
Raportul Special
realizat de specialisti
Misu Negritoiu, presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), a explicat printr-un comunicat oficial ca fondurile de pensii obligatorii administrate privat (Pilonul II) sunt in totalitate alimentate din alocatii de la stat, dar ca aceste alocatii, odata transferate catre fonduri in numele cetatenilor romani beneficiari, devin active in proprietate privata si ele nu mai pot fi retrase sau nationalizate (confiscate), potrivit Constitutiei.
Totoda, in acelasi comunicat, citat de Agerpres, se mentioneaza ca, in afara Fondului de Pensii de stat (Pilonul I), in Romania exista doua alte tipuri de fonduri de pensii "private": Fondurile de Pensii obligatorii, constituite din alocatii de la bugetul de stat, dar administrate privat (Pilonul II) si Fondurile de Pensii facultative, alimentate din contributii individuale si administrate privat (Pilonul III), ambele infiintate prin Legi organice in 2004, respectiv 2006. Fondurile din Pilonul III sunt complet private, comparabile cu fondurile de investitii din piata de capital, dar reglementate mai prudent prin lege speciala, avand in vedere obiectivul lor final, de completare a pensiei cetatenilor, si durata lor mai lunga (participatiile nu pot fi valorificate decat la termen). Ca orice active in proprietate privata, contributiile individuale la aceste fonduri nu pot fi nationalizate, se arata in comunicat.
De asemenea, de retinut ca Parlamentul si, respectiv, Guvernul au in competenta lor sa majoreze sau sa micsoreze alocatiile bugetare viitoare, fara sa afecteze in niciun fel contributiile trecute. si, eventual, mai pot sa schimbe, prin lege, administrarea privata in administrare de stat, ceea ce nu inseamna "nationalizare". Schimbarea administratorului nu afecteaza drepturile pe care cetatenii le au in Fondurile din Pilonul II. Poate sa afecteze numai eventualele castiguri suplimentare din randamente, avand in vedere ca fondurile administrate privat se plaseaza in active financiare purtatoare de dobanzi, cupoane sau castiguri de capital, pe cand fondurile administrate de stat nu sunt purtatoare de dobanzi, apreciaza ASF.
Politicul are competenta si autoritatea sa hotarasca cresterea mai accelerata sau mai lenta a capitalizarii fondurilor de pensii din Pilonul II sau/si modificarea cadrului juridic de functionare si reglementare, aminteste aceeasi sursa.
Astfel, Supravegherea functionarii si stabilitatii pietei fondurilor de pensii private sau administrate privat este conferita prin lege Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), dar dupa ce aceste fonduri au fost constituite si capitalizate, potrivit politicilor de pensii stabilite prin lege. ASF nu are competente la formularea sau discutarea publica a politicilor de pensii, inclusiv a pensiilor private. Totusi, potrivit legii de organizare, ASF trebuie sa fie consultata in toate cazurile cand sunt luate decizii politice pe domeniile pe care le supravegheaza. si acest lucru se intampla, de regula. Nu au existat recent niciun fel de consultari, dezbateri, initiative sau opinii, formale sau informale, cu privire la schimbarea de vreun fel a statutului legal al fondurilor de pensii, in general, sau al fondurilor din Pilonul II, administrate privat, in particular.
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Fondurile de Pensii din Pilonul II au ajuns, la sfarsitul anului 2016, la 31,5 miliarde lei (aproximativ sapte miliarde euro), din care 65% sunt investite in titluri de stat, adica finanteaza deficitul bugetar. Chiar daca, in extremis, aceste fonduri ar fi consolidate cu fondul de pensii de stat si administrate public, aceste fonduri nu pot fi folosite decat prin valorificarea (vanzarea) activelor financiare pe care le au in portofoliu. Ori statul nu poate valorifica titlurile de stat, decat daca le rascumpara, ceea ce ar insemna alocatii bugetare echivalente, adica o majorare a deficitului bugetar, se arata in comunicat.
