Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Balanta de verificare: ce este, cand se intocmeste si ce erori pot aparea in balanta de verificare

25-Apr-2023
9292
Balanta de verificare: ce este, cand se intocmeste si ce erori pot aparea in balanta de verificare

Balanta contabila este sinteza activitatii unei companii. Pe baza datelor din balanta (coroborate cu alte rapoarte de detaliu) se declara impozite la stat, se intocmesc situatii financiare, depinde existenta companiei in intregime. 

 

Consecintele pot fi foarte grave daca nu se urmaresc corelatiile, prevederile legale, daca nu se efectueaza controlul sumelor cu alte rapoarte de detaliu. 

Ce este o balanta de verificare

Balanta de verificare sau balanta conturilor este un procedeu specific metodei contabilitatii prin care se poate asigura exactitatea inregistrarilor operatiilor economice in conturi, legatura dintre conturile sintetice si bilant, legatura dintre conturile sintetice si conturile analitice, dar si centralizarea datelor contabilitatii curente. 

Cand se intocmeste balanta de verificare

Balanta de verificare se intocmeste, asa cum prevede legislatia in vigoare, o data pe luna, dar si cand se incheie exercitiul financiar sau la termenele de intocmire a bilantului periodic. Ea poate fi ceruta de manageri in cazul societatilor cu multe operatiuni contabile chiar si mai des, pentru a avea o evidenta cu privire la ce se intampla in firma, dar si pentru a avea la indemana situatia exacta in cazul in care este necesara luarea unei decizii importante.

Cum sa “citesti” si sa interpretezi perfect ORICE balanta contabila? Ghidul practic pentru valorificarea eficienta a informatiilor din balanta de verificare, AICI»

Ce trebuie sa contina o balanta de verificare

Continutul minim obligatoriu de informatii al formularului este urmatorul:

  • denumirea unitatii; 
  • denumirea formularului; 
  • data pentru care se intocmeste; 
  • simbolul si denumirea conturilor; 
  • soldurile initiale debitoare/creditoare, rulajele lunii curente debitoare/creditoare; total sume debitoare/creditoare; soldurile finale debitoare/creditoare; 
  • semnaturi: conducatorul compartimentului financiar-contabil si persoana care intocmeste documentul, dupa caz

Balanta de verificare model

Un model al balantei de verificare, mai exact formularul F1102, a fost publicat de Ministerul Finantelor pe pagina oficiala. Pentru a-l vedea, click AICI>>

Ce erori pot aparea in balanta de verificare

Pe langa functia de control, balantele de verificare servesc si la identificarea erorilor formale de inregistrare care altereaza egalitatile ce trebuie sa existe intre totalurile diferitelor coloanelor si a corelatiilor dintre ele, asigurand astfel exactitatea datelor contabile. 

Erorile care provoaca lipsa de egalitate intre coloanele balantelor pot fi erori de inregistrare in evidenta sistematica, erori de pregatire a conturilor in vederea intocmirii balantei, erori de intocmire a balantei si de stabilire a sumelor in formulele contabile compuse. 

Erorile din balanta de verificare de inregistrare in evidenta sistematica constau din omisiunea sau transcrierea gresita a sumelor din evidenta cronologica (jurnal) sau din actul justificativ in unul din conturi si anume: 

  • suma a fost trecuta in debit, dar a fost omisa in creditul celuilalt cont sau invers;
  • scrierea incompleta a unei sume, scrierea sumei cu cifre inversate, scrierea altei sume in unul din conturi si corect in celalalt cont etc. 

Erorile de pregatire a conturilor in vederea intocmirii balantei de verificare rezulta din insumarea gresita a rulajelor si a soldurilor in conturi, identificandu-se prin refacerea calculelor in fiecare cont. 

Erorile de intocmire a balantei de verificare constau in erori la insumarea coloanelor, la stabilirea soldurilor, la preluarea rulajelor sau a soldurilor din conturile sintetice, identificandu-se prin refacerea calculelor sau prin punctaj. 

Cum sa “citesti” si sa interpretezi perfect ORICE balanta contabila? Ghidul practic pentru valorificarea eficienta a informatiilor din balanta de verificare, AICI»

Erorile de inregistrare in registrul jurnal pot fi cauzate de stabilirea gresita a conturilor corespondente, folosind alte conturi, si nu cele ce reflecta just operatia respectiva, inversarea formulei contabile, folosirea altei sume decat cea corecta, inregistrarea unei operatii de doua ori etc. 

Erorile de compensatie constau din trecerea gresita a sumelor din documentele justificative sau din jurnal in conturi, trecandu-se o suma in plus intr-o parte a unui cont sau a mai multor conturi si o alta suma in minus, de egala valoare cu suma in plus in aceeasi parte a unui cont sau a mai multor conturi, incat pe total sumele in plus cu cele in minus se anuleaza. 

Erorile de imputare sunt cauzate de transcrierea gresita a sumelor din jurnal la un alt cont decat cel folosit in formula contabila. 

Omisiunile de inregistrare constau in neinregistrarea in ordine cronologica a unor documente ce oglindesc operatii economice sau financiare. Unele din aceste erori pot fi identificate prin aparitia de solduri necorespunzatoare la unele conturi, neconcordanta intre conturile sintetice si cele analitice, aparitia ulterioara a documentelor neinregistrate, reclamatiile corespondentilor (clienti, furnizori etc.). 

Monografie contabila balanta de verificare

In continuare vom prezenta un model de monografie contabila pentru balanta de verificare.

Acoperirea pierderii contabile

O societate platitoare de TVA, platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor, a inregistrat pierderi din anul 2006 pana in 2018. In anul 2019 a inregistrat profit. Din acest profit, se vor acoperi pierderile din ultimii 7 ani, adica perioada 2012-2018.

Cum se procedeaza cu pierderile aferente perioadei 2006-2011, din punctul de vedere al inchiderii in balanta? Care este monografia contabila?

Solutia

Acoperirea pierderilor contabile se efectueaza potrivit politicilor contabile ale societatii, din sursele prevazute de Legea societatilor 31/1990, Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, O.M.F.P. nr. 1802/2014.

Potrivit legii contabilitatii pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar si cel reportat, din rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.

Potrivit prevederilor O.M.F.P. nr. 1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, in contabilitate, profitul/pierderea se stabileste cumulat de la inceputul exercitiului financiar.

Repartizarea profitului se inregistreaza in contabilitate pe destinatii, dupa aprobarea situatiilor financiare anuale. Repartizarea profitului se efectueaza in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

Sumele reprezentand rezerve constituite din profitul exercitiului financiar curent, in baza unor prevederi legale, se inregistreaza prin articolul contabil 129 "Repartizarea profitului" = 106 "Rezerve".

Profitul contabil ramas dupa aceasta repartizare se preia la inceputul exercitiului financiar urmator celui pentru care se intocmesc situatiile financiare anuale in contul 117 "Rezultatul reportat", de unde urmeaza a fi repartizat pe celelalte destinatii hotarate de adunarea generala a actionarilor sau asociatilor, cu respectarea prevederilor legale.

Evidentierea in contabilitate a destinatiilor profitului contabil se efectueaza dupa adunarea generala a actionarilor sau asociatilor care a aprobat repartizarea profitului, prin inregistrarea sumelor reprezentand dividende cuvenite actionarilor sau asociatilor, rezerve si alte destinatii, potrivit legii. 

Pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar curent, dupa aprobarea situatiilor financiare anuale conform legii, si cel reportat aferent exercitiilor financiare precedente, din rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, cu respectarea prevederilor legale.

Cum sa “citesti” si sa interpretezi perfect ORICE balanta contabila? Ghidul practic pentru valorificarea eficienta a informatiilor din balanta de verificare, AICI»

In lipsa unor prevederi legale exprese, ordinea surselor din care se acopera pierderea contabila este la latitudinea adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, respectiv a consiliului de administratie.

Pierderea contabila nu este similara cu pierderea fiscala.

Pentru acoperirea pierderii contabile nu exista o limitare de timp de 7 ani ca in cazul pierderii fiscale.

Aceasta se va acoperi din profitul actual si eventual ulterior, de regula in ordinea inregistrarii acesteia, respectiv incepand cu anul 2006.

Pierderea contabila se va acoperi din rezultatul aferent anului 2019:

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Balanta de verificare: ce este, cand se intocmeste si ce erori pot aparea in balanta de verificare":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016