Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cabinet avocat. Registre si cheltuieli deductibile

17-Feb-2012
16239
Intrebare:

Ce registre fiscale/contabile trebuie sa tina un avocat salarizat in interiorul profesiei si ce cheltuieli poate deduce?

Raspuns:

Registrele obligatorii sunt:
- Registrul-Jurnal de incasari si plati - cod 14-1-1/b;
- Registrul Inventar - cod 14-1-2/a;
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Ambele registre trebuie numerotate, snuruite, parafate si inregistrate la organul fiscal teritorial. Se achizitioneaza direct de la administratia financiara de sector.
Ambele se intocmesc (se completeaza) de contribuabil intr-un singur exemplar, fara a lasa rinduri libere.
- Registrul Unic de control - achizitionat de la administratia financiara de sector;
- Jurnal de vinzari;
- Jurnal de cumparari.

Aceste ultime registre sunt fararegim special si se pot achizitiona de la orice unitate care distribuie documente financiar-contabile sau pot fi obtinute cu ajutorul tehnicii de calcul, neavind un format prestabilit, insa modelul orientativ si modul de completare ale acestora sunt redate in anexele 1 si 2 aprobate prin Ordinul 1372/2008. De asemenea, aceste ultime registre trebuie completate atit de entitatile (societati, PFA-uri, cabinete de avocati etc) platitoare de TVA, cit si de cele neplatitoare de TVA.

In afara de aceste registre, pentru a organiza in mod corect evidenta contabila in partida simpla, trebuie utilizate urmatoarele documente financiar-contabile:
- fisa mijlocului fix - cod 14-2-2/a
- bon de consum - cod 14-3-4A
- fisa de magazie - cod 14-3-8
- lista de inventariere - cod 14-3-12
dar si alte documente prevazute de legislatia in materie.

Daca evidenta va fi tinuta cu ajutorul unui soft specializat in partida simpla, o parte din aceste documente vor fi editate din acel soft. Pe langa aceste documente, trebuie intocmita factura, conform art. 155 alin. 5 din codul fiscal. Aceasta se intocmeste de catre entitatile neplatitoare de TVA pe modelul de factura care nu contine coloana de TVA sau de catre cele platitoare de TVA, caz in care formatul facturii va trebui sa contina si coloana de TVA. Neplatitorii de TVA vor mentiona pe factura urmatorul text: scutit de TVA conform art. 152 din codul fiscal.

Mentionam ca dvs nu sunteti obligat sa utilizati casa de marcat, conform art. 2 litera h) din OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - republicata - cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru evidenta incasarilor cu numerar trebuie sa intocmiti chitanta, conform OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.

Venitul net (venitul impozabil) se determina potrivit regulilor stabilite la art. 48 din codul fiscal si punctelor 36, 37, 38, 39, 39 indice 1 si 41 din normele de aplicare a art. 48. Conform art. 48, cheltuielile se impart in:
- cheltuieli deductibile integral (regasite la art. 48 alin. (4) si la punctul 38 din norme):
"4) Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, sunt:
a) sa fie efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, justificate prin documente;
b) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
c) sa respecte regulile privind amortizarea, prevazute in titlul II, dupa caz;
c^1) sa respecte regulile privind deducerea cheltuielilor reprezentind investitii in mijloace fixe pentru cabinetele medicale, in conformitate cu prevederile art. 24 alin. (16). (in vigoare de la 1 ian. 2012);
d) cheltuielile cu primele de asigurare sa fie efectuate pentru:
1. active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
2. activele ce servesc ca garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii pentru care este autorizat contribuabilul;
3. prime de asigurare pentru asigurarea de risc profesional;
4. persoane care obtin venituri din salarii, potrivit prevederilor capitolului 3 din prezentul titlu, cu conditia impozitarii sumei reprezentind prima de asigurare, la beneficiarul acesteia, la momentul platii de catre suportator."

Exemplu de cheltuieli deductibile se regasesc la punctul 38 din norme:

"1. cheltuielile cu achizitionarea de materii prime, materiale consumabile, obiecte de inventar si marfuri;
2. cheltuielile cu lucrarile executate si serviciile prestate de terti;
3. cheltuielile efectuate de contribuabil pentru executarea de lucrari si prestarea de servicii pentru clienti;
4. chiria aferenta spatiului in care se desfasoara activitatea, cea aferenta utilajelor si altor instalatii utilizate in desfasurarea activitatii, in baza unui contract de inchiriere;
5. dobanzile aferente creditelor bancare;
7. cheltuielile cu comisioanele si cu alte servicii bancare;
8. cheltuielile cu primele de asigurare care privesc imobilizarile corporale si necorporale, inclusiv pentru stocurile detinute, precum si primele de asigurare pentru asigurarea de risc profesional potrivit legii;
9. cheltuielile cu primele de asigurare pentru bunurile din patrimoniul personal, cand acestea reprezinta garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii independente a contribuabilului;
10. cheltuielile postale si taxele de telecomunicatii;
11. cheltuielile cu energia si apa;
12. cheltuielile cu transportul de bunuri si de persoane;
13. cheltuieli de natura salariala;
14. cheltuielile cu impozitele, taxele, altele decit impozitul pe venit;
15. cheltuielile reprezentind contributiile pentru asigurarile sociale, pentru constituirea Fondului pentru plata ajutorului de somaj, pentru asigurarile sociale de sanatate, pentru accidente de munca si boli profesionale, precum si alte contributii obligatorii pentru contribuabil si angajatii acestuia;
16. cheltuielile cu amortizarea, in conformitate cu reglementarile titlului II din Codul fiscal , dupa caz;
17. valoarea ramasa neamortizata a bunurilor si drepturilor amortizabile instrainate, determinata prin deducerea din pretul de cumparare a amortizarii incluse pe costuri in cursul exploatarii si limitata la nivelul venitului realizat din instrainare;
18. cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentand chiria (rata de leasing) in cazul contractelor de leasing operational, respectiv cheltuielile cu amortizarea si dobanzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite in conformitate cu prevederile privind operatiunile de leasing si societatile de leasing;
19. cheltuielile cu pregatirea profesionala pentru contribuabili si salariatii lor, potrivit legii;
20. cheltuielile ocazionate de participarea la congrese si alte intruniri cu caracter profesional;
21. cheltuielile cu functionarea si intretinerea, aferente bunurilor care fac obiectul unui contract de comodat, potrivit intelegerii din contract, pentru partea aferenta utilizarii in scopul afacerii;
23. cheltuielile de delegare, detasare si deplasare, cu exceptia celor reprezentind indemnizatia de delegare, detasare in alta localitate, in tara si in strainatate, care este deductibila limitat;
24. cheltuielile de reclama si publicitate reprezinta cheltuielile efectuate pentru popularizarea numelui contribuabilului, produsului sau serviciului in baza unui contract scris, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare cind reclama si publicitatea se efectueaza prin mijloace proprii. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vinzare, precum si alte bunuri acordate cu scopul stimularii vanzarilor;
25. alte cheltuieli efectuate in scopul realizarii veniturilor.
sunt cheltuieli deductibile si cele efectuate pentru intretinerea si functionarea spatiilor folosite pentru desfasurarea afacerilor chiar daca documentele sunt emise pe numele proprietarului, si nu pe numele contribuabilului."

- deductibile limitat (la alin. (5) al art. 48 si la punctul 39 din norme):
- nedeductibile (conform alin. (7) al art. 48).

De asemenea, reguli privind evidenta cheltuielilor sunt stabilitae si in Ordinul 1040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii 571/2003 privind Codul fiscal.

In cadrul normelor, la litera F punctul 43 sunt prezentate Norme privind evidentierea cheltuielilor.
Ca regula generala, cheltuielile, pentru a fi deductibile, trebuie sa fie cuprinse in evidenta exercitiului financiar in cursul caruia au fost platite (de exemplu, o plata de convorbiri
telefonice efectuata in luna noiembrie a anului n trebuie inregistrata in evidenta contabila a acestui an. In cazul in care plata respectiva este inregistrata in contabilitatea anului n+1, in acest an va fi o cheltuiala nedeductibila.).

O alta regula este aceea conform careia aceste cheltuieli trebuie sa fie aferente veniturilor, justificate prin documente (sa fie aferente afacerii). In aceasta categorie ar fi: telefoane, energia electrica, alte cheltuieli de intretinere a sediului, toner, rechizite etc. Mentionam ca toate facturile trebuie emise pe numele contribuabilului, prin intocmire de contracte direct cu furnizorii respectivi. Pentru deducerea cheltuielilor privind sediul, recomandam intocmirea unui contract de inchiriere sau comodat.

