Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Intr-un mod complet lipsit de transparenta Guvernul a adoptat o ordonanta de urgenta prin care reglementeaza un mecanism care sa permita disiparea responsabilitatii pentru efectul de reducere a veniturilor nete, ca urmare a implementarii OUG 79/2017, respectiv transferul contributiilor sociale de la angajator la angajat.
Conform informatiilor existente pe site-ul Guvernului, proiectul de ordonanta ce ulterior a primit numarul 82/2017, a intrat in sedinta de Guvern intr-o foma ce nu continea prevederile actualului art VII. De altfel, aceasi forma a circulat pentru avize la Comisia de Dialog Social din cadrul Ministerului Muncii si Justitiei Sociale dar si la Consiliul Economic si Social.
Un astfel de mod de adoptare a unor prevederi legale este dificil de inteles, avand in vedere ca aceasta modificare a fost introdusa fara nici un fel de consultare cu partenerii sociali (sindicate si patronate), desi aceasta norma vizeaza in mod cat se poate de direct cei doi parteneri in negocierile colective.
Mai mult, in aceasta perioada reprezentantii Guvernului au avut intalniri repetate cu partenerii sociali pentru modificarea Legii 62/2011. in nici una din aceste intalniri nu s-a adus in discutie aceasta intentie a Guvernului.
Prin OUG 82/2017, printr-o derogare de la prevederile Legii 62/2011, Guvernul obliga angajatorii sa initieze negocieri colective pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG 79/2017. Propunerea urmareste in sine sa oblige partile la negocieri colective in vederea mentinerii valorii nete a salariilor in plata, o data cu intrarea in vigoare a prevederilor OUG 79/2017, respectiv 1 ianuarie 2018.
OUG 82/2017 impune tuturor angajatorilor, inclusiv celor care au sub 21 de salariati (inclusiv celor cu un singur salariat), sa inceapa negocierea colectiva in perioada 20 noiembrie – 20 decembrie 2017. Obligatia vizeaza atat angajatorii unde in prezent nu exista incheiat un contract colectiv de munca, cat si angajatorii care au in vigoare un contract colectiv de munca. in aceasta a doua ipoteza urmand a se negocia un act aditional.
Ar fi de retinut unele aspecte extrem de relevante in ce priveste aceasta norma legala, si anume:
Reglementarea de la art.VII din OUG 82/2017 urmareste sa arunce in responsabilitatea partenerilor sociali ceea ce Guvernul, prin declaratiile date de reprezentantii acestuia, a garantat, respectiv mentinerea valorii nete a salariilor dupa aplicarea masurilor din OUG 79/2017.
Manual de politici contabile - Stick USB
Examen Consultant Fiscal 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Angajatorii au doar obligatia initierii negocierilor, nu si a maririi efective a salariilor brute, in asa fel incat sa se mentina valoarea neta a acestora incepand cu data de 1 ianuarie 2018.
Modul de reglementare este total nerealist, pe de o parte perioada de negociere care este in acest caz doar o luna, iar pe de alta parte procedura ce trebuie urmata, de la stabilirea partilor indreptatite sa negocieze si pana la inregistrarea contractului colectiv de munca la ITM.
Reglementarea, prin exceptiile introduse la alineatele (3) si (4) din articolul VII, afecteaza negocierile colective aflate in curs de derulare in aceasta perioada. Guvernul a reglementat in pripa o speta teoretica, fara sa realizeze ca implicatiile reale sunt mult mai complexe. OUG 82/2017 nici macar nu ia in calcul ipoteza in care partile au inceput deja negocieri colective inainte de 20 noiembrie, si nici ipoteza in care negocierile incepute dupa 20 noiembrie nu pot fi finalizate in termenul prevazut de OUG, tinand cont de gama diversa de aspecte ce fac obiectul unui contract colectiv de munca.
Reglementarea din OUG 82/2017 este extrem de ambigua cu privire la cine reprezinta partea sindicala in negociere. Cu exceptia situatiei unde in unitate exista un sindicat reprezentativ, sindicat afiliat la randul sau la o federatie reprezentativa la nivel de sector, in toate celelalte situatii este foare greu de deslusit, si total incert, cine ii va reprezenta pe salariati in negociere.
in situatia in care in unitate nu exista sindicat prevederea legala este complet nerealista. in aceasta ipoteza, OUG 82/2017 prevede ca, la negocieri vor participa reprezentanti alesi de salariati. Acestia vor invita la negociere un reprezentant al unei federatii reprezentative sau confederatii reprezentative. in mod realist insa, este imposibil ca federatiile si confederatiile reprezentative sa-si poata desemna reprezentanti care sa asiste negocierea la toti angajatorii din Romania.
Efectul acestei ordonante va fi acela ca va genera un intreg haos in procesul de implementare a prevederilor legale. Numeroase controale si sanctiuni vor fi probabil aplicate dupa 20 decembrie 2017 de catre ITM unui numar foarte mare de angajatori care nu vor putea aplica prevederile legislative. Finalmente, OUG 82 nu-si va atinge obiectivul dorit pentru ca, chiar daca toti angajatorii vor respecta textul legii si vor initia negocierile, acestia nu vor avea nici o obligatie de a mentine valoarea neta a salariilor actuale.
Pentru a intelege lipsa de realism a acestui document mai facem urmatoarele precizari:
- in acest moment in Romania sunt aprox 462 mii de angajatori, din care aprox 90% au mai putin de 21 de salariati.
- in 2016 mai putin de 35% din companiile cu peste 21 de salariati (cele ce sunt obligate de lege sa deschida proceduri de negociere colectiva) au si finalizat acest proces prin semnarea unui contract colectiv de munca!!!!
Sintetizand, o mare parte din cele 400 mii de companii care in acest moment nu aveau obligatia negocierii colective vor fi expuse sanctiunilor pentru nerespectarea OUG 82/2017 pentru ca:
- Ordonanta a fost publicata in Monitorul Oficial pe 16.11.2017, desi a fost adoptata in data de 8.11.2017, angajatorii avand la dispozitie 1 zi lucratoare pentru a lua act de aceste prevederi si pentru a deschide procesul de negociere colectiva.
- in aceste firme mici de regula nu exista sindicat si accesul la sevicii de asistenta juridica este extrem de limitat, ca urmare probabilitatea de a nu respecta intocmai procedura negocierii colective este foarte ridicata.
- Capacitatea confederatiilor si federatiilor sindicale reprezentative de a asista salariatii intr-un numar atat de mare de companii este extrem de redusa. Sunt 5 confederatii sindicale reprezentative la nivel national si aprox 50 de federatii sindicale reprezentative la nivel de sector. De asemenea pentru 10 sectoare de activitate nu exista nici o federatie sindicala reprezentativa la nivel de sector. Un calcul simplu arata ca fiecare confederatie / federatie sindicala reprezentativa ar trebui sa asiste zilnic reprezentantii salariatilor din aprox 360 de companii.
In fapt, consecintele acestei Ordonante se vor concretiza in:
- gasirea unui acar Paun care sa raspunda in locul Guvernului pentru reducerile salariilor nete;
- o "mimare" a negocierilor colective si un teanc de hartii si dovezi ca angajatorii au deschis procesul de negociere, fara insa a se concretiza cu semnarea unui contract colectiv de munca aplicabil.
Reamintim faptul ca, daca in anul 2011 nu ar fi fost modificata brutal legea privind negocierile colective astazi am fi avut mecanismele legale pentru a putea purta o negociere reala intre partenerii sociali. Un astfel de mecanism ar fi putut fi Contractul colectiv de munca la nivel national, sau macar Contractul colectiv la nivel de sector de activitate.
Guvernantii "au avut grija" insa sa abroge orice reglementare privitoare la Contractul colectiv la nivel national si sa impuna praguri imposibile de a negocia contracte colective la nivel de sector de activitate.
Romania este astazi, in anul 2017, in situatia in care nu mai poate avea nici negocieri si nici contracte colective la nivel national sau de sector si pentru asta tine sa multumeasca public "atat guvernului Boc cat si coalitiei de guvernare din 2011 cat si tuturpr guvernelor si coalitiilor politice care au condus Romania de atunci si pana in prezent"!.
Sursa: BNS
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
Start la Garantiile pentru tineri. Sprijinul se acorda unui numar de peste 5052 tineri pana in 24 aniCine initiaza negocierea colectiva? Numar de angajati si etape concreteBNS anunta ca Romania este singurul stat UE care incalca sistematic drepturile fundamentale ale lucratorilorAjutorul de somaj, indemnizatiile si plata salariilor in caz de insolventa, in pericol din 2018 daca CAS si CASS trec in sarcina angajatuluiMinistrul Muncii spune ca patronatele nu vor scadea salariile si recomanda sindicalistilor sa invete matematicaUltimele articole
Pozitia Sindicatelor: Majorarea salariului minim pe economie la 2500 de lei, pana la 1 ianuarie 2022Romania e singura tara cu un sistem de securitate sociala exclusiv in carca salariatului din 120 de state monitorizateDin 2011 se schimba modul de calcul al ajutoarelor sociale si al salariilor bugetarilorArticole similare
Proiectul pentru modificarea normelor de aplicare a Codului fiscalPozitia Sindicatelor: Majorarea salariului minim pe economie la 2500 de lei, pana la 1 ianuarie 2022Modificarile Codului fiscal referitoare la TVA si accize. OUG 79/2017PFA 2018. Tot ce trebuie sa faceti ca sa nu aveti necazuri cu FisculComunicat ITM privind negocierea colectiva pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG 79/2017Ultimele articole
D101 in 2024. Cum se completeaza declaratia la rd. 31 si rd. 36Salarii stabilite in baza unor hotarari judecatoresti. Tratament fiscalVenituri salariale de la un angajator din strainatate: Obligatii declarative si de plataVIDEO: Impozitul pe venit la contributia de pensieSesiune online ANAF: Modificarea vectorului fiscal prin depunerea formularului 700Articole similare
Pozitia CNIPMMR privind instituirea derogarilor de la prevederile Legii nr. 62/2011 a Dialogului SocialUltima ora: Guvernul vrea noi modificari. Nu toti angajatorii vor fi obligati sa initieze negociereaInitierea negocierii colective intre 20 noiembrie - 20 decembrie. Amenzi de 10.000 leiComunicat ITM privind negocierea colectiva pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG 79/2017Cine initiaza negocierea colectiva? Numar de angajati si etape concreteArticole similare
Comunicat ITM privind NEGOCIEREA COLECTIVA pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG 79/2017Ultima ora: Guvernul vrea noi modificari. Nu toti angajatorii vor fi obligati sa initieze negociereaBNS anunta ca Romania este singurul stat UE care incalca sistematic drepturile fundamentale ale lucratorilorAngajatorii, obligati sa modifice contractele de munca pentru transferul contributiilor. OUG nr. 82/2017Cine initiaza NEGOCIEREA COLECTIVA? Numar de angajati si etape concreteUltimele articole
Hotararea 171/2023. A fost EXTINS numarul sectoarelor de activitate in care e obligatorie NEGOCIEREA COLECTIVAA fost lansat Ghidul pentru negocierea contractelor colective de muncaInitierea negocierii colective intre 20 noiembrie - 20 decembrie. Amenzi de 10.000 leiPozitia CNIPMMR privind instituirea derogarilor de la prevederile Legii nr. 62/2011 a Dialogului SocialSfaturi de la experti
Primire sponsorizare in valuta
Intrebare: Un ONG primeste o sponsorizare din partea unei persoane fizice cu domiciliul in Romania. Este corect ca plata sponsorizarii sa se faca in valuta, prin virament bancar, din contul persoanei fizice deschis in valuta in contul ONG,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O firma platitoare de impozit pe profit are vanzare catre un tert care in decursul lunii septembrie devine inactiv. Cum tratez din punct de vedere fiscal vanzarea catre acel tert dupa ce a adevenit inactiv, intrucat factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA