Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cand poate opta un PFA pentru schimbarea modului de impozitare?

09-Dec-2019
5889

"Un PFA infiintat in anul 2009 declara de la infiintare si pana in prezent veniturile in sistem real. Avand un cod caen care se regaseste la norma de venit, doreste sa schimbe modul de impozitare din sistem real la norma de venit. Cand poate face aceasta optiune? Se mai poate modifica declaratia unica depusa pentru anul 2018?"

Raspunsul specialistului

Potrivit art. 69 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul PFA care realizeaza venituri din activitati independente in mod individual, venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii.

Astfel in masura in care activitatea desfasurata de contribuabil este cuprinsa in nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, PFA va determina impozitului pe venit pe baza normelor de venit anuale, putand opta pentru determinarea venitului net in sistem real bifand in Declaratia unica acest sistem de determinare a venitului net anual. In acest sens, potrivit art. 120 alin. (4) din Codul fiscal, contribuabilii care determina venitul net pe baza de norme de venit si care opteaza pentru determinarea venitului net in sistem real depun Declaratia unica completata corespunzator, in termenul prevazut la alin. (1) al art. 120 din Codul fiscal pentru depunerea Declaratiei unice privind veniturile estimate, respectiv pana la data de pana la data de 15 martie inclusiv a fiecarui an.

Trecerea la sistemul pe baza de norme de venit se realizeaza prin completarea corespunzatoare a Declaratiei unice privind veniturile estimate si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani, incepand cu anul 2019.

Pentru veniturile estimate in anul 2018, termenul de depunere al Declaratiei unice privind veniturile estimate a se realiza in anul 2018 a fost 31 iulie 2018. Pana la acest termen s-a realizat si declararea veniturilor realizate in anul 2017. In mod corespunzator, pentru anul 2019, termenul de depunere al Declaratiei unice privind veniturile estimate a se realiza in anul 2019 a fot de asemenea prorogat la data de 31 iulie 2019, pana la aceasta data declarandu-se si veniturile in vederea regularizarii impozitului pe venit si contributiilor sociale datorate pentru anul 2018.



In trecerea de la impunerea in sistem real la impunerea pe baza de norma de venit trebuie avute in vedere prevederile art. 69 1 din Codul fiscal care obliga PFA care a optat pentru impunerea in sistem real sa pastreze acest sistem de impunere pentru 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca PFA nu solicita revenirea la sistemul anterior, prin completarea corespunzatoare a Declaratiei unice si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani, termenul de 15 martie fiind aplicabil incepand cu anul 2019, in masura in care nu intervine o prorogare cum a fost cazul chiar in anul 2019.

In aceste conditii, important este identificarea celor 2 ani consecutivi obligatorii ulterior acestei perioade contribuabilul putand reveni la sistemul de impunere pe baza de norme de venit.

Potrivit art. 65 din Codul fiscal, perioada impozabila este anul fiscal care corespunde anului calendaristic, iar pct. 5 alin. (1) din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol vine cu precizarea potrivit careia anul fiscal corespunde cu perioada celor 12 luni ale unui an calendaristic in care se realizeaza venituri. Daca ne referim strict la precizarea adusa de pct. 5 alin. (1) din din Normele metodologice pentru aplicarea art. 65 din Codul fiscal, intr-adevar prevederea art. 69 1 alin. (2) din Codul fiscal poate fi interpretata in defavoarea contribuabilului, obligandu-l pe acesta la aplicarea sistemului real pentru o perioada egala cu de 2 ori consecutiv cele 12 luni ale unui an calendaristic, cu atat mai mult cu cat art. 65 nu prevede decat o exceptie in care perioada impozabila poate fi inferioara anului calendaristic, respectiv in situatia in care decesul contribuabilului survine in cursul anului. Aceasta interpretare fundamentata pe concordanta intre anul fiscal si cel calndaristic se identifica acceptiunii date de administratia fiscala perioadei de 2 ani consecutivi obligatorii respectarii optiunii formulate.

Cu toate acestea, insuficienta textului art. 65 trebuie coroborata cu prevederile art. 118 alin. (3) din Codul fiscal, potrivit caruia veniturile din activitati independente ce se realizeaza intr-o fractiune de an sau in perioade diferite ce reprezinta fractiuni ale aceluiasi an, se considera venit anual. Asadar si venitul realizat in anul fiscal in care persoana isi incepe activitatea reprezinta venit net anual al anului respectiv caruia ii sunt aplicabile aceleasi prevederi privind determinarea si plata impozitului pe venit. Cu toate acestea, administratia fiscala recunoaste obligativitatea pastrarii sistemului real pentru o perioada de 2 ani consecutivi intelesi ca fiind cele 12 luni ale unui an calendaristic in care se realizeaza venituri.

Prin urmare, in aceasta abordare, PFA, infiintata in cursul anului 2009 care a optat pentru sistemul real putea trece la impunerea pe baza de norme de venit in anul 2018, nemaiexistand posibilitatea rectificarii declaratiei depuse in anul 2018. PFA va putea trece la sistemul de impunere pe baza de norme de venit doar incepand cu anul 2020 pe considerentele analizate mai sus privind pastrarea sistemului de impunere real pentru multiplu de 2 ani consecutivi, urmand a depune in acest sens Declaratia unica privind veniturile estimate pana la data de 15 martie 2020.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cand poate opta un PFA pentru schimbarea modului de impozitare?":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Miercuri, 30 Iunie 2021, este termenul limita pentru depunerea Formularul 394
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca miercuri 30 iunie este ultima zi in care se poate depune ”Declaratia informativa privind livrarile/ prestarile ?i achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA - aferente perioadei de raportare precedente”. Perioada de raportare este cea declarata pentru depunerea decontului de TVA, prevazuta la art. 322 din Legea nr.227/2015) . Obligativitatea depunerii...» citeste mai departe aici

  • A fost publicat noul model al formularului tipizat Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor (Ordinul 722/2021)
    • Ordinul nr. 722/2021 pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.494/2013 privind aprobarea modelului si continutului formularului tipizat "Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor", cod A.N.A.F. 14.13.22.99/7, destinat utilizarii in activitatea de control a inspectorilor antifrauda din cadrul Directiei Generale Antifrauda Fiscala a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 607 din 18 iunie 2021. Actul normativ a intrat...» citeste mai departe aici

  • Regimul fiscal - contabil al creantelor neincasate. Rezolvati problema fara sa apelati la Justitie
    • Stimate contabil, Clientii intarzie cu plata facturilor? Intarzierile acestea va deregleaza fluxul de numerar? In consecinta, aveti la randul dvs. intarzieri cu plata facturilor sau chiar a salariilor? Problema este veche si este prezenta in orice firma. Si, invariabil, ea ajunge intotdeauna spre rezolvare in ograda dvs., a Departamentului Financiar-Contabil. Pentru ca dvs., contabilul, sunteti prima reduta de aparare. Dvs. sunteti cel care trebuie sa analizeze complexitatea fiecarei situatii cu...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata privind veniturile realizate din criptomonede
    • O persoana fizica (nu PFA) doreste sa investeasca o anumita suma in criptomonede. La extragerea acestora PFA este obligata sa isi depuna declaratia unica si sa plateasca impozit (daca obtine profit)? In cazul in care isi depaseste plafonul a 12 salarii este obligat sa plateasca la sanatate si pensie? Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu: Veniturile realizate din transferul de moneda virtuala reprezinta venituri impozabile incluse in categoria veniturilor din alte surse, potrivit art. 114...» citeste mai departe aici

  • Cele mai utile beneficii extrasalariale oferite de angajatori
    • Este o practica frecventa pentru angajator ca acesta sa ofere, pe langa salariu, o serie de facilitati extrasalariale angajatului. Cele mai utile pentru angajator sunt cele care beneficiaza de scutiri de impozit sau deduceri. In ceea ce-l priveste pe angajat, acesta este interesat de o serie de beneficii extrasalariale, care fie ii aduc avantaje la bugetul personal, fie ii ofera diferite inlesniri. Bonuri de masa Aceasta este una dintre facilitatile cele mai larg raspandite in mediul privat si...» citeste mai departe aici

  • Formularele fiscal-contabile pot fi gata in 2 minute!
    • Stii cate formulare trebuie sa completezi daca firma ta detine o casa de marcat electronica dotata cu jurnal fiscal? Nu mai putin de 8! Dar pentru registrul de casa, stii cate formulare iti cere legea sa completezi zilnic, in dublu exemplar? Minimum 4: chitanta, dispozitia de plata / incasare, imputernicirea, decontul de cheltuieli / deplasare. Sa mai vorbim de sutele de formulare SSM obligatorii ori de formularele GDPR? Din pacate, traim in Romania si activitatea legala a unei firme, mica...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016