Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Apararea datelor fiscale ale contribuabilului: exceptia

15-Mar-2011
1635
Potrivit Codului de procedura fiscala, functionarii publici din cadrul organului fiscal, inclusiv persoanele care nu mai detin aceasta calitate, sunt obligati, in conditiile legii, sa pastreze secretul asupra informatiilor pe care le detin ca urmare a exercitarii atributiilor de serviciu.

Aceasta este regula. Insa, tot potrivit Codului de procedura fiscala, de la asigurarea secretului cu privire la informatiile mentionate anterior se acorda derogare in urmatoarele situatii :

a) informatiile sunt necesare autoritatilor publice, in scopul determinarii obligatiilor datorate conform legii;

Exemplu: Inspectorul fiscal are ca obligatie sa furnizeze organului fiscal informatiile pentru determinarea unor obligatii fiscale.

b) autoritatilor fiscale ale altor tari, in conditii de reciprocitate in baza unor conventii;
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii

Exemplu: Conform conventiei incheiate de Romania cu un alt stat se precizeaza ca se va face schimb de informatii cu privire la veniturile salariale realizate de rezidentii unui stat in celalalt stat pentru a se asigura si impunerea in statul de rezidenta. Astfel daca un rezident al Romaniei obtine in celalalt stat venituri din salarii va primi informatii despre cuantumul acestora si despre impozitul retinut, urmand a tine cont de aceste informatii in determinarea impozitului pe salarii si in Romania.

c) autoritatilor judiciare competente.

Exemplu: In cazul in care se doreste stabilirea cuantumului pensiei alimentare pentru un copil aflat in intretinerea unuia din soti, iar celalalt sot nu furnizeaza informatii despre nivelul veniturilor sale, judecatoria poate solicita aceste informatii organelor fiscale.

d) alte cazuri stabilite prin lege.

Spre exemplu, intr-o speta , reclamanta SC ?M.R." SA a chemat in judecata pe parata Directia Generala a Finantelor Publice (D.G.F.P.) Constanta, pentru refuzul acesteia de a-i comunica in termenul stabilit de Legea nr. 544/2001 documentele solicitate prin adresa nr. 126 din 10 martie 2003 si de a-i transmite raspunsul privind solutionarea reclamatiei administrative formulate la 2 aprilie 2003.

In motivarea cererii, reclamanta a aratat ca in urma controlului efectuat de inspectorii D.G.F.P. Constanta in perioada 20 februarie 2003 - 28 februarie 2003 s-a incheiat procesul-verbal de control din 28 februarie 2003, din cuprinsul caruia a rezultat ca documentele care au stat la baza acestuia sunt in realitate adresele nr. 2.909 din 19 februarie 2003 si nr. 1.967 din 21 februarie 2003.

Prin sentinta civila nr. 401 din 4 noiembrie 2003, Tribunalul Constanta a respins plangerea formulata de reclamanta ca fiind neintemeiata, caci, prin adresa nr. 4.702 din 13 mai 2003, parata a raspuns solicitarii formulate de reclamanta prin adresa nr. 3741 din 14 martie 2003, in sensul ca inscrisurile solicitate nu contin informatii de interes public.

Impotriva acestei hotarari a declarat recurs in termen SC ?M.R." SA, criticand-o ca fiind nelegala, instanta de fond respingand cererea fara a analiza toate argumentele invocate, facand si o apreciere eronata asupra aplicarii dispozitiilor Legii nr. 544/2001.

Recursul s-a considerat nefondat si, pe cale de consecinta, a fost respins.
in conformitate cu prevederile art. 2 lit. b) din Legea nr. 544/2001, prin informatie de interes public se intelege orice informatie care priveste activitatile sau rezulta din activitatile publice sau institutiile publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informatiei.

Adresele solicitate de catre reclamanta au fost emise de D.G.F.P Constanta catre D.C.F. Constanta, fiind in realitate ordine de serviciu in baza carora s-a efectuat controlul, astfel ca nu pot fi calificate ca informatii de interes public spre a se putea uzita de procedura prevazuta de Legea nr. 544/2001.

In conditiile in care procesul-verbal de control este susceptibil de a fi contestat in instanta, intr-o procedura speciala - respectiv O.U.G. nr. 13/2001 in vigoare la acel moment- nu se poate sustine cu temei ca reclamanta a fost vatamata in drepturile prevazute de lege, apararile sale urmand a fi valorificate in procedura speciala de contestare a masurilor dispuse cu ocazia controlului.

Retinand aceste considerente, Curtea a apreciat ca hotararea instantei de fond este temeinica si legala, motiv pentru care, in temeiul art. 312 C.proc.civ., se va respinge recursul ca nefondat.

Horatiu Sasu
Jurist si economist
Consultant in afaceri

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Apararea datelor fiscale ale contribuabilului: exceptia":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sesiune online ANAF cu tema Impozit specific 2017. Spete rezolvate de ANAF
    • Tema sesiunii de asistenta online organizate saptamana aceasta de ANAF a fost reprezentata de IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI. Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific. Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au...» citeste mai departe aici

  • Legea superimunitatii avocatilor a fost promulgata de presedintele Iohannis
    • Klaus Iohannis a promulgat vineri Legea privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Administratia Prezidentiala a facut acest anunt privind promulgarea noii legi. Va reamintim ca la inceputul acestui an, Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata o obiectie de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind modificarea si completarea Legii 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Noile prevederi...» citeste mai departe aici

  • Atentie! PF nerezidente, fara sediu permanent in Romania si care nu platesc impozit pe profit DEPUN Declaratia 101
    • Persoanele juridice nerezidente care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent si care, potrivit prevederilor Codului fiscal au obligatia de a plati impozit pe profit in Romania, vor depune formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" pentru veniturile realizate in anul 2016, pana la data de 27 martie 2017. Precizam ca, prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 581/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale...» citeste mai departe aici

  • Calcul impozit specific si pondere venituri. Reguli de respectat pentru a nu face greseli!
    • Va reamintim ca recent au fost publicate, in stadiu de proiect, normele metodologice pentru aplicarea corecta a impozitului specific. In afara de exemplele de calcul incluse in proiect, sunt cat se poate de utile si alte studii de caz pe aceasta tema. Asadar, in analiza de mai jos, avem urmatoarele date: "O societate cu obiect de activitate de productie are cateva puncte de lucu care au codul CAEN pentru impozitul specific. Cum procedam la calculul impozitului pe profit si al impozitului...» citeste mai departe aici

  • Factura primita ulterior si raportare in D 300. Pasi pentru deducerea corecta!
    • Inregistrarea unei cheltuieli va depinde de masura in care aceasta este semnificativa. Vom vedea mai jos care sunt pasii de indeplinit pentru a deduce in mod corect TVA-ul si pentru a nu intampina probleme in cazul unui eventual control. In analiza de mai jos, avem urmatoarea situatie: "In luna martie 2017 am primit o factura de prestari servicii. Factura a fost emisa in luna decembrie 2016. Avand in vedere ca am inchis anul 2016, iar D101 a fost deja transmisa si bilantul a fost inchis,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.