Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Care e regimul juridic pentru o sucursala si ce implicatii fiscale exista?

07-Iul-2014
20290
Contextul juridic si fiscal pentru o sucursala va fi evidentiat prin cazul unei societati din Romania care are o sucursala (fara personalitate juridica ) intr-o tara din UE. Societatea din Romania doreste sa incheie un contract cu sucursala sa din UE, contract prin care societatea din Romania, in calitatea sa de prestator, pune la dispozitia sucursalei din Germania, in calitate de beneficiar angajati in functie de necesitatile sucursalei.

Societatea din Romania pune la dispozitie, la cererea sucursalei din UE, salariatii acesteia care sunt detasati conform conform Regulamentului (CE) 8832004. Serviciile pe care unitatea din Romania considera ca le presteaza pentru sucursala din UE sunt: recrutare si angajare personal, administrare salarii (contracte de munca, revisal, state de plata, evidenta salarii, declaratii, plati) si servicii de instruire a personalului detasat in UE. Serviciile de instruire se desfasoara la sediul sucursalei.

Societatea din Romania doreste ca pentru aceste servicii sucursala sa plateasca un pret al contractului egal cu pretul pe care un tert (o firma de recrutare si administrare personal) l-ar fi solicitat in relatia cu unitatea din Romania.

Vom oferi raspuns urmatoarelor intrebari:

1. Este recunoscut un contract incheiat intre o unitate si sucursala sa?


2. Ce fel de servicii sunt acestea si ce coduri CAEN ar trebui sa aiba firma din Romania in actul constitutiv pentru a le putea factura?

3. Care este locul prestarii serviciilor din punct de vedere al TVA?

4. Aceste servicii sunt supuse impozitului pe nerezidenti in UE?

5. Dupa ce criterii ar trebui dimensionate aceste servicii pentru a nu exista probleme in cazul unui control de la finante in ceea ce priveste dosarul preturilor de transfer?


Intre o unitate si sucursala sa fara personalitate juridica nu se pot incheia contracte, deoarece sucursala nu are personalitate juridica; sucursala desfasoara activitatea comerciala in numele is pe seama societatii mama cu care are raport de subordonare, de dependenta economica si juridica ( exercita o functie de mandat in limitele imputernicirilor primite in raporturile societatii cu tertii ).

Conform Legii 31/1990, sucursala nu are personalitate juridica si nu este subiect distinct de drept.  
Acestea nu sunt servicii, ci activitati desfasurate de angajatii firmei mama;

Activitatlie desfasurate ( mentionate de dvs. ) nu se pot factura, deoarece reprezinta activitati desfasurate de personalul firmei, fapt pentru care nu trebuie sa aveti coduri CAEN pentru asemenea activitati, care sunt comune tuturor firmelor. Costurile cu personalul ( cu salariile, contributiile salariale, deplasarile, etc. ) , precum si cu materialele (daca sunt necesare ) se contabilizeaza pe centrul de profit " sucursala X " .

Toate acestea se evidentiaza distinct in cadrul contabilitatii de management ( contabilitate de gestiune ) pe aceasta sucursala. Acestea se contabilizeaza pe centrul de profit, in situatia in care sucursala nu are contabilitate proprie. In cazul in care sucursala are contabilitate proprie, atunci documentul prin care se evidentiaza aceste cheltuieli este Nota de debitare-creditare ( Cod 14 - 6 - 1A) care reprezinta documentul justificativ de inregistrare in contabilitatea a operatinilor dintre unitate si subunitati ( sucursala in cazul de fapta ) care tin contabilitate proprie

Acestea sunt activitati care se desfasoara de catre angajatii firmei din Romania, carora li se modifica locul de munca prin act aditional la contactul de munca daca vor lucra intr-o alta tara UE, dar in cadrul sucursalei fara personalitate juridica a firmei ( art. 13 al Regulamentului CE 883/2004 al Parlamentului European si al Consilului privind coordonarea sistemelor de securitate social Nu se pune problema TVA in cazul acestor activitati desfasurate de angajatii firmei;

Nu se pune nici problema impozitului pe nerezidenti fiind vorba de activitati desfasurate de angajatii firmei din Romania la sediul sucursalei dintr-o tara UE;
Nu intra in discutie nici preturile de transfer

La art. 7) din Ordinul 3055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene sunt prevazute regulile privind evidenta contabila a sucursalelor si a raportarilor anuale:

- (1) Subunitatile fara personalitate juridica, care apartin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul in Romania, organizeaza si conduc evidenta contabila proprie, astfel incat aceasta sa permita determinarea informatiilor si a obligatiilor prevazute de lege, iar persoanele juridice carora le apartin sa poata intocmi situatii financiare anuale.

(2) Activitatea desfasurata in strainatate de subunitatile fara personalitate juridica, care apartin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul in Romania, se include in situatiile financiare ale persoanei juridice romane si se raporteaza pe teritoriul Romaniei, cu respectarea prevederilor Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV - a a Comunitatilor Economice Europene.

(3) In intelesul prezentului ordin, prin subunitati fara personalitate juridica, care apartin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul in Romania, se intelege sucursale, agentii, reprezentante sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica, infiintate potrivit legii.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Calcul impozit pe profit. Exemplu si reglementari cheie

    • Impozitul pe profit reprezinta o obligatie fiscala esentiala pentru companiile care isi desfasoara activitatea in Romania. Determinarea acestuia implica aplicarea unei cote de impozitare, conform legislatiei fiscale in vigoare. In acest articol, vom analiza reglementarile cheie legate de impozitul pe profit si vom oferi un exemplu practic pentru a intelege mai bine procesul de calcul si obligatiile asociate. » citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar

    • OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024 si prevede, printre altele, mai multe modificari asupra Legii contabilitatii. Conform documentului, balanta de verificare va trebui sa fie intocmita lunar. Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar Referitor la balanta de verificare,...» citeste mai departe aici

  • Inventariere anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?

    • Scopul inventarierii anuale este acela al stabilirii situatiei patrimoniale reale a societatii, respectiv a tuturor elementelor de active, datorii si capitaluri inregistrate in evidentele societatii in baza carora se intocmesc situatiile financiare anuale. Inventarierea anuala este reglementata la alin 2 al punctului 1 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP 2861/2009: 1. -...» citeste mai departe aici

  • 10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitatea

    • Cu ce probleme majore va veti confrunta in 2025? Este suficient sa parcurgeti lucrarea Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal care expune clar absolut toate schimbarile intrate recent in vigoare (sau care vor intra curand), grupate in 2 mari categorii, cu subiecte esentiale pentru mediul fiscal-contabil: A. Noutati fiscale 1. Taxa pe valoarea adaugata 2. Impozit pe veniturile microintreprinderilor 3. Accize 4. Noutati privind salarii si beneficii extrasalariale 5. Sistemul RO...» citeste mai departe aici

  • E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025

    • Conform OUG 138/2024, anumite obligatii privind Notificarea de conformare RO e-TVA au fost amanate pana pe 1 iulie 2025. OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024. E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025 A fost modificat OUG nr. 70/2024 in vederea amanarii pana la data de 1 iulie 2025 a...» citeste mai departe aici

  • Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei

    • Legea contabilitatii a fost modificata prin OUG 138/2024 si prevede mai multe schimbari in privinta bilantului anual. A fost introdusa prevederea conform careia situatiile financiare anuale trebuie semnate in mod obligatoriu si de reprezentantul legal al firmei. Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016