Raportul Special
realizat de specialisti
Obligativitatea auditului financiar, cunoscut si sub numele de audit statutar, se poate analiza atat pentru situatiile financiare individuale, respectiv al unei singure societati, cat si pentru situatii financiare consolidate. Insa in ambele ambele cazuri vorbim de situatiile financiare anuale, fie ele corespondente anului calendaristic sau pentru un an financiar decalat.
Entitatile care sunt obligate sa auditeze situatiile financiare individuale sunt definite de Ordinul 1802/2014 privind reglementarile contabile, in Capitolul 10 ”Auditul” – Sectiunea ”Cerinte generale privind auditul”, astfel:
• entitatile mijlocii si mari
• societatile/companiile nationale, societatile cu capital integral sau majoritar de stat si regiilor autonome
• entitatile care la data bilantului depasesc anumite criterii de marime.
Acestei liste initiale se mai adauga si entitatile de interes public, care conform Capitolul 12 ”Dispozitii privind scutirile si restrictiile aplicabile scutirilor” – Sectiunea 12.2 ”Restrictii referitoare la entitatile de interes public”. Conform acestor prevederi, o entitate de interes public este considerata ca fiind din categoria entitatilor mijlocii si mari, indiferent de cifra de afaceri neta, totalul activelor sau numarul sau mediu de salariati in cursul exercitiului financiar.
Este des intalnita confuzia dintre criteriile de marime pentru obligativitatea auditului statutar si criteriile privind clasificarea entitatilor mijlocii si mari, ambele seturi de criterii avand aceleasi componente dar praguri usor diferite. De aceea, reiteram valorile stabilite prin Ordinul 1802/2014 privind criteriile de marime pentru obligativitatea auditului statutar:
• Totalul Activelor – 16 milioane RON;
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
Obligativitatea auditului statutar intervine pentru acele entitati care depasesc pentru doi ani consecutivi doua criterii din cele trei enumerate.
Important de subliniat este ca evaluarea marimii societatii se efectueaza la sfarsitul exercitiului financiar, pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare ale exercitiului financiar precedent celui de raportare si a informatilor din balanta de verificare de la sfarsitul exercitiului financiar curent.
Daca astfel se determina ca doi ani consecutivi criteriile au fost depasite conform celor mentionate mai sus, situatiile financiare individuale ale anului curent vor fi supuse auditului financiar. Acest audit statutar se realizeaza in baza Legii 162/2017 privind auditul statutar.
Auditul statutar se efectueaza de catre auditorii financiari sau de firmele de audit care se supun prevederilor Legii nr. 162/2017 si reglementarilor ASPAAS (Autoritatea pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar). Acestea fiind primele criterii legislative de organizare a auditului financiar, ulterior criteriile de independenta si gradul de competenta sunt premisele de calitate ce constituie baza abordarii misiunilor de audit derulate de NOA Group.
Aceste audituri financiare se vor realiza anual, concomitent cu analiza pentru fiecare data a bilantului, daca a incetat sa depaseasca criteriile de marime corespunzatoare. Ulterior, entitatile respective sunt scutite de la obligatia de auditare a situatiilor financiare anuale daca limitele a doua dintre cele trei criterii mentionate nu sunt depasite in doua exercitii financiare consecutive.
Un aspect ce nu tine de obligativitatea legislativa privind efectuarea auditurilor financiare, o reprezinta obligativitatea impusa de asociatii/actionarii sau administratorii societatilor care, desi auditul financiar nu este impus de lege, doresc totusi efectuarea de audituri financiare motivati de beneficiile acestei actiuni.
Nu in ultimul rand, exista obligativitatea auditului financiar pentru situatiile financiare consolidate. Datorita caracterului complex al constructiei grupurilor si al consolidarilor, Uniunea Europeana prezinta referintele juridice privind organizarea supravegherii publice prevazute in Directiva 2006/43/EC privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si situatiilor financiare consolidate, modificata prin Directiva 2014/56/UE, si in Regulamentul nr. 537/2014 privind cerintele specifice referitoare la auditul statutar al entitatilor de interes public.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Bonuri cu valoare fixa folosit in cadrul unui eveniment. Cum tratam aceste bonuri?Veniturile aferente stocurilor de produse. Monografia contabila si baza impozabila corectaImpozit pe nerezidenti. Retinerea impozitului dupa perioada de prescriere a facturiiGuvernul stimuleaza investiitiile cu impact major in economie si instituie noi scheme de ajutor de stat (Hotararea 628/2020)Dividende 2016. Se va datora CASS?Ultimele articole
Acte necesare pentru infiintarea unui SRL: tot ce trebuie sa stiiCum te ajuta un fiset metalic sa iti conduci firma in limitele fiscalitatii?Firmele infiintate in 2024 pot deveni microintreprinderi din 2025?SAF-T: Ce facem atunci cand primim RECIPISA de transmitere cu erori a D406Fuziunea prin absorbtie a doua societati. Studii de caz utileArticole similare
Noutati Legislatie Fiscala 07-13 iulie 2008Sesiune noiembrie 2016: Test de aptitudini pentru persoanele fizice care au dobandit calitatea de auditor financiar atribuita de alt stat membru UEAuditare situatie financiara anuala. Care sunt plafoanele pentru anul 2024Intreprinderi legate in 2024. Ce regim de impozitare aplica fiecare firma?Microintreprinderi in 2024: Conditii pe care trebuie sa le indeplineasca firmele suspendate pentru a-si relua activitateaUltimele articole
Firmele infiintate in 2024 pot deveni microintreprinderi din 2025?Microintreprindere in 2024. Trece la impozit pe profit daca rata rentabilitatii depaseste 30%?Microintreprindere in 2024. Cum se stabileste baza impozabila a veniturilorTrecere de la impozit pe profit la impozit micro in 2025. ConditiiInfiintare microintreprindere in 2024. Plafonul de 500.00 euro se analizeaza pe o singura firma?Sfaturi de la experti
Inregsitrare in Romania contracte de munca incheiate in Franta
Intrebare: Am contractat o firma din Germania care sa se ocupe de: Inregistrarea societatii noastre in scopuri de impozitare pe salarii si asigurari sociale in Germania; Gestionarea angajatilor nostri (cetateni germani cu contract de munca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele informatii: 1. Avem gestiune cantitativ-valorica, receptii de materiale in modulul de gestiune din ERP (bucati cu bucati). In aceasta situatie, in sectiunea "Products" din cadrul SAF-T, daca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA