Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Anumite IMM-uri si PFA-uri din HORECA pot obtine fonduri nerambursabile de pana la 200.000 euro pentru dezvoltarea turismului balnear

18-Aug-2023
1616
Anumite IMM-uri si PFA-uri din HORECA pot obtine fonduri nerambursabile de pana la 200.000 euro pentru dezvoltarea turismului balnear

Conform Ordinului 181/2023, anumite IMM-uri si PFA-uri din HORECA pot cere finantare de pana la 200.000 euro pentru dezvoltarea turismului balnear.

Ordinul nr. 181/2023 pentru aprobarea Schemei de ajutor de minimis pentru operatorii economici in vederea modernizarii si dezvoltarii statiunilor balneare si balneoclimatice a fost publicat in Monitorul Oficial Partea I nr. 746 din 17 august 2023.

Prin acest Ordin se aproba Schema de ajutor de minimis pentru operatorii economici in vederea modernizarii si dezvoltarii statiunilor balneare si balneoclimatice. Acordarea ajutoarelor de minimis in cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.

Masura de sprijin se acorda sub forma unei alocari financiare nerambursabile, reprezentand maximum 50% din valoarea cheltuielilor eligibile, exclusiv TVA, aferente proiectului, in limita plafonului mentionat la art. 8 lit. d) (maximum 200.000 euro, echivalent in lei).

Schema de ajutor de minimis se aplica pe intreg teritoriul Romaniei, in statiunile balneare si balneoclimatice atestate in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.016/2011 privind acordarea statutului de statiune balneara si balneoclimatica pentru unele localitati si areale care dispun de factori naturali de cura, cu modificarile si completarile ulterioare.

Obiectivul schemei de ajutor de minimis il constituie stimularea operatorilor economici din statiunile balneare si balneoclimatice pentru a realiza investitii in infrastructura turistica, balneara, culturala, sportiva si de agrement, in vederea diversificarii ofertei si cresterii calitatii serviciilor turistice si conexe din aceste destinatii, precum si pentru acoperirea cheltuielilor aferente formarii profesionale a personalului angajat in domeniul HORECA.

Pot beneficia de masurile de ajutor de minimis prevazute in prezenta schema operatorii economici care indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii de eligibilitate:

a) sunt intreprinderi inregistrate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, a Legii nr. 219/2015 privind economia sociala, cu modificarile si completarile ulterioare, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, aprobata cu modificari prin Legea nr. 301/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si indeplinesc, la data depunerii cererii de finantare, criteriile de eligibilitate impuse de legislatia in domeniul ajutoarelor de minimis;

b) sunt inregistrati la Oficiul National al Registrului Comertului, au sediul social sau unul dintre punctele de lucru si desfasoara activitatea/activitatile pentru care solicita finantare pe teritoriul localitatilor si arealelor care dispun de factori naturali de cura, prevazute de Hotararea Guvern nr. 1.016/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;

c) sunt intreprinderi mici sau mijlocii, conform definitiei de la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii (au mai putin de 250 de angajati si o cifra de afaceri anuala neta care nu depaseste echivalentul in lei a 50 de milioane euro sau active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 43 de milioane euro);

d) nu au depasit plafonul de minimis prevazut la art. 3 alin. (2) din Regulamentul CE nr. 1.407/2013 privind aplicarea art. 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis (200.000 euro echivalent in lei) pe durata a trei exercitii financiare consecutive, respectiv anul in curs si ultimele doua exercitii financiare precedente. Plafoanele se aplica indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmarit si indiferent daca ajutorul este acordat din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri ale Uniunii Europene;

e) nu sunt supusi concordatului preventiv, procedurilor pentru lichidare, insolventa, faliment, dizolvare, reorganizare judiciara, executare silita, inchidere operationala sau suspendare temporara a activitatii;

f) nu au datorii la bugetul general consolidat, nici pentru sediul social si nici pentru toate punctele de lucru, la momentul verificarii administrative si de eligibilitate;

g) nu au fost subiectul unei decizii emise de catre Comisia Europeana/alt furnizor de ajutor de stat/Consiliul Concurentei de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, in cazul in care au facut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executata si creanta integral recuperata, cu penalitati aferente, dupa caz;

h) au inregistrat profit operational din activitatea curenta/operationala, respectiv din activitatea de exploatare, in unul din ultimele trei exercitii financiare inainte de depunerea cererii de finantare pentru obtinerea grantului, potrivit situatiilor financiare depuse la Agentia Nationala de Administrare Fiscala;

i) mentin pe toata perioada de la notificarea aplicantului si pana la finalizarea perioadei contractuale, asa cum este prevazuta la art. 36, activitatea pentru care au primit finantare si un numar mediu anual de angajati cel putin egal cu numarul de angajati de la depunerea cererii de finantare, cu exceptia situatiilor in care contractele individuale de munca sunt incheiate pentru sezonieri sau/si zilieri (Registrul salariatilor emis din aplicatia Revisal de la Inspectia Muncii, cu maximum 24 de ore inaintea trimiterii formularului de inscriere, asumat de reprezentantul legal);

j) detin un drept asupra imobilului/terenului, respectiv proprietate, concesiune sau inchiriere pe termen lung, valabila pentru o perioada de minimum 10 ani de la data depunerii cererii de finantare, asa cum reiese din documentele depuse, pentru care poate fi acordat dreptul de executie a lucrarilor de constructii, in conformitate cu legislatia in vigoare;

k) fac dovada detinerii surselor de cofinantare a proiectului, respectiv diferenta dintre valoarea totala a proiectului si valoarea grantului de finantare, sub forma de majorare de capital subscris si varsat, imprumut din partea actionarilor sau a altor intreprinderi asociate, credit bancar. Documentele cu care se face dovada detinerii surselor de cofinantare sunt: certificat constatator emis de Oficiul National al Registrului Comertului, din care sa reiasa majorarea capitalului la momentul inscrierii, extras de cont, contract de credit, scrisoare de garantie bancara.

In functie de categoria finantarii, se vor aplica si urmatoarele criterii specifice de eligibilitate:

a) in cazul in care se solicita finantare pentru extinderea si reabilitarea de structuri de primire turistica cu functiuni de alimentatie publica si/sau pentru formarea profesionala a personalului angajat in cadrul structurii detinute de beneficiar in domeniul HORECA, sunt eligibile intreprinderile care detin respectiva structura/respectivele structuri de primire turistica cu functiuni de alimentatie [conform art. 8 lit. j)], iar aceasta este clasificata/acestea sunt clasificate de autoritatea publica centrala responsabila in domeniul turismului; in acest caz, solicitantul trebuie sa aiba autorizat, pentru activitatea desfasurata, la punctul de lucru pentru care solicita finantare, la momentul depunerii cererii de finantare si cel putin cu un an inainte, unul dintre urmatoarele coduri CAEN Rev. 2: 5610, 5630;

b) in cazul in care se solicita finantare pentru extinderea si reabilitarea de structuri de primire turistica cu functiuni de cazare turistica si/sau pentru formarea profesionala a personalului angajat in cadrul structurii detinute de beneficiar in domeniul HORECA, sunt eligibile intreprinderile care detin respectiva structura/respectivele structuri de primire turistica cu functiuni de cazare turistica [conform art. 8 lit. j)], iar aceasta este clasificata/acestea sunt clasificate de autoritatea publica centrala responsabila in domeniul turismului; in acest caz, solicitantul trebuie sa aiba autorizat, pentru activitatea desfasurata, la punctul de lucru pentru care solicita finantare, la momentul depunerii cererii de finantare si cel putin cu un an inainte, unul dintre urmatoarele coduri CAEN Rev 2: 5510, 5520, 5530, 5590;

c) in cazul in care se solicita finantare pentru extinderea si reabilitarea de structuri de primire turistica cu functiuni de tratament balnear si/sau pentru achizitia de echipamente, mobilier si aparatura medicala specifice tratamentelor balneare, sunt eligibile intreprinderile care detin respectiva baza/respectivele baze de tratament [conform art. 8 lit. j)], iar aceasta este autorizata/acestea sunt autorizate de autoritatea publica centrala responsabila in domeniul sanatatii.

In acest caz, solicitantul trebuie sa aiba autorizat, pentru activitatea desfasurata, la punctul de lucru pentru care solicita finantare, la momentul depunerii cererii de finantare si cel putin cu un an inainte, unul dintre urmatoarele coduri CAEN Rev. 2: 5510, 8690, 9329;

d) in cazul in care se solicita finantare pentru extinderea si reabilitarea obiectivelor culturale, solicitantul trebuie sa aiba autorizat, pentru activitatea desfasurata, la punctul de lucru pentru care solicita finantare, la momentul depunerii cererii de finantare si cel putin cu un an inainte, unul dintre urmatoarele coduri CAEN Rev. 2: 9001, 9002, 9003, 9004, 9101, 9102, 9103, 9104;

e) in cazul in care se solicita finantare pentru extinderea si reabilitarea obiectivelor sportive, solicitantul trebuie sa aiba autorizat, pentru activitatea desfasurata, la punctul de lucru pentru care solicita finantare, la momentul depunerii cererii de finantare si cel putin cu un an inainte, unul dintre urmatoarele coduri CAEN Rev. 2: 9311, 9312, 9313, 9319;

f) in cazul in care se solicita finantare pentru extinderea si reabilitarea obiectivelor de agrement, solicitantul trebuie sa aiba autorizat, pentru activitatea desfasurata, la punctul de lucru pentru care solicita finantare, la momentul depunerii cererii de finantare si cel putin cu un an inainte, unul dintre urmatoarele coduri CAEN Rev. 2: 7721, 9321, 9329.

(1) Nu beneficiaza de prevederile prezentei scheme societatile cu activitate de:

a) pescuit si acvacultura, acoperite de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comuna a pietelor in sectorul produselor pescaresti si de acvacultura, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 si (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 354 din 28.12.2013;

b) productie primara de produse agricole;

c) prelucrare si comercializare de produse agricole, in urmatoarele cazuri:

(i) atunci cand valoarea ajutoarelor este stabilita pe baza pretului sau a cantitatii unor astfel de produse achizitionate de la producatori primari sau introduse pe piata de intreprinderile respective;

(ii) atunci cand ajutoarele sunt conditionate de transferarea lor partiala sau integrala catre producatorii primari;

d) export catre tari terte sau catre alte state membre, respectiv ajutoare direct legate de cantitatile exportate, ajutoare destinate infiintarii si functionarii unei retele de distributie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;

e) utilizare preferentiala a produselor nationale fata de produsele importate.

(2) In cazul in care o intreprindere isi desfasoara activitatea atat in sectoarele mentionate la alin. (1) lit. a), b) sau c), cat si in unul sau mai multe domenii de activitate eligibile in cadrul prezentei scheme, pentru a beneficia de prevederile schemei, intreprinderea in cauza trebuie sa se asigure, prin mijloace corespunzatoare, precum separarea activitatilor sau o distinctie intre costuri, ca activitatile desfasurate in sectoarele excluse din domeniul de aplicare nu beneficiaza de ajutoare de minimis acordate in conformitate cu prezenta schema.

