Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cabinet avocat. Registre si cheltuieli deductibile

17-Feb-2012
15704
Intrebare:

Ce registre fiscale/contabile trebuie sa tina un avocat salarizat in interiorul profesiei si ce cheltuieli poate deduce?

Raspuns:

Registrele obligatorii sunt:
- Registrul-Jurnal de incasari si plati - cod 14-1-1/b;
- Registrul Inventar - cod 14-1-2/a;
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Ambele registre trebuie numerotate, snuruite, parafate si inregistrate la organul fiscal teritorial. Se achizitioneaza direct de la administratia financiara de sector.
Ambele se intocmesc (se completeaza) de contribuabil intr-un singur exemplar, fara a lasa rinduri libere.
- Registrul Unic de control - achizitionat de la administratia financiara de sector;
- Jurnal de vinzari;
- Jurnal de cumparari.

Aceste ultime registre sunt fararegim special si se pot achizitiona de la orice unitate care distribuie documente financiar-contabile sau pot fi obtinute cu ajutorul tehnicii de calcul, neavind un format prestabilit, insa modelul orientativ si modul de completare ale acestora sunt redate in anexele 1 si 2 aprobate prin Ordinul 1372/2008. De asemenea, aceste ultime registre trebuie completate atit de entitatile (societati, PFA-uri, cabinete de avocati etc) platitoare de TVA, cit si de cele neplatitoare de TVA.

In afara de aceste registre, pentru a organiza in mod corect evidenta contabila in partida simpla, trebuie utilizate urmatoarele documente financiar-contabile:
- fisa mijlocului fix - cod 14-2-2/a
- bon de consum - cod 14-3-4A
- fisa de magazie - cod 14-3-8
- lista de inventariere - cod 14-3-12
dar si alte documente prevazute de legislatia in materie.

Daca evidenta va fi tinuta cu ajutorul unui soft specializat in partida simpla, o parte din aceste documente vor fi editate din acel soft. Pe langa aceste documente, trebuie intocmita factura, conform art. 155 alin. 5 din codul fiscal. Aceasta se intocmeste de catre entitatile neplatitoare de TVA pe modelul de factura care nu contine coloana de TVA sau de catre cele platitoare de TVA, caz in care formatul facturii va trebui sa contina si coloana de TVA. Neplatitorii de TVA vor mentiona pe factura urmatorul text: scutit de TVA conform art. 152 din codul fiscal.

Mentionam ca dvs nu sunteti obligat sa utilizati casa de marcat, conform art. 2 litera h) din OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - republicata - cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru evidenta incasarilor cu numerar trebuie sa intocmiti chitanta, conform OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.

Venitul net (venitul impozabil) se determina potrivit regulilor stabilite la art. 48 din codul fiscal si punctelor 36, 37, 38, 39, 39 indice 1 si 41 din normele de aplicare a art. 48. Conform art. 48, cheltuielile se impart in:
- cheltuieli deductibile integral (regasite la art. 48 alin. (4) si la punctul 38 din norme):
"4) Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, sunt:
a) sa fie efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, justificate prin documente;
b) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
c) sa respecte regulile privind amortizarea, prevazute in titlul II, dupa caz;
c^1) sa respecte regulile privind deducerea cheltuielilor reprezentind investitii in mijloace fixe pentru cabinetele medicale, in conformitate cu prevederile art. 24 alin. (16). (in vigoare de la 1 ian. 2012);
d) cheltuielile cu primele de asigurare sa fie efectuate pentru:
1. active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
2. activele ce servesc ca garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii pentru care este autorizat contribuabilul;
3. prime de asigurare pentru asigurarea de risc profesional;
4. persoane care obtin venituri din salarii, potrivit prevederilor capitolului 3 din prezentul titlu, cu conditia impozitarii sumei reprezentind prima de asigurare, la beneficiarul acesteia, la momentul platii de catre suportator."

