Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

ASF Romania: Fondurile de Pensii din Romania nu pot fi nationalizate

19-Apr-2017
463

Misu Negritoiu, presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), a explicat printr-un comunicat oficial ca fondurile de pensii obligatorii administrate privat (Pilonul II) sunt in totalitate alimentate din alocatii de la stat, dar ca aceste alocatii, odata transferate catre fonduri in numele cetatenilor romani beneficiari, devin active in proprietate privata si ele nu mai pot fi retrase sau nationalizate (confiscate), potrivit Constitutiei.

Totoda, in acelasi comunicat, citat de Agerpres, se mentioneaza ca, in afara Fondului de Pensii de stat (Pilonul I), in Romania exista doua alte tipuri de fonduri de pensii "private": Fondurile de Pensii obligatorii, constituite din alocatii de la bugetul de stat, dar administrate privat (Pilonul II) si Fondurile de Pensii facultative, alimentate din contributii individuale si administrate privat (Pilonul III), ambele infiintate prin Legi organice in 2004, respectiv 2006. Fondurile din Pilonul III sunt complet private, comparabile cu fondurile de investitii din piata de capital, dar reglementate mai prudent prin lege speciala, avand in vedere obiectivul lor final, de completare a pensiei cetatenilor, si durata lor mai lunga (participatiile nu pot fi valorificate decat la termen). Ca orice active in proprietate privata, contributiile individuale la aceste fonduri nu pot fi nationalizate, se arata in comunicat.

De asemenea, de retinut ca Parlamentul si, respectiv, Guvernul au in competenta lor sa majoreze sau sa micsoreze alocatiile bugetare viitoare, fara sa afecteze in niciun fel contributiile trecute. si, eventual, mai pot sa schimbe, prin lege, administrarea privata in administrare de stat, ceea ce nu inseamna "nationalizare". Schimbarea administratorului nu afecteaza drepturile pe care cetatenii le au in Fondurile din Pilonul II. Poate sa afecteze numai eventualele castiguri suplimentare din randamente, avand in vedere ca fondurile administrate privat se plaseaza in active financiare purtatoare de dobanzi, cupoane sau castiguri de capital, pe cand fondurile administrate de stat nu sunt purtatoare de dobanzi, apreciaza ASF.

Politicul are competenta si autoritatea sa hotarasca cresterea mai accelerata sau mai lenta a capitalizarii fondurilor de pensii din Pilonul II sau/si modificarea cadrului juridic de functionare si reglementare, aminteste aceeasi sursa.

Astfel, Supravegherea functionarii si stabilitatii pietei fondurilor de pensii private sau administrate privat este conferita prin lege Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), dar dupa ce aceste fonduri au fost constituite si capitalizate, potrivit politicilor de pensii stabilite prin lege. ASF nu are competente la formularea sau discutarea publica a politicilor de pensii, inclusiv a pensiilor private. Totusi, potrivit legii de organizare, ASF trebuie sa fie consultata in toate cazurile cand sunt luate decizii politice pe domeniile pe care le supravegheaza. si acest lucru se intampla, de regula. Nu au existat recent niciun fel de consultari, dezbateri, initiative sau opinii, formale sau informale, cu privire la schimbarea de vreun fel a statutului legal al fondurilor de pensii, in general, sau al fondurilor din Pilonul II, administrate privat, in particular.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari


Rezolvati rapid si perfect legal orice problema generata de noile reglementari ce modifica in Codul fiscal 4 argumente solide pentru a va abona la Consilier – Taxe si Impozite pentru Contabili 1 Evitati garantat orice greseala fiscala din contabilitate 2 Va rezolvati rapid toate problemele de fiscalitate 3 Salvati sume importante din...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

Fondurile de Pensii din Pilonul II au ajuns, la sfarsitul anului 2016, la 31,5 miliarde lei (aproximativ sapte miliarde euro), din care 65% sunt investite in titluri de stat, adica finanteaza deficitul bugetar. Chiar daca, in extremis, aceste fonduri ar fi consolidate cu fondul de pensii de stat si administrate public, aceste fonduri nu pot fi folosite decat prin valorificarea (vanzarea) activelor financiare pe care le au in portofoliu. Ori statul nu poate valorifica titlurile de stat, decat daca le rascumpara, ceea ce ar insemna alocatii bugetare echivalente, adica o majorare a deficitului bugetar, se arata in comunicat.

Singurul avantaj este ca reduce nivelul datoriei publice cu valoarea titlurilor de stat detinute de fonduri, ceea ce este irelevant pentru Romania, unde datoria publica este de circa 40% din PIB, considera ASF. Acesta a fost insa un argument pentru alte tari, care au procedat la transformarea administrarii fondurilor din privat in public (ex. Polonia), intrucat aveau nevoie sa reduca nivelul datoriei publice sub 60%, pentru a se incadra in criteriile prevazute in tratatul de la Maastricht al Uniunii Europene.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "ASF Romania: Fondurile de Pensii din Romania nu pot fi nationalizate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • MFP a publicat Proiectul de modificare a legii insolventei. Schimbari de ultima ora
    • Ministerul Finantelor a lansat, marti, in dezbatere publica, proiectul pentru modificarea legii insolventei, cu o serie de modificari fata de varianta redactata cu cateva zile anterior. Intre principalele modificari operate se numara introducerea unui termen de 10 zile pe care administratorul judiciar le are la dispozitie pentru a analiza cererile de plati pentru creantele nascute ulterior datei de deschidere a procedurii de insolventa. Anterior publicarii Proiectului de modificare a legislatiei...» citeste mai departe aici

  • Conditii de aplicare a cotei de 1% in cazul microintreprinderilor
    • Care sunt conditiile de aplicare a cotei de 1% in cazul unui SRL? In cele ce urmeaza vom vedea concret cum se aplica legea in cazul unei societati care a indeplinit conditia de minimum 1 salariat, pana la data de 13.07.2018, pentru a beneficia de cota de impozitare de 1% pe veniturile microintreprinderii. Pentru a beneficia fara intrerupere de aceasta cota de impunere, societatea trebuia sa angajeze un nou salariat in cursul trimestrului III (pana la 30.09 inclusiv), cu contract individual de...» citeste mai departe aici

  • Ce contributii sociale trebuie sa plateasca un PFA cu activitatea intr-un stat UE?
    • Care este tratamentul fiscal in cazul unui cabinet medical individual (PFA), care incheie un contract de prestari servicii cu o clinica din Franta? Activitatea se desfasoara in Franta. Specialistii nostri ne vor explica daca taxele se platesc in Romania sau in Franta si vor arata care sunt taxele care se platesc. Raspunsul specialistului Conform art. 11 alin. (3) lit.a) din Regulamentul CE nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (Text cu relevanta pentru SEE si pentru...» citeste mai departe aici

  • Sectorul constructiilor din Romania, cel mai mare declin din UE
    • Romania a inregistrat cea mai mare scadere din Uniunea Europeana, in domeniul lucrarilor in constructii, in iulie, comparativ cu luna precedenta, potrivit datelor publicate miercuri de Oficiul European de Statistica (Eurostat). Lucrarile de constructii in Romania au inregistrat un declin semnificativ in luna iulie, de 9,1%, comparativ cu luna precedenta, aceasta fiind cea mai mare scadere lunara a lucrarilor de constructii din Uniunea Europeana. La nivelul Uniunii Europene, lucrarile de...» citeste mai departe aici

  • Studiu: Ce beneficii cer romanii la angajare?
    • Se pare ca intre primele locuri din topul cerintelor salariatilor la angajare se numara… masa de pranz, potrivit analistilor de la Frames. "Multinationalele, cu programul lor de munca infernal, cu taskurile multiple si subdimensionarea schemei de personal, au inceput sa nu mai reprezinte un target atat de important. Inclusiv munca la stat, altadata vazuta drept doar o solutie de avarie, a devenit atractiva, in conditiile in care salariile bugetarilor au crescut semnificativ, in unele...» citeste mai departe aici

  • Director ANRE: Clientii vor fi incurajati sa schimbe furnizorii de energie
    • Prin campaniile pe care le va derula, Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE) va incuraja schimbarea furnizorilor de energie de catre clienti, sustine directorul ANRE, Claudiu Dumbraveanu. „Noi am incurajat, vom incuraja si acum legea ne si permite, prin unele modificari facute anul acesta, sa popularizam si sa incurajam atitudinile clientilor de schimbare a furnizorilor. in opinia noastra, serviciul universal, asa cum este el definit pe partea de energie electrica, ar...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016