Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
In Monitorul Oficial nr.436 din 13 iunie 2017, a fost publicata Hotararea Guvernului nr.419 pentru adoptarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr.151/2015 privind privind procedura insolventei persoanelor fizice, cunoscuta si sub denumirea de legea falimentului personal. Aceasta lege, desi adoptata in 2015, va intra in vigoare odata cu normele metodologice de aprobare, incepand cu data de 1 august 2017.
Insolventa debitorului persoana fizica este definita de lege ca acea stare a patrimoniului caracterizata prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor, pe masura ce acestea devin scadente. Insolventa se prezuma a exista prin efectul legii atunci cand debitorul nu a platit datoria sa fata de unul sau mai multi creditori, dupa trecerea unui termen de 90 de zile de la scadenta.
Prevederile legii se aplica persoanelor fizice, cu exceptia celor care administreaza o intreprindere, care sunt in stare de insolventa si nu exista probabilitatea de a redeveni, intr-o perioada de maximum 12 luni, capabile sa-si execute obligatiile cu mentinerea unui nivel de trai rezonabil pentru sine si pentru persoanele pe care le au in intretinere. Cuantumul total al obligatiilor scadente trebuie sa fie cel putin egal cu valoarea-prag stabilita de lege, respectiv 15 salarii minime pe economie.
Legea nu se aplica persoanelor care au fost condamnate definitiv pentru savarsirea unor infractiuni de evaziune fiscala, de fals, a unor infractiuni intentionate contra patrimoniului, persoanelor care au fost concediate in ultimii 2 ani din motive ce le sunt imputabile, persoanelor care, desi apte de munca, nu au depus eforturile necesare pentru a-si gasi loc de munca sau care au acumulat datorii noi si au determinat ajungerea in stare de insolventa cu intentie sau din culpa.
Procedura de insolventa se poate desfasura prin mai multe forme, respectiv: procedura administrativa pe baza planului de rambursare a datoriilor, procedura judiciara prin lichidare de active si procedura simplificata de insolventa. Aceasta din urma se aplica in situatia in care suma totala a datoriilor debitorului este de cel mult 10 salarii minime, iar respectivul debitor nu are bunuri sau venituri urmaribile si are peste varsta standard de pensionare.
Procedura de insolventa se aplica de organe precum comisia de insolventa, instantele judecatoresti si lichidatori.
Debitorii persoane fizice pot initia procedura de insolventa prin depunerea unei cereri de deschidere a procedurii pe baza de plan de rambursare a datoriilor. Cererea se depune la comisia de insolventa constituita la nivel teritorial din reprezentanti ai Autoritatii pentru Protectia Consumatorilor, Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, precum si reprezentanti ai Ministerului Finantelor Publice, in judetul in care debitorul si-a avut domiciliul cu cel putin 6 luni inaintea depunerii cererii.
Daca debitorul considera ca situatia sa financiara este iremediabil compromisa si un plan de rambursare a datoriilor nu poate fi pus in aplicare, acesta poate solicita direct instantei judecatoresti competente deschiderea procedurii judiciare de insolventa prin lichidare de active, care va fi pusa in executare de un lichidator.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
In vederea determinarii criteriilor pentru stabilirea unui nivel de trai rezonabil pentru debitorul aflat in procedura insolventei, actul normativ stabileste elemente precum: valoarea cosului lunar minim de consum, pretul utilitatilor, alimentelor si produselor de baza, componenta si structura familiei debitorului, existenta unor situatii speciale de sanatate, exigentele minimale pentru locuit, cheltuielile minime legate de functionarea unui vehicul indispensabil, valoarea minima a cheltuielilor profesionale, structura pietei fortei de munca si altele asemenea.
Actul normativ mai stabileste totodata ca sedintele de conciliere intre creditor si debitor trebuie sa serveasca exclusiv intereselor legitime ale partilor si ca niciuna din parti nu poate impune celeilalte parti o solutie.
Se considera infractiune fapta debitorului de a instraina, ascunde, deteriora sau distruge valori sau bunuri din patrimoniul sau, de a falsifica inscrisuri ori de a invoca acte sau datorii fictive.
Pentru cererea de deschidere a procedurii de insolventa, nu se datoreaza taxa judiciara de timbru.
Sursa: AJFP Calarasi
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optionalOlteanu: Bancherii trebuie sa administreze fluxurile financiareANAF: Proiect de ordin privind anumite restituiri ale impozitului pe venit, in dezbatereCertificate de amanare de la plata in vama a TVA. Analiza consultantului Irina DumitrescuGuvernul schimba regulile insolventii. Firmele nu mai pot scapa asa usor de datoriile catre FiscUltimele articole
Amnistie fiscala 2024. Modificari importante introduse prin OUG 112/2024Amnistie fiscala introdusa prin OUG 107/2024. Ce datorii NU se incadreaza in masuraEste OFICIAL! Amnistia fiscala a intrat in vigoare prin OUG 107/2024. Cum beneficiezi de masuraInspectorii ANAF au demarat un numar ridicat de controale pe teme de TVA, de la inceputul lui 2024. Cum sa eviti amenzileSAF-T in 2024. Cine are obligatia depunerii D406?Articole similare
Prevederi legale privind insolventa persoanelor fiziceLa curent cu noul Cod Penal 2014? Puteti fi dati in judecata daca folositi masina de serviciu in scop personalArticole similare
ANAF a publicat procedura prin care va desemna practicienii in insolventa cu care va colabora. Ordinul ANAF 1451/2015Lichidare microintreprindere. Transfer imobil catre asociat. Cum procedam?Ministrul Finantelor Publice: Ordonanta privind insolventa, o masura de stopare a practicilor abuziveInfiintare fundatie si transfer activitate. Cum procedam?Noutati Legislatie Fiscala 24 - 28 noiembrie 2008Ultimele articole
Radiere/inchidere firma: Cum inchizi un SRL3 situatii diferite in care sunt obligatorii situatiile financiare. STUDII DE CAZInsolventa - ce inseamna, cadru legal si cum se diferentiaza de falimentActul administrativ fiscal in 2023. Ce trebuie sa stie contribuabilii despre acest documentProcedura de solutionare a contestatiilor a fost modificata. Noutati aduse de Ordinul 1788/2022Articole similare
Primariile vor putea cumpara actiunile detinute de Ministerul Energiei la societatile producatoare de agent termicPeste 18.000 de firme locale au intrat in insolventa, in primele trei trimestreClient in stare de faliment: Documente necesare pentru scoaterea din evidenta contabila a unei creanteActualizare legislatie septembrie 2011: Modificarea si completarea Codului de Procedura Fiscala (Partea II.1)Iata cum depuneti contestatia la ANAF anul acesta!Ultimele articole
Inspectorii ANAF au demarat un numar ridicat de controale pe teme de TVA, de la inceputul lui 2024. Cum sa eviti amenzile3 situatii diferite in care sunt obligatorii situatiile financiare. STUDII DE CAZInsolventa - ce inseamna, cadru legal si cum se diferentiaza de falimentPersoanele fizice care au acumulat datorii si nu mai au cum sa le plateasca pot solicita sprijin la ANPCContribuabilii au 45 zile la dispozitie de la primirea actelor administrative fiscale pentru a depune contestatie. Exceptii de la termenArticole similare
Se dau fonduri pentru fabricile de lapte si afacerile producatoare de produse de panificatie si lactateCe beneficii au firmele dupa ce acordul de liber schimb CETA intre Canada si UE a intrat in vigoareAtentionare ASF privind transferul clasei de bonus-malus in cazul asigurarilor de Raspundere Civila AutoAnunt ANAF privind CAS si CASS datorate de angajatori. Schimbari de la 1 AUGUST 201710 raspunsuri ANAF la cele mai frecvente intrebari cu privire la impozitul specificUltimele articole
A fost abrogat Ordinul nr. 3040/2018, prin care s-au stabilit operatiunile de debitare a contului de TVA (Proiect de Ordin)Prevederi legale privind insolventa persoanelor fiziceBuletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 28 august-3 septembrie 2017Redefinirea activitatilor independente prin Ordonanta Nr. 25/2017Ce avantaje vor avea contribuabilii care opteaza pentru plata defalcata a TVA de la 1 octombrie 2017?Sfaturi de la experti
F7000 - Obligatie de raportare
Intrebare: Societatea noastra ca broker de inchirieri auto care ofera practic servicii de promovare pentru firmele de inchirieri auto si incaseaza un comision din tranzactii este nevoie sa completam declaratia de platforme si anume F7000?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Monografie contabila asociere in participatie
Intrebare: Se incheie un acord de asociere intre 2 persoane juridice, ambele platitoare de TVA si impozit pe profit pentru a participa in calitate de ofertant, in vederea atribuirii unui contract de achizitie publica. Activitatea desfasurata...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA