Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Aplicarea discriminatorie a impozitului minim

28-Sep-2009
1874

Editorial preluat din Actualizarea nr. 10 pe luna august 2009 a lucrarii

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili

Surprizele impozitului minim sunt departe de a se fi terminat ... Fara nici un suport legal, administratia fiscala pretinde un impozit minim trimestrial microintreprinderilor, indiferent de impozitul platit de catre acestea in celelalte trimestre.

Paradoxal, o microintreprindere va fi obligata sa plateasca nu numai impozitul pe venit dar, in trimestrele in care veniturile vor fi mai mici decat plafonul impus, vor datora si impozitul minim. Asadar, anual, desi achita un impozit situat peste nivelul celui minim, va mai plati suplimentar un impozit forfetar, indiferent de volumul impozitelor achitate.

Societatile care au activitati sezoniere, sau cele care au venituri distribuite inegal in cursul anului, sunt penalizate in raport cu societatile care, trimestrial, realizeaza un venit peste plafonul transformat din anual in trimestrial. Legal, indiferent de tipul de impozit datorat, pe profit sau pe venit, atat conditia de verificare a volumului veniturilor, cat si impozitul minim, sunt stabilite pe o baza anuala. Faptul ca declararea si plata impozitului este trimestriala nu modifica acest caracter anual, subliniat chiar de art. 106 alin. (1) din Codul fiscal.

Ordinul presedintelui ANAF nr. 1290 din 26 iunie 2009 descrie mecanismul concret de determinare a obligatiei de plata, iar Instructiunile de completare a Declaratiei 100 ne obliga sa procedam astfel: la randul 1.1 "Impozit minim" se inscrie suma reprezentand impozitul minim datorat pentru perioada de raportare. Acest rand se completeaza numai in cazul in care suma inscrisa la randul 1 "Suma datorata", reprezentand impozit pe veniturile microintreprinderilor, este mai mica decat impozitul minim datorat.

Teoretic, pana in acest moment textul nu iese din sfera prevederilor legale. Interpretarea nelegala apare atunci cand impozitul minim anual se ?transforma? in impozit minim trimestrial. Compararea nu se mai face la nivel anual, ci trimestrial, intre impozitul pe veniturile microintreprinderilor si impozitul minim: ori de cate ori, in cadrul fiecarui trimestru, impozitul datorat va fi sub nivelul impozitului minim trimestrial va fi datorat acesta din urma.

Insa platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderii, spre deosebire de platitorii de impozit pe venit, nu determina cumulat, de la inceputul anului, obligatia de plata trimestriala, ci strict pe baza veniturilor realizate in trimestrul de raportare!

Solutia corecta si legala, care trebuia adoptata de catre administratia fiscala, se afla chiar in textul art. 107 alin. (2) din Codul fiscal: doar in situatia in care impozitul datorat de microintreprinderi este mai mic decat impozitul minim anual acestea sunt obligate la plata impozitului la nivelul acestei sume. In interpretarea logica a dispozitiei legale aceasta semnifica, fara echivoc, ca este vorba despre impozitul minim anual si nu trimestrial!

Concluzia este identica si prin aplicarea interpretarii per a contrario a prevederilor alin. (3) al aceluiasi articol: in situatia in care, in primul trimestru, platitorul de impozit pe veniturile microintreprinderii a achitat un impozit peste nivelul impozitului minim anual, nu va mai plati in trimestrele urmatoare si impozitul minim (daca intr-un trimestru nu a mai realizat venit si nu a mai datorat impozit). Aceeasi solutie trebuie sa fie aplicabila si in situatia in care, in trimestrul II datoreaza un impozit, sa spunem de 10 ori mai mare decat impozitul minim, dar in trimestrele urmatoare nu mai obtine venituri, astfel ca impozitul datorat este 0.

M ecanismul ar trebui, in acelasi timp, reglementat in cuprinsul normelor si pentru situatiile la fel de posibile, in care, in ultimele trimestre ale anului, societatea realizeaza venituri superioare venitului minim anual, in timp ce in primele trimestre, in lipsa veniturilor, a achitat impozitul minim proportional acestor perioade.

Editor Justinian Cucu,
Global Tax Management

Articol adaugat luni, 28 septembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Aplicarea discriminatorie a impozitului minim":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF simplifica procedurile de administrare fiscala: Reducerea numarului de formulare, acordarea de asistenta si depunerea TUTUROR declaratiilor DOAR electronic
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a prezentat, marti – 25 iunie, un plan de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul general consolidat. Planul de masuri are cinci obiective principale, dintre care astazi ne vom referi doar la primul dintre ele, anume: I. “Simplificarea procedurilor de administrare fiscala pentru sustinerea conformarii voluntare la declararea obligatiilor fiscale” Acest obiectiv va fi atins, potrivit "planului de masuri...» citeste mai departe aici

  • Concediu medical cod 06. Baza de calcul indemnizatie
    • baza de calcul indemnizatie, concediu medical, pensionar "O societate a angajat un pensionar pe perioada determinata de 36 luni. Angajatul a prezentat la contabilitate concediu medical pentru incapacitate temporara de munca pentru 7 zile, cod 06. Cum se calculeaza indemnizatia de concediu medical?" Raspunsul specialistului Conform art. 10 alin. (1) din OUG 158/2005, pentru persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) lit. A si B, baza de calcul al indemnizatiilor prevazute la art. 2 se determina ca...» citeste mai departe aici

  • Inspectia muncii, in control! Amenzi de milioane de euro pentru munca la negru
    • Inspectorii de la Inspectia Muncii au aplicat amenzi de 1.264.778 euro pentru munca la negru, dar si pentru nerespectarea securitatii si sanatatii in munca, potrivit unui comunicat remis de institutie. “Inspectia Muncii a desfasurat, in perioada 3 – 14 iunie 2019, actiuni de control in urma carora s-au aplicat amenzi in valoare totala de 1.264.778 euro, adica 5.982.400 de lei”, anunta institutia. In total, au fost depistate 355 de persoane care desfasurau munca fara forme...» citeste mai departe aici

  • Masuri propuse de MFP: Proiect de OUG privind restructurarea financiara pentru companiile cu datorii de peste 1 milion de lei
    • Ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, a prezentat marti, 25 iunie, proiectul de Ordonanta de Urgenta privind restructurarea financiara, scotand in evidenta modul in care se va face aceasta restructurare in functie de datoriile pe care companiile le au catre stat. "Trebuie clarificat ca nu discutam despre o amnistie fiscala. Discutam despre o restructurare financiara […]. Ideea a pornit de la companiile de stat, pentru care ar fi singura solutie de salvare. Este o sansa pe care...» citeste mai departe aici

  • Reducere de TVA pentru produsele traditionale, de la 1 iunie 2019
    • Vara a inceput cu o veste buna pentru cei care livreaza produse traditionale, eco sau montane: incepand cu 1 iunie 2019, acestora le este acordata o reducere a TVA-ului, de la 9% la 5%, pe baza anumitor acte doveditoare. Aceasta masura incurajeaza comercializarea de produse traditionale romanesti si favorizeaza, din punct de vedere economic, firmele care aleg sa livreze astfel de preparate, in detrimentul celor care nu sunt traditionale. Produsele traditionale sunt apreciate pentru calitatea lor...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016