
Raportul Special
realizat de specialisti
ec. Liviu Georgescu
Cheltuielile anului respectiv au fost stabilite la un nivel de 16.143 milioane lei, iar cheltuielile efective din bugetul asigurarilor sociale de stat a fost de 17.167,7 milioane lei; cu o depasire de 1.024,7 milioane lei. Avandu-se in vedere depasirea nivelului veniturilor in perioada cu 304,9 milioane lei, s-a inregistrat in acest an un deficit bugetar.
In acest an au fost incasate venituri cu 639,6 milioane lei peste nivelul prevederilor, depasindu-se incasarile atat pe seama contributiilor de la angajatori, cat si de la angajati in proportii asemanatoare (104,12% si, respectiv, 108,75%).
Cheltuielile realizate din B.A.S.S. au fost sub nivelul prevederilor cu 686,3 milioane lei, inregistrandu-se excedente atat pe seama cheltuielilor curente, dar mai ales a celor de capital. Sintetizand, in anul financiar 2006, nivelul executiei veniturilor si cheltuielilor B.A.S.S. s-a concretizat intr-un EXCEDENT de 1.784 milioane lei, in special ca efect al nerealizarii cheltuielilor curente decat in proportie de 96,48%.
Excedentul inregistrat in acest an s-a realizat pe fondul cresterii produsului intern brut fata de cel realizat in anul 2005 cu 56.474,5 milioane lei.
In anul 2006 au fost realizate urmatoarele venituri si cheltuieli ale B.A.S.S.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Prevederi ale legii B.A.S.S. | | % din venituri totale | % a, b, c din venituri curente | Executia B.A.S.S. | % din venituri totale si venituri curente | % coloana 4/1 |
Venituri totale din care: | 19.637,7 | 100 | ? | 20.277,3 | 100 | 103,25 |
a. Din contributia angajatorilor | 13.479,6 | ? | 69,90 | 14.035,9 | 69,22 | 104,12 |
b. Din contributia angajatilor | 5.655,1 | ? | 29,32 | 6.150,0 | 30,33 | 108,75 |
c. Venituri nefiscale | 149,3 | ? | 0,78 | 91,4 | 0,45 | 61,21 |
2. Subventii | 353,7 | 1,8 | ? | ? | ? | ? |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
- milioane de lei -
Prevederi ale legii B.A.S.S. | | % in cheltuieli totale | Executia B.A.S.S. | % din cheltuieli totale | % coloana 3/1 |
Cheltuieli din care: | 19.180,6 | 100 | 18.494,3 | 100 | 96,42 |
1. Cheltuieli curente | 19.155,4 | 99,87 | 18.481,4 | 99,94 | 96,48 |
2. Cheltuieli de capital | 21,2 | 0,11 | 9,5 | 0,05 | 44,81 |
3. Rambursari de credite | 4,0 | 0,02 | 3,4 | 0,01 | 85,0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
In anul financiar 2007 a fost realizata urmatoarea executie B.A.S.S.:
Prevederi ale legii B.A.S.S. | | % din venituri totale | % a, b, c din venituri curente | Executia B.A.S.S. | % din venituri totale | % a, b, c din venituri curente | % coloana 4/1 |
Venituri totale din care: | 22.716,7 | 100 | ? | 24.631,9 | 100 | ? | 108,43 |
1. Venituri curente din care: | 22.705,0 | 99,941 | 100 | 24.510,2 | 99,5 | 100 | 107,95 |
a. Venituri din contributia angajatorilor | 15.249,0 | ? | 67,17 | 16.626,5 | ? | 67,83 | 109,03 |
b. Venituri din contributia angajatilor | 7.297,3 | ? | 32,13 | 7.770,7 | ? | 31,70 | 106,48 |
c. Venituri nefiscale | 158,7 | ? | 0,70 | 113,0 | ? | 0,46 | 71,20 |
2. Subventii | 11,7 | 0,06 | ? | 11,7 | 0,5 | ? | 100 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Incasarile din contributii au depasit nivelul prevederilor cu 1.915,2 milioane lei si in conditiile in care totalul cheltuielilor realizate din B.A.S.S. in acelasi an au depasit nivelul prevederilor cu 655,6 milioane lei, s-a inregistrat si in acest an un excedent.
Din analiza in dinamica a celor trei ani privind veniturile si cheltuielile B.A.S.S. prezentate anterior rezulta urmatoarele:
Pornindu-se de la veniturile si cheltuielile realizate de B.A.S.S. in anul 2007, pentru anul 2008 au fost stabilite venituri si cheltuieli in sume egale de 32.675,7 milioane lei, cu 9.583 milioane lei mai mult decat cheltuielile realizate cu aceasta destinatie in anul 2007.
In prevederile pentru acest an s-a stabilit o importanta suma de realizat pe seama subventiilor de la BUGETUL ADMINISTRATIEI CENTRALE DE STAT, respectiv de 1.379,6 milioane lei.
Executia preliminara a veniturilor si cheltuielilor in anul 2008
Venituri totale din care | 33.630,7 | Cheltuieli totale | 33.690,4 |
1. Venituri curente din care | 32.249,2 | 1. Cheltuieli curente ? se scad unele plati efectuate in anii precedenti si recuperate in anul 2008 in suma de 17,3 milioane lei | 33.700,9 |
a) Din contributia angajatorilor | 22.325,7 | 2. Cheltuieli de capital | 3,3 |
b) Din contributia angajatilor | 9.899,3 | 3. Rambursari de credite | 3,6 |
c) Venituri fiscale | 124,2 | ||
2. Subventii | 1.381,2 |
Astfel, la venituri, cresterea se estimeaza la aproape 9.000 milioane lei (cu 36,5%) si la cheltuieli cu peste 10.540 milioane lei (cu 45,88%). Aceste niveluri preliminate la VENITURI si CHELTUIELI reprezinta cele mai mari cresteri de la un an la altul realizate sub efectul situatiei favorabile in realizarea P.I.B., in special in primele 8 luni ale anului trecut si, respectiv, a importantelor cresteri a CHELTUIELILOR cu PENSIILE.
In B.A.S.S. pentru acest an financiar a fost prevazuta o importanta crestere a punctului de pensie, astfel incat aceasta sa reprezinte 45% din salariul mediu pe economie.
Alte importante cresteri de cheltuieli urmau sa se inregistreze pentru justificata recalculare a drepturilor de pensii pentru cei care si-au desfasurat activitatea in fostele grupe de munca I si II.
Situatia de criza economica si financiara inregistrata in Romania incepand cu luna septembrie a anului 2008 a afectat puternic posibilitatile de realizare a veniturilor B.A.S.S., atat din contributiile persoanelor juridice, cat si din cele ale salariatilor cu influenta hotaratoare in realizarea cheltuielilor enuntate anterior.
Fara a dispune de cifre definitive privind executia a B.A.S.S. pe anul financiar 2008 nu este greu de apreciat ca s-a inregistrat un deficit bugetar.
Pentru anul 2009 s-a prevazut un excedent de 221 milioane lei. In conditiile crizei economice si financiare s-au impus modificari importante privind sursele de formare a veniturilor, dupa cum urmeaza:
a) Privind contributiile de asigurari sociale
GRUPA de MUNCA De la 1 XII 2008 De la 1 II 2009
din partea din partea TOTAL din partea din partea TOTAL
angajatorilor angajatilor angajatorilor angajatilor
a) pentru conditii normale
de munca 18 9,5 27,5 20,8 10,5 31,3
b) pentru conditii deosebite
de munca 23 9,5 32,5 25,8 10,5 36,3
c) pentru conditii speciale
de munca 28 9,5 37,5 30,8 10,5 41,3
Din cele prezentate anterior rezulta ca de la 1 februarie a.c. va creste contributia pentru asigurarile sociale din partea angajatorilor cu 2,8% si cu 1% din partea angajatilor.
b) Se mentine cota de 2% inclusa in contributia din partea angajatilor aferenta fondurilor de pensii administrate privat, desi aceasta cota era preconizata sa creasca in acest an cu 0,5% (nevoia de resurse la B.A.S.S. a condus la aceasta situatie) cu influenta negativa pentru evolutia fondurilor administrate privat.
Cu toata aceasta crestere a contributiilor pentru asigurari sociale, ponderea fiscalitatii in produsul intern brut se mentine inca la nivel mic fata de cea din grupul tarilor din U.E.
Cu privire la cheltuielile B.A.S.S., evidentiem urmatoarele:
Prin legea privind B.A.S.S. pentru anul 2009 al B.A.S.S. au fost aprobate urmatoarele venituri si cheltuieli:
Venituri totale din care 40.424,5 Cheltuieli totale 39.963,4
1. Venituri curente 40.424,5 1. Cheltuieli curente 39.956,3
a) Din contributia angajatorilor 28.148,7 2. Cheltuieli de capital 7,7
b) Din contributia angajatilor 12.156,8 3. Rambursari de credite ?
c) Venituri nefiscale 119,0
2. Subventii ?
Principalii indicatori macroeconomici in anii 2005-2009, in preturi curente, au fost:
Anul de referinta Veniturile Cheltuielile % 3/2 + / ? Produsul intern Inflatia % coloana 3/6
B.A.S.S. B.A.S.S. brut (P.1.B.)
