Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Asociatii de proprietari eficiente si cu zero amenzi! Fiti la curent cu obligatiile fiscale din 2017!

08-Mar-2017
3392

De foarte multe ori relatia dintre asociatiile de proprietari, primarii si detinatorii de imobile nu sunt cele mai de succes. Neintelegerile apar la tot pasul, de la membrii de asociatie pana la institutiile care ar trebui sa sprijine asociatiile de proprietari din Romania.

Cu toate acestea, o mai buna intelegere a legislatiei, precum si o informare cu privire la aceste obligatii a proprietarilor poate sa duca la o mai buna comunicare si la o eficienta crescuta in indeplinirea sarcinilor administrative pe care asociatiile de proprietari le au de indeplinit luna de luna.

Iata care sunt obligatiile fiscale din 2017 pe care trebuie sa le cunoasteti temeinic pentru a va asigura ca nu incalcati termenele, nu acumulati penalitati la plata si ca deveniti astfel printre cele mai eficiente asociatii de proprietari:


Referitor la impozitul pe profit

Incepand cu anul 2017, asociatiile de proprietari depun formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" inclusiv in situatia in care inregistreaza numai venituri neimpozabile, respectiv cheltuieli nedeductibile, potrivit Titlului II "Impozitul pe profit" din Codul fiscal.

Termenul de depunere al declaratiei 101 este pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator.

In acest sens se depune formularul 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" prin care asociatia de proprietari se inregistreaza in vectorul fiscal ca platitor de impozit pe profit.

Referitor la impozitul pe veniturile din salarii si contributiile sociale obligatorii

Incadrarea si tratamentul fiscal al veniturilor obtinute de catre administratorul asociatiei de proprietari:

In baza art.34 si art.35 din Legea nr.230/2007 - privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatia de proprietari angajeaza persoane fizice atestate pentru functia de administrator.

Persoanele fizice atestate pot fi angajate prin incheierea unui contract individual de munca, conform celor stabilite prin negociere directa.

Totodata, la art.7 din Codul fiscal se prevede ca, orice activitate desfasurata de o persoana fizica intr-o relatie de angajare este considerata activitate dependenta si genereaza pentru persoana fizica venituri asimilate salariilor, pentru care se datoreaza impozit pe veniturile din salarii.

In ceea ce priveste contributiile sociale, la art.137, alin.(1), lit.a), art.155, alin.(1), lit.a), art.158, alin.(1), art.193, alin.(1), lit.a), art.202, lit.a), art.210 din Codul fiscal se precizeaza ca pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor se datoreaza toate contributiile sociale obligatorii si anume:
- contributia de asigurari sociale,
- contributia de asigurari sociale de sanatate,
- contributia de asigurari pentru somaj,
- contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate,
- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale,
- contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.

Pentru venitul obtinut de catre administratorul asociatiei de proprietari, fiind venit din desfasurarea unei activitati dependente, se datoreaza toate contributiile sociale obligatorii (atat de catre persoana fizica care realizeaza veniturile de natura salariala cat si de catre platitorul de venit), cu exceptia:
- contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale – in situatia in care intre asociatia de proprietari si administrator este incheiat un contract in baza Codului Civil.
- contributiei de asigurari pentru somaj ( individuala si somaj), daca persoana fizica care desfasoara activitatea de administrator este si pensionar.

Incadrarea si tratamentul fiscal al veniturilor obtinute de catre persoana care presteaza servicii de curatenie in cadrul asociatiei de proprietari

In situatia in care asociatia de proprietari are incheiat contract individual de munca cu persoana fizica care presteaza servicii de curatenie atunci se datoreaza toate contributiile sociale obligatorii aferente veniturilor din salarii, cu exceptia contributiei de asigurari pentru somaj (individuala si angajator), daca persoana fizica care desfasoara activitatea este si pensionar.

