Cabinet avocat. Registre si cheltuieli deductibile
Intrebare:
Ce registre fiscale/contabile trebuie sa tina un avocat salarizat in interiorul profesiei si ce cheltuieli poate deduce?
Raspuns:
Registrele obligatorii sunt:
- Registrul-Jurnal de incasari si plati - cod 14-1-1/b;
- Registrul Inventar - cod 14-1-2/a;
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Locul prestarii de servicii Daca societatea A primeste o factura de onorarii avocati de la firma B din RO cu TVA si trebuie sa refactureze jumatate din acest cost catre partenerul C din asocierea A si C, C...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
CASS platit in 2025 pentru 2024 In urma completarii declaratiei unice, un PFA are de achitat pentru anul 2024, CASS in suma de 1980 lei. Venitul net anual in 2024 este 7824 lei. Pana pe 25 mai 2025, achita...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Prestari servicii intracomunitare Va rugam sa ne precizati ce regim de TVA trebuie utilizat daca o societate din Ro platitoare de TVA factureaza servicii de design interior pentru o societate platitoare de TVA din...citeste mai mult
Ambele registre trebuie numerotate, snuruite, parafate si inregistrate la organul fiscal teritorial. Se achizitioneaza direct de la administratia financiara de sector.
Ambele se intocmesc (se completeaza) de contribuabil intr-un singur exemplar, fara a lasa rinduri libere.
- Registrul Unic de control - achizitionat de la administratia financiara de sector;
- Jurnal de vinzari;
- Jurnal de cumparari.
Aceste ultime registre sunt fararegim special si se pot achizitiona de la orice unitate care distribuie documente financiar-contabile sau pot fi obtinute cu ajutorul tehnicii de calcul, neavind un format prestabilit, insa modelul orientativ si modul de completare ale acestora sunt redate in anexele 1 si 2 aprobate prin Ordinul 1372/2008. De asemenea, aceste ultime registre trebuie completate atit de entitatile (societati, PFA-uri, cabinete de avocati etc) platitoare de TVA, cit si de cele neplatitoare de TVA.
In afara de aceste registre, pentru a organiza in mod corect evidenta contabila in partida simpla, trebuie utilizate urmatoarele documente financiar-contabile:
- fisa mijlocului fix - cod 14-2-2/a
- bon de consum - cod 14-3-4A
- fisa de magazie - cod 14-3-8
- lista de inventariere - cod 14-3-12
dar si alte documente prevazute de legislatia in materie.
Daca evidenta va fi tinuta cu ajutorul unui soft specializat in partida simpla, o parte din aceste documente vor fi editate din acel soft. Pe langa aceste documente, trebuie intocmita factura, conform art. 155 alin. 5 din codul fiscal. Aceasta se intocmeste de catre entitatile neplatitoare de TVA pe modelul de factura care nu contine coloana de TVA sau de catre cele platitoare de TVA, caz in care formatul facturii va trebui sa contina si coloana de TVA. Neplatitorii de TVA vor mentiona pe factura urmatorul text: scutit de TVA conform art. 152 din codul fiscal.
Mentionam ca dvs nu sunteti obligat sa utilizati casa de marcat, conform art. 2 litera h) din OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - republicata - cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru evidenta incasarilor cu numerar trebuie sa intocmiti chitanta, conform OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.
Venitul net (venitul impozabil) se determina potrivit regulilor stabilite la art. 48 din codul fiscal si punctelor 36, 37, 38, 39, 39 indice 1 si 41 din normele de aplicare a art. 48. Conform art. 48, cheltuielile se impart in:
-
cheltuieli deductibile integral (regasite la art. 48 alin. (4) si la punctul 38 din norme):
"4) Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, sunt:
a) sa fie efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, justificate prin documente;
b) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
c) sa respecte regulile privind amortizarea, prevazute in titlul II, dupa caz;
c^1) sa respecte regulile privind deducerea cheltuielilor reprezentind investitii in
mijloace fixe pentru cabinetele medicale, in conformitate cu prevederile art. 24 alin. (16). (in vigoare de la 1 ian. 2012);
d) cheltuielile cu primele de asigurare sa fie efectuate pentru:
1. active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
2. activele ce servesc ca garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii pentru care este autorizat contribuabilul;
3. prime de asigurare pentru asigurarea de risc profesional;
4. persoane care obtin venituri din salarii, potrivit prevederilor capitolului 3 din prezentul titlu, cu conditia impozitarii sumei reprezentind prima de asigurare, la beneficiarul acesteia, la momentul platii de catre suportator."
