Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Auditul financiar - cand este obligatoriu?

16-Iun-2022
856
Auditul financiar - cand este obligatoriu?

Obligativitatea auditului financiar, cunoscut si sub numele de audit statutar, se poate analiza atat pentru situatiile financiare individuale, respectiv al unei singure societati, cat si pentru situatii financiare consolidate. Insa in ambele ambele cazuri vorbim de situatiile financiare anuale, fie ele corespondente anului calendaristic sau pentru un an financiar decalat.

Entitatile care sunt obligate sa auditeze situatiile financiare individuale sunt definite de Ordinul 1802/2014 privind reglementarile contabile, in Capitolul 10 ”Auditul” – Sectiunea ”Cerinte generale privind auditul”, astfel:
• entitatile mijlocii si mari
• societatile/companiile nationale, societatile cu capital integral sau majoritar de stat si regiilor autonome
• entitatile care la data bilantului depasesc anumite criterii de marime.

Acestei liste initiale se mai adauga si entitatile de interes public, care conform Capitolul 12 ”Dispozitii privind scutirile si restrictiile aplicabile scutirilor” – Sectiunea 12.2 ”Restrictii referitoare la entitatile de interes public”. Conform acestor prevederi, o entitate de interes public este considerata ca fiind din categoria entitatilor mijlocii si mari, indiferent de cifra de afaceri neta, totalul activelor sau numarul sau mediu de salariati in cursul exercitiului financiar.

Este des intalnita confuzia dintre criteriile de marime pentru obligativitatea auditului statutar si criteriile privind clasificarea entitatilor mijlocii si mari, ambele seturi de criterii avand aceleasi componente dar praguri usor diferite. De aceea, reiteram valorile stabilite prin Ordinul 1802/2014 privind criteriile de marime pentru obligativitatea auditului statutar:
• Totalul Activelor – 16 milioane RON;


• Cifra de Afaceri Neta – 32 milioane RON;
• Numarul mediu de angajati – 50.

Obligativitatea auditului statutar intervine pentru acele entitati care depasesc pentru doi ani consecutivi doua criterii din cele trei enumerate.

Important de subliniat este ca evaluarea marimii societatii se efectueaza la sfarsitul exercitiului financiar, pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare ale exercitiului financiar precedent celui de raportare si a informatilor din balanta de verificare de la sfarsitul exercitiului financiar curent.

Daca astfel se determina ca doi ani consecutivi criteriile au fost depasite conform celor mentionate mai sus, situatiile financiare individuale ale anului curent vor fi supuse auditului financiar. Acest audit statutar se realizeaza in baza Legii 162/2017 privind auditul statutar.

Auditul statutar se efectueaza de catre auditorii financiari sau de firmele de audit care se supun prevederilor Legii nr. 162/2017 si reglementarilor ASPAAS (Autoritatea pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar). Acestea fiind primele criterii legislative de organizare a auditului financiar, ulterior criteriile de independenta si gradul de competenta sunt premisele de calitate ce constituie baza abordarii misiunilor de audit derulate de NOA Group.

Aceste audituri financiare se vor realiza anual, concomitent cu analiza pentru fiecare data a bilantului, daca a incetat sa depaseasca criteriile de marime corespunzatoare. Ulterior, entitatile respective sunt scutite de la obligatia de auditare a situatiilor financiare anuale daca limitele a doua dintre cele trei criterii mentionate nu sunt depasite in doua exercitii financiare consecutive.

Un aspect ce nu tine de obligativitatea legislativa privind efectuarea auditurilor financiare, o reprezinta obligativitatea impusa de asociatii/actionarii sau administratorii societatilor care, desi auditul financiar nu este impus de lege, doresc totusi efectuarea de audituri financiare motivati de beneficiile acestei actiuni.

Nu in ultimul rand, exista obligativitatea auditului financiar pentru situatiile financiare consolidate. Datorita caracterului complex al constructiei grupurilor si al consolidarilor, Uniunea Europeana prezinta referintele juridice privind organizarea supravegherii publice prevazute in Directiva 2006/43/EC privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si situatiilor financiare consolidate, modificata prin Directiva 2014/56/UE, si in Regulamentul nr. 537/2014 privind cerintele specifice referitoare la auditul statutar al entitatilor de interes public.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Urmareste-ne pe Google News
Votati articolul "Auditul financiar - cand este obligatoriu?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
O.G. nr. 16/2022 - noile MODIFICARI din Codul Fiscal. TOP 7 Studii de Caz

Atentie contabili!

Schimbari radicale ale Codului fiscal aduse de O.G. nr. 16/2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
O.G. nr. 16/2022 - noile MODIFICARI din Codul Fiscal. TOP 7 Studii de Caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia 100: PDF-ul inteligent a fost actualizat

    • UPDATE septembrie 2022: Declaratia 100 trebuie depusa pentru obligatiile de plata la bugetul de stat, conform OPANAF nr.64/18.01.2022 si OPANAF nr.237/18.02.2022 OPANAF nr.449/23.03.2022, OPANAF nr.1150/ 2022, OPANAF nr.1341/2022, OPANAF nr.1542/23.08.2022, valabil incepand cu 12/2021 - publicat in data de 24.02.202 Declaratia 100 – ultima versiune Pentru a descarca Soft A, click AICI» Pentru a descarca Soft J, click AICI» Reamintim...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2022 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Schimbari radicale ale Codului fiscal aduse de O.G. nr. 16/2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

O.G. nr. 16/2022 - noile MODIFICARI din Codul Fiscal. TOP 7 Studii de Caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016