Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cand poate opta un PFA pentru schimbarea modului de impozitare?

09-Dec-2019
3180

"Un PFA infiintat in anul 2009 declara de la infiintare si pana in prezent veniturile in sistem real. Avand un cod caen care se regaseste la norma de venit, doreste sa schimbe modul de impozitare din sistem real la norma de venit. Cand poate face aceasta optiune? Se mai poate modifica declaratia unica depusa pentru anul 2018?"

Raspunsul specialistului

Potrivit art. 69 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul PFA care realizeaza venituri din activitati independente in mod individual, venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii.

Astfel in masura in care activitatea desfasurata de contribuabil este cuprinsa in nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, PFA va determina impozitului pe venit pe baza normelor de venit anuale, putand opta pentru determinarea venitului net in sistem real bifand in Declaratia unica acest sistem de determinare a venitului net anual. In acest sens, potrivit art. 120 alin. (4) din Codul fiscal, contribuabilii care determina venitul net pe baza de norme de venit si care opteaza pentru determinarea venitului net in sistem real depun Declaratia unica completata corespunzator, in termenul prevazut la alin. (1) al art. 120 din Codul fiscal pentru depunerea Declaratiei unice privind veniturile estimate, respectiv pana la data de pana la data de 15 martie inclusiv a fiecarui an.

Trecerea la sistemul pe baza de norme de venit se realizeaza prin completarea corespunzatoare a Declaratiei unice privind veniturile estimate si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani, incepand cu anul 2019.

Pentru veniturile estimate in anul 2018, termenul de depunere al Declaratiei unice privind veniturile estimate a se realiza in anul 2018 a fost 31 iulie 2018. Pana la acest termen s-a realizat si declararea veniturilor realizate in anul 2017. In mod corespunzator, pentru anul 2019, termenul de depunere al Declaratiei unice privind veniturile estimate a se realiza in anul 2019 a fot de asemenea prorogat la data de 31 iulie 2019, pana la aceasta data declarandu-se si veniturile in vederea regularizarii impozitului pe venit si contributiilor sociale datorate pentru anul 2018.



In trecerea de la impunerea in sistem real la impunerea pe baza de norma de venit trebuie avute in vedere prevederile art. 69 1 din Codul fiscal care obliga PFA care a optat pentru impunerea in sistem real sa pastreze acest sistem de impunere pentru 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca PFA nu solicita revenirea la sistemul anterior, prin completarea corespunzatoare a Declaratiei unice si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani, termenul de 15 martie fiind aplicabil incepand cu anul 2019, in masura in care nu intervine o prorogare cum a fost cazul chiar in anul 2019.

In aceste conditii, important este identificarea celor 2 ani consecutivi obligatorii ulterior acestei perioade contribuabilul putand reveni la sistemul de impunere pe baza de norme de venit.

Potrivit art. 65 din Codul fiscal, perioada impozabila este anul fiscal care corespunde anului calendaristic, iar pct. 5 alin. (1) din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol vine cu precizarea potrivit careia anul fiscal corespunde cu perioada celor 12 luni ale unui an calendaristic in care se realizeaza venituri. Daca ne referim strict la precizarea adusa de pct. 5 alin. (1) din din Normele metodologice pentru aplicarea art. 65 din Codul fiscal, intr-adevar prevederea art. 69 1 alin. (2) din Codul fiscal poate fi interpretata in defavoarea contribuabilului, obligandu-l pe acesta la aplicarea sistemului real pentru o perioada egala cu de 2 ori consecutiv cele 12 luni ale unui an calendaristic, cu atat mai mult cu cat art. 65 nu prevede decat o exceptie in care perioada impozabila poate fi inferioara anului calendaristic, respectiv in situatia in care decesul contribuabilului survine in cursul anului. Aceasta interpretare fundamentata pe concordanta intre anul fiscal si cel calndaristic se identifica acceptiunii date de administratia fiscala perioadei de 2 ani consecutivi obligatorii respectarii optiunii formulate.

Cu toate acestea, insuficienta textului art. 65 trebuie coroborata cu prevederile art. 118 alin. (3) din Codul fiscal, potrivit caruia veniturile din activitati independente ce se realizeaza intr-o fractiune de an sau in perioade diferite ce reprezinta fractiuni ale aceluiasi an, se considera venit anual. Asadar si venitul realizat in anul fiscal in care persoana isi incepe activitatea reprezinta venit net anual al anului respectiv caruia ii sunt aplicabile aceleasi prevederi privind determinarea si plata impozitului pe venit. Cu toate acestea, administratia fiscala recunoaste obligativitatea pastrarii sistemului real pentru o perioada de 2 ani consecutivi intelesi ca fiind cele 12 luni ale unui an calendaristic in care se realizeaza venituri.

Prin urmare, in aceasta abordare, PFA, infiintata in cursul anului 2009 care a optat pentru sistemul real putea trece la impunerea pe baza de norme de venit in anul 2018, nemaiexistand posibilitatea rectificarii declaratiei depuse in anul 2018. PFA va putea trece la sistemul de impunere pe baza de norme de venit doar incepand cu anul 2020 pe considerentele analizate mai sus privind pastrarea sistemului de impunere real pentru multiplu de 2 ani consecutivi, urmand a depune in acest sens Declaratia unica privind veniturile estimate pana la data de 15 martie 2020.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cand poate opta un PFA pentru schimbarea modului de impozitare?":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Decizie importanta a ICCJ cu privire la termenul de prescriptie in materie de impozit pe profit
    • Cu privire la stabilirea momentului de la care se calculeaza termenul de prescriptie pentru obligatii fiscale principale/accesorii aferente impozitului pe profit stabilit suplimentar, de-a lungul timpului a existat o practica neunitara atat in randul instantelor judecatoresti cat si al organelor fiscale. Vechiul cod de procedura fiscala prevedea ca termenul de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscale (5 ani) incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru OCTOMBRIE 2020
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, pe site-ul oficial, un document cu toate obligatiile fiscale aferente lunii octombrie 2020. 7 OCTOMBRIE ultima zi pentru: - depunerea formularului 092 "Declaratie de mentiuni”, de catre platitorii de TVA, care au ca perioada fiscala trimestrul calendaristic si au efectuat o achizitie intracomunitara de bunuri in luna septembrie 2020 (pentru schimbarea perioadei fiscale din trimestru in luna, incepand cu luna octombrie 2020). [articolul...» citeste mai departe aici

  • Clarificari ONRC cu privire la aplicarea Legii 208/2020. Au fost modificate mai multe acte normative
    • Oficiul National al Registrului Comertului a publicat recent cateva informatii referitoare la modificarile aduse de Legea 208/2020. Astfel, incepand cu 26 septembrie 2020, data intrarii in vigoare a Legii nr. 208/2020 privind modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 869/23.09.2020, se modifica si se completeaza urmatoarele acte normative: 1. Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata, dupa cum urmeaza: • La...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016