Tipuri de actiuni eligibile pentru acordarea ajutorului sunt:

a) extinderea si reabilitarea de structuri de primire turistica cu functiuni de cazare turistica, alimentatie publica si tratament balnear, inclusiv a retelelor de captare si transport al factorilor naturali de cura (ape minerale terapeutice, namoluri terapeutice, gaze terapeutice, recunoscute in baza buletinelor de analize fizico-chimice si farmacodinamice, efectuate de catre Institutul National de Recuperare, Medicina Fizica si Balneoclimatologie - INRMFB), pe care respectivele societati comerciale le detin;

b) constructia, extinderea si reabilitarea obiectivelor culturale (amfiteatre in aer liber, trasee educative), sportive (terenuri de sport) si de agrement (piscine cu factori naturali de cura, tobogan acvatic, sanie de vara, tir cu arcul, sala de bowling, parc de aventura pentru copii si adulti, centre de echitatie, centre de inchiriere biciclete, trotinete, patinoar, teren de minigolf, pista de carting, tubing de vara/iarna, parcuri tematice) din statiunile balneare si balneoclimatice;

c) achizitia de echipamente, mobilier si aparatura medicala specifice tratamentelor balneare;

d) formarea profesionala a personalului angajat in cadrul structurii detinute de beneficiar in domeniul HORECA.

(2) Un beneficiar poate aplica pentru una sau mai multe actiuni eligibile.

(1) Sunt cheltuieli eligibile pentru tipurile de actiuni de la art. 13 alin. (1) lit. a) si b):

A. Cheltuieli pentru amenajarea terenului:

A.1. Cheltuieli de sistematizare si amenajare teritoriala a terenurilor care includ cheltuielile efectuate la inceputul lucrarilor pentru pregatirea amplasamentului si care constau in demolari, demontari, dezafectari, defrisari, evacuari materiale rezultate, devieri retele de utilitati din amplasament, sistematizari pe verticala, drenaje, epuismente (exclusiv cele aferente realizarii lucrarilor pentru investitia de baza), devieri de cursuri de apa

A.2. Cheltuieli de mediu care includ cheltuielile efectuate pentru lucrari si actiuni de protectie a mediului, inclusiv pentru refacerea cadrului natural dupa terminarea lucrarilor (plantare de copaci, reamenajare spatii verzi)

B. Cheltuieli cu racordarea la utilitati - asigurarea utilitatilor necesare obiectivului

C. Cheltuieli pentru investitia de baza:

C1. Constructii si instalatii - cuprind cheltuieli aferente realizarii constructiilor - constructii/extindere/reabilitare a structurilor de primire turistica cu functiuni de cazare turistica, alimentatie publica si tratament balnear, inclusiv a retelelor de captare si transport al factorilor naturali de cura, precum si constructia, extinderea si reabilitarea obiectivelor culturale si de agrement, respectiv cheltuielile aferente executiei tuturor obiectelor cuprinse in obiectivul de investitie: cladiri, instalatii aferente constructiilor, precum instalatii electrice, sanitare, instalatii interioare de alimentare cu gaze naturale, instalatii de incalzire, ventilare, climatizare, P.S.I., telecomunicatii si alte tipuri de instalatii impuse de destinatia obiectivului

C.2. Dotari, utilaje, echipamente tehnologice, inclusiv IT&C, tehnologii software si functionale cu si fara montaj necesare functionarii obiectivului investitional (se deconteaza doar daca proiectul include si constructii, extindere si reabilitare de cladiri), in conformitate cu actiunile eligibile la finantare:

- cheltuieli cu achizitionarea de echipamente tehnologice, utilaje, mobilier, echipamente informatice, de natura mijloacelor fixe, conform Hotararii Guvernului nr. 2.139/2004pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, cu modificarile ulterioare, si care se incadreaza in limita valorica aferenta mijloacelor fixe, stabilita prin reglementarile legale in vigoare la data depunerii cererii de finantare;

- cheltuieli cu achizitionarea de instalatii/echipamente specifice in scopul obtinerii unei economii de energie, precum si sisteme care utilizeaza surse regenerabile/alternative de energie pentru eficientizarea activitatilor pentru care a solicitat finantare.

