Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Bonurile fiscale emise de casele de marcat. Cum facem inregistrarile bonurilor in contabilitate in situatii diverse?

28-Mar-2016
29735

In analiza de mai jos, dam ca exemplu trei situatii diferite referitoare la emiterea bonurilor fiscale si justificarea unor cheltuieli in contabilitate. Raspundem astfel intrebarilor de mai jos care vizeaza situatii distincte.

1. Este corect sa inregistram in contabilitate bonurile fiscale fara RO si pentru care nu sunt emise facturi de catre parteneri?
6xx =4 01
sau
6xx = 401
4426 = 401
concomitent
6xx = 4426

2. Care este baza legala care precizeaza ca bonul fiscal atesta doar efectuarea platii, iar justificarea cheltuielilor atesta intrarea in gestiune a acestora? Sunt folosite documente precum: NIR, decont de cheltuieli etc.? In noul Cod fiscal nu mai este preluata fosta mentiune de la lit. f) al art. 21 alin (4).

3. Daca avem un bon fiscal fara factura, dar platit cu cardul (evidentierea platii apare in extrasul de cont) cum se mai ataseaza sau evidentiaza in decont de cheltuieli sau ordin de deplasare? Deconturile de cheltuieli se reintroduc in programul Saga pentru a nu denatura situatia operativa a tertilor.

 

1) Bonul fiscal nu este un document eligibil pentru a se inregistra TVA deductibila.
TVA deductibila - care poate fi apoi dedusa - se inregistreaza doar pe baza documentelor fiscale, si anume factura si / sau factura simplificata.

Ca urmare, inregistrarea corecta pe baza bonului fiscal fara RO este urmatoarea:
6xx / 3xx = 401 / 542 cu suma integrala, inclusiv TVA.

2) + 3)
Povestea bonurilor fiscale - ca documente justificative pentru inregistrarea cheltuielilor - este urmatoarea:

Intr-un Monitor Oficial din 23 noiembrie 2005 s-a publicat Ordinul nr. 1714 din 14 noiembrie 2005 privind aplicarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, in care, la art. 1 alin, (2) se prevede urmatoarele:

"(2) Bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice fiscale vor fi folosite incepand cu data de 1 ianuarie 2006 numai ca documente de inregistrare a platilor in Registrul de casa. Fac exceptie de la aceasta regula, in sensul ca stau la baza inregistrarilor in contabilitate a cheltuielilor, urmatoarele documente:

La alin. 3) se mentioneaza:

(3) Pentru inregistrarea in contabilitate a cheltuielilor, agentii economici vor solicita furnizorilor de bunuri sau de servicii sa emita factura fiscala in conformitate cu prevederile art. 155 alin. (9) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, factura, alte documente specifice aprobate prin ordine ale ministrului finantelor publice, emise in baza Hotararii Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, factura fiscala pentru material lemnos sau bonul de vanzare fiscala, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 427/2004 pentru aprobarea Normelor privind circulatia materialelor lemnoase si controlul circulatiei acestora si al instalatiilor de transformat lemn rotund, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz."

De aici rezulta ca, incepand cu data de 01 ianuarie 2006, bunurile fiscale emise de casele de marcat se utilizeaza doar ca document justificativ pentru evidentierea platii, nu si a intrarii in gestiune a serviciilor, bunurilor achizitionate pe baza acestora.

Acest ordin - dupa cum reiese si din titlul sau - este emis pentru aplicarea HG nr. 831/1997.

Dar, la data de 20 februarie 2009, HG nr. 831/1997 a fost abrogata prin HG 105/2009, care are un articol unic in care se arata:

"Se abroga Hotararea Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 368 din 19 decembrie 1997, cu modificarile ulterioare."

Abrogarea HG 831/1997 presupune abrogarea tuturor ordinelor si normelor emise pentru aplicarea acestei hotarari. Ca urmare, prin HG 105/2009, la data de 20 februarie 2009, se abroga si Ordinul 1714 din 14 noiembrie 2005.

In acest moment, am presupune ca bonurile fiscale emise de casele de marcat isi reiau rolul de document justificativ pentru inregistrarea cheltuielii.

Insa Ministerul Finantelor Publice emite un Ghid practic privind reflectarea in contabilitate a unor operatiuni economice, cu ocazia intrarii in vigoare a OUG 34/11 aprilie 2009 - cu aplicabilitate de la data de 01 mai 2009 (aceasta ordonanta este cea care a instituit limitarile privind deducerea TVA la autovehicule).

In cadrul acestui ghid, se arata:
"Pentru clarificare, in prezentul ghid, s-au introdus si unele prevederi referitoare la conditiile in care bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice fiscale pot fi inregistrate in contabilitate ca documente justificative."

Astfel, la punctul II - paragraful 2 se mentioneaza:
"2
(1) Bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt documente care atesta efectuarea platii si se anexeaza la Registrul de casa.

(2) Inregistrarea in contabilitate a bunurilor achizitionate sau a serviciilor prestate, achitate cu numerar sau card bancar, pe baza de bon fiscal, se poate efectua in urmatoarele conditii:
(i) entitatea solicita furnizorului factura aferenta bunurilor livrate sau serviciilor prestate, avand ca anexa bonul fiscal emis de aparatul de marcat electronic fiscal;
sau
ii) entitatea justifica cheltuielile efectuate fie prin documente care atesta intrarea in gestiune a bunurilor achizitionate, fie cu alte documente cum sunt: ordin de deplasare, decont de cheltuieli, la care se anexeaza bonul fiscal, documentele respective fiind aprobate de persoana care autorizeaza efectuarea acestor cheltuieli. In cazul utilizarii decontului de cheltuieli, documentul utilizat este "Decont de cheltuieli – cod 14-5-5" aprobat prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr 3512/2008 privind documentele financiar-contabile, care va fi adaptat in mod corespunzator pentru decontari interne."

Prevederile ghidului sunt inca in vigoare, OMFP 3512/2008 a fost abrogat de OMFP 2634/2016 - care care reia aceleasi prevederi si documente din ordinul abrogat -, ceea ce ne conduce la interpretarea ca, in continuare, bonurile fiscale nu sunt utilizate pentru inregistrarea cheltuielii, desi prevederile lit. f) a alin. (4) de la art. 21 nu au fost preluate in noul cod fiscal.

Asadar, pentru bonurile fiscale - achitate cu numerar sau cu cardul - se va intocmi NIR (pentru receptionarea bunurilor), decont de cheltuieli - pentru a se inregistra cheltuiala - si se va intocmi DP pentru plata decontului.

Bonurile fiscale achitate cu cardul - pentru respectarea prevederilor mentionate mai sus - se vor inscrie intr-un decont de cheltuieli, dar plata acestora se va face pe baza extrasului de banca, la fiecare data inscrisa in extras.

Sau le puteti gestiona conform regulilor dvs, dar cu respectarea prevederilor din Ghid.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Bonurile fiscale emise de casele de marcat. Cum facem inregistrarile bonurilor in contabilitate in situatii diverse?":
Rating:

Nota: 3.14 din 21 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica in 2024. Cum se completeaza D212 pentru venituri obtinute din dividende

    • O persoana fizica, ce este si salariata, trebuie sa intocmeasca Declaratia Unica pentru venituri obtinute din dividende (sunt singurele venituri extrasalariale pe care le obtine). In anul 2023 a depus Declaratia Unica cu estimat de 100.000 lei la dividende, deci peste 24 salarii minime, rezultand astfel un CASS de 7.200 lei. Dupa incheierea anului 2023 a constatat ca a ridicat dividende brute in valoare de 64.768 lei (sub 24 salarii minime), practic trebuind sa plateasca CASS in valoare de 3.600...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura: Facturile de avans se inregistreaza in sistem?

    • Societatea noastra vinde fier vechi cu taxare inversa. Primeste avansul de la client cu o luna inainte. Factura de avans se inregistreaza in Ro e-Factura? In jurnalul de vanzari nu apar. Inregistrare facturi in E-Factura – raspunsul specialistului: In relatiile comerciale desfasurate intre persoane impozabile stabilite in Romania, de tip B2B conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, emitentul facturii electronice are obligatia de...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF. 10 declaratii trebuie depuse la fisc pana pe 27 mai 2024

    • Conform calendarulului oficial al ANAF, contribuabilii trebuie sa depuna mai multe declaratii fiscale pana pe data de 27 mai 2024. Depunere declaratii fiscale la ANAF Depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Formularul 212. Categorii de contribuabili Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania...» citeste mai departe aici

  • Reminder! Care Este Termenul pentru Depunerea Bilantului in 2024

    • In contextul crearii unor confuzii legate de termenul pentru depunerea situatiilor financiare anuale in 2024, prin introducerea OUG 115/2023, vom clarifica acest aspect in articolul care urmeaza. Care este termenul pentru depunerea Bilantului in 2024 Depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a raportarilor contabile anuale la 31 decembrie se efectueaza in termen de 150 de zile de la incheierea anului calendaristic. Adica in anul 2024 depunerea bilantului se face, mai precis,...» citeste mai departe aici

  • De cand pot trece firmele la impozit micro daca nu angajeaza cel putin un salariat in 30 de zile?

    • O firma noua, inregistrata in 12.04.2024, daca nu reuseste sa angajeze un salariat in 30 zile, dar angajeaza un salariat in lunile urmatoare, din ce perioada poate trece la platitor de impozit pe venit microintreprindere? Multumesc. Trecere la regimul micro si conditia unui salariat – raspunsul specialistului: Conform prevederilor Codului fiscal, modificat si completat, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o microintreprindere sunt mentionate la art.47: (1) In sensul...» citeste mai departe aici

  • OUG 43/2024: Prin casele de marcat electronice vor fi transmise informatii suplimentare catre ANAF

    • OUG 43/2024 a fost adoptata si aduce mai multe modificari in privinta caselor de marcat electronice. Astfel, prin casele de marcat electronice vor fi transmise informatii suplimentare catre ANAF. Este vorba despre ''alte date si informatii din bonul fiscal, precum si din raportul fiscal de inchidere zilnica''. Modificarile au fost necesare in vederea implementarii sistemului RO e-TVA care va genera decontul de TVA precompletat, fiind necesara efectuarea unor corelari intre RO...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016