
Raportul Special
realizat de specialisti
In analiza de mai jos, avem ca exemplu situatia in care, in prezent, fluxul intre o societate romana si societatea din Italia este urmatorul: societatea din Italia vinde materia prima societatii romane, societatea din Romania efectueaza procesarea materiei prime si revinde produsele finite prelucrate catre societatea din Italia.
Incepand cu 1 ianuarie 2017 se evalueaza posibilitatea implementarii unui nou model de vanzare, respectiv lohn. Astfel, pentru a avea o activitate unitara incepand cu 2017 toate stocurile de materii prime si produse finite aflate in depozit la decembrie 2016 se vor vinde societatii din Italia, acestea ramanand in depozitul societatii.
In conditiile in care aceste stocuri (proprietatea societatii din Italia), raman in depozitul din Romania urmand sa fie vandute si livrate de catre societatea din Italia catre clientii finali, vom vedea daca societatea din Italia va trebui sa infiinteze obligatoriu un sediu permanent in Romania.
Iata raspunsul specialistului:
Sediul permanent este definit de legislatia romaneasca la art. 8 din Codul fiscal. Astfel, la alin. (1) al art. 8 este stabilita regula generala privind considerarea unui loc dintr-un stat apartinand unui nerezident drept sediu permanent al acestuia in acel stat:
"(1) In intelesul prezentului cod, sediul permanent este un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent. La definirea sediului permanent se au in vedere comentariile de la art. 5 "Sediul permanent" din modelul conventiei de evitare a dublei impuneri al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica."
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Conventia de evitarea dublei impuneri dintre Romania si Italia stabileste, la randul sau, la art. 5 paragraful 1 regula generala privind definirea unui sediu stabil (permanent), si anume:
"ART. 5
Sediu stabil
1. In sensul prezentei conventii, expresia sediu stabil indica un sediu fix de afaceri in care intreprinderea exercita in total sau in parte activitatea sa."
La paragraful 3 al art. 5 din conventie sunt preevazute anumite exceptii ale anumitor activitati / locuri de a fi considerate sedii permanente, si anume:
"3. Nu se considera un sediu stabil daca:
a) se folosesc instalatii numai in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii, in urma unui contract de vanzare, a marfurilor apartinand intreprinderii;
b) marfurile apartinand intreprinderii sunt inmagazinate numai in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii;"
Prevederile paragrafului 3 din Conventia cu Italia corespund identic cu prevederile punctului 4 al art. 5 din Conventia model a OECD.
La punctul 22 - aferent paragrafului 4 al art. 5 - de la partea destinata Comentariilor la art. 5 referitoare la definitia sediului permanent din Conventia model a OECD se arata:
"22. Subparagraful a) se refera numai la cazul in care o intreprindere achizitioneaza utilizarea facilitatilor pentru depozitarea, expunerea sau livrarea propriilor marfuri sau produse. Subparagraful b) se refera la stocul de produse in sine si prevede ca stocul, ca atare, nu va fi tratat ca o reprezentanta permanenta, daca este mentinut in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii."
Pe de alta parte, in normele de aplicare a art. 8 din codul fiscal, la punctul 3 alin. (7) se prevede conditia importanta ca un loc al unui nerezident sa fie considerat sediu permanent, si anume regularitatea de desfasurare a activitatii:
"(7) Pentru ca un loc de activitate sa constituie sediu permanent, societatea ce il utilizeaza trebuie sa isi desfasoare integral sau partial activitatile prin acel loc de activitate. Activitatea nu trebuie sa fie permanenta in sensul ca nu exista intreruperi ale operatiunilor, ci operatiunile trebuie desfasurate cu regularitate."
Din toate textele legale citate, apreciem faptul ca, daca marfurile actuale sunt depozitate doar in scopul vanzarii lor, pana la lichidare, locul respectiv nu poate fi considerat sediu permanent, mai cu seama ca, din prezentarea dvs, intelegem ca spatiul respectiv va fi utilizat de catre societatea din Italia doar pe perioada vanzarii stocului de marfa existent la acel moment.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman, expert contabil si Consultant fiscal
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Asociere in participatiune. Monografie contabilaDizolvare societate. Ce aspecte fiscale sunt importante?Scutirea de impozit pentru autoturismele comercializate ca marfaIncetarea activitatii unei intreprinderi. Contabilitate in partida simpla. Obligatii declarativeCe inregistrari contabile facem la inlocuirea marfii defecte din import?Ultimele articole
Tot ce trebuie sa stii despre achizitiile intracomunitare de bunuri second-hand. Exemple concrete si baza legalaAchizitie autoturism: Impozitul pe mijloacele de transportSituatii in care este posibila vanzarea in pierdereExpirare sediu social si anulare cod TVA. Ce obligatii fiscale apar?Reinregistrarea in scopuri de TVA. Cum facem ajustarea pozitiva?Articole similare
REMINDER! Luni, 27 ianuarie, termenul limita pentru depunerea mai multor obligatii fiscaleRevista Romana de Fiscalitate nr. 34, decembrie 2009 - pagina 3Calendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024Agenda obligatiilor fiscale ANAF: aprilie 2019Amenajare sediu si taxare inversa. Cum facem monografia contabila?Ultimele articole
Calendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteSituatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorTaxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025D205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareArticole similare
Informare Finante: Sediile permanente ale persoanelor juridice straineCe formulare se depun pana la 25 august?Calendarul obligatiilor fiscale -NOIEMBRIE 2020-Tratament fiscal pentru venituri efectuate de o persoana fizica strainaCe declaratii se depun pana la 25 iunie 2015 la Fisc?Ultimele articole
Depunerea SAF-T de catre NEREZIDENTI. Reglementari cheie si studii de caz utileCalendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteTaxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalD205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareReminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Articole similare
In atentia microintreprinderilor: completarea vectorului fiscalANALIZA: Regimul TVA pentru servicii de reparatii autoturisme pentru persoane care nu sunt stabilite in RomaniaActiunea de lichidare de stoc. Conditii de vanzare sub pretul de achizitieDobanzi catre o persoana afiliata. Principiul valorii de piataServicii de intermediere personal. Cum facturam si cum inregistram?Ultimele articole
Declaratia 101 in 2025. Cum se completeaza pierderile fiscale in formularul 101Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructiiImpozitul pe constructii 2025. Ce schimbari au fost aduse prin OUG 21/2025Impozitul pe constructii speciale 2025: reglementari, studii de cazImpozitul pe constructii. Bonificatie de 10% pentru firmele care achita impozitul pana pe data de 25 maiArticole similare
Ministrul Muncii someaza CNPP sa prezinte situatia conditiilor de DEPOZITARE a documentelorObligatii fiscale pentru luna AUGUST 2021. ANAF a publicat calendarulAgenda obligatiilor fiscale ANAF: MAI 2019Dezmembrare si casare mijloace fixe nemortizate integral. Ce tratament fiscal aplicam?Obligatiile fiscale din luna augustUltimele articole
Mijloacele fixe. MONOGRAFIA contabila pentru 15 imobilizari + obligatia platii impozitului pe constructiiCriteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFAccize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acestaCe modificari adopta Finantele in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii fiscaleCodul Fiscal, modificat din nou prin HG 1393/2024. Ce schimbari apar in privinta impozitului microSfaturi de la experti
Emitere factura teren in cazul unei tranzactii imobiliare
Intrebare: 1. Doua persoane juridice au incheiat un contract de asociere in participatiune pentru construirea unui bloc de apartamente. 2. Asociatul 2 ? asociat secund ? este proprietarul unui teren pe care il aduce ca aport in asociere;...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Amortizare obiecte de inventar
Intrebare: Conform Codului fiscal, pentru incadrarea in categoria activelor fixe, legea stabileste o valoare minima de intrare. Astfel, pentru a fi incadrat in aceasta categorie, un mijloc fix trebuie sa aiba o valoare de intrare in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA