Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Au fost publicate Normele de aplicare a O.U.G. nr. 3 din 2018

25-Iun-2018
4320

In M.Of. nr. 507 din 20.06.2018 a fost publicat O.A.N.A.F. nr. 1450/2018 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor art. I si III din O.U.G. nr. 3/2018 privind unele masuri fiscal-bugetare. 

Prin art. I din OUG 3/2018 au fost introduse masuri fiscale pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor scutite de la plata impozitului pe venit potrivit art. 60 din Codul fiscal, cu scopul asigurarii acestora venitului net la acelasi nivel pe care l-au avut pentru luna decembrie 2017 fara ca angajatorii acestora sa fie obligati sa faca un efort financiar suplimentar. Masura este conditionata de efectuarea de catre angajator a transferului sarcinii fiscale a contributiilor sociale de la angajator la angajat, ca urmare a dispozitiilor O.U.G. nr. 79/2017, respectiv majorarea venitului salarial brut cu cel putin 20% fata de nivelul din luna decembrie 2017 pentru angajatii beneficiari ai acestei masuri.

Normele adoptate prin OANAF nr. 1450/2018 si publicate de curand contin precizari privind:

- organul fiscal central competent;

- persoanele carora le sunt aplicabile dispozitiile art.I din OUG nr.3/2018. Este vorba de urmatoarele categorii de persoane:
• persoane fizice cu handicap grav sau accentuat;
• persoane fizice care desfasoara activitatii de creare de programe pentru calculator;


• persoane fizice care desfasoara activitatii de cercetare-dezvoltare si inovare;
• persoane fizice care desfasoara activitatii pe baza de contract individual de munca incheiat pe o perioada de 12 luni, cu persoane juridice romane care desfasoara activitati sezoniere dintre cele prevazute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, in cursul unui an.

Normele se aplica persoanelor din categoriile enumerate mai sus, inclusiv in situatia in care se modifica raportul de munca, respectiv: detasare, suspendare sau incetare.

Conform OUG 3/2018, pentru acesti angajati, angajatorii/platitorii stabilesc, retin la sursa si platesc contributia de asigurari sociale de sanatate, dupa urmatoarea formula de calcul:
CASS retinuta = venit brut 2018 – CAS datorata in 2018 – salariu net decembrie2017

Unde:
a) CASS retinuta = contributia de asigurari sociale de sanatate retinuta de catre angajatori/platitori din salariul brut in luna, care nu poate fi mai mare decat contributia calculata si datorata conform dispozitiilor Codului fiscal;
b) venit brut 2018 = venitul baza de calcul al CASS, realizat in anul 2018;
c) CAS datorata in 2018 = contributia de asigurari sociale, calculata si retinuta de catre angajatori/platitori, potrivit prevederilor Codului fiscal;
d) salariu net decembrie2017 = salariul net, determinat prin deducerea din salariul brut a contributiilor sociale individuale obligatorii, potrivit legii, in luna decembrie 2017, corespunzator salariului brut prevazut in contractul individual de munca, aflat in derulare la data de 31 decembrie 2017.

Suma reprezentand diferenta pozitiva dintre CASS datorata si calculata potrivit prevederilor Codului fiscal si CASS retinuta pe baza formulei de mai sus, se stabileste de catre angajator/platitor si se evidentiaza distinct ca suma dedusa in declaratia 112.

Normele adoptate prin OANAF nr. 1450/2018 aduc clarificari privind inscrierea sumelor deduse de catre angajatori/platitori in Formularul 112 precum si modalitatea de verificare a modului de determinare a diferentei de catre organele fiscale pe baza unei analize de risc specifice. Astfel, verificarea modului de determinare a diferentei se va realiza de catre organele fiscale potrivit dispozitiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, pe baza unei analize de risc specifice, dupa cum urmeaza: 

a. organul fiscal va proceda la identificarea contribuabililor/platitorilor, dupa caz, care au obligatia de stabilire, retinere la sursa si plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit prevederilor art. I alin. (5) din O.U.G. nr. 3/2018. 

b. in vederea identificarii riscurilor de neconformare in ceea ce priveste indeplinirea de catre contribuabilii/platitorii in cauza a obligatiilor prevazute la art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2018, dupa identificarea contribuabililor/platitorilor, potrivit lit. a., organul fiscal va proceda la efectuarea unei analize de risc specifice, care va avea in vedere urmatoarele: 
- examinarea modului de declarare: declaratie initiala sau declaratie rectificativa; 
- variatia in timp a numarului de persoane scutite de impozitul pe veniturile din salarii; 
- modul de calcul al sumei deduse in cadrul Formularului 112 in baza documentelor care atesta incadrarea in una dintre categoriile de angajati carora le sunt aplicabile dispozitiile art.I din OUG nr.3/2018, depuse de angajati la angajator.

c. Ca urmare a analizei de risc specifice se va stabili gradul de risc fiscal pentru fiecare dintre contribuabilii/platitorii supusi analizei, precum si nivelul riscului. 
d. In functie de gradul de risc identificat si de nivelul de risc stabilit, ca urmare a analizei de risc specifice se vor dispune masuri in ceea ce priveste modul de evaluare, gestionare si tratare a riscurilor stabilite. 

Ca urmare a analizei de risc specifice, organul fiscal va efectua verificarea in mai multe etape, dupa caz: 
- notificarea contribuabililor/platitorilor in cauza, in vederea indeplinirii obligatiilor legale referitoare la stabilirea corecta a contributiilor de asigurari sociale de sanatate, prin depunerea de declaratii rectificative; 
- in caz de neconformare a contribuabililor se va proceda la efectuarea de controale fiscale potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015. 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Au fost publicate Normele de aplicare a O.U.G. nr. 3 din 2018":
Rating:

Nota: 3.17 din 3 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sistemul TVA la incasare in 2019. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca, si in 2019, in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii; - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului. Click aici pentru Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare...» citeste mai departe aici

  • Conturi de trezorerie pentru plata contributiilor in 2019
    • In analiza de mai jos, vom vedea care sunt noile conturi de trezorerie pentru plata contributiilor salariale. Iata raspunsul specialistului! Ordinul nr. 531/2016 din 28 ianuarie 2016 privind impozitele, contributiile si alte sume reprezentand creante fiscale, care se platesc de contribuabili intr-un cont unic, a suferit ultima modificare in luna martie 2017 (mai exact, s-a introdus impozitul specific). Inca nu avem o modificare a acestui ordin. Avand in vedere prevederile legale in vigoare,...» citeste mai departe aici

  • Conditii pe care trebuie sa le indeplineasca Microintreprinderile in 2019
    • Ce conditii trebuie sa indeplineasca o microintreprindere in 2019 Pentru ca o societate sa fie incadrata in categoria microintreprinderilor in 2019, trebuie sa indeplineasca trei conditii, mai exact: - societatea a inregistrat in anul 2018 venituri care nu au depasit 1.000.000 euro; - capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale; - societatea nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la...» citeste mai departe aici

  • Declaratii fiscale 2019. Ce formulare se depun DOAR online?
    • Contribuabilii trebuie sa depuna la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) mai multe Formulare si declaratii care nu pot fi transmise decat online. UPDATE 21.01.2019: - Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice (OPANAF 49/2018) se completeaza doar electronic si se depune prin Spatiul Privat Virtual sau pe portalul e-guvernare.ro. - Formularul 318: Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Codul comercial: Facturare servicii externe
    • "O societate de comert din Romania contracteaza servicii NAVLU cu o societate din UE. Societatea prestatoare are sucursala in Romania. Poate societatea din UE sa factureze serviciile direct catre societatea beneficiara si nu prin sucursala?". Vom vedea in cele ce urmeaza care este parere specialistului. Raspunsul specialistului Conform definitiei din Codul Comercial, navlul sau chiria se reglementeaza prin conventia partilor si se probeaza prin contractul de inchiriere sau prin polita de...» citeste mai departe aici

  • ANAF lanseaza un proiect de ordin: Procedura de regularizare a obligatiilor fiscale in cazul reconsiderarii unei tranzactii
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a pus in dezbatere publica Procedura de regularizare a obligatiilor fiscale in cazul reconsiderarii unei tranzactii/reincadrarii formei unei activitati de catre organul fiscal central. Asadar, proiectul privind Procedura de regularizare a obligatiilor fiscale prevede: - In temeiul prevederilor art. 171 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele stabilite de organul fiscal central...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016