La punctul 44 sunt prezentate cheltuielile deductibile limitat (plafonat). Mentionam ca atunci cind se achizitioneaza un mijloc fix, plata respectiva este o cheltuiala nedeductibila, urmind ca anual sa se inregistreze amortizarea mijlcului fix respectiv calculata conform art. 24 din Codul fiscal , care va fi o cheltuiala deductibila aferenta acelui an.

Baza legala:
- OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile;
- OMFP 1040/2004 privind organizarea contabilitatii in partida simpla;
- art. 152 din codul fiscal ;
- punctul 62 alin. (1) din normele date in aplicatrea art. 152 alin. (6) din codul fiscal ;





Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cabinet avocat. Registre si cheltuieli deductibile":
Rating:

Nota: 3.05 din 10 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Impozitare mai stricta pentru toate societatile romane! Ce s-a modificat?
    • In data de 7 iunie, Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, la Paris. Prin urmare, cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de Romania cu alte state urmeaza sa se modifice. Schimbarile sunt necesare pentru a combate situatiile in care dubla neimpozitare a devenit o portita pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Din iulie vor beneficia de scutirea de impozit pe venit mult mai putini programatori!
    • Incepand cu luna iulie 2017, mai multi programatori nu vor mai beneficia de scutirea de impozit pe venit, dupa o modificare adusa de Ordinul comun al ministerelor Comunicatiilor, Educatiei, Muncii si Finantelor nr. 409/4.020/737/703 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 468 din 22 iunie 2017, in vigoare de la 1 iulie 2017. Daca la inceput de an, potrivit legii, aceasta scutire de impozit urma sa fie valabila...» citeste mai departe aici

  • Ref. Modificare legislativa importanta privind impozitul datorat de persoanele juridice pentru cladirile nerezidentiale
    • Deputatul PNL de Alba Claudiu Racuci, impreuna cu deputatul PNL de Gorj Dan Vilceanu, au depus la Parlament o initiativa legislativa care modifica Legea nr. 227/ 2015 privind Codul Fiscal, transmite Agerpres: "Noul Cod fiscal, adoptat in anul 2015, a adus multe modificari pozitive ale politicii fiscale, a stimulat cresterea economica, dar, are in continuare mai multe neajunsuri. De exemplu, astazi, o cladire de la Blaj sau Targu Jiu este impozitata la fel ca o cladire din centru Municipiului...» citeste mai departe aici

  • Facturare servicii UBER. Model Monografie contabila pentru firme
    • Serviciile prin UBER ridica mari semne de intrebare firmelor cand vine vorba de facturare. Tocmai de aceea am ales ca analiza urmatoare sa faca referire la o societate care desfasoara servicii de transport persoane conform platformei Uber si care primeste saptamanal bonus de la partenerul din UE. Avand in vedere ca Uber factureaza in numele societatii pentru serviciile prestate de aceasta, nu s-a regasit in facturile respective si factura de bonus si nici nu se stie daca aceasta se...» citeste mai departe aici

  • Derularea de operatiuni economice de catre o persoana fizica. Cum procedam cu inregistrarea si plata TVA?
    • In cazul urmator, o persoana fizica a desfasurat in perioada 2011-2013 activitate de comercializare vehicule folosite, cumparate si vandute pe teritoriul national. Prin insumarea valorii contractelor de vanzare a depasit plafonul de inregistrare ca platitor de TVA la nivelul anului 2011 (119.000 lei). In contextul unei inspectii fiscale se vehiculeaza ipoteza unei sesizari penale pentru infractiunea de ascundere a masei impozabile prevazuta si pedepsita de art. 9 alin. (1) lit. a) din Legea...» citeste mai departe aici

  • MFP: Particularitati privind contabilitatea ambalajelor
    • Intr-un numar din anul curent al Revistei de Finante si Contabilitate, aparute sub egida MFP, dr. Alexandrina Teodora Borfoaia, Directia de Legislatie si Reglementari Contabile, Ministerul Finantelor Publice. La nivelul unei intreprinderi, procesul de productie al ambalajelor care sunt destinate ambalarii si transportului produselor finite si al marfurilor se supune principiilor si regulilor generale privind contabilitatea stocurilor. In schimb, din punct de vedere contabil, prezinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.