2005 17.047,2 17.167,7 100,7 -130,5 288.176,1 8,6 5,95
2006 20.277,3 18.494,3 91,2 +1.783 344.650,6 4,87 5,36
2007 24.631,9 23.093,7 93,7 +1.538,2 412.761,5 6,57 5,59
2008 executie
preliminata 33.630,7 33.690,4 100,17 -59,7 503.958,7 6,3 6,68
2009
(niveluri aprobate) 40.130 39.909 99,44 +240 579.000 5,0 6,89
1 2 3 4 5 6 7
In executia veniturilor si cheltuielilor B.A.S.S. se inregistreaza:
Produsul intern brut (P.I.B.) realizat in aceiasi ani inregistreaza importante cresteri de la un an la altul, fiind baza realizarii executiilor B.A.S.S. prezentate anterior. De retinut este ca desi cheltuielile B.A.S.S. au crescut an de an in intervalul de timp analizat, ponderea acestora in P.I.B. s-a mentinut relativ constanta, ceea ce certifica faptul ca desi au fost realizate unele cresteri semnificative la pensii, acestea au fost sustinute de cresterea economica realizata.
Aceste cresteri de cheltuieli ? in special pe seama pensiilor ? au fost in buna parte ?neutralizate? de nivelul inflatiei realizate in perioada analizata.
Pentru anul in curs se mentine structura in prevederea veniturilor curente, respectiv 69,61% din contributia angajatorilor si 30,07% din contributia angajatilor. Cheltuielile sunt in continuare cele curente reprezentate in special de cele pentru pensii.
Concluzia generala evidentiaza faptul ca in perioada 2005, 2006 si 2007 s-a inregistrat o evolutie corespunza toare a executiei B.A.S.S. si ca, incepand cu a doua parte a anului 2008 si in special in anul 2009, austeritatea este caracteristica principala. In anul 2008, veniturile estimate au crescut fata de veniturile realizate in anul 2007 cu 8.998,8 milioane lei, insa cheltuielile estimate ale acelorasi ani au crescut cu 10.56,7 milioane lei, in special pe seama majorarii pensiilor.
Ponderea cheltuielilor B.A.S.S. in P.I.B. a inregistrat prin estimarile pentru anul 2008 si prin prevederile anului 2009 cresteri de aproximativ 1% fata de ceilalti ani luati in studiu si cu aproximativ 0,20% pentru anul in curs fata de cele din anul 2008.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
32 masuri in noul pachet de actiuni guvernamentale pentru IMM-uriCotele de contributie in contractele de asigurare sociala. Legea BASS pentru anul 2015Rectificarea bugetara, publicata in Monitorul Oficial: Evolutia principalilor indicatori macroeconomiciAlimentele au inregistrat in aprilie cel mai scazut nivel din ultimii cinci aniRomania va avea parte de sprijin pentru consolidarea fiscala si cresterea investitiilor in infrastructuraArticole similare
Noi reguli de deductibilitate valabile de la 1 ianuarie 2021. Evitati amendarea inregistrarilor fiscal-contabileIn ce conditii e permisa participarea salariatilor la profit?Luna ianuarie 2013 obliga la o serie de declaratii fiscaleCe obligatii are antreprozitarul autorizat?Incepand cu 1 ianuarie 2025 impozitul pe dividende creste la 10% (OUG 156/2024)Ultimele articole
Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesareImpozit pe profit ERONAT. Firmele au la dispozitie 2 metode pentru a corecta situatiaImpozit dividende. Ce cota aplici daca platesti dividende in 2025Reforma fiscala. TVA, salarii, micro, dividende - schimbari fiscale majore in 2025?Sunt MAJORATE taxele? Ce planuri fiscale au partidele in 2025Articole similare
Ce spune Consiliul Fiscal despre eficienta colectarii impozitelorEconomiile din est se misca mai incet decat s-a anticipatMFP: Executia bugetului general consolidat in perioada 1.01 - 30.04.2016MFP: Deficitul bugetar la 7 luni a scazut la 1,26% din PIBJeffrey Franks cere ca reducerea cotei unice la 10% sa nu fie pusa in practicaUltimele articole
Reforma fiscala. TVA, salarii, micro, dividende - schimbari fiscale majore in 2025?Incepand cu 1 ianuarie 2025 mai multe venituri vor fi MAJORATE: salarii, pensii, alocatiiOUG pentru masuri fiscal-bugetare, adoptat de Guvern. 5 prevederi importanteProiect de OUG: Amnistia fiscala oferita firmelor vizeaza datoriile restante la 31 august 2024Romania va avea parte de sprijin pentru consolidarea fiscala si cresterea investitiilor in infrastructuraSfaturi de la experti
Cota TVA servicii de inchiriere aparate si livrare bunuri medicale
Intrebare: Avand in vedere activitatea principala a societatii, care detine mai multe aparate «concentrator de oxigen stationar» ce se dau in chirie, la prescrierea medicului, catre persoane bolnave, iar ulterior sunt decontate de Casa de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Depunere D100/D700 impozit pe constructii an fiscal modificat
Intrebare: In prezent, avem exercitiu fiscal diferit de anul calendaristic, respectiv 01.05.2024?30.04.2025, iar pana in 25.07.2025 vom depune D700 pentru modificarea vectorului fiscal, in vederea trecerii la an fiscal = an calendaristic,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA