Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Au fost publicate Normele de aplicare a O.U.G. nr. 3 din 2018

25-Iun-2018
3483

In M.Of. nr. 507 din 20.06.2018 a fost publicat O.A.N.A.F. nr. 1450/2018 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor art. I si III din O.U.G. nr. 3/2018 privind unele masuri fiscal-bugetare. 

Prin art. I din OUG 3/2018 au fost introduse masuri fiscale pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor scutite de la plata impozitului pe venit potrivit art. 60 din Codul fiscal, cu scopul asigurarii acestora venitului net la acelasi nivel pe care l-au avut pentru luna decembrie 2017 fara ca angajatorii acestora sa fie obligati sa faca un efort financiar suplimentar. Masura este conditionata de efectuarea de catre angajator a transferului sarcinii fiscale a contributiilor sociale de la angajator la angajat, ca urmare a dispozitiilor O.U.G. nr. 79/2017, respectiv majorarea venitului salarial brut cu cel putin 20% fata de nivelul din luna decembrie 2017 pentru angajatii beneficiari ai acestei masuri.

Normele adoptate prin OANAF nr. 1450/2018 si publicate de curand contin precizari privind:

- organul fiscal central competent;

- persoanele carora le sunt aplicabile dispozitiile art.I din OUG nr.3/2018. Este vorba de urmatoarele categorii de persoane:
• persoane fizice cu handicap grav sau accentuat;
• persoane fizice care desfasoara activitatii de creare de programe pentru calculator;


• persoane fizice care desfasoara activitatii de cercetare-dezvoltare si inovare;
• persoane fizice care desfasoara activitatii pe baza de contract individual de munca incheiat pe o perioada de 12 luni, cu persoane juridice romane care desfasoara activitati sezoniere dintre cele prevazute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, in cursul unui an.

Normele se aplica persoanelor din categoriile enumerate mai sus, inclusiv in situatia in care se modifica raportul de munca, respectiv: detasare, suspendare sau incetare.

Conform OUG 3/2018, pentru acesti angajati, angajatorii/platitorii stabilesc, retin la sursa si platesc contributia de asigurari sociale de sanatate, dupa urmatoarea formula de calcul:
CASS retinuta = venit brut 2018 – CAS datorata in 2018 – salariu net decembrie2017

Unde:
a) CASS retinuta = contributia de asigurari sociale de sanatate retinuta de catre angajatori/platitori din salariul brut in luna, care nu poate fi mai mare decat contributia calculata si datorata conform dispozitiilor Codului fiscal;
b) venit brut 2018 = venitul baza de calcul al CASS, realizat in anul 2018;
c) CAS datorata in 2018 = contributia de asigurari sociale, calculata si retinuta de catre angajatori/platitori, potrivit prevederilor Codului fiscal;
d) salariu net decembrie2017 = salariul net, determinat prin deducerea din salariul brut a contributiilor sociale individuale obligatorii, potrivit legii, in luna decembrie 2017, corespunzator salariului brut prevazut in contractul individual de munca, aflat in derulare la data de 31 decembrie 2017.

Suma reprezentand diferenta pozitiva dintre CASS datorata si calculata potrivit prevederilor Codului fiscal si CASS retinuta pe baza formulei de mai sus, se stabileste de catre angajator/platitor si se evidentiaza distinct ca suma dedusa in declaratia 112.

Normele adoptate prin OANAF nr. 1450/2018 aduc clarificari privind inscrierea sumelor deduse de catre angajatori/platitori in Formularul 112 precum si modalitatea de verificare a modului de determinare a diferentei de catre organele fiscale pe baza unei analize de risc specifice. Astfel, verificarea modului de determinare a diferentei se va realiza de catre organele fiscale potrivit dispozitiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, pe baza unei analize de risc specifice, dupa cum urmeaza: 

a. organul fiscal va proceda la identificarea contribuabililor/platitorilor, dupa caz, care au obligatia de stabilire, retinere la sursa si plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit prevederilor art. I alin. (5) din O.U.G. nr. 3/2018. 

b. in vederea identificarii riscurilor de neconformare in ceea ce priveste indeplinirea de catre contribuabilii/platitorii in cauza a obligatiilor prevazute la art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2018, dupa identificarea contribuabililor/platitorilor, potrivit lit. a., organul fiscal va proceda la efectuarea unei analize de risc specifice, care va avea in vedere urmatoarele: 
- examinarea modului de declarare: declaratie initiala sau declaratie rectificativa; 
- variatia in timp a numarului de persoane scutite de impozitul pe veniturile din salarii; 
- modul de calcul al sumei deduse in cadrul Formularului 112 in baza documentelor care atesta incadrarea in una dintre categoriile de angajati carora le sunt aplicabile dispozitiile art.I din OUG nr.3/2018, depuse de angajati la angajator.

c. Ca urmare a analizei de risc specifice se va stabili gradul de risc fiscal pentru fiecare dintre contribuabilii/platitorii supusi analizei, precum si nivelul riscului. 
d. In functie de gradul de risc identificat si de nivelul de risc stabilit, ca urmare a analizei de risc specifice se vor dispune masuri in ceea ce priveste modul de evaluare, gestionare si tratare a riscurilor stabilite. 

Ca urmare a analizei de risc specifice, organul fiscal va efectua verificarea in mai multe etape, dupa caz: 
- notificarea contribuabililor/platitorilor in cauza, in vederea indeplinirii obligatiilor legale referitoare la stabilirea corecta a contributiilor de asigurari sociale de sanatate, prin depunerea de declaratii rectificative; 
- in caz de neconformare a contribuabililor se va proceda la efectuarea de controale fiscale potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015. 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Au fost publicate Normele de aplicare a O.U.G. nr. 3 din 2018":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • UPDATE: Ordonanta pentru modificarea Codului Muncii a fost publicata in Monitorul Oficial!
    • UPDATE 15 noiembrie 2018! In data de 14 noiembrie 2018 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei OUG nr.79/2018 privind prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative. Principala modificare priveste aplicarea salariul minim diferentiat pe studii sau vechime. Astfel, in ce priveste introducerea salariului minim diferentiat in functie de vechimea in munca sau de nivelul studiilor, Codul Muncii se MODIFICA, iar la articolul 164, dupa alineatul...» citeste mai departe aici

  • Sponsorizarea: Deducere cheltuieli din impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Completare F100
    • Cum se calculeaza cheltuiala cu sponsorizarea in cazul microintreprinderilor? Este 20% din impozitul datorat pe trimestru? Daca, de exemplu, o societate are de platit un impozit de 3000 lei, iar cheltuiala de sponsorizare este de 2000 lei, se scade din impozit micro 600 lei, iar diferenta de 2000-600=1400 lei se raporteaza la urmatorul trimestru? Iata ce spuna specialistii nostri. Raspunsul specialistului Potrivit prevederilor OUG nr. 25/2018 privind modificarea si completarea unor acte...» citeste mai departe aici

  • Presedintele Consiliului Fiscal: Am construi cate o autostrada anual daca am colecta TVA cat bulgarii
    • Romania ar avea venituri bugetare pentru o autostrada lunga cat Comarnic - Brasov, in fiecare an, daca ar avea gap-ul de TVA cat Bulgaria, estimeaza Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal (CF). „In Bulgaria au un gap de TVA de doar 13,56%, noi avem 36%. Daca am avea o rata de colectare precum Bulgaria, ceea ce n-ar trebui sa nu fie de netrecut, am avea venituri bugetare in plus de 3,8 miliarde de euro, o autostrada mare in fiecare an. Va imaginati lucrul acesta? Este ceva...» citeste mai departe aici

  • Presedintele Consiliului Concurentei: Desi e greu de acceptat, pretul energiei si al gazelor va creste!
    • Pretul energiei electrice si al gazelor din Romania va creste, fie ca ne place sau nu, in contextul alinierii cu tarifele din tarile europene, a declarat, joi, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu. Acesta a precizat ca Guvernul va trebuie sa decida ce consumatori poate subventiona in continuare. "Un lucru mai greu de acceptat, dar inevitabil, este ca, in momentul in care ne integram in piata europeana, fie de gaze, fie de electricitate, tendinta inevitabila este sa avem preturi...» citeste mai departe aici

  • Drepturile de autor: Obligatii de plata si declarative pentru platitorul de venit
    • Ce obligatii de plata, respectiv de declarat are o firma care a incheiat un contract in baza Legii drepturilor de autor nr. 8/1996 cu o persoana fizica ce are calitatea de angajat la o alta societate? In studiul de caz de astazi, unul dintre specialistii nostri va analiza situatia unei societati care a platitit suma de 11.657 RON, brut (fara nicio retinere calculata). Raspunsul specialistului In situatia in care prin contractul incheiat cu persoana fizica aceasta a optat pentru retinerea la...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016