Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Auditul intern. Ce presupune, cine are obligatia intocmirii acestuia si studiu de caz practic

18-Dec-2023
6679
Auditul intern. Ce presupune, cine are obligatia intocmirii acestuia si studiu de caz practic

Auditul intern este un instrument cheie in activitatea oricarei organizatii, scopul efectuarii auditului intern fiind acela de a adauga valoare si a imbunatati activitatile unei companii. Aflati in cele ce urmeaza cine are obligatia intocmirii auditului intern, cum se sanctioneaza neexercitarea activitatii de audit intern si cine poate exercita acest tip de activitate.

Ce inseamna audit intern

Auditul intern este o activitate independenta si obiectiva de asigurare si consultanta prin care firmele sau alte organizatii sunt ajutate sa isi atinga obiectivele propuse, dar si sa isi imbunatateasca activitatea. Reprezinta practic activitatea de examinare obiectiva a ansamblului activitatilor unei organizatii, in scopul furnizarii unei evaluari independente a managementului riscului, controlului si proceselor de conducere a acesteia.

Cand se face un audit intern - entitatile pentru care este obligatoriu auditul intern

Potrivit reglementarilor contabile in vigoare, aprobate prin OMFP nr. 1802/2014, cu modificarile ulterioare, pct. 563 alin.(1) si alin. (2) sunt supuse auditarii situatiile financiare anuale ale societatilor (entitatilor) care, la data bilantului, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele 3 criterii:

a) totalul activelor: 16.000.000 lei;
b) cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.

Obligatia de auditare se aplica atunci cand acestea depasesc limitele respective in doua exercitii financiare consecutive.

Exista doua mari categorii de entitati carora li se aplica aceste dispozitii si anume, entitatile de interes public si cele care indeplinesc criteriile de auditare a situatiilor financiare.

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, cu modificarile ulterioare, reglementeaza la art. 20 alin. (1) obligativitatea organizarii auditului intern de catre toate entitatile ale caror situatii financiare sunt supuse, potrivit legii, auditului statutar.

Un alt act normativ aplicabil in acest domeniu este Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate si de modificare a unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, care stabileste ca entitatile ale caror situatii financiare anuale sunt supuse auditului statutar sunt obligate sa organizeze si sa asigure exercitarea activitatii de audit intern potrivit cadrului legal . 

In completarea acestui cadru normativ enumeram si Legea societatilor nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare, care la art. 160, alin. (2) prevede ca entitatile ale caror situatii financiare sunt auditate, potrivit legii sau hotararii actionarilor, vor organiza auditul intern potrivit normelor elaborate de Camera Auditorilor Financiari din Romania.

Asa cum rezulta din toate aceste dispozitii, auditul intern este obligatoriu pentru entitatile ale caror situatii financiare anuale sunt supuse, potrivit legii, auditului statutar si cele de interes public.

Auditul statutar este un audit al situatiilor financiare anuale individuale sau al situatiilor financiare anuale consolidate, efectuat in conformitate cu standardele internationale de audit, care este obligatoriu in temeiul dreptului Uniunii Europene sau ale reglementarilor interne.

Activitatea de audit intern se poate desfasura in cadrul unui departament organizat in structura societatii (daca aceasta detine personal autorizat in acest sens) sau poate fi o operatiune externalizata.

Sanctiuni pentru neefectuarea auditului intern

Neexercitarea activitatii de audit intern de catre entitatile ale caror situatii financiare sunt supuse auditului statutar constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50.000 la 100.000 lei, conform art. 65 alin. (7) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate si de modificare a unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare.

Cine poate face audit intern

Auditul intern se efectueaza de catre auditorii financiari sau de firmele de audit care sunt autorizati/autorizate in conditiile legii si care sunt membri ai Camerei Auditorilor Financiari din Romania, denumita in continuare Camera.

Scopul efectuarii auditului intern

Scopul general al efectuarii activitatii de audit intern este de a evalua si de a imbunatati procesele de management al riscului, de control si guvernanta. De asemenea, in cadrul acestui proces sunt evidentiate problemele organizatorice si propuse solutii pentru indreptarea situatiei.

Studiu de caz practic cu privire la activitatea de auditare interna

In continuare vom prezenta un studiu de caz practiv cu privire la activitatea de auditare interna, asa cum a fost explicat de specialistii nostri de la portalcodulfiscal.ro

Obligatie organizare audit intern

O societate auditata financiar (audit statutar) conform legislatiei in vigoare are si obligatia organizarii auditului intern. Poate organiza societatea intern un departament de audit intern cu salariati proprii? Salariatii din cadrul departamentului de audit intern trebuie sa fie autorizati CAFR?

Raspuns: Da, trebuie sa aiba calitatea de auditori financiari.

Potrivit art. 65 alin. (7) din Legea nr. 162/2017, entitatile ale caror situatii financiare anuale sunt supuse, potrivit legii, auditului statutar (respectiv entitatile de interes public definite conform art. 2 pct. 12 din Legea nr. 162/2017 si entitatile care indeplinesc criteriile de marime pentru auditare) sunt obligate sa organizeze si sa asigure exercitarea activitatii de audit intern.

Totodata, pentru entitatile de interes public se prevede obligatia organizarii unui comitet de audit, conform legii.

Potrivit art. 44 din Legea nr. 162/2017, constituie contraventie nerespectarea cerintelor privind organizarea activitatii de audit intern si a comitetului de audit, si se sanctioneaza cu amenda de la 50.000 lei la 100.000 lei.
De asemenea, conform OUG 75/1999, republicata, privind activitatea de audit financiar responsabilii pentru organizarea activitatii de audit intern, coordonarea lucrarilor/angajamentelor si semnarea rapoartelor de audit intern trebuie sa aiba calitatea de auditor financiar activ.

