Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Anulare creante debitori. Ce inregistrari contabile facem?

18-Nov-2015
24144

In cazul de mai jos, discutam despre o societate cu debitori de la care nu mai poate recupera sume de bani. Date fiind aceste conditii, vom vedea daca societatea poate anula creantele in situatia in care clientii sunt firme in functiune, iar creantele sunt prescrise.

De asemenea, vom vedea ce note contabile se fac, precum si care sunt cheltuielile deductibile. In plus, stabilim daca poate anula creantele daca firmele sunt in insolventa, dar societatea nu a formulat declaratie de creanta. In caz afirmativ, vom vedea care sunt aspectele contabile si posibilitatea de deductibilitate. Mentionam ca in ambele situatii societatea a constituit provizioane, deductibile 30%, la 270 zile de intarziere.

 

In situatia in care sunt prescrise, creantele pot fi scoase din evidenta contabila, dar exista obligatia de a demonstra ca au fost luate masurile legale pentru incasarea acestora, aspect reglementat la pct. 328 din OMFP 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate.

In prima etapa, in client incert sau in litigiu se inregistreaza in contabilitate prin formula:
4118 "Clienti incerti sau in litigiu" = 4111 "Clienti"

concomitent cu constituirea provizioanelor:

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
CD Proceduri contabile pentru societati comerciale 2018


Structura unei proceduri contabile ceruta de lege este una complexa si de-aceea elaborarea ei presupune un efort serios chiar si pentru un contabil experimentat care in plus trebuie sa tina cont si de modificarile legislative ale OMFP nr 1 802 2014 cu modificarile si completarile ulterioare; Legii contabilitatii nr 82 1991 cu modificarile...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

6814 = 491 creantelor
"Cheltuieli de exploatare privind ajustarile "Ajustari pentru deprecierea


pentru deprecierea activelor circulante" creantelor"

Provizioanele astfel constituite sunt cheltuieli deductibile in limita a 30%, diferenta de 70% fiind cheltuiala nedeductibila in cazul unei persoane juridice platitoare de impozit pe profit.

In a doua etapa, pentru stingerea creantei, se efectueaza inregistrarea contabila
654 = 4118
"Pierderi din creante "Clienti incerti sau in litigiu"
si debitori diversi"

In acest caz, cheltuiala astfel inregistrata este nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil, fiind considerata cheltuiala deductibila doar valoarea provizionului constituit in limita a 30% din valoarea creantei. Deci, suma inregistrata in debitul contului 654 reprezinta cheltuiala nedeductibila d.p.d.v. fiscal.

Am in vedere prevederile art. 21 alin. (4) lit. o) conform carora sunt nedeductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor creantelor incerte in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n) " o) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n).

In aceasta situatie, contribuabilii care scot din evidenta clientii neincasati sunt obligati sa comunice in scris acestora scoaterea din evidenta a creantelor respective, in vederea recalcularii profitului impozabil la persoana debitoare, dupa caz;"

Art. 21 alin. (2) lit. n) se refera la urmatoarele 4 situatii posibile pentru scoaterea din evidenta a creantelor neincasate:
1. inchiderea procedurii de faliment a debitorilor pe baza hotararii judecatoresti;
2. decesul debitorului si nerecuperarea creantei de la mostenitori;
3. dizolvarea debitorului daca acesta este o societate cu raspundere limitata cu
asociat unic;
4. inregistrarea de catre debitor a unor dificultati financiare majore care ii
afecteaza intreg patrimoniul;

Asa cum se impune prin textul de lege, scoaterea din evidenta a creantelor trebuie comunicata si persoanei impozabile debitoare, obligata sa supuna impozitarii datoria anulata de catre furnizor. Comunicarea se efectueaza doar catre debitorii persoane juridice care functioneaza.

La momentul anularii datoriei prin formula contabila 654 = 4118 , provizionul constituit se reia pe venituri. Anularea provizionului inregistrat initial se efectueaza prin formula contabila:
491 = 7814
"Ajustari pentru deprecierea "Venituri din ajustari pentru
creantelor - clienti" deprecierea activelor circulante"

Veniturile inregistrate in creditul contului 7814 sunt impozabile in limita provizionului constituit initial (30%) deoarece cheltuiala aferenta a fost deductibila, iar diferenta de 70% este considerata venit neimpozabil deoarece este aferent cheltuielilor de 70% considerate nedeductibile la momentul constituirii provizionului.

Creantele neincasate, prescrise, neconfirmate de catre debitori se scot din evidenta periodic dupa inventarierea anuala a acestora, la propunerea comisiei de inventariere.

In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca suma inregistrata in debitul contului 654 cuprinde si TVA deoarece in lipsa unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile nu se poate efectua ajustarea bazei de impozitare a TVA in conformitate cu prevederile art. 138 lit. d) "in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila;".

Deci, pentru clientii declarati in insolventa se poate ajusta baza de impozitare a TVA numai daca exista o hotarare definitiva si irevocabila. Dupa inchiderea procedurii de insolventa se poate efectua ajustarea bazei de impozitare a TVA in conformitate cu prevederile art. 138 lit. d) din Codul fiscal: "Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, hotarare ramasa definitiva si irevocabila;".

Pentru ajustarea TVA se emite o factura cu sumele inscrise cu semnul minus (baza de impozitare, TVA, total suma). Obligativitatea emiterii unei facturi pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA rezulta din prevederile articolului 159 "Corectarea documentelor" alineatul 2 din Codul fiscal prin care se face precizarea "In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce ……care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).". Prin litera d) este permisa ajustarea "in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.".

Reducerea bazei de impozitare se efectueaza la nivelul sumei neincasate inregistrate in soldul debitor al contului 4118 existent la data inceperii formalitatilor de declarare in stare de faliment a clientului.

Pe factura astfel emisa se face referire la factura initiala si se inscrie mentiunea "ajustare baza de impozitare".

Astfel, prin ajustarea bazei de impozitare a TVA se recupereaza, de la bugetul de stat, suma TVA colectata, dar neincasata de la client. Valoarea facturii de ajustarea se evidentiaza cu semnul minus in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza cu semnul minus la randul de regularizari T.V.A. colectata din decontul de T.V.A. cod 300, la randul 16 denumit " Regularizari taxa colectata". Ajustarea sumei TVA colectate ca efect a reducerii bazei de impozitare se inregistreaza d.p.d.v. contabil prin formula 4427 = 4118.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Anulare creante debitori. Ce inregistrari contabile facem?":
Rating:

Nota: 3.81 din 21 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • UPDATE: Schimbari in Calendarul fiscal al lunii august 2018! Termenul de depunere a bilanturilor la 30.06.2018, 20.08.2018
    • UPDATE: Din cauza Hotararii Guvernului nr. 595/2018 care prevede ca zilele 16 si 17 sa fie zile libere, Calendarul Obligatiilor Fiscale pentru anul 2018, luna august, a fost modificat. Astfel, termenul depunerii pentru bilanturile la 30.06.2018 a fost prelungit pana pe data de 20 august 2018, fata de data de 16 august, cum fusese prevazut initial. ANAF a pus la dispozitia contribuabilor calendarul fiscal al lunii august 2018, luna care este mai lejera din punct de vedere al declaratiilor ce...» citeste mai departe aici

  • Factura declarata de doua ori. Corectarea erorii in formularele D300 si D394
    • O companie se confrunta cu urmatoarea situatie, la care specialistii nostri vor oferi solutia in cele ce urmeaza: In decontul de TVA a fost raportata si inregistrata o factura furnizor de doua ori. Care este procedura de corectie a D300 si D394? Raspunsul specialistului La Randul 32 in decontul de tva orice alte sume rezultate din regularizarile prevazute de legislatia in vigoare datorate unor evenimente, cu exceptia celor prevazute la art. 287 si art. 3151 din Codul fiscal, care determina...» citeste mai departe aici

  • APIA: Controale in cazul a 73.203 dosare, pentru acordarea cererilor unice de plata din 2018
    • Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA) anunta desfasurarea controlului pe teren al cererilor unice de plata depuse in campania 2018, in esantionul de control la nivel national fiind cuprinse 73.203 de dosare selectate pentru verificare. In total, vor fi controlate 885.250 parcele, pentru o suprafata de peste 2,075 milioane hectare, se arata intr-un comunicat al APIA. Scopul acestor controale pe teren este de a verifica, pe un esantion de cereri, conditiile de acordare a...» citeste mai departe aici

  • Urmeaza evenimente despre care se va vorbi intens! Consultantii si contabilii trebuie sa fie pregatiti
    • Trebuie neaparat sa stiti: urmeaza niste evenimente despre care, cu siguranta, se va vorbi in perioada urmatoare. Conferinta de Fiscalitate si Contabilitate, organizata de Rentrop&Straton vine in orasul dvs! In perioada 1 octombrie - 5 noiembrie aveti ocazia sa participati la unul sau mai multe evenimente care alcatuiesc Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate organizat de Rentrop&Straton. Cititi detalii despre eveniment si despre modalitatea prin care puteti sa rezervati un loc in...» citeste mai departe aici

  • VIDEO! GDPR: Evidenta activitatilor de prelucrare a datelor
    • Cum modifica GDPR relatia client-contabil? Evidenta activitatilor sale de prelucrare, art.30, alin.2 din Regulament este unul dintre subiectele despre care s-a tot discutat. Pentru a fi obligatorie tinerea evidentatii activitatilor de prelucrare a datelor, trebuie sa fie indeplinita cel putin una dintre urmatoarele aspecte: – sa fie vorba de o activitate periodica; – sa fie vorba de o activitate care vizeaza chiar si date cu caracter sensibil sau special; – sa se realizeze pe...» citeste mai departe aici

  • MFP a publicat un proiect de ordonanta pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare
    • Proiect de ordonanta publicat, marti, de Ministerul Finantelor Publice, prevede ca Unitatile administrativ teritoriale pot solicita imprumuturi din venituri din privatizare, se arata intr-un comunicat de presa al MFP. MFP a publicat proiectul de ordonanta a Guvernului care stabileste reglementarea unor masuri fiscal–bugetare, intre care si faptul ca unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pot solicita Ministerului Finantelor Publice, in timpul anului in curs, contractarea de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016