Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Anulare factura. Inregistrari contabile

11-Nov-2010
17448
Autor: Silviu Stoica

Intrebare:


Care sunt implicatile de natura fiscala generate de anularea unei facturi in luna iunie anul 2010, factura care a fost emisa si inregistrata in contabilitate in luna octombtrie anul 2007. Subliniez, o data in plus, ca aceasta factura a fost anulata si nu stornata ea gasinduse in blocul de facturi al societatii. Am preluat contabilitatea acestei societatii de putin timp si nu inteleg nici acum rationamentul pentru care aceasta factura a fost anulata dupa atata timp.


Mentionez ca s-a schimbat si actionariatul asa ca nu iti poate nimeni oferi o explicatie. Firma catre care a fost emisa aceasta factura era straina si intre timp ea nu mai desfasoara activitati in Romania. Valoarea facturii era de ordinul sutelor de mii.


Raspuns:


Inregistrarea in contabilitate a unei facturi anulata (nu stornata, asa cum ati si precizat) poate semnifica faptul ca nu a avut loc nicio operatiune economica, toate exemplarele facturii fiind in posesia societatii. In analiza conteaza insa si circumstantele in care s-a produs aceasta situatie: exista sau nu contract cu clientul respectiv, ce fel de operatiune s-a consemnat in factura (o prestare de servicii, o livrare de bunuri, o recuperare de cheltuieli etc.), daca s-au efectuat costuri/iesiri din gestiune in functie de operatiune etc.


Daca anularea semnifica pur si simplu o completare din eroare a facturii, in realitate neexistand nicio operatiune economica, se va proceda astfel:
- pentru anul 2007se va depune o noua declaratie anuala privind impozitul pe profit (declaratia 101 rectificativa), prin care se va diminua profitul impozabil declarat initial si, implicit, si impozitul pe profit;

- operatiunea se va consemna in decontul de TVA curent la unul din randurile de regularizari (in functie de tipul operatiunii declarat prin decontul initial din luna octimbrie 2007);

- se va depune o declaratie 390 VIES rectificativa pentru trim. IV 2007, in masura in care factura consemna o livrare intracomunitara de bunuri;

- din punct de vedere contabil, o astfel de situatie este tratata drept o eroare contabila care se corecteaza pe seama rezultatului reportat (pct. 63 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE, aprobate prin Ordinul 3055/2009), formula contabila uzitata fiind
1174 ?Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile? = 4111 ?Clienti?.

Daca in realitate nu este despre o operatiune economica inexistenta, ci de o neincasare a facturii, si prin aceasta anulare se incearca ?recuperarea? impozitelor datorate initial, tratamentul fiscal este total diferit.

Astfel, din punct de vedere al impozitului pe profit, scoaterea din evidenta a creantelor neincasate este tratata drept cheltuiala deductibila fiscal doar in situatiile anume prevazute la art. 21 alin. 2 lit. n din Codul fiscal.

Referitor la TVA, chiar daca operatiunea nu a implicat colectarea propriu-zisa a TVA, exista o baza impozabila caree se poate reduce/anula doar in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.

Prin urmare, diminuarea obligatiilor fiscale depinde in mod concret de cauzele care au determinat situatia expusa.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Anulare factura. Inregistrari contabile":
Rating:

Nota: 3.5 din 6 voturi
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

© 2007 - 2022 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Noile reguli de deductibilitate au fost MODIFICATE in 2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016