Singurul avantaj este ca reduce nivelul datoriei publice cu valoarea titlurilor de stat detinute de fonduri, ceea ce este irelevant pentru Romania, unde datoria publica este de circa 40% din PIB, considera ASF. Acesta a fost insa un argument pentru alte tari, care au procedat la transformarea administrarii fondurilor din privat in public (ex. Polonia), intrucat aveau nevoie sa reduca nivelul datoriei publice sub 60%, pentru a se incadra in criteriile prevazute in tratatul de la Maastricht al Uniunii Europene.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
OUG privind modificarea Legii contabilitatiiBuletin informativ: Noutati legislativePrevenirea si Combaterea Spalarii Banilor. Care este procedura de urmat, conform OUG 53/2022?Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor: Entitatile raportoare care au obligatii conform Legii nr.129/2019Guvernul se reuneste vineri pentru o noua sedinta. OUG privind masurile fiscale ar putea fi adoptata astaziUltimele articole
Deducerea personala de baza a crescut din ianuarie 2025. Impact asupra salariilor si impozitului pe venitSAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406Ce se intampla cu stocul de marfa la inchiderea unei societati. Studii de caz utileSAF-T in 2024. Contribuabili care trebuie sa depuna D406 si persoane care NU au aceasta obligatieSAF-T in 2024. Cine are obligatia depunerii D406?Articole similare
In iulie, PILONUL II de pensii a recuperat scaderea activului total inregistrata in iunieNoutati ANAF privind colectarea TVAMFP anunta excedent bugetar de 0,92% din PIB la sfarsitul lunii august 2015Ce se va intampla cu pensiile private din PILONUL II? Precizari ASFFirmele mici si mijlocii pot obtine ajutor financiar pentru a asigura cursuri de perfectionare angajatilor. Ce domenii sunt vizateUltimele articole
Top 3 greseli financiare pe care le fac cei din generatia Millennials si cum sa le evitiStart Up Nation 2024. A fost aprobat programul care acorda pana la 50.000 euro pentru stimularea micilor afaceriCe modificari au fost aduse salariilor, beneficiilor extrasalariale sau indemnizatiilor de concediu prin OUG 115/2023Din 1 ianuarie 2024 va fi aplicat un impozit de 1% pe cifra de afaceri. Peste 1.000 de companii vor fi afectateDigitalizare IMM-uri. Pentru a obtine granturile anumite firme trebuie sa depuna un raport intocmit de un expert contabil CECCARArticole similare
Transportatorii autorizati din Romania cer demiterea Consiliului Autoritatii de Supraveghere FinanciaraNorma RCA modificata. Cum se vor aplica primele si majorarileCe atributii va avea Marian Sarbu, ramas angajat la ASF?Autoritatea de Supraveghere Financiara si-a redus cheltuielile cu 30% si managerii cu 60% in doar doi aniCum va ajuta Banca Mondiala Autoritatea de Supraveghere FinanciaraUltimele articole
Fondul Suveran de Dezvoltare si Investitii, propus de PSD, nu poate exista decat daca se fac listari pe bursaPresedintele ASF declara ca revocarea unui membru al Consiliului nu este legal posibila cand acesta indeplineste conditiile de la numireConcedieri continue in ASF. La final de an, institutia are cu 110 angajati mai putinConsultati Proiectul de Regulament privind listarea pe o piata din alt stat membruConcedieri la ASF: 53 de angajati erau rude, 13 au plecatArticole similare
Un nou proiect ar putea majora tarifele RCA si complicarea proceselor de rezolvare a daunelorCele mai importante schimbari pe care le-ar putea aduce modificarea legii RCA in 2020SAF-T in 2024. Contribuabili care trebuie sa depuna D406 si persoane care NU au aceasta obligatieLista taxe si impozite Romania: termene de plata, declaratii si categorii de contribuabiliCare e procedura pentru a anula sanctiunile date de ANAF?Ultimele articole
Impozitul pe constructii 2025: cine il achita, cum se calculeaza + o speta utilaSAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406E-Factura si E-Transport in 2025. Principalele modificari intrate in vigoare de anul acestaTOATE obligatiile fiscale ale anului 2025ATENTIE maxima la E-Factura si E-Transport: tu stii cum sa aplici noutatile? Descopera GHIDUL actualizatArticole similare
OUG 153/2020: Noi masuri fiscale pentru stimularea capitalurilor proprii ale firmelor. Se acorda reduceri de pana la 10% la plata impozitului pe profitProgram de educatie financiara pentru liceeni. Activitatile se vor desfasura sub forma unor intalniri online, bilunareFacilitati fiscale pentru entitatile cu capitaluri proprii pozitive in perioada 2021-2025Este OFICIAL! A fost prelungit termenul de depunere pentru Raportarile Contabile la 30 iunie 2020 (Ordinul 2206/2020)Autoritatea de SUPRAVEGHERE FINANCIARA mai are de asteptatUltimele articole
Microintreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?SAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406O noua raportare fiscala va fi implementata din 1 ianuare 2025, conform OUG 125/2024. Cine are aceasta obligatieOUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu case de marcatSfaturi de la experti
Investitii pe termen scurt si pe termen lung. Criptomonede
Intrebare: Asociatul unic al microintreprinderii intentioneaza sa achizitioneze actiuni si criptomonede, din veniturile societatii. 1. Care este monografia contabila? 2. Ce obligatii declarative si de plata intervin?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cota de impozitare cladiri agricole. Aplicare cota aditionala. Restituire impozit
Intrebare: Societatea a primit decizii de impunere pentru anii 2024 si 2025, cu o cota de 0,57% pentru constructiile agricole, decizii de impunere pe care nu le-a contestat in termenul legal de 45 de zile de la primire. La aceasta cota, prin...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA