Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

BNS: Reglementarea din OUG 82/2017 este extrem de ambigua cu privire la cine reprezinta partea sindicala in negociere

21-Nov-2017
1492

Intr-un mod complet lipsit de transparenta Guvernul a adoptat o ordonanta de urgenta prin care reglementeaza un mecanism care sa permita disiparea responsabilitatii pentru efectul de reducere a veniturilor nete, ca urmare a implementarii OUG 79/2017, respectiv transferul contributiilor sociale de la angajator la angajat.

Conform informatiilor existente pe site-ul Guvernului, proiectul de ordonanta ce ulterior a primit numarul 82/2017, a intrat in sedinta de Guvern intr-o foma ce nu continea prevederile actualului art VII. De altfel, aceasi forma a circulat pentru avize la Comisia de Dialog Social din cadrul Ministerului Muncii si Justitiei Sociale dar si la Consiliul Economic si Social.

Un astfel de mod de adoptare a unor prevederi legale este dificil de inteles, avand in vedere ca aceasta modificare a fost introdusa fara nici un fel de consultare cu partenerii sociali (sindicate si patronate), desi aceasta norma vizeaza in mod cat se poate de direct cei doi parteneri in negocierile colective.

Mai mult, in aceasta perioada reprezentantii Guvernului au avut intalniri repetate cu partenerii sociali pentru modificarea Legii 62/2011. in nici una din aceste intalniri nu s-a adus in discutie aceasta intentie a Guvernului.

Prin OUG 82/2017, printr-o derogare de la prevederile Legii 62/2011, Guvernul obliga angajatorii sa initieze negocieri colective pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG 79/2017. Propunerea urmareste in sine sa oblige partile la negocieri colective in vederea mentinerii valorii nete a salariilor in plata, o data cu intrarea in vigoare a prevederilor OUG 79/2017, respectiv 1 ianuarie 2018.

OUG 82/2017 impune tuturor angajatorilor, inclusiv celor care au sub 21 de salariati (inclusiv celor cu un singur salariat), sa inceapa negocierea colectiva in perioada 20 noiembrie – 20 decembrie 2017. Obligatia vizeaza atat angajatorii unde in prezent nu exista incheiat un contract colectiv de munca, cat si angajatorii care au in vigoare un contract colectiv de munca. in aceasta a doua ipoteza urmand a se negocia un act aditional.

Ar fi de retinut unele aspecte extrem de relevante in ce priveste aceasta norma legala, si anume:

Reglementarea de la art.VII din OUG 82/2017 urmareste sa arunce in responsabilitatea partenerilor sociali ceea ce Guvernul, prin declaratiile date de reprezentantii acestuia, a garantat, respectiv mentinerea valorii nete a salariilor dupa aplicarea masurilor din OUG 79/2017.

Angajatorii au doar obligatia initierii negocierilor, nu si a maririi efective a salariilor brute, in asa fel incat sa se mentina valoarea neta a acestora incepand cu data de 1 ianuarie 2018.

Modul de reglementare este total nerealist, pe de o parte perioada de negociere care este in acest caz doar o luna, iar pe de alta parte procedura ce trebuie urmata, de la stabilirea partilor indreptatite sa negocieze si pana la inregistrarea contractului colectiv de munca la ITM.

Reglementarea, prin exceptiile introduse la alineatele (3) si (4) din articolul VII, afecteaza negocierile colective aflate in curs de derulare in aceasta perioada. Guvernul a reglementat in pripa o speta teoretica, fara sa realizeze ca implicatiile reale sunt mult mai complexe. OUG 82/2017 nici macar nu ia in calcul ipoteza in care partile au inceput deja negocieri colective inainte de 20 noiembrie, si nici ipoteza in care negocierile incepute dupa 20 noiembrie nu pot fi finalizate in termenul prevazut de OUG, tinand cont de gama diversa de aspecte ce fac obiectul unui contract colectiv de munca.

Reglementarea din OUG 82/2017 este extrem de ambigua cu privire la cine reprezinta partea sindicala in negociere. Cu exceptia situatiei unde in unitate exista un sindicat reprezentativ, sindicat afiliat la randul sau la o federatie reprezentativa la nivel de sector, in toate celelalte situatii este foare greu de deslusit, si total incert, cine ii va reprezenta pe salariati in negociere.
in situatia in care in unitate nu exista sindicat prevederea legala este complet nerealista. in aceasta ipoteza, OUG 82/2017 prevede ca, la negocieri vor participa reprezentanti alesi de salariati. Acestia vor invita la negociere un reprezentant al unei federatii reprezentative sau confederatii reprezentative. in mod realist insa, este imposibil ca federatiile si confederatiile reprezentative sa-si poata desemna reprezentanti care sa asiste negocierea la toti angajatorii din Romania.

Efectul acestei ordonante va fi acela ca va genera un intreg haos in procesul de implementare a prevederilor legale. Numeroase controale si sanctiuni vor fi probabil aplicate dupa 20 decembrie 2017 de catre ITM unui numar foarte mare de angajatori care nu vor putea aplica prevederile legislative. Finalmente, OUG 82 nu-si va atinge obiectivul dorit pentru ca, chiar daca toti angajatorii vor respecta textul legii si vor initia negocierile, acestia nu vor avea nici o obligatie de a mentine valoarea neta a salariilor actuale.

Pentru a intelege lipsa de realism a acestui document mai facem urmatoarele precizari:

- in acest moment in Romania sunt aprox 462 mii de angajatori, din care aprox 90% au mai putin de 21 de salariati.

- in 2016 mai putin de 35% din companiile cu peste 21 de salariati (cele ce sunt obligate de lege sa deschida proceduri de negociere colectiva) au si finalizat acest proces prin semnarea unui contract colectiv de munca!!!!

Sintetizand, o mare parte din cele 400 mii de companii care in acest moment nu aveau obligatia negocierii colective vor fi expuse sanctiunilor pentru nerespectarea OUG 82/2017 pentru ca:

- Ordonanta a fost publicata in Monitorul Oficial pe 16.11.2017, desi a fost adoptata in data de 8.11.2017, angajatorii avand la dispozitie 1 zi lucratoare pentru a lua act de aceste prevederi si pentru a deschide procesul de negociere colectiva.

- in aceste firme mici de regula nu exista sindicat si accesul la sevicii de asistenta juridica este extrem de limitat, ca urmare probabilitatea de a nu respecta intocmai procedura negocierii colective este foarte ridicata.

- Capacitatea confederatiilor si federatiilor sindicale reprezentative de a asista salariatii intr-un numar atat de mare de companii este extrem de redusa. Sunt 5 confederatii sindicale reprezentative la nivel national si aprox 50 de federatii sindicale reprezentative la nivel de sector. De asemenea pentru 10 sectoare de activitate nu exista nici o federatie sindicala reprezentativa la nivel de sector. Un calcul simplu arata ca fiecare confederatie / federatie sindicala reprezentativa ar trebui sa asiste zilnic reprezentantii salariatilor din aprox 360 de companii.

 
In fapt, consecintele acestei Ordonante se vor concretiza in:

- gasirea unui acar Paun care sa raspunda in locul Guvernului pentru reducerile salariilor nete;

- o "mimare" a negocierilor colective si un teanc de hartii si dovezi ca angajatorii au deschis procesul de negociere, fara insa a se concretiza cu semnarea unui contract colectiv de munca aplicabil.

Reamintim faptul ca, daca in anul 2011 nu ar fi fost modificata brutal legea privind negocierile colective astazi am fi avut mecanismele legale pentru a putea purta o negociere reala intre partenerii sociali. Un astfel de mecanism ar fi putut fi Contractul colectiv de munca la nivel national, sau macar Contractul colectiv la nivel de sector de activitate.

Guvernantii "au avut grija" insa sa abroge orice reglementare privitoare la Contractul colectiv la nivel national si sa impuna praguri imposibile de a negocia contracte colective la nivel de sector de activitate.

Romania este astazi, in anul 2017, in situatia in care nu mai poate avea nici negocieri si nici contracte colective la nivel national sau de sector si pentru asta tine sa multumeasca public "atat guvernului Boc cat si coalitiei de guvernare din 2011 cat si tuturpr guvernelor si coalitiilor politice care au condus Romania de atunci si pana in prezent"!.


Sursa: BNS

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "BNS: Reglementarea din OUG 82/2017 este extrem de ambigua cu privire la cine reprezinta partea sindicala in negociere":
Rating:

Nota: 2.63 din 4 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • MFP modifica Legea prevenirii: Cei care incalca termenul de utilizare a noilor case de marcat, amendati de la prima abatere
    • Ministerul Finantelor Publice (MFP) a pus in dezbatere publica un proiect de Hotarare prin care se propune modificarea Legii prevenirii, astfel incat contribuabilii care nu au respectat termenul de dotare cu noile case de marcat sa poata fi sanctionati inca de la prima abatere. Amenda este cuprinsa intre 8.000 de lei si 10.000 de lei. De altfel, acestora le va fi suspendata activitatea si le vor fi confiscate sumele nejustificate, tot de la prima abatere. “MFP propune, printr-un...» citeste mai departe aici

  • OUG 43 - Clarificari privind facilitatile fiscale in domeniul constructiilor (ANAF)
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Craiobva aduce in atentia contribuabililor o nota informativa privind cateva precizari suplimentare legat de facilitatile fiscale in domeniul constructiilor aplicabile prin OUG 43/2019. Asadar, luna trecuta, la 21 iunie 2019, a fost publicata in Monitorul Oficial OUG 43/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative care privesc stabilirea unor masuri in domeniul investitiilor, fiind introduse noi coduri CAEN. Datorita interesului...» citeste mai departe aici

  • Neconcordante intre Declaratia 101 si impozitul pe profit. Monografie contabila
    • "Am primit o notificare de la ANAF prin care imi spun ca sunt neconcordante intre declaratia 101 si impozitul pe profit pentru anul 2015. Ceea ce este adevarat, dar nu prea imi da nimeni o solutie ce pot face. Contabila de pe atunci nu a inregistrat storno la 691 (la sfarsitul anului firma era pe pierdere). Intre timp nu mai e aceeasi contabila, firma e in procedura de faliment, dar nu asta conteaza, cei de la anaf vor sa ne regleze sumele. Mai concret, avem situatia: trim 1 /2015 - prin D100 a...» citeste mai departe aici

  • Aproape 300 de locuri de munca pentru romani in Spatiul Economic European
    • Romanii care vor sa isi cladeasca un viitor in afara granitelor tarii pot opta pentru unul dintre joburile scoase la concurs de angajatorii din Spatiul Economic European. Acestia ofera, prin intermediul retelei EURES Romania, 283 locuri de munca vacante, anunta ANOFM. Astfel, cele mai multe locuri de munca disponibile in SEE sunt in Olanda, care ofera 125 de locuri de munca pentru romani, urmat de Germania cu 54 de locuri de munca si de Austria cu 32 de joburi vacante. Iata, detaliat, situatia...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016