Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Anulare creante debitori. Ce inregistrari contabile facem?

18-Nov-2015
25346

In cazul de mai jos, discutam despre o societate cu debitori de la care nu mai poate recupera sume de bani. Date fiind aceste conditii, vom vedea daca societatea poate anula creantele in situatia in care clientii sunt firme in functiune, iar creantele sunt prescrise.

De asemenea, vom vedea ce note contabile se fac, precum si care sunt cheltuielile deductibile. In plus, stabilim daca poate anula creantele daca firmele sunt in insolventa, dar societatea nu a formulat declaratie de creanta. In caz afirmativ, vom vedea care sunt aspectele contabile si posibilitatea de deductibilitate. Mentionam ca in ambele situatii societatea a constituit provizioane, deductibile 30%, la 270 zile de intarziere.

 

In situatia in care sunt prescrise, creantele pot fi scoase din evidenta contabila, dar exista obligatia de a demonstra ca au fost luate masurile legale pentru incasarea acestora, aspect reglementat la pct. 328 din OMFP 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate.

In prima etapa, in client incert sau in litigiu se inregistreaza in contabilitate prin formula:
4118 "Clienti incerti sau in litigiu" = 4111 "Clienti"

concomitent cu constituirea provizioanelor:


6814 = 491 creantelor
"Cheltuieli de exploatare privind ajustarile "Ajustari pentru deprecierea


pentru deprecierea activelor circulante" creantelor"

Provizioanele astfel constituite sunt cheltuieli deductibile in limita a 30%, diferenta de 70% fiind cheltuiala nedeductibila in cazul unei persoane juridice platitoare de impozit pe profit.

In a doua etapa, pentru stingerea creantei, se efectueaza inregistrarea contabila
654 = 4118
"Pierderi din creante "Clienti incerti sau in litigiu"
si debitori diversi"

In acest caz, cheltuiala astfel inregistrata este nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil, fiind considerata cheltuiala deductibila doar valoarea provizionului constituit in limita a 30% din valoarea creantei. Deci, suma inregistrata in debitul contului 654 reprezinta cheltuiala nedeductibila d.p.d.v. fiscal.

Am in vedere prevederile art. 21 alin. (4) lit. o) conform carora sunt nedeductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor creantelor incerte in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n) " o) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n).

In aceasta situatie, contribuabilii care scot din evidenta clientii neincasati sunt obligati sa comunice in scris acestora scoaterea din evidenta a creantelor respective, in vederea recalcularii profitului impozabil la persoana debitoare, dupa caz;"

Art. 21 alin. (2) lit. n) se refera la urmatoarele 4 situatii posibile pentru scoaterea din evidenta a creantelor neincasate:
1. inchiderea procedurii de faliment a debitorilor pe baza hotararii judecatoresti;
2. decesul debitorului si nerecuperarea creantei de la mostenitori;
3. dizolvarea debitorului daca acesta este o societate cu raspundere limitata cu
asociat unic;
4. inregistrarea de catre debitor a unor dificultati financiare majore care ii
afecteaza intreg patrimoniul;

Asa cum se impune prin textul de lege, scoaterea din evidenta a creantelor trebuie comunicata si persoanei impozabile debitoare, obligata sa supuna impozitarii datoria anulata de catre furnizor. Comunicarea se efectueaza doar catre debitorii persoane juridice care functioneaza.

La momentul anularii datoriei prin formula contabila 654 = 4118 , provizionul constituit se reia pe venituri. Anularea provizionului inregistrat initial se efectueaza prin formula contabila:
491 = 7814
"Ajustari pentru deprecierea "Venituri din ajustari pentru
creantelor - clienti" deprecierea activelor circulante"

Veniturile inregistrate in creditul contului 7814 sunt impozabile in limita provizionului constituit initial (30%) deoarece cheltuiala aferenta a fost deductibila, iar diferenta de 70% este considerata venit neimpozabil deoarece este aferent cheltuielilor de 70% considerate nedeductibile la momentul constituirii provizionului.

Creantele neincasate, prescrise, neconfirmate de catre debitori se scot din evidenta periodic dupa inventarierea anuala a acestora, la propunerea comisiei de inventariere.

In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca suma inregistrata in debitul contului 654 cuprinde si TVA deoarece in lipsa unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile nu se poate efectua ajustarea bazei de impozitare a TVA in conformitate cu prevederile art. 138 lit. d) "in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila;".

Deci, pentru clientii declarati in insolventa se poate ajusta baza de impozitare a TVA numai daca exista o hotarare definitiva si irevocabila. Dupa inchiderea procedurii de insolventa se poate efectua ajustarea bazei de impozitare a TVA in conformitate cu prevederile art. 138 lit. d) din Codul fiscal: "Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, hotarare ramasa definitiva si irevocabila;".

Pentru ajustarea TVA se emite o factura cu sumele inscrise cu semnul minus (baza de impozitare, TVA, total suma). Obligativitatea emiterii unei facturi pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA rezulta din prevederile articolului 159 "Corectarea documentelor" alineatul 2 din Codul fiscal prin care se face precizarea "In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce ……care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).". Prin litera d) este permisa ajustarea "in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.".

Reducerea bazei de impozitare se efectueaza la nivelul sumei neincasate inregistrate in soldul debitor al contului 4118 existent la data inceperii formalitatilor de declarare in stare de faliment a clientului.

Pe factura astfel emisa se face referire la factura initiala si se inscrie mentiunea "ajustare baza de impozitare".

Astfel, prin ajustarea bazei de impozitare a TVA se recupereaza, de la bugetul de stat, suma TVA colectata, dar neincasata de la client. Valoarea facturii de ajustarea se evidentiaza cu semnul minus in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza cu semnul minus la randul de regularizari T.V.A. colectata din decontul de T.V.A. cod 300, la randul 16 denumit " Regularizari taxa colectata". Ajustarea sumei TVA colectate ca efect a reducerii bazei de impozitare se inregistreaza d.p.d.v. contabil prin formula 4427 = 4118.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Anulare creante debitori. Ce inregistrari contabile facem?":
Rating:

Nota: 3.86 din 22 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Proiect de Ordin MFP: Modificari si completari aduse legislatiei contabile
    • Potrivit unui Proiect de Ordin pus in dezbatere publica, marti, 16 octombrie, de Ministerul Finantelor Publice (MFP), se propun o serie de masuri privind modificarea si completarea unor reglementari contabile. Proiectul de Ordin si Reperatul de aprobare au fost publicate pe site-ul Ministerului si se afla in dezbatere publica pentru 10 zile calendaristice. Mai jos veti regasi cele mai importante modificari aduse planurilor de conturi, amortizarii, raportarii nefinanciare, tratamentului...» citeste mai departe aici

  • ANAF impoziteaza nuntile! Te casatoresti? Nu uita sa completezi formularul dat de Fisc
    • Abia te-a cerut in casatorie si deja ai inceput sa te gandesti la ce ai de facut: inchirierea salonului pentru marele eveniment, gasirea celui mai bun fotograf si, mai ales, a unei formatii care sa iti tina invitatii pe ring toata noaptea. Nu uita insa de ANAF! Fiscul vrea si el sa faca parte din planurile tale de nunta. Cuplurile de proaspeti casatoriti vor primi formulare de la ANAF in care vor trebui sa declare toate relatiile economice cu partenerii de… nunta. Daca nu ai participat...» citeste mai departe aici

  • Venituri din activitati independente: Pragul pentru calcularea CAS si CASS se modifica de la 1 ianuarie 2019
    • Odata cu modificarea salariului minim pe economie de la 1 ianuarie 2019, va creste si pragul pentru calcularea CAS si CASS in cazul persoanelor care obtin venituri din activitati independente. In Codul Fiscal, Cap. II - Venituri din activitati independente (art. 67 - art. 75), la art. 67, veniturile independente sunt definite astfel: “(1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii si veniturile din profesii liberale,...» citeste mai departe aici

  • PFA: Obligatii privind dotarea cu casa de marcat si emitere bon fiscal
    • Obligativitatea dotarii cu aparat de marcat electronic fiscal revine si profesorilor care ofera meditatii contra cost elevilor? Aceasta este intrebarea la care va raspunde unul dintre consultantii nostri fiscali. Concret, un profesor - persoana fizica autorizata (PFA) care preda ore copiilor (meditatii) vrea sa stie daca are obligatia detinerii si utilizarii casei de marcat pentru incasarile in numerar de la elevi? Raspunsul specialistului Potrivit art 1 alin (1) din Ordonanta de urgenta nr....» citeste mai departe aici

  • Sesiune de asistenta ANAF: Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a organizat, miercuri – 17 octombrie, o noua sesiune de asistenta online, pe tema "Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale". Specialistii ANAF au stat la dispozitia contribuabililor pentru a le oferi asistenta in ceea ce priveste aceasta tema. Iata unele dintre intrebarile care si-au gasit raspuns de la specialistii ANAF. Intrebare contribuabil “Buna dimineata. Pot sa vad online daca am obligatii de plata? Multumesc anticipat!”,...» citeste mai departe aici

  • Fiscalitatea cheltuielilor auto merge ca pe roate? Evitati cele mai frecvente greseli pe care le fac contabilii
    • Lucrurile ar trebui sa fie simple pentru o masina cumparata pe firma. Dar (pentru ca mereu exista un "dar") legiuitorul a gandit altfel, a presupus din start ca masina este folosita si in scopuri personale de catre salariati sau de catre membrii conducerii, asa ca a introdus tot felul de limitari, interdictii si exceptii privind deducerea cheltuielilor respective. Rezultatul? Un cadru legal stufos, multe neclaritati si multe greseli de interpretare si aplicare a prevederilor legislative! Un...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016