Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Bunuri fara documente de provenienta. Din 11 noiembrie 2023 se aplica amenzi de pana la 30.000 lei pentru activitatile economice ilicite

04-Dec-2023
2038
Bunuri fara documente de provenienta. Din 11 noiembrie 2023 se aplica amenzi de pana la 30.000 lei pentru activitatile economice ilicite

Prin Legea 296/2023 au fost efectuate mai multe modificari asupra Codului Fiscal, printre care enumeram si sanctiunea sau confiscarea bunurilor fara documente de provenienta. Asa cum este mentionat in noul act normativ, care se aplica din 11 noiembrie 2023, persoanele juridice vor fi amendate cu pana la 30.000 lei pentru activitatile economice ilicite. In cazul persoanelor fizice, amenda va fi mai mica, de pana la 15.000 lei.

Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023.

Bunuri fara acte de provenienta

Conform actului normativ, este interzisa efectuarea de activitati economice cu bunuri care nu sunt insotite de documente de provenienta, indiferent de locul in care acestea se afla, pe timpul transportului, al depozitarii sau al comercializarii.

Prin documente de provenienta se intelege, dupa caz, factura, avizul de insotire a marfii, documentele vamale sau orice alte documente justificative prevazute de lege care stau la baza inregistrarii in contabilitate, in format fizic sau in format electronic.

In cazul transportului international rutier de marfa, documentul care insoteste transportul este documentul de transport privind transporturile rutiere. Documentul de transport este documentul care se afla la bordul autovehiculului rutier pe toata durata derularii transportului, avand inscrise date privind intreprinderea care efectueaza transportul, expeditorul, beneficiarul transportului, marfurile sau persoanele transportate, dupa caz, si care trebuie sa faca posibila stabilirea categoriei si a tipului de transport rutier efectuat.

Amenzi pentru bunuri fara documente de provenienta

Constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii penale, infractiune, nerespectarea prevederilor conform carora operatorii economici trebuie sa aiba documente de provenienta pentru bunuri si marfuri si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 15.000 lei, daca este savarsita de persoane fizice, respectiv cu amenda de la 5.000 lei la 30.000 lei, daca este savarsita de persoane juridice.

La aplicarea sanctiunii agentul constatator este obligat sa instiinteze contravenientul asupra sanctiunilor care urmeaza a fi aplicate, daca acesta mai savarseste inca o contraventie intr-un interval de 12 luni de la data aplicarii ultimei sanctiuni.

In situatia in care, intr-un interval de 12 luni de la data aplicarii ultimei sanctiuni pentru savarsirea contraventiei prevazute mai sus, contravenientul savarseste o noua contraventie din categoria celor amintite, pentru care a fost sanctionat, se aplica o amenda de la 4.000 lei la 30.000 lei, daca este savarsita de persoane fizice, respectiv o amenda de la 10.000 lei la 60.000 lei, daca este savarsita de persoane juridice, precum si sanctiunea complementara constand in suspendarea activitatii acestuia, care consta in transport, depozitare si/sau comercializare, dupa caz, pentru o perioada de pana la 15 zile.

Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor

La constatarea contraventiei agentul constatator intocmeste un proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, prin care dispune urmatoarele masuri:

a)aplicarea sanctiunii contraventionale principale, dupa caz;

b) masura indisponibilizarii provizorii a bunurilor care au servit sau sunt destinate sa serveasca la savarsirea contraventiei prevazute la alin. (11), precum si a sumelor de bani si a bunurilor dobandite prin savarsirea contraventiei, pentru o perioada de maximum 24 de ore, termen in interiorul caruia contravenientul poate prezenta documente de provenienta.

In acelasi proces-verbal organul constatator informeaza contravenientul cu privire la faptul ca dupa acest termen bunurile care nu pot fi justificate urmeaza a fi confiscate;

c) aplicarea sanctiunii suspendarii activitatii, prevazuta la alin. (13).

Termenul de 24 de ore incepe sa curga la momentul constatarii contraventiei si se incheie la aceeasi ora a zilei urmatoare, prevederile art. 181 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nefiind aplicabile.

Prin exceptie, in cazul in care contravenientul refuza semnarea procesului-verbal, termenul masurii indisponibilizarii provizorii si prezentarii documentelor de provenienta se prelungeste cu 24 de ore de la data comunicarii procesului-verbal.

Indisponibilizarea provizorie a bunurilor reprezinta o masura de suspendare temporara a dreptului de dispozitie materiala si juridica asupra bunurilor a caror provenienta nu poate fi dovedita, pentru conservarea acestora, cu scopul de a preveni distrugerea, indepartarea, transferul, ascunderea, instrainarea sau utilizarea bunurilor pana la stabilirea provenientei legale a acestora sau pana la implinirea termenului de 24 de ore.

In procesul-verbal prevazut sunt descrise imprejurarile care pot servi la aprecierea naturii si gravitatii faptei constatate si la evaluarea eventualelor consecinte ale acesteia.

Ce date cuprinde procesul verbal?

Procesul-verbal cuprinde urmatoarele date:

a) data si locul unde este incheiat;

b) numele, prenumele, calitatea si institutia din care face parte agentul constatator;

c) numele, prenumele, domiciliul si codul numeric personal ale persoanei verificate ori denumirea, codul de identificare fiscala, sediul social ale persoanei juridice si numele, prenumele, domiciliul si codul numeric personal ale persoanei/persoanelor care reprezinta persoana juridica la momentul controlului;

d) descrierea faptei contraventionale, cu indicarea datei, orei si locului in care a fost savarsita, precum si aratarea imprejurarilor care pot servi la aprecierea gravitatii faptei si la evaluarea eventualelor pagube pricinuite;

e) indicarea actului normativ prin care se stabileste si se sanctioneaza contraventia;

f) termenul de exercitare a caii de atac si instanta la care se depune plangerea;

g) locul si termenul de prezentare a documentelor de provenienta de catre persoana verificata;

h) persoanele responsabile sa prezinte documentele de provenienta; temeiul legal al indisponibilizarii, masura indisponibilizarii, descrierea bunurilor indisponibilizate si referintele asupra locului de depozitare, dupa caz;

i) data si locul predarii bunurilor care se confisca, dupa caz;

j) punctul de vedere al persoanei verificate cu privire la aspectele constatate, faptul ca persoana sanctionata are la dispozitie 24 de ore de la momentul constatarii contraventiei sa prezinte documente justificative care sa ateste provenienta bunurilor, precum si faptul ca dupa acest termen bunurile care nu pot fi justificate urmeaza a fi confiscate.

Contravenientul are dreptul sa prezinte documente care sa ateste provenienta bunurilor in 24 de ore.

Dupa prezentarea si verificarea documentelor se incheie un proces-verbal de incetare totala sau partiala a indisponibilizarii si de restituire totala sau partiala, dupa caz, a bunurilor indisponibilizate, ca anexa la procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, situatie in care procesul-verbal de sanctionare si constatare a contraventiei incheiat si comunicat/inmanat contravenientului va produce efecte doar cu privire la sanctiunea contraventionala principala si sanctiunea complementara a suspendarii activitatii in situatia incetarii totale a indisponibilizarii, respectiv cu privire la sanctiunea contraventionala principala, sanctiunea complementara a suspendarii activitatii si sanctiunea complementara a confiscarii in situatia incetarii partiale a indisponibilizarii.

In cazul bunurilor perisabile pentru care a incetat total sau partial indisponibilizarea, sanctiunea suspendarii activitatii se aplica dupa un termen de 15 zile de la inmanarea sau comunicarea procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii.

In cazul cetatenilor straini, al persoanelor fara cetatenie sau cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate, in procesul-verbal vor fi cuprinse si urmatoarele date: seria si numarul pasaportului ori ale altui document de trecere a frontierei de stat, data eliberarii acestuia si statul emitent.

Dupa expirarea termenului de 24 de ore, in situatia in care contravenientul nu prezinta documente care sa ateste provenienta bunurilor, masura indisponibilizarii temporare dispusa prin procesul-verbal se transforma in masura confiscarii, fara indeplinirea altor formalitati.

Procesul-verbal se semneaza pe fiecare pagina de agentul constatator si de contravenient si se inmaneaza o copie contravenientului.

In cazul in care este refuzata semnarea procesului-verbal sau se refuza primirea acestuia, agentul constatator ii aduce la cunostinta contravenientului faptul ca are la dispozitie 24 de ore sa prezinte documentele care sa ateste provenienta bunurilor, facand mentiune in procesul-verbal despre aceste imprejurari care trebuie sa fie confirmate de cel putin un martor. In acest caz, procesul-verbal va cuprinde si datele de identificare ale martorului si semnatura acestuia, iar comunicarea se face in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depuna

    • ANAF a pus in dezbatere publica Proiectul de ordin privind aprobarea modelului si continutului formularului 39X, Declaratie informativa privind activitatea de transport alternativ cu autoturism si conducator auto intermediata printr-o platforma digitala. In aceasta categrie intra operatorii Bolt, Uber, BlackCab. Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depuna Conform Referatului de Aprobare, ANAF asigura colectarea veniturilor bugetului de stat, aplicarea...» citeste mai departe aici

  • Luni, 2 decembrie 2024, termen limita pentru depunerea unei declaratii importante

    • ANAF reaminteste contribuabililor interesati ca, luni 2 decembrie 2024 este termenul limita de depunere a ”Declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national” aferente perioadei de raportare precedente – Formularul 394. Luni, 2 decembrie 2024, termen limita pentru depunerea unei declaratii importante Perioada de raportare (luna, trimestru etc.) este cea declarata pentru depunerea decontului de TVA, prevazuta la art. 322 din...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul fiscal si contabil pentru cheltuielile nedeductibile ale microintreprinderilor

    • Care este tratamentul fiscal si contabil al cheltuielilor nedeductibile la platitorii de impozit micro? Sa luam cazul in care la o microintreprindere amortizarea este peste 1500 lei si are cheltuieli cu combustibilul pentru mijloace de transport folosite si in scop personal. Care este tratamentul fiscal si contabil al cheltuielilor? Tratamentul fiscal si contabil pentru cheltuielile nedeductibile ale microintreprinderilor Specialistul ne spune ca in cazul unei microintreprinderi, din punct de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016