Sunt eligibile cheltuielile din categoria obiectelor de inventar de natura mijloacelor fixe, respectiv au valoarea sub 2.500 de lei, dar durata de utilizare este mai mare de 1 an. in cazul unei imobilizari corporale care la data intrarii in patrimoniu are o valoare fiscala mai mica decat limita stabilita prin Hotararea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificarile ulterioare, contribuabilul poate recupera aceste cheltuieli prin deduceri de amortizare, potrivit prevederilor art. 21 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

D. Organizare de santier - subcapitolul 5.1.1 Lucrari de constructii si instalatii aferente organizarii de santier din anexa nr. 6 la Hotararea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare si continutul-cadru al documentatiilor tehnicoeconomice aferente obiectivelor/proiectelor de investitii finantate din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare

(2) In cazul actiunilor prevazute la alin. (1), solicitantul trebuie sa depuna documente care sa ateste ca detine unul din urmatoarele drepturi asupra imobilului/terenului, respectiv proprietate, concesiune sau inchiriere pe termen lung, la data depunerii cererii de finantare, precum si pe o perioada de minimum 10 ani de la data depunerii cererii de finantare.

In plus, conform extrasului de carte funciara, imobilul (teren si/sau cladiri):

- este liber de orice sarcini sau interdictii ce afecteaza implementarea proiectului;

- imobilul nu are ipoteca instituita asupra sa;

- nu face obiectul unor litigii avand ca obiect dreptul invocat de catre solicitant pentru realizarea proiectului, aflate in curs de solutionare la instantele judecatoresti;

- nu face obiectul revendicarilor potrivit unor legi speciale in materie sau dreptului comun.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Taxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscale

    • PFA-urile au, ca alte entitati, diferite obligatii fiscale si declarative. Printre cele mai importante se numara declararea si plata contributiilor sociale si sunt reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Iar in acest articol vom vedea, explicat de specialist, care sunt acestea in cazul PFA-urilor care au inregistrat pierderi fiscale. Avem speta urmatoare. O PFA are pierdere aferenta anului 2024. In anul 2023 in Declaratia Unica la venituri estimate nu s-a declarat nimic. In...» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • Deductibilitate cheltuieli. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de PROTOCOL, DIURNA si pentru CADOURI?

    • Fiecare firma trebuie sa stie ca anumit cheltuileli, facute pentru activitatea economica a firmei sau cele pentru cadouri oferite salariatilor, au un tratament fiscal diferit, insa unele pot fi deduse de la calculul impozitului pe profit. Iar in acest articol vom vedea unde se incadreaza cheltuielile de protocol, cele cu diurna sau cele pentru cadouri oferite angajatilor.» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025. Atentie la depunerea D177 si la sponsorizari [VIDEO]

    • Impozitul minim pe cifra de afaceri este o problema de mare interes pentru contribuabilii din Romania, mai ales ca au tot aparut modificari si schimbari in ultima perioada. In acest articol vom vedea cateva reglementari importante cu privire la acest impozit, dar si informatii despre sponsorizarile efectuate de firme. In plus, vom clarifica daca aceste persoane mai pot redirectiona din impozit prin D177 sau nu.» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]

    • Avand in vedere ca sistemul e-Factura este un sistem functional de ceva timp deja, iar obligativitatea lui a fost extinsa pentru toate categoriile de contribuabili, trebuie sa fiti foarte atenti la emiterea si inregistrarea facturilor. In acest articol vom vedea pana cand trebuie transmise facturile in E-Factura, care sunt sanctiunile, atat in cazul facturilor emise, cat si pentru cele primite, dar si un VIDEO explicativ cu privire la acest subiect.» citeste mai departe aici

  • Raportare SAF-T si D406. Cum se completeaza sectiunea Produse

    • Sistemul SAF-T a fost introdus de autoritati deja de ceva timp, iar raportarea se face prin transmiterea D406. Exista insa in continuare neclaritati pentru contribuabilii care trebuie sa o depuna. Una dintre intrebarile frecvente se refera la modul in care trebuie completata sectiunea Produse. Avem urmatorul caz. Pentru raportarea SAF-T, modulul 2.9. Products [Produse], ce informatii ar trebui sa includem? In softul de contabilitate nu avem informatii referitoare la codul NC, metoda de evaluare,...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016