Exemplu de cheltuieli deductibile se regasesc la punctul 38 din norme:

"1. cheltuielile cu achizitionarea de materii prime, materiale consumabile, obiecte de inventar si marfuri;
2. cheltuielile cu lucrarile executate si serviciile prestate de terti;
3. cheltuielile efectuate de contribuabil pentru executarea de lucrari si prestarea de servicii pentru clienti;
4. chiria aferenta spatiului in care se desfasoara activitatea, cea aferenta utilajelor si altor instalatii utilizate in desfasurarea activitatii, in baza unui contract de inchiriere;
5. dobanzile aferente creditelor bancare;
7. cheltuielile cu comisioanele si cu alte servicii bancare;
8. cheltuielile cu primele de asigurare care privesc imobilizarile corporale si necorporale, inclusiv pentru stocurile detinute, precum si primele de asigurare pentru asigurarea de risc profesional potrivit legii;
9. cheltuielile cu primele de asigurare pentru bunurile din patrimoniul personal, cand acestea reprezinta garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii independente a contribuabilului;
10. cheltuielile postale si taxele de telecomunicatii;
11. cheltuielile cu energia si apa;
12. cheltuielile cu transportul de bunuri si de persoane;
13. cheltuieli de natura salariala;
14. cheltuielile cu impozitele, taxele, altele decit impozitul pe venit;
15. cheltuielile reprezentind contributiile pentru asigurarile sociale, pentru constituirea Fondului pentru plata ajutorului de somaj, pentru asigurarile sociale de sanatate, pentru accidente de munca si boli profesionale, precum si alte contributii obligatorii pentru contribuabil si angajatii acestuia;
16. cheltuielile cu amortizarea, in conformitate cu reglementarile titlului II din Codul fiscal , dupa caz;
17. valoarea ramasa neamortizata a bunurilor si drepturilor amortizabile instrainate, determinata prin deducerea din pretul de cumparare a amortizarii incluse pe costuri in cursul exploatarii si limitata la nivelul venitului realizat din instrainare;
18. cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentand chiria (rata de leasing) in cazul contractelor de leasing operational, respectiv cheltuielile cu amortizarea si dobanzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite in conformitate cu prevederile privind operatiunile de leasing si societatile de leasing;
19. cheltuielile cu pregatirea profesionala pentru contribuabili si salariatii lor, potrivit legii;
20. cheltuielile ocazionate de participarea la congrese si alte intruniri cu caracter profesional;
21. cheltuielile cu functionarea si intretinerea, aferente bunurilor care fac obiectul unui contract de comodat, potrivit intelegerii din contract, pentru partea aferenta utilizarii in scopul afacerii;
23. cheltuielile de delegare, detasare si deplasare, cu exceptia celor reprezentind indemnizatia de delegare, detasare in alta localitate, in tara si in strainatate, care este deductibila limitat;
24. cheltuielile de reclama si publicitate reprezinta cheltuielile efectuate pentru popularizarea numelui contribuabilului, produsului sau serviciului in baza unui contract scris, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare cind reclama si publicitatea se efectueaza prin mijloace proprii. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vinzare, precum si alte bunuri acordate cu scopul stimularii vanzarilor;
25. alte cheltuieli efectuate in scopul realizarii veniturilor.
sunt cheltuieli deductibile si cele efectuate pentru intretinerea si functionarea spatiilor folosite pentru desfasurarea afacerilor chiar daca documentele sunt emise pe numele proprietarului, si nu pe numele contribuabilului."

- deductibile limitat (la alin. (5) al art. 48 si la punctul 39 din norme):
- nedeductibile (conform alin. (7) al art. 48).

De asemenea, reguli privind evidenta cheltuielilor sunt stabilitae si in Ordinul 1040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii 571/2003 privind Codul fiscal.

In cadrul normelor, la litera F punctul 43 sunt prezentate Norme privind evidentierea cheltuielilor.
Ca regula generala, cheltuielile, pentru a fi deductibile, trebuie sa fie cuprinse in evidenta exercitiului financiar in cursul caruia au fost platite (de exemplu, o plata de convorbiri
telefonice efectuata in luna noiembrie a anului n trebuie inregistrata in evidenta contabila a acestui an. In cazul in care plata respectiva este inregistrata in contabilitatea anului n+1, in acest an va fi o cheltuiala nedeductibila.).

O alta regula este aceea conform careia aceste cheltuieli trebuie sa fie aferente veniturilor, justificate prin documente (sa fie aferente afacerii). In aceasta categorie ar fi: telefoane, energia electrica, alte cheltuieli de intretinere a sediului, toner, rechizite etc. Mentionam ca toate facturile trebuie emise pe numele contribuabilului, prin intocmire de contracte direct cu furnizorii respectivi. Pentru deducerea cheltuielilor privind sediul, recomandam intocmirea unui contract de inchiriere sau comodat.

La punctul 44 sunt prezentate cheltuielile deductibile limitat (plafonat). Mentionam ca atunci cind se achizitioneaza un mijloc fix, plata respectiva este o cheltuiala nedeductibila, urmind ca anual sa se inregistreze amortizarea mijlcului fix respectiv calculata conform art. 24 din Codul fiscal , care va fi o cheltuiala deductibila aferenta acelui an.

Baza legala:
- OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile;
- OMFP 1040/2004 privind organizarea contabilitatii in partida simpla;
- art. 152 din codul fiscal ;
- punctul 62 alin. (1) din normele date in aplicatrea art. 152 alin. (6) din codul fiscal ;





Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cabinet avocat. Registre si cheltuieli deductibile":
Rating:

Nota: 3.38 din 8 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Dosar Impozit specific 2017: Norme, exemple, conditii impozit specific in regim mixt si toate informatiile in vigoare
    • Va oferim intr-un singur loc informatiile actualizate si de ultima ora privind impozitul specific, valabil din 2017. Incepem prin a va oferi doua materiale extrem de detaliate in care sunt incluse multe dintre informatiile de care aveti nevoie pentru a aplica in mod corect impozitul specific si pentru a evita orice sanctiuni din partea ANAF. Recomandam astfel urmatoarele doua materiale: Notificati ANAF pana la 31 martie daca platiti impozit specific in 2017! Amenzi de 5.000 lei in caz contrar!...» citeste mai departe aici

  • Ce rezolvari exista pentru facturile primite de la furnizori inactivi?
    • Problemele care apar in cazul facturilor trimise de catre un furnizor inactiv in prezent trebuie remediate imediat de firma care primeste aceste facturi. Vom vedea in ce masura se poate deduce TVA si daca se poate considera cheltuiala deductibila. Avem cazul urmator: "S-a primit factura cu TVA de servicii transport in data de 08.03.2017. Verificand in Registrul de inactivi s-a constatat ca aceasta firma este inactiva din 01.03.2017. Furnizorul a comunicat ca avea sediul expirat si astfel a fost...» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei, gata pana la 1 aprilie. Unele contraventii privind casa de marcat ar putea fi iertate la prima abatere
    • Din momentul in care Legea preventiei va intra in vigoare, mai multe firme ar putea fi iertate pentru unele contraventii, daca sunt la prima abatere si daca vor aplica planul de conformare, indreptand neregulile in termenul dat de catre inspectorii fiscali. Daca pentru antreprenorii corecti aceasta lege ii poate scuti de multe sanctiuni care se dau in prezent ca urmare a interpretarii incorecte a unei legislatii stufoase, exista riscul ca multe firme sa profite de pe urma acestor noi prevederi...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

  • Studiu EY: Directorii financiari sunt preocupati de impactul datelor asupra raportarilor
    • Ritmul si volumul crescut de date afecteaza capacitatea directorilor financiari de a furniza rapid si fara erori informatii relevante consiliilor de administratie, arata raportul How can reporting catch up with an accelerating world?, publicat de EY. 66% dintre respondentii de la nivel global considera ca aceasta problema va influenta semnificativ eficienta raportarii. Procentul este semnificativ mai mare decat cel de anul trecut (57%), arata acelasi studiu. Potrivit Mediafax, raportul are la...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.