Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Asociatie nonprofit: Recuperarea pierderii fiscale rezultate din activitatea economica

08-Ian-2019
5323

In analiza de mai jos, specialistul nostru pleaca de la urmatorul caz, expus de unul dintre cititorii nostri:

O asociatie, care are si venituri economice, are dreptul sa-si reporteze pierderea economica? Aceasta pierdere calculata conform exemplului de mai jos, este calculata corect?
Exemplu:
- Venituri neeconomice = 95.000 lei
- Cheltuieli neeconomice = 79.000 lei
- Venituri economice = 20.000 lei
- Cheltuieli economice = 16.000 lei

Veniturile economice neimpozabile conform Codului fiscal (10% din veniturile neeconomice, dar nu mai mult de 15.000 euro) = 9.500 lei

Rezultatul fiscal = Venituri economice Venituri economice neimpozabile Cheltuieli economice => Rezultat fiscal = 20.000-9.500-16.000 = -5.500 lei

Raspunsul specialistului

Potrivit dispozitiilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, organizatiile nonprofit sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru veniturile de natura cotizatiilor, taxelor de inscriere, contributiilor membrilor, donatiilor sau bunurilor primite prin sponsorizare, sumelor realizate din actiuni ocazionale de strangere de fonduri etc. si pentru veniturile din activitati economice, realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit.

Din punct de vedere al reglementarilor contabile, incepand cu anul 2018 evidenta organizatiilor nonprofit este reglementata de OMFP nr. 3103/2017, privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, iar pentru unele aspecte specifice activitatii economice care nu sunt prevazute in ordinul mentionat se aplica prevederile OMFP nr. 1802/2014, cu modificarile ulterioare.

Scopul declarat al activitatii de baza a unei organizatii nonprofit este unul non-patrimonial.
Eventualele operatiuni economice desfasurate de organizatiile nonprofit ar trebui sa fie cu caracter exceptional si sa aiba drept scop crearea de resurse financiare suplimentare pentru activitatea nonprofit, de baza.

Organizatiile nonprofit care desfasoara si activitate economica trebuie sa evidentieze distinct veniturile si cheltuielile aferente activitatilor economice.

Pentru calculul impozitului pe profit organizatia nonprofit trebuie sa completeze registrul de evidenta fiscala prevazut la art. 19, alin. (7) din Codul fiscal.

Modul de determinare a rezultatului fiscal este cel exemplificat la pct. 3 din normele metodologice emise in aplicarea art. 15 din Codul fiscal, in sensul ca asupra cheltuielilor economice trebuie sa se aplice prevederile art. 25 din Codul fiscal pentru stabilirea sumelor care pot fi scazute. Din totalul cheltuielilor economice se scade si o cota parte a cheltuielilor comune celor doua activitati, determinata prin utilizarea unei metode rationale de alocare, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.

Pierderea fiscala rezultata din Declaratia 101 privind impozitul pe profit anual, cod M.F.P. 14.13.01.04, aprobata prin OPANAF nr. 3386/2016 si actualizata prin ordinul nr. 4160/2017 se recupereaza, potrivit dispozitiilor art. 31 din Codul fiscal, intr-o perioada de 7 ani consecutivi, in ordinea inregistrarii acesteia (daca pierderea a fost declarata incepand cu anul 2009), la fiecare termen de plata a impozitului.

Declaratia privind impozitul pe profit anual, prevazuta de art. 41, alin. (5) din Codul fiscal, se depune pana la data de 25 februarie a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul. Formularul se datoreaza indiferent ca organizatia nonprofit a realizat profit/pierdere fiscala.
Numai pierderea fiscala declarata prin formularul 101 se recupereaza din profiturile fiscale realizate in exercitiile urmatoare.

Declaratia se completeaza pornind intotdeauna de la cifrele mentionate in balanta de verificare si registrul de evidenta fiscala.

Pierderea fiscala, se determina extracontabil, pe baza pierderii contabile ajustate cu cheltuielile deductibile si nedeductibile prevazute la Titlul II din Codul fiscal.

Mentionam ca pierderea contabila, determinata potrivit pct. 420 si urmatoarele din OMFP nr. 1802/2015, cu modificarile ulterioare, pentru activitatea economica, se stabileste la inchiderea exercitiului si reprezinta soldul final al contului de profit si pierdere. Aceasta se recupereaza din sursele expres prevazute de reglementarile contabile, fara sa fie indicata o ordine a utilizarii acestora.

Tocmai de aceea trebuie tinuta o evidenta distincta a activitatilor economice si a celor neeconomice.

In ceea ce priveste exprimarea unei pareri cu privire la pierderea fiscala determinata de d-voastra, mentionam ca acest lucru este dificil atata timp cat cifrele prezentate reprezinta numai un rezultat al calculelor efectuate (prin utilizarea aplicatiilor informatice proprii) pe baza rationamentelor profesionale utilizate.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026

    • Guvernul condus de Ilie Bolojan a facut publica versiunea finala a proiectului de lege privind noile masuri fiscale, menite sa reduca deficitul bugetar si sa stabilizeze finantele publice. In ciuda calendarului accelerat de aplicare , care incepe chiar din august 2025, unele prevederi importante vor intra in vigoare abia de la 1 ianuarie 2026. Printre acestea se numara impozitarea cu 10% a pensiilor care depasesc pragul de 3.000 lei, dar doar pana in 2027, modificarea sistemului de...» citeste mai departe aici

  • Arhivarea documentelor. Ce acte sa pastrati cand treceti la arhivarea electronica + un studiu de caz

    • Tot mai multe companii din Romania aleg sa faca trecerea de la arhivarea clasica pe hartie la solutii moderne de arhivare electronica. Aceasta tranzitie nu doar ca aduce un plus de eficienta, dar si permite optimizarea spatiului si costurilor de gestionare a documentelor. Cu toate acestea, este esential ca orice astfel de demers sa respecte intocmai legislatia in vigoare privind pastrarea documentelor contabile si fiscale. Avem acest caz. Societatea noastra doreste sa treaca la arhivarea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legal

    • In practica, contribuabilii care desfasoara activitati independente, precum titularii de PFA, se confrunta frecvent cu intrebari legate de deductibilitatea cheltuielilor efectuate in scop profesional. O situatie des intalnita este participarea la conferinte, targuri sau simpozioane internationale organizate in domeniul de activitate al contribuabilului. Conform legislatiei fiscale in vigoare, anumite cheltuieli ocazionate de aceste deplasari pot fi considerate deductibile, cu respectarea unor...» citeste mai departe aici

  • Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

    • Incepand cu luna iulie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de 50 de lei pe luna pentru acoperirea costurilor cu energia electrica. Masura este reglementata prin Ordonanta de urgenta nr. 35/2025 si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie, care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025. Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile.» citeste mai departe aici

  • Foaia de parcurs. 4 pasi pentru a corela stocul de combustibil cu foaia de parcurs

    • Gestionarea corecta a consumului de combustibil si a evidentei stocurilor este esentiala pentru orice companie care utilizeaza autovehicule in activitatea sa economica. In acest context, corelarea intre stocul contabil si consumul real, determinat pe baza foilor de parcurs, devine un aspect important atat din punct de vedere fiscal, cat si operational. In acest articol vom vedea modul in care se poate mentine aceasta corelare, evitand discrepantele intre stocul din contabilitate si cel din...» citeste mai departe aici

  • e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%

    • Incepand cu 7 iulie 2025, sistemul RO e-Transport intra intr-o noua etapa de aplicare, odata cu publicarea Ordinului comun ANAF/Autoritatea Vamala/Politia Romana nr. 1659/1622/101/2025. Aceasta reglementare detaliaza modul concret in care se poate aplica gradual masura confiscarii bunurilor nedeclarate in sistem, dupa ce mecanismul a fost conturat inca din toamna anului 2024. Articolul de mai jos ofera o privire detaliata asupra noilor obligatii pentru operatorii economici, tipurilor de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016