
Raportul Special
realizat de specialisti
Executia bugetului general consolidat pe primele noua luni ale anului 2016 s-a incheiat cu un deficit de 3,7 miliarde de lei, respectiv 0,49% din PIB.
1. Veniturile bugetului general consolidat, in suma de 165,8 miliarde de lei, reprezentand 21,9% din PIB, au fost cu 2% mai mici in termeni nominali fata de aceeasi perioada a anului precedent. in ceea ce priveste totalul veniturilor bugetare colectate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala in primele noua luni, acestea au ajuns la aproximativ 150 de miliarde de lei. Suma este cu 0,3% mai mare fata de programul de incasari stabilit prin legile bugetare si cu 1,8%, respectiv cu 2, 61 miliarde de lei, mai mult fata de perioada similara a anului 2015. S-au inregistrat cresteri fata de aceeasi perioada a anului precedent la incasarile din: impozitul pe profit (+12,3%), contributii de asigurari sociale (+6,9%), accize (+6,4%), impozitul pe salarii si venit (+3,8%). in ceea ce priveste incasarile din TVA, acestea au inregistrat o scadere fata de aceeasi perioada a anului 2015, de 8,6%, in conditiile in care au fost afectate atat de reducerea cotei standard de TVA de la 24% la 20% incepand cu 1 ianuarie 2016, care s-a reflectat in incasarile din februarie, cat si de introducerea unei cote reduse la alimente de 9%, aplicata de la 1 iunie 2015. incasarile din contributii de asigurari sociale la bugetul general consolidat au fost mai mari cu 6,9% fata de aceeasi perioada a anului trecut, in conditiile in care sunt influentate negativ de cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii, precum si de aplicarea Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat, prin care nu se mai platesc la bugetul asigurarilor sociale de stat contributiile de asigurari sociale aferente angajatorului din domeniul apararii nationale, ordinii publice si securitatii nationale. La nivelul administratiilor locale s-au inregistrat, de asemenea, cresteri fata de anul precedent la veniturile nefiscale cu 16,1%, la impozite si taxe pe proprietate cu 7,3%, iar la taxa pe utilizarea bunurilor cu 4,7%.
2. Cheltuielile bugetului general consolidat, in suma de 169,5 miliarde de lei, au crescut in termeni nominali cu 4% fata de aceeasi perioada a anului precedent, dar s-au redus cu 0,6 puncte procentuale ca pondere in PIB.
Cheltuielile de personal au crescut cu 9,6% fata de aceeasi perioada a anului precedent fiind determinate, in principal, de majorarile salariale acordate in a doua parte a anului 2015 si de majorarea salariului minim brut pe tara. Majorarile salariale acordate in a doua parte a anului 2015 au fost de 12% pentru personalul din institutiile publice locale, de 25% pentru personalul din sistemul public sanitar si a personalului din sistemul public de asistenta sociala, de 5% din luna septembrie si de 15% din luna decembrie pentru personalul din invatamant, de 10% pentru personalul din sistemul bugetar exclusiv sanatate, invatamant si asistenta sociala. Majorarea salariului minim brut pe tara a fost de 75 de lei incepand cu 1 iulie 2015, de la 975 de lei la 1.050 de lei si de 200 de lei incepand cu 1 mai 2016, de la 1.050 de lei la 1.250 de lei. Mentionam ca in analiza cheltuielilor de personal trebuie tinut cont de faptul ca in trimestrul I 2015 s-a platit prima transa aferenta drepturilor stabilite prin hotarari judecatoresti in suma de aproximativ 1,5 miliarde de lei. De asemenea, incepand cu luna august 2016, se aplica noi cresteri salariale decise prin OUG nr. 20/2016, prin prorogarea unor termene, precum si prin unele masuri fiscalbugetare.
Cheltuielile cu bunuri si servicii au scazut cu 1,3% fata de aceeasi perioada a anului precedent si cu 17% fata de programul stabilit pentru primele noua luni ale anului. Totodata, au scazut simtitor si cheltuielile cu dobanzile. Acestea sunt cu 15% mai mici fata de program. Cheltuielile cu asistenta sociala au crescut fata de aceeasi perioada a anului precedent cu 7,7%. Acestea au fost influentate, in principal, de majorarea cu 5% a punctului de pensie incepand cu 1 ianuarie 2016, de dublarea alocatiei de stat pentru copii incepand cu 1 iunie 2015, precum si de alte masuri ce au fost aprobate in timpul anului 2016, care au condus la suplimentari ale cheltuielilor cu asistenta sociala, avute in vedere la prima rectificare bugetara, generate de: cresterea numarului de beneficiari de ajutor social; majorarea indemnizatiei acordate adultului cu handicap vizual grav si cresterea numarului de persoane incadrate in diverse tipuri de handicap; majorarea si modificarea modalitatii de stabilire a indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului si a stimulentului de insertie; pensii de serviciu pentru grefieri, personal aeronautic, functionari publici, parlamentari, auditori ai Curtii de Conturi.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si pe cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 17,3 miliarde de lei, respectiv 2,3% din PIB.
Sursa: MFP
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
ANAF: Se aproba competenta teritoriala de administrare a contribuabililorOrdinul MFP nr. 3832/2015 modifica Instructiunile de completare a numarului de evidenta a platiiANAF propune noi instructiuni de completare pentru D100 si modifica Nomenclatorul obligatiilor de plata la BUGETul de statIndrumare privind obligatiile fiscale: Lista intalnirilor ANAF cu contribuabilii (februarie 2020)Cum arata deficitul BUGETului general consolidat dupa primele patru luniUltimele articole
Impozit dividende. Ce cota aplici daca platesti dividende in 2025Reforma fiscala. TVA, salarii, micro, dividende - schimbari fiscale majore in 2025?Sunt MAJORATE taxele? Ce planuri fiscale au partidele in 2025Primii pasi in antreprenoriat: ce trebuie sa stii inainte sa iti deschizi propria afacereDeclaratii ANAF. Ce obligatii fiscale au contribuabilii in luna IUNIE 2025Articole similare
Se modifica legislatia privind arieratele si ordonatorii de creditelorMinisterul Finantelor Publice anunta ca s-au triplat cheltuielile pentru investitii in prima luna a anului (Buletin informativ)Deficit triplat fata de aceeasi perioada a anului 2016 si CHELTUIELI PENTRU INVESTITII in scadereDeficitul bugetului consolidat dupa primele noua luni urca la 2,6% din PIBSfaturi de la experti
Intrebare: Emiterea facturii s-a realizat la solicitarea bancii emitente a SGB. Facturarea s-a facut cu TVA, conform contractului si SGB. Pentru ca societatea sa incaseze factura, a fost necesara emiterea acesteia.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Recunoastere venit din dobanzi
Intrebare: O societate comerciala ?X? vinde catre o alta societate comerciala ?Y? parti sociale detinute la societatea ?Z?. Conform contractului de vanzare, o parte din pretul tranzactiei se vireaza intr-un cont escrow pus la dispozitia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Redirectionare impozit pe profit 2025. Termen, formular si reglementari cheie
SANCTIUNI pentru neconformarea cu E-Factura in B2C de la 1 iulie 2025
SAF-T ANAF. Clarificari pentru contribuabilii care NU au cont bancar
Impozit dividende. Ce cota aplici daca platesti dividende in 2025
Mijloace fixe inregistrate gresit. Solutii si clarificari pentru firme
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA