Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cabinet avocat. Registre si cheltuieli deductibile

17-Feb-2012
16730
Intrebare:

Ce registre fiscale/contabile trebuie sa tina un avocat salarizat in interiorul profesiei si ce cheltuieli poate deduce?

Raspuns:

Registrele obligatorii sunt:
- Registrul-Jurnal de incasari si plati - cod 14-1-1/b;
- Registrul Inventar - cod 14-1-2/a;
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii

Ambele registre trebuie numerotate, snuruite, parafate si inregistrate la organul fiscal teritorial. Se achizitioneaza direct de la administratia financiara de sector.
Ambele se intocmesc (se completeaza) de contribuabil intr-un singur exemplar, fara a lasa rinduri libere.
- Registrul Unic de control - achizitionat de la administratia financiara de sector;
- Jurnal de vinzari;
- Jurnal de cumparari.

Aceste ultime registre sunt fararegim special si se pot achizitiona de la orice unitate care distribuie documente financiar-contabile sau pot fi obtinute cu ajutorul tehnicii de calcul, neavind un format prestabilit, insa modelul orientativ si modul de completare ale acestora sunt redate in anexele 1 si 2 aprobate prin Ordinul 1372/2008. De asemenea, aceste ultime registre trebuie completate atit de entitatile (societati, PFA-uri, cabinete de avocati etc) platitoare de TVA, cit si de cele neplatitoare de TVA.

In afara de aceste registre, pentru a organiza in mod corect evidenta contabila in partida simpla, trebuie utilizate urmatoarele documente financiar-contabile:
- fisa mijlocului fix - cod 14-2-2/a
- bon de consum - cod 14-3-4A
- fisa de magazie - cod 14-3-8
- lista de inventariere - cod 14-3-12
dar si alte documente prevazute de legislatia in materie.

Daca evidenta va fi tinuta cu ajutorul unui soft specializat in partida simpla, o parte din aceste documente vor fi editate din acel soft. Pe langa aceste documente, trebuie intocmita factura, conform art. 155 alin. 5 din codul fiscal. Aceasta se intocmeste de catre entitatile neplatitoare de TVA pe modelul de factura care nu contine coloana de TVA sau de catre cele platitoare de TVA, caz in care formatul facturii va trebui sa contina si coloana de TVA. Neplatitorii de TVA vor mentiona pe factura urmatorul text: scutit de TVA conform art. 152 din codul fiscal.

Mentionam ca dvs nu sunteti obligat sa utilizati casa de marcat, conform art. 2 litera h) din OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - republicata - cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru evidenta incasarilor cu numerar trebuie sa intocmiti chitanta, conform OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.

Venitul net (venitul impozabil) se determina potrivit regulilor stabilite la art. 48 din codul fiscal si punctelor 36, 37, 38, 39, 39 indice 1 si 41 din normele de aplicare a art. 48. Conform art. 48, cheltuielile se impart in:
- cheltuieli deductibile integral (regasite la art. 48 alin. (4) si la punctul 38 din norme):
"4) Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, sunt:
a) sa fie efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, justificate prin documente;
b) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
c) sa respecte regulile privind amortizarea, prevazute in titlul II, dupa caz;
c^1) sa respecte regulile privind deducerea cheltuielilor reprezentind investitii in mijloace fixe pentru cabinetele medicale, in conformitate cu prevederile art. 24 alin. (16). (in vigoare de la 1 ian. 2012);
d) cheltuielile cu primele de asigurare sa fie efectuate pentru:
1. active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
2. activele ce servesc ca garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii pentru care este autorizat contribuabilul;
3. prime de asigurare pentru asigurarea de risc profesional;
4. persoane care obtin venituri din salarii, potrivit prevederilor capitolului 3 din prezentul titlu, cu conditia impozitarii sumei reprezentind prima de asigurare, la beneficiarul acesteia, la momentul platii de catre suportator."

Exemplu de cheltuieli deductibile se regasesc la punctul 38 din norme:

