Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cand e obligatorie stabilirea unui sediu permanent de catre un nerezident in Romania?

31-Aug-2016
5199

In analiza de mai jos, avem ca exemplu situatia in care, in prezent, fluxul intre o societate romana si societatea din Italia este urmatorul: societatea din Italia vinde materia prima societatii romane, societatea din Romania efectueaza procesarea materiei prime si revinde produsele finite prelucrate catre societatea din Italia.

Incepand cu 1 ianuarie 2017 se evalueaza posibilitatea implementarii unui nou model de vanzare, respectiv lohn. Astfel, pentru a avea o activitate unitara incepand cu 2017 toate stocurile de materii prime si produse finite aflate in depozit la decembrie 2016 se vor vinde societatii din Italia, acestea ramanand in depozitul societatii.

In conditiile in care aceste stocuri (proprietatea societatii din Italia), raman in depozitul din Romania urmand sa fie vandute si livrate de catre societatea din Italia catre clientii finali, vom vedea daca societatea din Italia va trebui sa infiinteze obligatoriu un sediu permanent in Romania.

 

Iata raspunsul specialistului:

Sediul permanent este definit de legislatia romaneasca la art. 8 din Codul fiscal. Astfel, la alin. (1) al art. 8 este stabilita regula generala privind considerarea unui loc dintr-un stat apartinand unui nerezident drept sediu permanent al acestuia in acel stat:

"(1) In intelesul prezentului cod, sediul permanent este un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent. La definirea sediului permanent se au in vedere comentariile de la art. 5 "Sediul permanent" din modelul conventiei de evitare a dublei impuneri al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica."



Ca orice regula generala, are si exceptii, prevazute la alin. (4) al art. 8, intre care mentionam:
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) - (3), un sediu permanent nu presupune urmatoarele:
a) folosirea unei instalatii numai in scopul depozitarii sau al expunerii produselor ori bunurilor ce apartin nerezidentului;
b) mentinerea unui stoc de produse sau bunuri ce apartin unui nerezident numai in scopul de a fi depozitate sau expuse;

Conventia de evitarea dublei impuneri dintre Romania si Italia stabileste, la randul sau, la art. 5 paragraful 1 regula generala privind definirea unui sediu stabil (permanent), si anume:

"ART. 5
Sediu stabil
1. In sensul prezentei conventii, expresia sediu stabil indica un sediu fix de afaceri in care intreprinderea exercita in total sau in parte activitatea sa."
La paragraful 3 al art. 5 din conventie sunt preevazute anumite exceptii ale anumitor activitati / locuri de a fi considerate sedii permanente, si anume:
"3. Nu se considera un sediu stabil daca:
a) se folosesc instalatii numai in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii, in urma unui contract de vanzare, a marfurilor apartinand intreprinderii;
b) marfurile apartinand intreprinderii sunt inmagazinate numai in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii;"

Prevederile paragrafului 3 din Conventia cu Italia corespund identic cu prevederile punctului 4 al art. 5 din Conventia model a OECD.

La punctul 22 - aferent paragrafului 4 al art. 5 - de la partea destinata Comentariilor la art. 5 referitoare la definitia sediului permanent din Conventia model a OECD se arata:

"22. Subparagraful a) se refera numai la cazul in care o intreprindere achizitioneaza utilizarea facilitatilor pentru depozitarea, expunerea sau livrarea propriilor marfuri sau produse. Subparagraful b) se refera la stocul de produse in sine si prevede ca stocul, ca atare, nu va fi tratat ca o reprezentanta permanenta, daca este mentinut in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii."

Pe de alta parte, in normele de aplicare a art. 8 din codul fiscal, la punctul 3 alin. (7) se prevede conditia importanta ca un loc al unui nerezident sa fie considerat sediu permanent, si anume regularitatea de desfasurare a activitatii:

"(7) Pentru ca un loc de activitate sa constituie sediu permanent, societatea ce il utilizeaza trebuie sa isi desfasoare integral sau partial activitatile prin acel loc de activitate. Activitatea nu trebuie sa fie permanenta in sensul ca nu exista intreruperi ale operatiunilor, ci operatiunile trebuie desfasurate cu regularitate."

Din toate textele legale citate, apreciem faptul ca, daca marfurile actuale sunt depozitate doar in scopul vanzarii lor, pana la lichidare, locul respectiv nu poate fi considerat sediu permanent, mai cu seama ca, din prezentarea dvs, intelegem ca spatiul respectiv va fi utilizat de catre societatea din Italia doar pe perioada vanzarii stocului de marfa existent la acel moment.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman, expert contabil si Consultant fiscal

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cine verifica asociatiile de proprietari si reglementari cheie

    • Asociatia de proprietari este forma juridica de organizare si de reprezentare a intereselor comune ale proprietarilor unui bloc sau ai unui ansamblu de locuinte. Aceasta are un rol important in administrarea si intretinerea cladirii, in repararea si modernizarea ei, dar si in asigurarea respectarii drepturilor si obligatiilor fiecarui proprietar. Asociatia de proprietari are personalitate juridica, dar nu urmareste profit, ci bunul mers al comunitatii din imobil. In acest articol vom analiza...» citeste mai departe aici

  • Impozitare venituri din strainatate. TOT ce trebuie sa stii

    • Din ce in ce mai multi romani obtin venituri din activitati desfasurate in afara tarii, fie ca este vorba de freelancing, investitii, chirii, pensii, fie ca sunt dividende. Atragem insa atentia ca odata cu veniturile din strainatate apar si obligatiile fiscale in Romania. Conform Codului Fiscal, persoanele rezidente in Romania au obligatia de a declara veniturile din strainatate si, in anumite conditii, de a plati impozit si contributii sociale pentru acestea. Iar in acest articol vom...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe constructii se declara in D100. Ai bifat si D700?

    • Incepand cu 2025, taxa cunoscuta anterior ca „taxa pe stalp” revine sub forma impozitului pe constructii, aplicabil anumitor bunuri aflate in patrimoniul firmelor. Daca ai in evidenta constructii pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri, esti vizat de aceasta obligatie fiscala. Afla ce bunuri intra in sfera, cum se declara impozitul in D100, ce cod fiscal trebuie bifat in D700 si, mai ales, cum poti beneficia de o bonificatie de 10% daca esti atent la termene!» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 in 2025. Model de completare util pentru firme

    • Declaratia 101 (D101) este documentul fiscal esential prin care contribuabilii platitori de impozit pe profit isi declara obligatiile fiscale anuale. Formularul D101 are, conform Ordinului 206/2025, instructiuni clare privind completarea si termenul de depunere, extins pana la 25 iunie 2025. In acest articol vom vedea un exemplu pentru completarea D101, explicand pas cu pas modul de calcul al rezultatului fiscal, evidentierea amortizarii si completarea corecta a principalelor randuri din...» citeste mai departe aici

  • SECRETUL unei contabilitati impecabile

    • Inchipuiti-va ca una dintre firmele careia ii tineti contabilitatea este supusa unui audit sau unui control de la Fisc, situatie in care, evident, trebuie sa poata furniza pe loc tot felul de documente care i se solicita – de la statutul firmei si lista actionarilor pana la rapoarte financiare, facturi, declaratii fiscale, documente de plata, contracte etc. Nicio problema! Dvs., contabilul firmei, aveti toate aceste documente intr-un fisier personalizat, excelent organizat si...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2025: Cum sa regularizezi CASS pentru dividendele din 2023 si 2024

    • Ai incasat dividende in 2023 si 2024 peste plafonul de 24 de salarii minime si nu ai depus Declaratia Unica la timp? Nu esti singurul! Multi contribuabili se confrunta cu aceasta situatie, mai ales cand impozitul pe dividende a fost deja retinut la sursa si pare ca nu mai e nimic de facut. Totusi, CASS-ul (contributia la sanatate) trebuie platit separat daca ai depasit plafonul legal. Vestea buna este ca nu e nevoie sa depui doua declaratii diferite, ci poti rezolva...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016