Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Calculul impozitului pe cladiri

12-Nov-2009
5553

Articol preluat din Newsletter-ul Taxe si Impozite Actual nr. 35/ octombrie 2009

Problema fiscala
Avem cladiri in patrimoniul unitatii, motiv pentru care datoramimpozit pentru acestea. Cine incaseaza impozitul pe cladiri? Cum calculam acest impozit?
Ce declaratii trebuie sa depunem? Cand platim impozitul pe cladiri?

1. Cine plateste impozitul pe cladiri?
Impozitul pe cladiri este datorat de catre proprietarii cladirilor, indiferent de cladire si de locul unde sunt situate in Romania. Acestia datoreaza impozitul pe cladiri si in situatia in care cladirea este administrata sau folosita de alte persoane decat titularul dreptului de proprietate si pentru care locatarul sau concesionarul datoreaza chirie ori redeventa in baza unui contract de inchiriere, locatiune sau concesiune, dupa caz.

2. Cine incaseaza impozitul pe cladiri?
Impozitul pe cladiri se datoreaza bugetului local al unitatii administrativ- teritoriale unde este situata cladirea.

--------------------------------------------------------
Tornada Fiscala de toamna se indreapta spre tine?
Te vom ajuta sa-ti gasesti Conul de Liniste!

Taxe si Impozite Actual:
Newsletter-ul care face ordine in Marea Dezordine Fiscala!
---------------------------------------------------------

3. Cum calculam impozitul pe cladiri?
Impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii.

Valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii.

Cota de impozit se stabileste prin hotarare a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

La calculul impozitului pe cladiri aplicam urmatoarele reguli:

* cota de impozit poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv si se aplica asupra valorii de inventar a cladirii;
* pentru cladirile ce nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani, cota impozitului pe cladiri este intre 5% si 10%.

Cota astfel majorata se aplica pana la sfarsitul lunii in care se efectueaza prima reevaluare. Fac exceptie cladirile amortizate integral;

* pentru cladirile integral amortizate, valoarea impozabila se reduce cu 15%;
* pentru cladirile care fac obiectul unui contract de leasing financiar, impozitul se datoreaza de catre locatar. Insa in cazul in care contractul de leasing inceteaza altfel
decat prin ajungerea lui la scadenta, impozitul pe cladiri este datorat de catre locator;
* impozitul se datoreaza incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care cladirea a fost dobandita sau construita;
* impozitul nu se mai datoreaza incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care cladirea a fost instrainata, demolata sau distrusa.

4. Ce declaratii depunem?
Avem obligatia de a depune o declaratie fiscala la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale in a carei raza de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data dobandirii, instrainarii sau construirii.

5. Cand platim impozitul pe cladiri?
Impozitul pe cladiri se plateste anual, in doua rate egale, astfel:

* rata I, pana la data de 31 martie inclusiv;
* rata a II-a, pana la data de 30 septembrie inclusiv.

Calculul impozitului pe cladiri. Exemple
Avemcladiri in patrimoniul unitatii,motiv pentru care datoramimpozit pentru acestea. Cine incaseaza impozitul pe cladiri? Cum calculam acest impozit? Ce declaratii trebuie sa depunem? Cand platim impozitul pe cladiri?

Problema fiscala Se acorda o bonificatie de pana la 10% pentru plata cu anticipatie a impozitului pe cladiri, datorat pentru intregul an, pana la data de 31 martie
a anului respectiv. Bonificatia se stabileste prin hotarare a consiliului local.

La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

In situatia in care am platit cu anticipatie, pana la data de 31 martie inclusiv, impozitul pe cladiri pentru care am beneficiat de bonificatie, iar in cursul aceluiasi an fiscal instrainam cladirea, scaderea se face proportional cu perioada cuprinsa intre data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a realizat instrainarea si sfarsitul anului fiscal, luandu-se in calcul suma efectiv incasata la bugetul local.

Calculul impozitului pe cladiri datorat pentru perioade mai mici de un an fiscal se face dupa cum urmeaza:

a) impozitul anual determinat se imparte la 12, respectiv la numarul de luni dintr-un an fiscal;
b) suma rezultata in urma impartirii se inmulteste cu numarul de luni pentru care se datoreaza impozitul pe cladiri.

Pentru cladirile dobandite in cursul anului, impozitul pe cladiri, datorat de la data de intai a lunii urmatoare celei in care aceasta a fost dobandita si pana la sfarsitul anului respectiv, se repartizeaza la termenele de plata ramase, iar ratele scadente se determina pentru impozitul anual, proportional cu numarul de luni pentru care se datoreaza impozitul pe cladiri

Articol adaugat la 12 noiembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii

    • Plafoanele de incasari si plati au fost modificate ultima data prin OUG 115/2023, si le vom reda in continuarea articolului pe cele care se aplica in anul 2025. Dar ce amenzi se dau pentru nerespectarea legii? Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii Pentru nerespectarea legii amenzile sunt de 25% din suma care depaseste plafoanele( le vom reda mai jos). De asemenea, se aplica amenzi intre 15.000 lei si 20.000 lei pentru acordarea de avantaje...» citeste mai departe aici

  • Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025

    • In urma implementarii sistemului RO e-TVA, prin care se va gestiona mai usor TVA-ului firmelor, atat pentru eficientizarea administrarii lui, cat si pentru reducerea evaziunii fiscale, a aparut obligativitatea contribuabililor de a raspunde, atunci cand o primesc de la ANAF, la Notificarea de conformare e -TVA. Iar din anul 2025, se aplica mai multe schimbari in privinta ei. Reamintim ca in situatia in care se identifica diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul...» citeste mai departe aici

  • Rezerva legala. Cand se constituie, cum se calculeaza si studii de caz practice

    • Rezerva legala este un instrument financiar esential pentru protejarea stabilitatii economice a unei companii, avand scopul de a acoperi eventualele pierderi sau de a sustine activitatea in perioade dificile. In acest articol, vom analiza conditiile in care trebuie sa fie constituita rezerva legala, modul de calcul, precum si cateva studii de caz utile care ajuta la intelegerea aplicarii corecte a reglementarilor legale in vigoare. » citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raport de repartizare active si reglementari cheie

    • Raportul de repartizare a activelor unei companii este un document esential care ofera o evidenta clara si detaliata a modului in care sunt alocate bunurile si resursele companiei catre actionari sau alte parti interesate. In acest articol vom oferi un model de raport de repartizare a activelor, vom analiza situatiile in care este necesar un astfel de raport si vom prezenta reglementarile legislative cu privire la intocmirea documentului. » citeste mai departe aici

  • Accize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acesta

    • Nici accizele nu au scapat modificarilor fiscale si contabile de mare impact care se vor aplica incepand cu anul acesta. Au aparut modificari in privinta lor, in special prin OUG 138/2024, publicat recent in Monitor. Guvernul a oficializat OUG nr. 138/2024, care introduce o serie de modificari importante in Codul fiscal, pentru platitorii de accize, cu scopul de a spori conformarea fiscala si de a combate riscurile asociate eludarii prevederilor legale. Dintre acestea, cele mai relevante...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016