Raportul Special
realizat de specialisti
Daca vrei sa iti deschizi o firma, trebuie sa stii ca inainte de a putea desfasura activitatea economica respectiva, ai nevoie de un cod CAEN autorizat. In acest articol vom vedea ce este codul CAEN autorizat, de ce acte ai nevoie pentru a-l putea obtine si care este procedura pe care trebuie sa o urmezi.
Codul CAEN autorizat este un cod de care o firma are nevoie pentru a putea desfasura activitati economice.
Ai nevoie de un cod CAEN autorizat atunci cand vrei sa incepi sa desfasori o activitate economica si sa obtii venituri in acest fel. Pe langa alte autorizatii si licente, trebuie sa obtii si codul CAEN aferent activitatii respective.
Se anunta o vara de neuitat! Discouturi de pana la 60% pentru TOATE lucrarile noastre de contabilitate. Descupera oferta AICI>>
In plus, Legea 265/2022 instituie obligativitatea autorizarii si a Codurilor CAEN secundare pentru care firma are dreptul sa desfasoare activitati economice.
Legea permite inscrierea in actul constitutiv a unui numar nelimitat de coduri CAEN. Totusi, conform noilor reglementari este obligatoriu ca toate sa fie si autorizate, atat cel principal, cat si cele secundare, daca intr-adevar se desfasoara activitate in baza acelor coduri CAEN.
Autorizarea unui cod CAEN presupune depunerea unei Declaratii pe propria raspundere, la ONRC, in care sunt trecute codurile CAEN necesare activitatii respective.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Autorizarea codurilor se poate face la infiintarea firmei sau ulterior, in functie de momentul in care se doreste inceperea activitatii in domeniul de activitate ales.
De retinut!
Codul CAEN este autorizat pentru locul unde firma isi va desfasura activitatea.
Poate fi vorba despre:
-sediul social (firma isi desfasoara activitatea la sediul social);
Se anunta o vara de neuitat! Discouturi de pana la 60% pentru TOATE lucrarile noastre de contabilitate. Descupera oferta AICI>>
-punct de lucru (firma isi desfasoara activitatea la un punct de lucru);
-la terti ( aici ne referim in mare parte la freelanceri sau la cei care nu au un punct fix de lucru, activitatea firmei se va desfasura in afara sediului sau a punctului de lucru).
Asadar, autorizarea codurilor CAEN se poate face la sediu, la punctul de lucru sau la terti, in functie de locul de unde se desfasoara fizic activitatea economica.
Daca apar modificari precum: schimbarea sediului social, infiintarea unui punct de lucru, modificarea activitatii de baza, trebuie sa se depuna o noua cerere de autorizare CAEN.
Acte necesare autorizare cod CAEN ONRC
Pentru a obtine un cod CAEN de la ONRC trebuie sa depui in cadrul institutiei urmatoarele documente:
-Cererea tip de autorizare la ONRC ( se vor include mai multe date, incluziv codul CAEN solicitat);
-plata taxei de autorizare ( se va face in momentul depunerii Cererii).
Important! Va mai fi depusa o alta Declaratie pe propria raspundere in cazul in care vrei sa modifici activitatea firmei, iti schimbi sedul social sau mai adaugi un punct de lucru.
Daca vrei sa iti extinzi afacerea si sa adaugi alt domeniu de activitate, ai nevoie de un cod CAEN secundar.
Inainte de a incepe procedura pentru a-l obtine, este recomandat sa te documentezi in prealabil pentru a identifica codul care se potriveste cel mai bine pentru afacerea ta. Poti consulta Clasificarea Activitatilor din Economia Nationala sau poti solicita ajutorul din partea unui expert in acest sens.
Mai apoi, trebuie sa depui urmatoarele documente la ONRC:
Codurile CAEN care au fost autorizate vor fi trecute in Certificatul Constatator de Autorizare al firmei. Daca vrei sa adaugi un alt cod CAEN sau pur si simplu vei verifici mai tarziu daca ai codul autorizat, poti face o solicitare la ONRC pentru a obtine un certificat constatator de baza.
Se anunta o vara de neuitat! Discouturi de pana la 60% pentru TOATE lucrarile noastre de contabilitate. Descupera oferta AICI>>
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Granturi pentru digitalizarea firmelor. Intrebari & raspunsuri oficiale de la Ministerul Investitiilor pentru IMM-uriMicrointreprinderile si IMM-urile pot primi granturi de pana la 100.000 euro pentru a-si digitaliza activitateaArticole similare
Sesiune online ANAF cu tema Impozit specific 2017. Spete rezolvate de ANAFSituatii financiare. D101 si bilantul se vor completa cu codul CAEN principal sau secundar?Firmele care au coduri CAEN de consultanta sunt obligate sa treaca in 2023 la plata impozitului pe profit?Sfaturi de la experti
Intrebare: Din ce am inteles, SAF-T - raportarea periodica (lunar sau trimestrial) prevede declararea articolelor pe coduri NC achizitionate si vandute in facturile de vanzare si iesire. Este adevarat sau exista obligatia raportarii...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Cabinetul are evidenta in partida simpla si plateste impozit pe venit. Emiterea facturii pentru trecerea auto din patrimoniul cabinetului in cel al persoanei fizice ar trebui cumva justificata prin faptul ca persoana fizica este...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA