Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Aprobarea plafoanelor pentru bugetul pe 2020: Inghetarea salariilor bugetarilor si a indemnizatiei de hrana si majorarea accizei la tigari

11-Dec-2019
4531

Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica, miercuri, 11 decembrie 2019, proiectul de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2020. Intre masurile avute in vedere se numara majorarea accizei la tigarete, incepand cu 1 ianuarie 2020, inghetarea salariilor demnitarilor si interzicerea cumulului pensiei cu salariul in institutii publice, pentru pensionarii care beneficiaza de drepturi de pensie platite din fonduri publice.

In expunerea de motive care insoteste proiectul de Lege, MFP arata ca, la estimarea veniturilor si cheltuielilor bugetare pentru perioada 2020-2022 s-au avut in vedere urmatoarele masuri:

  • actualizarea nivelului accizei specifice pentru tigarete, respective cresterea acesteia de la 366,147 lei/1.000 tigarete la 386,377 lei/1.000 tigarete, avand in vedere ca potrivit Codului fiscal, acciza specifica pentru tigarete se determina pe baza pretului mediu ponderat de vanzare cu amanuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem si al accizei totale;
  • cresterea nivelului accizei totale pentru tigarete de la 483,74 lei/1.000 tigarete la 503.97 lei/1.000 tigarete, incepand cu 1 ianuarie 2020, astfel incat sa fie respectate prevederile art. 10 alin. (2) din Directiva 2011/64/UE privind structura si ratele accizelor aplicate tutunului prelucrat, respectiv acciza globala pe tigarete sa reprezinte cel putin 60% din pretul mediu ponderat de vanzare cu amanuntul al tigaretelor eliberate pentru consum;
  • eliminarea mecanismului platii defalcate a TVA in vederea compatibilizarii cu acquis-ul comunitar in domeniu; executarea silita a sumelor existente in contul de TVA se va aplica in mod corespunzator de catre institutiile de credit, in limita sumei totale a obligatiilor bugetare, astfel cum aceasta este individualizata in adresa de infiintare a popririi;
  • incepand cu 1 ianuarie 2020, indemnizatiile lunare pentru functiile de demnitate publica si functiile asimilate acestora, prevazute in anexa IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se mentin la nivelul aferent lunii decembrie 2019 (despre acest subiect puteti citi si AICI >>);
  • valoarea indemnizatiei de hrana se mentine la nivelul din anul 2019;
  • incepand cu luna ianuarie 2020, cuantumul lunar al indemnizatiei de merit se mentine la nivelul de 6.240 lei;
  • interzicerea cumulul pensiei cu salariul in institutii publice, pentru pensionarii care beneficiaza de drepturi de pensie platite din fonduri publice (mai multe despre acest subiect puteti citi AICI >>);
  • asigurarea a 2% din PIB pentru aparare.

Extras din proiectul de LEGE pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2020

Art.1. – Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art.26 alin.(2) si art.29 alin.(1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr.69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art.2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca procent in produsul intern brut, este in anul 2020 de -3,60 %, iar in anul 2021 de -3,34%.

(2) Plafonul cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat, exprimat ca procent in produsul intern brut, este de 9,7% in anul 2020 si de 9,4 % in anul 2021.

Art.3. – (1) Plafonul privind datoria publica, conform metodologiei Uniunii Europene pentru sfarsitul anului 2020, este de 40% din produsul intern brut.

(2) In anul 2020, plafonul privind finantarile rambursabile, care pot fi contractate de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, este in suma de 1.200 milioane lei, iar plafonul privind tragerile din finantarile rambursabile contractate, sau care urmeaza a fi contractate de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, este in suma de 1.300.milioane lei fiecare. Valoarea aferenta finantarilor rambursabile, care poate fi autorizata pentru o unitate/subdiviziune administrativ-teritoriala, este de maximum 100 milioane lei anual.

(3) Plafoanele prevazute la alin.(2) nu cuprind finantarile rambursabile destinate refinantarii datoriei publice locale, finantarile rambursabile destinate proiectelor care beneficiaza de fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeana si nici pe cele destinate proiectelor care beneficiaza de fonduri externe nerambursabile de la donatori europeni in cadrul programelor interguvernamentale.

(4) Plafonul privind emiterea de garantii de catre Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice si de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, pentru anul 2020, este de 8.000 milioane lei.

(5) Prin derogare de la prevederile art. 6 si 7 din Legea nr.69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2020, plafoanele nominale ale cheltuielilor totale si ale cheltuielilor de personal, stabilite potrivit dispozitiilor art.29, alin.(1), lit. g) din aceeasi lege si sunt prevazute in anexa nr.1.

(6) Prin derogare de la prevederile art. 6 si 7 din Legea nr.69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2020, sunt stabilite plafoanele nominale ale soldurilor bugetului general consolidat, bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale si ale altor bugete componente ale bugetului general consolidat si sunt prevazute in anexa nr.2.

(7) In anul 2020, plafonul soldului primar al bugetului general consolidat este de minus 26.683,3 milioane lei.

Art.4. – (1) Obiectivul bugetar pe termen mediu este reprezentat de atingerea unui nivel al soldului structural anual al administratiei publice de -1% din produsul intern brut.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 6 - 7 si art.26 alin.(3) din Legea nr.69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prezentul act normativ nu prevede calea de ajustare catre obiectivul bugetar pe termen mediu prevazut la alin.(1), iar nivelul plafoanelor soldului structural anual al administratiei publice este prevazut in anexa nr.3. Ajustarea soldului structural anual al administratiei publice se face incepand cu anul 2020.

(3) In anul 2020, prevederile art.14 alin.(1) din Legea nr.69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se aplica.

Art.5. – Ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale vor elabora propunerile de cheltuieli bugetare, in concordanta cu prevederile Legii nr.69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu incadrarea in plafoanele prevazute in prezenta lege.

Art. 6. – Anexele nr.1 - 3 fac parte integranta din prezenta lege.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016