Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ascensiunea fiscala a avantajelor in natura

18-Sep-2012
1834
Este binecunoscut faptul ca peste tot in lume exista o permanenta disputa intre companii si Administratia fiscala avand ca miza slabiciunile legislatiei fiscale care permit legal diminuarea presiunii fiscale. Primele, beneficiind de resurse si de flexibilitate, incearca sa isi diminueze obligatiile fiscale, iar Administratia, avand de partea sa posibilitatea ajustarii legislatiei, sa blocheze eventualele brese in sistemul de impozitare.

Asa cum s-a intamplat si in cazul altor brese in legislatia fiscala, odata identificate de catre Administratia fiscala au fost luate rapid masuri de eliminare. Aceeasi situatie pare sa se intample si in zona avantajelor acordate persoanelor fizice, sistemul avantajelor reprezentand o zona extrem de delicata. Este neindoielnic faptul ca prin modificarile intervenite in legislatia in materie de impozit pe venit o asemenea bresa a fost treptat inchisa.

Impozitarea avantajelor la nivelul salariatului este in vigoare inca de la aplicarea pentru prima data a impozitului pe venit din anul 2000. Dificultatile in abordarea veniturilor constand in avantaje au pornit de la complexitatea modului de determinare a acestora. La inceputurile sale, legislatia in materie de impozitare a veniturilor persoanelor fizice definea avantajele in natura ca fiind acele beneficii personale acordate de diverse persoane sau entitati incercand sa disipeze sfera lor de cuprindere catre toate categoriile de venituri, idee sustinuta si de pozitia articolului de reglementare in cuprinsul actului normativ.

Insasi sfera de cuprindere s-a conturat abia odata cu intrarea in vigoare a Codului fiscal, situand avantajele in categoria veniturilor din salarii, si nu printre regulile comune pentru toate categoriile de venituri.

Alaturi de nivelul salariului de baza, primele acordate din fondul de participare la profit, concediu de odihna anual, formarea profesionala s.a., avantajele in natura - acordarea unei masini din patrimoniul afacerii, plata unor asigurari medicale, prime pentru diverse ocazii cum ar fi de Craciun, de Pasti, de 8 martie, de 1 Iunie, au devenit parte a procedurii de negociere a pachetului salarial.
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii


Aceasta procedura presupune nu numai stabilirea cuantumului acestuia, ci si a tuturor elementelor care fac parte din ceea ce tot mai frecvent se numeste pachet salarial. Desi cuprinse in categoria veniturilor din salarii, sfera avantajelor este cu mult mai intinsa, cuprinzand de la dreptul salariatului de a dobandi actiuni la societatea in care isi desfasoara activitatea la un pret preferential si pana la sistemul asigurarilor unde primele sunt platite de catre angajator, iar beneficiarul fiind salariatul.

Ne vom folosi de exemplul asigurarilor pentru a prezenta evolutia in timp a fiscalitatii avantajelor in natura. Bresa din reglementarile de la vremea respectiva s-a conturat in jurul principiului de neimpozitare a sumelor ce reprezentau avantaje la nivelul persoanei fizice beneficiare in conditiile in care erau considerate cheltuieli nedeductibile pentru entitatea care le acorda.

In fapt prin acea formulare, se incerca inlaturarea unei dublei impozitari prin impozitarea la nivelul entitatii. Astfel, era de fapt ocolita impozitarea mai apasatoare la nivelul persoanei fizice. Pe fondul acestor prevederi s-a construit un sistem de acordare de avantaje cu precadere in sistemul asigurarilor. Mecanismul consta in suportarea de catre angajator a primelor de asigurare cu titlu expres de cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit, in timp ce pentru beneficiar (salariatul) veniturile erau neimpozabile in baza principiului enuntat.

In plus, beneficiarul putea obtine prin rascumparari o componenta salariala neimpozabila. Asadar, intreaga constructie avea la baza caracterul de cheltuiala nedeductibila la nivelul platitorului primelor de asigurare pe care acesta si-o insusea.

In prezent, problema avantajelor in natura, in general, si in special pentru cele reprezentand contravaloarea primelor de asigurare, a fost solutionata, rationamentul privind impozitarea pornind de data aceasta de la nivelul persoanei fizice.

Este cert ca, la nivelul persoanei fizice, avantajele vor fi impozabile. intelegem prin avantaje acele bunuri, servicii sau orice alte beneficii in bani sau in natura, acordate de angajator si care nu au legatura cu indeplinirea sarcinilor de serviciu sau reflecta o folosinta in interes personal.

Potrivit prevederilor Titlului III - Impozit pe venit din Codul fiscal, exista doua abordari in ceea ce priveste tratamentul fiscal al avantajelor:
- cumulare cu veniturile salariale ale lunii in care este acordat avantajul, in cazul in care beneficiarul este salariatul; avantajul este considerat un venit din salarii si este impozitat cu 16% alaturi de celelalte drepturi primite in luna respectiva;
- impozitare finala ca un venit din alte surse, in cazul in care beneficiarul este o persoana fizica cu care suportatorul venitului nu are o relatie contractuala de munca, un pensionar, fost salariat; avantajul este considerat un venit din alte surse si se impoziteaza cu 16%, cota aplicata la venitul brut.

Angajatorul poate acorda avantaje pentru fidelizarea angajatilor, care vor fi impozabile prin cumulare cu salariul, putand imbraca si urmatoarele forme:
- folosirea vehiculelor de orice tip din patrimoniul afacerii in interes personal;
- acordarea de produse alimentare, cazare, imbracaminte, cherestea, lemne de foc, carbuni, energie electrica, termica, si altele, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un pret mai mic decat pretul pietei;
- imprumuturi nerambursabile;
- abonamente de radio si televiziune, abonamente de transport, abonamentele si costul convorbirilor telefonice inclusiv cartele telefonice, in scop personal;
- anularea unei creante a angajatorului asupra angajatului;
- permise de calatorie pe diverse mijloace de transport, folosite in scopul personal;
- cadouri primite cu diverse ocazii, cu exceptia celor acordate salariatilor cu diverse ocazii in limita de 150 lei pentru fiecare eveniment si persoana beneficiara; cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 Iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie dintre cele de mai sus, nu depaseste 150 lei;
- tichete cadou acordate potrivit legii;
- locuinta folosita in scop personal si a cheltuielilor conexe de intretinere, cum sunt cele privind consumul de apa, consumul de energie electrica si termica si altele asemenea, cu exceptia celor aferente locuintei de serviciu;
- contravaloarea primelor de asigurare suportate de persoana juridica sau de o alta entitate, pentru angajatii proprii, precum si pentru alti beneficiari, cu exceptia primelor de asigurare obligatorii potrivit legislatiei in materie.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ascensiunea fiscala a avantajelor in natura":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Ce rezolvari exista pentru facturile primite de la furnizori inactivi?
    • Problemele care apar in cazul facturilor trimise de catre un furnizor inactiv in prezent trebuie remediate imediat de firma care primeste aceste facturi. Vom vedea in ce masura se poate deduce TVA si daca se poate considera cheltuiala deductibila. Avem cazul urmator: "S-a primit factura cu TVA de servicii transport in data de 08.03.2017. Verificand in Registrul de inactivi s-a constatat ca aceasta firma este inactiva din 01.03.2017. Furnizorul a comunicat ca avea sediul expirat si astfel a fost...» citeste mai departe aici

  • Dosar Impozit specific 2017: Norme, exemple, conditii impozit specific in regim mixt si toate informatiile in vigoare
    • Va oferim intr-un singur loc informatiile actualizate si de ultima ora privind impozitul specific, valabil din 2017. Incepem prin a va oferi doua materiale extrem de detaliate in care sunt incluse multe dintre informatiile de care aveti nevoie pentru a aplica in mod corect impozitul specific si pentru a evita orice sanctiuni din partea ANAF. Recomandam astfel urmatoarele doua materiale: Notificati ANAF pana la 31 martie daca platiti impozit specific in 2017! Amenzi de 5.000 lei in caz contrar!...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei, gata pana la 1 aprilie. Unele contraventii privind casa de marcat ar putea fi iertate la prima abatere
    • Din momentul in care Legea preventiei va intra in vigoare, mai multe firme ar putea fi iertate pentru unele contraventii, daca sunt la prima abatere si daca vor aplica planul de conformare, indreptand neregulile in termenul dat de catre inspectorii fiscali. Daca pentru antreprenorii corecti aceasta lege ii poate scuti de multe sanctiuni care se dau in prezent ca urmare a interpretarii incorecte a unei legislatii stufoase, exista riscul ca multe firme sa profite de pe urma acestor noi prevederi...» citeste mai departe aici

  • Studiu EY: Directorii financiari sunt preocupati de impactul datelor asupra raportarilor
    • Ritmul si volumul crescut de date afecteaza capacitatea directorilor financiari de a furniza rapid si fara erori informatii relevante consiliilor de administratie, arata raportul How can reporting catch up with an accelerating world?, publicat de EY. 66% dintre respondentii de la nivel global considera ca aceasta problema va influenta semnificativ eficienta raportarii. Procentul este semnificativ mai mare decat cel de anul trecut (57%), arata acelasi studiu. Potrivit Mediafax, raportul are la...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.