Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Bonurile fiscale emise de casele de marcat. Cum facem inregistrarile bonurilor in contabilitate in situatii diverse?

28-Mar-2016
9409

In analiza de mai jos, dam ca exemplu trei situatii diferite referitoare la emiterea bonurilor fiscale si justificarea unor cheltuieli in contabilitate. Raspundem astfel intrebarilor de mai jos care vizeaza situatii distincte.

1. Este corect sa inregistram in contabilitate bonurile fiscale fara RO si pentru care nu sunt emise facturi de catre parteneri?
6xx =4 01
sau
6xx = 401
4426 = 401
concomitent

Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice
Vezi detalii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii

6xx = 4426

2. Care este baza legala care precizeaza ca bonul fiscal atesta doar efectuarea platii, iar justificarea cheltuielilor atesta intrarea in gestiune a acestora? Sunt folosite documente precum: NIR, decont de cheltuieli etc.? In noul Cod fiscal nu mai este preluata fosta mentiune de la lit. f) al art. 21 alin (4).

3. Daca avem un bon fiscal fara factura, dar platit cu cardul (evidentierea platii apare in extrasul de cont) cum se mai ataseaza sau evidentiaza in decont de cheltuieli sau ordin de deplasare? Deconturile de cheltuieli se reintroduc in programul Saga pentru a nu denatura situatia operativa a tertilor.

 

1) Bonul fiscal nu este un document eligibil pentru a se inregistra TVA deductibila.
TVA deductibila - care poate fi apoi dedusa - se inregistreaza doar pe baza documentelor fiscale, si anume factura si / sau factura simplificata.

Ca urmare, inregistrarea corecta pe baza bonului fiscal fara RO este urmatoarea:
6xx / 3xx = 401 / 542 cu suma integrala, inclusiv TVA.

2) + 3)
Povestea bonurilor fiscale - ca documente justificative pentru inregistrarea cheltuielilor - este urmatoarea:

Intr-un Monitor Oficial din 23 noiembrie 2005 s-a publicat Ordinul nr. 1714 din 14 noiembrie 2005 privind aplicarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, in care, la art. 1 alin, (2) se prevede urmatoarele:

"(2) Bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice fiscale vor fi folosite incepand cu data de 1 ianuarie 2006 numai ca documente de inregistrare a platilor in Registrul de casa. Fac exceptie de la aceasta regula, in sensul ca stau la baza inregistrarilor in contabilitate a cheltuielilor, urmatoarele documente:

La alin. 3) se mentioneaza:

(3) Pentru inregistrarea in contabilitate a cheltuielilor, agentii economici vor solicita furnizorilor de bunuri sau de servicii sa emita factura fiscala in conformitate cu prevederile art. 155 alin. (9) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, factura, alte documente specifice aprobate prin ordine ale ministrului finantelor publice, emise in baza Hotararii Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, factura fiscala pentru material lemnos sau bonul de vanzare fiscala, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 427/2004 pentru aprobarea Normelor privind circulatia materialelor lemnoase si controlul circulatiei acestora si al instalatiilor de transformat lemn rotund, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz."

De aici rezulta ca, incepand cu data de 01 ianuarie 2006, bunurile fiscale emise de casele de marcat se utilizeaza doar ca document justificativ pentru evidentierea platii, nu si a intrarii in gestiune a serviciilor, bunurilor achizitionate pe baza acestora.

Acest ordin - dupa cum reiese si din titlul sau - este emis pentru aplicarea HG nr. 831/1997.

Dar, la data de 20 februarie 2009, HG nr. 831/1997 a fost abrogata prin HG 105/2009, care are un articol unic in care se arata:

"Se abroga Hotararea Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 368 din 19 decembrie 1997, cu modificarile ulterioare."

Abrogarea HG 831/1997 presupune abrogarea tuturor ordinelor si normelor emise pentru aplicarea acestei hotarari. Ca urmare, prin HG 105/2009, la data de 20 februarie 2009, se abroga si Ordinul 1714 din 14 noiembrie 2005.

In acest moment, am presupune ca bonurile fiscale emise de casele de marcat isi reiau rolul de document justificativ pentru inregistrarea cheltuielii.

Insa Ministerul Finantelor Publice emite un Ghid practic privind reflectarea in contabilitate a unor operatiuni economice, cu ocazia intrarii in vigoare a OUG 34/11 aprilie 2009 - cu aplicabilitate de la data de 01 mai 2009 (aceasta ordonanta este cea care a instituit limitarile privind deducerea TVA la autovehicule).

In cadrul acestui ghid, se arata:
"Pentru clarificare, in prezentul ghid, s-au introdus si unele prevederi referitoare la conditiile in care bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice fiscale pot fi inregistrate in contabilitate ca documente justificative."

Astfel, la punctul II - paragraful 2 se mentioneaza:
"2
(1) Bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt documente care atesta efectuarea platii si se anexeaza la Registrul de casa.

(2) Inregistrarea in contabilitate a bunurilor achizitionate sau a serviciilor prestate, achitate cu numerar sau card bancar, pe baza de bon fiscal, se poate efectua in urmatoarele conditii:
(i) entitatea solicita furnizorului factura aferenta bunurilor livrate sau serviciilor prestate, avand ca anexa bonul fiscal emis de aparatul de marcat electronic fiscal;
sau
ii) entitatea justifica cheltuielile efectuate fie prin documente care atesta intrarea in gestiune a bunurilor achizitionate, fie cu alte documente cum sunt: ordin de deplasare, decont de cheltuieli, la care se anexeaza bonul fiscal, documentele respective fiind aprobate de persoana care autorizeaza efectuarea acestor cheltuieli. In cazul utilizarii decontului de cheltuieli, documentul utilizat este "Decont de cheltuieli – cod 14-5-5" aprobat prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr 3512/2008 privind documentele financiar-contabile, care va fi adaptat in mod corespunzator pentru decontari interne."

Prevederile ghidului sunt inca in vigoare, OMFP 3512/2008 a fost abrogat de OMFP 2634/2016 - care care reia aceleasi prevederi si documente din ordinul abrogat -, ceea ce ne conduce la interpretarea ca, in continuare, bonurile fiscale nu sunt utilizate pentru inregistrarea cheltuielii, desi prevederile lit. f) a alin. (4) de la art. 21 nu au fost preluate in noul cod fiscal.

Asadar, pentru bonurile fiscale - achitate cu numerar sau cu cardul - se va intocmi NIR (pentru receptionarea bunurilor), decont de cheltuieli - pentru a se inregistra cheltuiala - si se va intocmi DP pentru plata decontului.

Bonurile fiscale achitate cu cardul - pentru respectarea prevederilor mentionate mai sus - se vor inscrie intr-un decont de cheltuieli, dar plata acestora se va face pe baza extrasului de banca, la fiecare data inscrisa in extras.

Sau le puteti gestiona conform regulilor dvs, dar cu respectarea prevederilor din Ghid.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Bonurile fiscale emise de casele de marcat. Cum facem inregistrarile bonurilor in contabilitate in situatii diverse?":
Rating:

Nota: 3.11 din 18 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Apel BNS catre Guvern pentru a renunta la transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor
    • BNS face apel la Guvernul Romaniei sa renunte la implementarea masurii de reducere a costului cu forta de munca al angajatorului, prin transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor, in special avand in vedere faptul ca deja a luat astfel de decizii de incalcare a propriului Program de Guvernare in favoarea capitalului. Prezentam anexat prezentului comunicat un set de 10 motive pentru a sustine o astfel de decizie. Ne aratam deplina disponibilitate pentru a identifica un set...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"