Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Asociatii de proprietari eficiente si cu zero amenzi! Fiti la curent cu obligatiile fiscale din 2017!

08-Mar-2017
1648

De foarte multe ori relatia dintre asociatiile de proprietari, primarii si detinatorii de imobile nu sunt cele mai de succes. Neintelegerile apar la tot pasul, de la membrii de asociatie pana la institutiile care ar trebui sa sprijine asociatiile de proprietari din Romania.

Cu toate acestea, o mai buna intelegere a legislatiei, precum si o informare cu privire la aceste obligatii a proprietarilor poate sa duca la o mai buna comunicare si la o eficienta crescuta in indeplinirea sarcinilor administrative pe care asociatiile de proprietari le au de indeplinit luna de luna.

Iata care sunt obligatiile fiscale din 2017 pe care trebuie sa le cunoasteti temeinic pentru a va asigura ca nu incalcati termenele, nu acumulati penalitati la plata si ca deveniti astfel printre cele mai eficiente asociatii de proprietari:


Referitor la impozitul pe profit

Incepand cu anul 2017, asociatiile de proprietari depun formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" inclusiv in situatia in care inregistreaza numai venituri neimpozabile, respectiv cheltuieli nedeductibile, potrivit Titlului II "Impozitul pe profit" din Codul fiscal.

Termenul de depunere al declaratiei 101 este pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator.

In acest sens se depune formularul 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" prin care asociatia de proprietari se inregistreaza in vectorul fiscal ca platitor de impozit pe profit.

Referitor la impozitul pe veniturile din salarii si contributiile sociale obligatorii

Incadrarea si tratamentul fiscal al veniturilor obtinute de catre administratorul asociatiei de proprietari:

In baza art.34 si art.35 din Legea nr.230/2007 - privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatia de proprietari angajeaza persoane fizice atestate pentru functia de administrator.

Persoanele fizice atestate pot fi angajate prin incheierea unui contract individual de munca, conform celor stabilite prin negociere directa.

Totodata, la art.7 din Codul fiscal se prevede ca, orice activitate desfasurata de o persoana fizica intr-o relatie de angajare este considerata activitate dependenta si genereaza pentru persoana fizica venituri asimilate salariilor, pentru care se datoreaza impozit pe veniturile din salarii.

In ceea ce priveste contributiile sociale, la art.137, alin.(1), lit.a), art.155, alin.(1), lit.a), art.158, alin.(1), art.193, alin.(1), lit.a), art.202, lit.a), art.210 din Codul fiscal se precizeaza ca pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor se datoreaza toate contributiile sociale obligatorii si anume:
- contributia de asigurari sociale,
- contributia de asigurari sociale de sanatate,
- contributia de asigurari pentru somaj,
- contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate,
- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale,
- contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.

Pentru venitul obtinut de catre administratorul asociatiei de proprietari, fiind venit din desfasurarea unei activitati dependente, se datoreaza toate contributiile sociale obligatorii (atat de catre persoana fizica care realizeaza veniturile de natura salariala cat si de catre platitorul de venit), cu exceptia:
- contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale – in situatia in care intre asociatia de proprietari si administrator este incheiat un contract in baza Codului Civil.
- contributiei de asigurari pentru somaj ( individuala si somaj), daca persoana fizica care desfasoara activitatea de administrator este si pensionar.

Incadrarea si tratamentul fiscal al veniturilor obtinute de catre persoana care presteaza servicii de curatenie in cadrul asociatiei de proprietari

In situatia in care asociatia de proprietari are incheiat contract individual de munca cu persoana fizica care presteaza servicii de curatenie atunci se datoreaza toate contributiile sociale obligatorii aferente veniturilor din salarii, cu exceptia contributiei de asigurari pentru somaj (individuala si angajator), daca persoana fizica care desfasoara activitatea este si pensionar.

In situatia in care asociatia de proprietari are incheiat un contract in baza Codului Civil cu persoana care presteaza servicii de curatenie, incadrarea, din punct de vedere fiscal, al veniturilor astfel obtinute, se efectueaza avand in vedere prevederile art.7, pct.3 din Codul fiscal:

In intelesul prezentului cod, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

3. activitate independenta - orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 dintre urmatoarele criterii:

3.1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;

3.2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;

3.3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;

3.4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;

3.5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;

3.6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;

3.7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.

Daca platitorul de venit, potrivit conditiilor de desfasurare a activitatii stabileste ca activitatea desfasurata de persoana fizica nu indeplineste cel putin 4 dintre criteriile prezentate la art.7, pct.3 din Codul fiscal, atunci activitatea se considera dependenta pentru care se datoreaza impozit pe venitul din salarii si toate contributiile sociale obligatorii, atat de catre persoana fizica care presteaza serviciile de curatenie cat si de catre platitorul de venit (asociatia de proprietari), cu exceptia:
- contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale – deoarece nu este incheiat un contract individual de munca.
- contributiei de asigurari pentru somaj ( individuala si angajator), daca persoana fizica care desfasoara activitatea este si pensionar.

Daca platitorul de venit incadreaza activitatea desfasurata de persoana fizica care presteaza servicii de curatenie ca activitate independenta, atunci persoana fizica respectiva trebuie sa aiba o forma de organizare potrivit OUG nr.44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale,sa desfasoare activitati economice in mod independent. in aceasta situatie, obligatia declararii veniturilor realizate si a platii impozitul si a contributiilor sociale revine persoanei fizice in cauza.

Incadrarea si tratamentul fiscal al veniturilor obtinute de catre presedintele si cenzorul asociatiei de proprietari

Presedintele, membrii comitetului executiv si cenzorul sau membrii comisiei de cenzori sunt alesi sau revocati din functie de adunarea generala a proprietarilor, membrii ai asociatiei de proprietari. (Legea nr.230/2007, art.27).

Pentru angajarea si eliberarea din functie a persoanei care ocupa functia de administrator de imobile sau a altor angajati sau prestatori, adunarea generala a proprietarilor mandateaza comitetul executiv reprezentat de presedintele asociatiei de proprietari. (Legea nr.230/2007, art.27).

Remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari potrivit legii privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si sumele primite de membrii comisiei de cenzori reprezinta venituri asimilate salariilor. (art.76, alin.(1), lit.g), i) din Codul fiscal).

Fiind venituri asimilate salariilor, pentru remuneratia obtinuta de catre presedintele si cenzorul asociatiei de proprietari se datoreaza impozitul pe veniturile din salarii si contributiile sociale obligatorii ( atat de catre persoana fizica care realizeaza veniturile de natura salariala cat si de catre platitorul de venit), cu exceptia:
- contributiei de asigurari pentru somaj ( individuala si angajator/platitor de venit),
- contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate,
- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale,
- contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
(art.187, alin.(1), art.195, alin.(1) si art.204, alin.(1) din Codul fiscal)

Obligatiile declarative si termenele de declarare si de plata pentru veniturile din activitati dependente (salarii si asimilate salariilor)

- Cat priveste inregistrarea in vectorul fiscal, asociatiile de proprietari au obligatia inregistrarii ca platitori de impozit pe venitul din salarii si pe veniturile asimilate salariilor si contributiilor sociale prin depunerea formularului 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica", reglementat prin OPANAF nr.3698/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

- Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia de a calcula si de a retine impozitul aferent veniturilor fiecarei luni la data efectuarii platii acestor venituri, precum si de a-l plati la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc aceste venituri.

Prin exceptie, impozitul aferent veniturilor fiecarei luni, calculat si retinut la data efectuarii platii acestor venituri, se plateste, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, de catre platitorii de venituri din salarii si venituri asimilate salariilor - persoanele juridice platitoare de impozit pe profit (asociatiile de proprietari) care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu* de pana la 3 salariati exclusiv. (art.80, alin.(1) si (2) din Codul fiscal)

- Contributiile de asigurari sociale individuale calculate si retinute lunar se platesc la bugetul asigurarilor sociale de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile sau pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, dupa caz, impreuna cu contributia angajatorului ori a persoanelor asimilate angajatorului datorata potrivit legii. (Art.146, alin.(3) din Codul fiscal)

- Formularul 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", aprobat prin OMFP nr.1045/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, are aceleasi termene de depunere ca si termenele de virare ale impozitului si contributiilor.

* Numarul mediu de salariati se calculeaza ca medie aritmetica a numarului de salariati din declaratiile privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (formularul 112) depuse pentru fiecare luna din anul anterior.

Pentru a va veni in ajutor, va oferim si Ghidul obligatiilor fiscale ale asociatiilor de proprietari.

 

Sursa: AJFP Arges

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Asociatii de proprietari eficiente si cu zero amenzi! Fiti la curent cu obligatiile fiscale din 2017!":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF: Instructiuni de completare/validare a Formularului 394
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice (DGRFP) Ploiesti atrage atentia contribuabililor asupra completarii si depunerii Formularului 394 – care trebuie depus pana pe data de 30 mai. Termenul limita de depunere a Formularului 394 “Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritorul national aferente perioadei de raportare precedente” este joi, 30 mai. Cu aceasta ocazie, DGRFP face mai multe precizari privind depunerea formularului....» citeste mai departe aici

  • Obligatii privind contractele civile. Incadrare fiscala
    • In studiul de caz propus astazi, specialistul nostru va oferi raspuns la intrebarile redate mai jos. 1. Se datoreaza CAS pentru contractul civil? Daca da, in ce formular se declara acesta? 2. Care sunt limitarile in utilizarea contractului civil (numar de zile/an, tipuri de activitatii)? 3. Care sunt diferentele dintre activitatea prestata de un zilier si cea prestata in baza unui contract civil? Raspunsul specialistului 1 – 2. Avand in vedere sfera larga a contractelor civile...» citeste mai departe aici

  • Lista serviciilor livrate de ANAF contribuabililor
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a actualizat, la inceputul lunii mai, catalogul serviciilor livrate contribuabililor, unde se gasesc informatii detaliate cu fiecare serviciu pe care contribuabilii il pot solicita, dar si o lista cu informatiile care nu intra in categoria “de interes public”. In cele ce urmeaza redam lista completa a serviciilor puse de ANAF la dispozitia contribuabililor. Acordarea de informatii publice de interes general Acordarea de audiente Accesul...» citeste mai departe aici

  • Determinare rezerva legala la societatea care inregistreaza pierdere
    • "Sa presupunem ca la sfarsitul anului 2017 firma X a avut o pierdere de 400.000 lei. Iar la sfarsitul anului 2018 are un profit de 300.000 lei. Mai este obligatorie constituirea rezervei legale pentru anul 2018? Dar pentru anul 2017? Rezerva legala se va constitui pentru intreaga suma de 300.000 lei, desi cu un an inainte firma a fost pe pierdere?" La aceste intrebari va raspunde consultantul nostru in cele ce urmeaza. Raspunsul specialistului Conform prevederilor pct. 420 si urmatoarele din...» citeste mai departe aici

  • MFP: Finantare pentru investitiile de minimum 1 milion de euro (schema de ajutor de stat 807/2014). TOATE proiectele eligibile vor primi finantare!
    • Investitorii sunt incurajati de Ministerul Finantelor Publice sa depuna cereri pentru finantare prin intermediul schemei de ajutor de stat 807/2014. MFP ofera asigurari ca se vor lua masurile necesare astfel incat TOATE proiectele eligibile sa primeasca finantarea necesara. Cererile de finantare depuse pentru investitii mai mari de 1 milion de lei vor fi analizate in sesiune continua, iar daca solicitarile de finantare depasesc bugetul alocat, la rectificarea bugetara vor fi asigurate sumele...» citeste mai departe aici

  • ANOFM a anuntat calendarul programelor GRATUITE de formare profesionala pentru luna iunie
    • Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM) anunta 159 de programe de formare profesionala pentru luna iunie 2019, la nivel national. In total, sunt asteptate peste 2.700 de persoane la cursurile gratuite oferite prin intermediul Agentiei. “2.714 persoane vor participa la cursurile gratuite organizate de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca in luna iunie 2019”, transmite ANOFM. Dintre toate cursurile la care se pot inscrie persoanele fizice in luna iunie,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016