Exemplu de cheltuieli deductibile se regasesc la punctul 38 din norme:
"1. cheltuielile cu achizitionarea de materii prime, materiale consumabile,
obiecte de inventar si marfuri;
2. cheltuielile cu lucrarile executate si serviciile prestate de terti;
3. cheltuielile efectuate de contribuabil pentru executarea de lucrari si prestarea de servicii pentru clienti;
4. chiria aferenta spatiului in care se desfasoara activitatea, cea aferenta utilajelor si altor instalatii utilizate in desfasurarea activitatii, in baza unui contract de inchiriere;
5. dobanzile aferente creditelor bancare;
7. cheltuielile cu comisioanele si cu alte servicii bancare;
8. cheltuielile cu primele de asigurare care privesc imobilizarile corporale si necorporale, inclusiv pentru stocurile detinute, precum si primele de asigurare pentru asigurarea de risc profesional potrivit legii;
9. cheltuielile cu primele de asigurare pentru bunurile din patrimoniul personal, cand acestea reprezinta garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii independente a contribuabilului;
10. cheltuielile postale si taxele de telecomunicatii;
11. cheltuielile cu energia si apa;
12. cheltuielile cu transportul de bunuri si de persoane;
13. cheltuieli de natura salariala;
14. cheltuielile cu impozitele, taxele, altele decit impozitul pe venit;
15. cheltuielile reprezentind contributiile pentru asigurarile sociale, pentru constituirea Fondului pentru plata ajutorului de somaj, pentru asigurarile sociale de sanatate, pentru accidente de munca si boli profesionale, precum si alte contributii obligatorii pentru contribuabil si angajatii acestuia;
16. cheltuielile cu amortizarea, in conformitate cu reglementarile titlului II din Codul fiscal , dupa caz;
17. valoarea ramasa neamortizata a bunurilor si drepturilor amortizabile instrainate, determinata prin deducerea din pretul de cumparare a amortizarii incluse pe costuri in cursul exploatarii si limitata la nivelul venitului realizat din instrainare;
18. cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentand chiria (rata de leasing) in cazul contractelor de leasing operational, respectiv cheltuielile cu amortizarea si dobanzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite in conformitate cu prevederile privind operatiunile de leasing si societatile de leasing;
19. cheltuielile cu pregatirea profesionala pentru contribuabili si salariatii lor, potrivit legii;
20. cheltuielile ocazionate de participarea la congrese si alte intruniri cu caracter profesional;
21. cheltuielile cu functionarea si intretinerea, aferente bunurilor care fac obiectul unui contract de comodat, potrivit intelegerii din contract, pentru partea aferenta utilizarii in scopul afacerii;
23. cheltuielile de delegare, detasare si deplasare, cu exceptia celor reprezentind indemnizatia de delegare, detasare in alta localitate, in tara si in strainatate, care este deductibila limitat;
24. cheltuielile de reclama si publicitate reprezinta cheltuielile efectuate pentru popularizarea numelui contribuabilului, produsului sau serviciului in baza unui contract scris, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare cind reclama si publicitatea se efectueaza prin mijloace proprii. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vinzare, precum si alte bunuri acordate cu scopul stimularii vanzarilor;
25. alte cheltuieli efectuate in scopul realizarii veniturilor.
sunt cheltuieli deductibile si cele efectuate pentru intretinerea si functionarea spatiilor folosite pentru desfasurarea afacerilor chiar daca documentele sunt emise pe numele proprietarului, si nu pe numele contribuabilului."
- deductibile limitat (la alin. (5) al art. 48 si la punctul 39 din norme):
- nedeductibile (conform alin. (7) al art. 48).
De asemenea, reguli privind evidenta cheltuielilor sunt stabilitae si in Ordinul 1040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii 571/2003 privind Codul fiscal.
In cadrul normelor, la litera F punctul 43 sunt prezentate Norme privind evidentierea cheltuielilor.
Ca regula generala, cheltuielile, pentru a fi deductibile, trebuie sa fie cuprinse in evidenta exercitiului financiar in cursul caruia au fost platite (de exemplu, o plata de convorbiri
telefonice efectuata in luna noiembrie a anului n trebuie inregistrata in evidenta contabila a acestui an. In cazul in care plata respectiva este inregistrata in contabilitatea anului n+1, in acest an va fi o cheltuiala nedeductibila.).
O alta regula este aceea conform careia aceste cheltuieli trebuie sa fie aferente veniturilor, justificate prin documente (sa fie aferente afacerii). In aceasta categorie ar fi: telefoane, energia electrica, alte cheltuieli de intretinere a sediului, toner, rechizite etc. Mentionam ca toate facturile trebuie emise pe numele contribuabilului, prin intocmire de contracte direct cu furnizorii respectivi. Pentru deducerea cheltuielilor privind sediul, recomandam intocmirea unui contract de inchiriere sau comodat.
La punctul 44 sunt prezentate cheltuielile deductibile limitat (plafonat). Mentionam ca atunci cind se achizitioneaza un mijloc fix, plata respectiva este o cheltuiala nedeductibila, urmind ca anual sa se inregistreze amortizarea mijlcului fix respectiv calculata conform art. 24 din Codul fiscal , care va fi o cheltuiala deductibila aferenta acelui an.
Baza legala:
- OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile;
- OMFP 1040/2004 privind organizarea contabilitatii in partida simpla;
- art. 152 din codul fiscal ;
- punctul 62 alin. (1) din normele date in aplicatrea art. 152 alin. (6) din codul fiscal ;