Exercitarea activitatii de audit intern se realizeaza in conformitate cu standardele internationale de audit intern emise de Institutul Auditorilor Interni din Statele Unite ale Americii si adoptate de Camera si cu respectarea tuturor reglementarilor emise de CAFR privind activitatea de audit financiar, pentru care Camera este competenta, potrivit legii.
La regiile autonome, companiile/societatile nationale, precum si la celelalte entitati economice cu capital majoritar de stat, activitatea de audit intern se organizeaza si functioneaza potrivit cadrului legal privind auditul public intern din entitatile publice.

Temei legal:

Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate si de modificare a unor acte normative (in vigoare de la 15 iulie 2017)

ARTICOLUL 65 Comitetul de audit

(7) Entitatile ale caror situatii financiare anuale sunt supuse, potrivit legii, auditului statutar sunt obligate sa organizeze si sa asigure exercitarea activitatii de audit intern, potrivit cadrului legal.

ARTICOLUL 44 Raspunderea contraventionala

(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:

a) incalcarea de catre orice persoana prevazuta la art. 21 alin. (5), art. 23, 24 si art. 40 alin. (6) a interdictiilor mentionate la aceste articole;
b) incalcarea de catre entitatile auditate a prevederilor art. 62 alin. (2) si art. 65 alin. (1) si (7);
c) exercitarea activitatii de audit financiar fara viza anuala emisa de autoritatea competenta;
d) exercitarea activitatii de audit financiar de catre persoane care au promovat examenul de competenta profesionala si nu sunt inregistrate in Registrul public electronic prevazut la art. 14;
e) incalcarea de catre entitatea auditata sau de catre auditorul financiar sau firma de audit, dupa caz, a prevederilor art. 63 alin. (3).

(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cele prevazute la lit. a), c), d) si e), cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei;
b) cele prevazute la lit. b), cu amenda de la 50.000 lei la 100.000 lei.


Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar

Art. 8.

(1) Camera are ca membri auditori financiari care, din punctul de vedere al dreptului de exercitare a profesiei, pot fi activi sau nonactivi si firme de audit, conform legii.
(2) Auditorul sau auditorii financiari care semneaza raportul de audit sau alte rapoarte prevazute de standardele internationale de audit, in nume propriu sau in numele unei persoane juridice, trebuie sa aiba statutul de auditor financiar activ.
(3) Nu pot fi auditori financiari activi intr-o entitate economica sau, daca au fost desemnati de adunarea generala a entitatii economice respective, decad din aceasta calitate:
a) rudele sau afinii pana la gradul al patrulea inclusiv ori sotii administratorilor;
b) persoanele care primesc, sub orice forma, pentru alte functii decat aceea de auditor financiar activ, un salariu sau o remuneratie de la administratori ori de la entitatea economica auditata;
c) persoanele carora le este interzisa ocuparea functiei de administrator;
d) persoanele care pe durata exercitarii profesiei de auditor financiar au atributii de control financiar in cadrul Ministerului Finantelor Publice sau al altor institutii publice, cu exceptia situatiilor prevazute expres de lege.
(4) Auditorii financiari care coordoneaza activitatea de audit intern conform art. 23 trebuie sa aiba statutul de auditor financiar activ.

Art. 9. -

Nu pot fi auditori financiari activi intr-o entitate economica sau, daca au fost desemnati de adunarea generala a entitatii economice respective, decad din aceasta calitate:
a) rudele sau afinii pana la gradul al patrulea inclusiv ori sotii administratorilor;
b) persoanele care primesc, sub orice forma, pentru alte functii decat aceea de auditor financiar activ un salariu sau o remuneratie de la administratori ori de la entitatea economica auditata;
c) persoanele carora le este interzisa functia de administrator, potrivit legii;
d) persoanele care pe durata exercitarii profesiei de auditor financiar activ au atributii de control financiar in cadrul Ministerului Finantelor Publice sau al altor institutii publice, cu exceptia situatiilor prevazute expres de lege.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025

    • Toti contabilii trebuie sa aiba pe birou singura Agenda care contine toate obligatiile fiscale ale anului! Aceasta va este de folos pentru a va asigura ca nu ratati termene limita la depunerea declaratiilor obligatorii catre ANAF sau pentru a stii cu exactitate cand trebuie sa respectati noutatile fiscale aparute in anul precedent. TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025 Nu aveti inca Agenda Fiscala a Contabilului pentru 2025? Atunci este cazul sa o comandati chiar acum! Mai ales ca...» citeste mai departe aici

  • Exemplu calcul recuperare pierdere fiscala

    • Atunci cand firmele inregistreaza pierderi fiscale intr-un an pot, printr-un mecanism legislativ, sa beneficieze de recuperarea lor prin reducerea anumitor impozite si obligatii fiscale viitoare. Important este de mentionat ca acestea trebuie sa fie raportate de contribuabili pentru a putea fi compensate. In acest articol vom vedea exact ce sunt pierderile fiscale, cum pot fi recuperate, dar si un exemplu util de calcul recuperare pierdere fiscala, explicat pe indelete de specialistul...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024

    • In ceea ce priveste sistemul RO e-Factura, incepand cu data de 1 ianuarie 2025 se aplica modificarile aduse prin OUG 138/2024 mai multor legi care vizeaza sistemul: OUG nr. 120/2021, OUG nr. 70/2024, OUG nr. 8/2009. E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024 I. OUG 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania a fost modificat prin OUG 138/2024....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016