtie a doua societati. Studii de caz utileNOI obligatii pentru firmele mici incepand cu ianuarie 2025Prosumator. Studii de caz utile si monografii contabile pentru specialistiSfaturi de la experti
Intrebare: Este obligatorie descarcarea facturilor emise pe numele sindicatului din e-Factura, avand in vedere ca sindicatul nu are activitate economica si nu este inregistrat la Registrul Comertului? Cum se procedeaza in caz afirmativ? Am...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Apartament detinut de angajator, pus la dispozitia salariatului
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit detine un apartament pe care decide sa-l ofere unui angajat spre folosinta in mod gratuit. Societatea achita toate utilitatile si cheltuielile de intretinere ale apartamentului. Trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare
Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!
Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante
Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024
Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA