Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Care sunt noutatile fiscale legate de PFA in 2017?

23-Dec-2016
8312

Prin cele ce urmeaza, specialistul va prezenta noutatile fiscale legate de PFA in 2017, precizand totodata si care sunt conditiile legale actuale pentru PFA din profesii libere.

Incepand cu anul 2017, referitor la activitatea desfasurata din profesii liberale, pana la ora actuala nu sunt publicate in Monitorul Oficial al Romaniei modificari fata de prevederile deja existente in Codul fiscal aprobat prin Legea nr. 227/2015 - cu modificarile si completarile ulterioare.

Dar sa vedem ce este o profesie liberala. La art. 7 punctul 34 din codul fiscal, profesia liberala este definita ca fiind acea ocupatie exercitata pe cont propriu de persoane fizice, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective.

Deci, in domeniul contabil, exercitarea activitatii de contabilitate si expertiza contabila se realizeaza in baza autorizatiei emise de catre CECCAR. In baza acestei autorizatii, persoana fizica se infiinteaza si decalara fiscal la organul fiscal in raza caruia isi are domiciliul, prin depunerea formularului 070 (lucru pe care, probabil, deja l-ati facut).

Atentie:


Diferenta dintre o persoana care exercita activitati comerciale, de productie si alte servicii si o persoana care isi exercita profesia in baza autorizatiei emise de forul tutelar ca profesie liberala consta in aceea ca persoana fizica care exercita activitati comerciale, de productie sau alte servicii trebuie sa se infiinteze si sa se inregistreze, in prealabil, la Registrul Comertului, capatand un CUI (exact ca societatile comerciale). De asemenea, aceste persoane infiintate la ONRC trebuie sa-si declare si codurile CAEN in baza carora isi vor exercita activitatea.

Infiintarea la ONRC a PFA-urilor este reglementata de OUG 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu ultima modificare prevazuta de Legea nr. 182/2016, ale carei prevederi intra in vigoare in luna ianuarie 2017. Modificarea se refera, in principal, la limitarea numarului de coduri CAEN pe care le poate detine o entitate de tipul PFA sau II. De asemenea, apar modificari referitoare la numarul maxim de salariati pe care ii poate angaja un PFA - limitat la maxim 3.

Abia dupa inregistrarea la ONRC, persoana respectiva se inregisatreaza si la organul fiscal (de fapt, ONRC transmite datele direct si automat la organul fiscal). Porfesia liberala nu se inregistreaza si la ONRC, ci direct la organul fiscal, in baza autorizatiei emise de forul tutelar (organismul de resort).

Activitatea desfasurata ca profesie liberala, din punct de vedere al impozitului pe venit, se incadreaza in categoria activitatilor independente, prevazute la art. 67 din Codul fiscal:

"Art. 67

(1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii, veniturile din profesii liberale ..."

Pentru anul 2017, in ceea ce priveste impozitarea persoanelor care desfasoara activitati independenete (PFA-uril si, implicit, profesii liberale) prevederile actuale, existente deja in codul fiscal, sunt urmatoarele:

- in ceea ce priveste contributia individuala de sanatate datorata de catre persoanele care desfasoara activitati independente, baza de calcul pentru aceasta contributie se limiteaza la un plafon maxim de 5 salarii medii brute pe economie. Daca baza la care se aplica procentul de 5,5% depaseste plafonul de 5 ori salariul mediu brut, atunci contributia se va aplica la acest plafon maxim (art. 170 alin. (2) din codul fiscal in varianta actuala);

- incepand cu veniturile realizate de la 01 ianuarie 2017, in ceea ce priveste contributia individuala de sanatate datorata de persoanele care desfasoara activitati independente, organul fiscal competent va avea obligatia stabilirii contributiei anuale de sanatate. Stabilirea contributiei anuale de sanatate de catre organul fiscal se face in anul urmator celui de realizare a veniturilor, prin decizie de impunere anuala, prin aplicarea cotei individuale de sanatate asupra bazei anuale de calcul, dtereminata ca suma a bazelor lunare de calcul totale asupra carora se datoreaza contributia de sanatate (art. 179 din codul fiscal in varianta actuala). Aceasta prevedere desemneaza faptul ca, incepand cu veniturile realizate din ianuarie 2017, nu se mai fac plati anticipate in cursul anului de sanatate, ci in anul urmator, organul fiscal va stabili contributia de sanatate datorata pentru anul curent.

- in ceea ce priveste cota standard de TVA, aceasta va fi de 19% (art. 291 alin. (1) lit. b) din codul fiscal in varianta actuala).

Practic, incepand cu anul 2017, nu sunt modificari majore fata de prevederile aplicate in anul 2016.

O persoana fizica ce desfasoara o activitate indepenedenta sub forma unei profesii libere are urmatoarele obligatii, la ora actuala, in linii mari:
- sa depuna declaratia 220 privind venitul anticipat,
- sa plateasca in cursul anului impozit pe venit anticipat
- sa plateasca sub forma platilor anticipate contributia de sanatate de 5,5% aplicata asupra unei baze de calcul stabilita ca diferenta intre venitul brut si cheltuieli deductibile la care se adauga contributia de sanatate, in baza decioziei emise de organul fiscal, in care contributia se evidentiaza lunar, dar se plateste trimestrial;
- sa plateasca sub forma platilor anticipate conmtributia de asigurari sociale (pensie) de 10,5% asupra unei baze ce reprezinta echivalentul a 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, in baza deciziei emisa de organul fiscal, in care CAS se evidentiaza lunar, dar se achita trimestrial.
- sa depuna pana la data de 25 mai a anului urmator, pentru anul curent, declaratia de venit realizat 200
- in baza acestei declaratii, organul fiscal va emite decizia privind impozitul pe venit regularizat, precum si contributiile de sanatate si de pensie, ce trebuie platite in termen de 60 de zile de la data primirii deciziei.
- cota de tva standard aplicabila in anul 2016 este de 20%.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Care sunt noutatile fiscale legate de PFA in 2017?":
Rating:

Nota: 4.37 din 26 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • UPDATE! S-a prelungit perioada de achizitie a titlurilor de stat CENTENAR
    • UPDATE, 13.12.2018 "Avand in vedere interesul crescut al investitorilor, MFP prelungeste cu inca o saptamana perioada de subscriere, iar titlurile de stat pot fi achizitionate de la Unitatile operative ale Trezoreriei Statului si prin reteaua de oficii postale ale Companiei Nationale Posta Romana", arata MFP intr-un comunicat remis joi, 13 decembrie. Titlurile pot fi achizitionate astfel: pana pe 21 decembrie 2018 de la unitatile Trezoreriei Statului; pana pe 20 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Top 5 modificari fiscale care vor intra in vigoare in 2019
    • Daca anul 2018 a fost unul plin din punct de vedere al modificarilor fiscale, cu introducerea unor noi Declaratii (Declaratia Unica), cu reducerea cotei de TVA pentru mai multe domenii HoReCa, cu intorducerea casei de marcat cu jurnal electronic fiscal s.a.m.d, se pare ca nici anul 2019 nu va fi unul mai relaxat. Numai pana in prezent s-au stabilit cateva modificari care vor intra in vigoare de anul viitor. Ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, a anuntat, miercuri, ca a lucrat in Comisia de...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere: Diferenta dintre cifra de afaceri si veniturile realizate
    • In analiza propusa astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde intrebarilor formulate de un cititor, in urmatoarea situatie: "Societate este platitoare de impozit pe venit microintreprindere si are activitate agricola. Subventia pe suprafata incasata de la APIA in anul curent, aferenta anului trecut, dar si subventia incasata in anul curent pentru anul curent intra in cifra de afaceri? Raspunsul specialistului Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor o...» citeste mai departe aici

  • Legea bugetului pentru 2019: Posibil sa fie adoptat pana la finalul anului
    • Legea bugetului pentru anul 2019 ar putea fi adoptata pana la finalul lui 2018, in situatia in care impasul de la CSAT va fi rezolvat, a declarat, miercuri, presedintele Senatului, Calin Popescu Tariceanu. „Bugetul urmeaza sa fie prezentat in cateva zile. stiu acum ca este un impas la CSAT. Le tratam pe rand. Probleme, vad ca nu scapam de ele, apar in fiecare zi, dar datoria noastra este sa le rezolvam. (...) Am vazut-o aseara (marti, n.r) pe doamna Dancila, am si vorbit cu dansa, dar nu...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016