In situatia in care asociatia de proprietari are incheiat un contract in baza Codului Civil cu persoana care presteaza servicii de curatenie, incadrarea, din punct de vedere fiscal, al veniturilor astfel obtinute, se efectueaza avand in vedere prevederile art.7, pct.3 din Codul fiscal:

In intelesul prezentului cod, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

3. activitate independenta - orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 dintre urmatoarele criterii:

3.1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;

3.2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;

3.3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;

3.4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;

3.5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;

3.6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;

3.7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.

Daca platitorul de venit, potrivit conditiilor de desfasurare a activitatii stabileste ca activitatea desfasurata de persoana fizica nu indeplineste cel putin 4 dintre criteriile prezentate la art.7, pct.3 din Codul fiscal, atunci activitatea se considera dependenta pentru care se datoreaza impozit pe venitul din salarii si toate contributiile sociale obligatorii, atat de catre persoana fizica care presteaza serviciile de curatenie cat si de catre platitorul de venit (asociatia de proprietari), cu exceptia:
- contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale – deoarece nu este incheiat un contract individual de munca.
- contributiei de asigurari pentru somaj ( individuala si angajator), daca persoana fizica care desfasoara activitatea este si pensionar.

Daca platitorul de venit incadreaza activitatea desfasurata de persoana fizica care presteaza servicii de curatenie ca activitate independenta, atunci persoana fizica respectiva trebuie sa aiba o forma de organizare potrivit OUG nr.44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale,sa desfasoare activitati economice in mod independent. in aceasta situatie, obligatia declararii veniturilor realizate si a platii impozitul si a contributiilor sociale revine persoanei fizice in cauza.

Incadrarea si tratamentul fiscal al veniturilor obtinute de catre presedintele si cenzorul asociatiei de proprietari

Presedintele, membrii comitetului executiv si cenzorul sau membrii comisiei de cenzori sunt alesi sau revocati din functie de adunarea generala a proprietarilor, membrii ai asociatiei de proprietari. (Legea nr.230/2007, art.27).

Pentru angajarea si eliberarea din functie a persoanei care ocupa functia de administrator de imobile sau a altor angajati sau prestatori, adunarea generala a proprietarilor mandateaza comitetul executiv reprezentat de presedintele asociatiei de proprietari. (Legea nr.230/2007, art.27).

Remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari potrivit legii privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si sumele primite de membrii comisiei de cenzori reprezinta venituri asimilate salariilor. (art.76, alin.(1), lit.g), i) din Codul fiscal).

Fiind venituri asimilate salariilor, pentru remuneratia obtinuta de catre presedintele si cenzorul asociatiei de proprietari se datoreaza impozitul pe veniturile din salarii si contributiile sociale obligatorii ( atat de catre persoana fizica care realizeaza veniturile de natura salariala cat si de catre platitorul de venit), cu exceptia:
- contributiei de asigurari pentru somaj ( individuala si angajator/platitor de venit),
- contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate,
- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale,
- contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
(art.187, alin.(1), art.195, alin.(1) si art.204, alin.(1) din Codul fiscal)

Obligatiile declarative si termenele de declarare si de plata pentru veniturile din activitati dependente (salarii si asimilate salariilor)

- Cat priveste inregistrarea in vectorul fiscal, asociatiile de proprietari au obligatia inregistrarii ca platitori de impozit pe venitul din salarii si pe veniturile asimilate salariilor si contributiilor sociale prin depunerea formularului 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica", reglementat prin OPANAF nr.3698/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

- Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia de a calcula si de a retine impozitul aferent veniturilor fiecarei luni la data efectuarii platii acestor venituri, precum si de a-l plati la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc aceste venituri.

Prin exceptie, impozitul aferent veniturilor fiecarei luni, calculat si retinut la data efectuarii platii acestor venituri, se plateste, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, de catre platitorii de venituri din salarii si venituri asimilate salariilor - persoanele juridice platitoare de impozit pe profit (asociatiile de proprietari) care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu* de pana la 3 salariati exclusiv. (art.80, alin.(1) si (2) din Codul fiscal)

- Contributiile de asigurari sociale individuale calculate si retinute lunar se platesc la bugetul asigurarilor sociale de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile sau pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, dupa caz, impreuna cu contributia angajatorului ori a persoanelor asimilate angajatorului datorata potrivit legii. (Art.146, alin.(3) din Codul fiscal)

- Formularul 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", aprobat prin OMFP nr.1045/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, are aceleasi termene de depunere ca si termenele de virare ale impozitului si contributiilor.

* Numarul mediu de salariati se calculeaza ca medie aritmetica a numarului de salariati din declaratiile privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (formularul 112) depuse pentru fiecare luna din anul anterior.

Pentru a va veni in ajutor, va oferim si Ghidul obligatiilor fiscale ale asociatiilor de proprietari.

 

Sursa: AJFP Arges

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • SAF-T in 2024: Tu stii cum sa completezi CORECT declaratia 406? Iata cele mai frecvente dificultati

    • Declartia 406, pe care sunteti obligat sa o trimiteti lunar sau trimestrial catre ANAF, constituie cartea dvs. de vizita in fata autoritatilor fiscale, deoarece in baza ei, cu doar cateva clicuri, inspectorii vor putea verifica tot: TVA, impozit pe profit, contributii salariale etc. Declaratia trebuie sa fie, asadar, impecabila si sa nu ridice semne de intrebare, care se pot solda cu controale fizice, amenzi, dobanzi, penalitati de intarziere. Cum va asigurati ca declaratia dvs. nu va...» citeste mai departe aici

  • Intocmire bilant contabil. Poate fi semnat de un consultant fiscal?

    • Pentru ca intocmirea bilantului contabil este foarte importanta pentru a evita amenzile sau alte sanctiuni pe care le poate da ANAF, trebuie sa intelegeti bine legislatia in vigoare si sa o urmati intocmai. O intrebare adesea intalnita de specialistii nostri este aceea cu privire la semnarea bilantului. Poate fi semnat si de consultantul fiscal? Intocmire bilant contabil. Poate fi semnat de un consultant fiscal? Expertul contabil ne explica urmatoarele. Potrivit...» citeste mai departe aici

  • Procedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoare

    • Procedura de aplicare a amnistiei fiscale a fost modificata de mai multe ori, ultima data prin Ordinul 6438/2024. Ordinul nr. 6438/2024 pentru modificarea si completarea Procedurii de anulare a unor obligatii bugetare, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor nr. 5.521/2024 a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1099 din 04 noiembrie 2024. Reamintim ca amnistia fiscala a fost introdusa prin OUG 107/2024 si presupune mai multe facilitati fiscale pentru contribuabili, precum:...» citeste mai departe aici

  • Modificari IMPORTANTE cu privire la redirectionarea a 3,5% din impozitul anual 2024, propuse de ANAF

    • ANAF propune, printr-un nou Proiect de Ordin, modificarea modelului si continutului unor formulare utilizate in procesul de stabilire a sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit, dar si a procedurii de aplicare pe care trebuie sa o urmeze contribuabilii. In plus, au fost actualizate in mod corespunzator si instructiunile de completare a formularului 230. Prevederile actului normativ se aplica de catre contribuabilii care opteaza pentru directionarea unei sume reprezentand pana la...» citeste mai departe aici

  • Cum se stabilesc din oficiu CAS si CASS pentru persoanele fizice, an fiscal 2023

    • Informatii referitoare la stabilirea din oficiu a contributiilor sociale datorate de persoanele fizice pentru anul fiscal 2023 au fost oferite de ANAF, printr-un nou comunicat de presa. Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Galati informeaza contribuabilii ca in Monitorul Oficial al României nr. 1049/18.10.2024 a fost publicat Ordinul 6515/2024 privind modificarea si completarea Ordinului 2547/2019 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a contributiei de...» citeste mai departe aici

  • Proiect: ANAF actualizeaza categoriile pentru care platitorii de venituri au obligatia depunerii D205

    • Printr-un nou Proiect de Ordin pus in dezbatere publica de ANAF, institutia actualizeaza categoriile pentru care platitorii de venituri au obligatia depunerii D205. In plus, sunt modificate instructiunile de completare a formularului. Este vorba despre Proiectul de ordin al presedintelui ANAF pentru modificarea si completarea Ordinului nr.179/2022 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016