"1. cheltuielile cu achizitionarea de materii prime, materiale consumabile, obiecte de inventar si marfuri;
2. cheltuielile cu lucrarile executate si serviciile prestate de terti;
3. cheltuielile efectuate de contribuabil pentru executarea de lucrari si prestarea de servicii pentru clienti;
4. chiria aferenta spatiului in care se desfasoara activitatea, cea aferenta utilajelor si altor instalatii utilizate in desfasurarea activitatii, in baza unui contract de inchiriere;
5. dobanzile aferente creditelor bancare;
7. cheltuielile cu comisioanele si cu alte servicii bancare;
8. cheltuielile cu primele de asigurare care privesc imobilizarile corporale si necorporale, inclusiv pentru stocurile detinute, precum si primele de asigurare pentru asigurarea de risc profesional potrivit legii;
9. cheltuielile cu primele de asigurare pentru bunurile din patrimoniul personal, cand acestea reprezinta garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii independente a contribuabilului;
10. cheltuielile postale si taxele de telecomunicatii;
11. cheltuielile cu energia si apa;
12. cheltuielile cu transportul de bunuri si de persoane;
13. cheltuieli de natura salariala;
14. cheltuielile cu impozitele, taxele, altele decit impozitul pe venit;
15. cheltuielile reprezentind contributiile pentru asigurarile sociale, pentru constituirea Fondului pentru plata ajutorului de somaj, pentru asigurarile sociale de sanatate, pentru accidente de munca si boli profesionale, precum si alte contributii obligatorii pentru contribuabil si angajatii acestuia;
16. cheltuielile cu amortizarea, in conformitate cu reglementarile titlului II din Codul fiscal , dupa caz;
17. valoarea ramasa neamortizata a bunurilor si drepturilor amortizabile instrainate, determinata prin deducerea din pretul de cumparare a amortizarii incluse pe costuri in cursul exploatarii si limitata la nivelul venitului realizat din instrainare;
18. cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentand chiria (rata de leasing) in cazul contractelor de leasing operational, respectiv cheltuielile cu amortizarea si dobanzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite in conformitate cu prevederile privind operatiunile de leasing si societatile de leasing;
19. cheltuielile cu pregatirea profesionala pentru contribuabili si salariatii lor, potrivit legii;
20. cheltuielile ocazionate de participarea la congrese si alte intruniri cu caracter profesional;
21. cheltuielile cu functionarea si intretinerea, aferente bunurilor care fac obiectul unui contract de comodat, potrivit intelegerii din contract, pentru partea aferenta utilizarii in scopul afacerii;
23. cheltuielile de delegare, detasare si deplasare, cu exceptia celor reprezentind indemnizatia de delegare, detasare in alta localitate, in tara si in strainatate, care este deductibila limitat;
24. cheltuielile de reclama si publicitate reprezinta cheltuielile efectuate pentru popularizarea numelui contribuabilului, produsului sau serviciului in baza unui contract scris, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare cind reclama si publicitatea se efectueaza prin mijloace proprii. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vinzare, precum si alte bunuri acordate cu scopul stimularii vanzarilor;
25. alte cheltuieli efectuate in scopul realizarii veniturilor.
sunt cheltuieli deductibile si cele efectuate pentru intretinerea si functionarea spatiilor folosite pentru desfasurarea afacerilor chiar daca documentele sunt emise pe numele proprietarului, si nu pe numele contribuabilului."

- deductibile limitat (la alin. (5) al art. 48 si la punctul 39 din norme):
- nedeductibile (conform alin. (7) al art. 48).

De asemenea, reguli privind evidenta cheltuielilor sunt stabilitae si in Ordinul 1040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii 571/2003 privind Codul fiscal.

In cadrul normelor, la litera F punctul 43 sunt prezentate Norme privind evidentierea cheltuielilor.
Ca regula generala, cheltuielile, pentru a fi deductibile, trebuie sa fie cuprinse in evidenta exercitiului financiar in cursul caruia au fost platite (de exemplu, o plata de convorbiri
telefonice efectuata in luna noiembrie a anului n trebuie inregistrata in evidenta contabila a acestui an. In cazul in care plata respectiva este inregistrata in contabilitatea anului n+1, in acest an va fi o cheltuiala nedeductibila.).

O alta regula este aceea conform careia aceste cheltuieli trebuie sa fie aferente veniturilor, justificate prin documente (sa fie aferente afacerii). In aceasta categorie ar fi: telefoane, energia electrica, alte cheltuieli de intretinere a sediului, toner, rechizite etc. Mentionam ca toate facturile trebuie emise pe numele contribuabilului, prin intocmire de contracte direct cu furnizorii respectivi. Pentru deducerea cheltuielilor privind sediul, recomandam intocmirea unui contract de inchiriere sau comodat.

La punctul 44 sunt prezentate cheltuielile deductibile limitat (plafonat). Mentionam ca atunci cind se achizitioneaza un mijloc fix, plata respectiva este o cheltuiala nedeductibila, urmind ca anual sa se inregistreze amortizarea mijlcului fix respectiv calculata conform art. 24 din Codul fiscal , care va fi o cheltuiala deductibila aferenta acelui an.

Baza legala:
- OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile;
- OMFP 1040/2004 privind organizarea contabilitatii in partida simpla;
- art. 152 din codul fiscal ;
- punctul 62 alin. (1) din normele date in aplicatrea art. 152 alin. (6) din codul fiscal ;





Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cabinet avocat. Registre si cheltuieli deductibile":
Rating:

Nota: 3.05 din 10 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • EY Romania considera Split TVA departe de a fi perfect si cere eliminarea aplicarii obligatorii a acestuia
    • Aplicarea obligatorie a platii defalcate a TVA trebuie eliminata, fiind vorba despre un sistem care este departe de a fi perfect, atrag atentia reprezentantii EY Romania, intr-un comunicat de presa recent. "Sistemul de plata defalcata a TVA este departe de a fi perfect, dar in momentul de fata este in vigoare. Exista in prezent discutii pentru modificarea lui, in sensul aplicarii doar in cazul firmelor care intra in insolventa, in faliment sau cu 'istoric fiscal incoerent'. EY Romania...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 octombrie 2017
    •  ANAF a publicat un nou buletin informativ, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, in care a inclus noutatile legislative cu incidenta fiscala din perioada 9-15 octombrie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.68/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Actualizarea Normelor metodologice de aplicare a ordonantei privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
    • Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ar putea fi actualizate, potrivit unui proiect legislativ pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor Publice (MFP). Proiectul de hotarare vizeaza corelarea normelor de aplicare a OUG nr. 28/1999 cu prevederile ordonantei, avand in vedere modificarile pe care le-a suferit actul normativ, se mentioneaza in nota de fundamentare ce insoteste propunerea...» citeste mai departe aici

  • Diferente favorabile de curs valutar. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect o societate comerciala care in 2017 este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. In trimestrul II 2017 a avut diferente nete favorabile de curs pe care nu le-a impozitat conform Codului fiscal. In trimestrul IV realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro si trece la impozit pe profit. Vom vedea ce se intampla cu diferenta neta favorabila de curs din trimestrul II neimpozitata. Iata raspunsul specialistului: In situatia expusa nu trebuie...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"