Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Care sunt obligatiile fiscale privind indemnizatiile de concediu medical?

09-Apr-2018
7306

In analiza de mai jos, vom vedea cum se procedeaza in situatia in care societatea a hotarat, incepand cu 2018, majorarea salariilor angajatilor pentru acoperirea obligatiilor transferate de la angajator la angajati in baza unui bonus compensator de 20% (fara a majora salariul brut):

- pentru calculul concediilor medicale avand in vedere modificarile fiscale privind calculul concediilor medicale aparute in acest an;
- pentru celelalte zile in care salariatul a venit la serviciu

De asemenea, vom stabili care este tratament in cazul in care intr-o luna un salariat a avut atat concediu medical, cat si zile lucrate.

Iata raspunsul specialistului!

Decizia de a acorda un bonus compensator de 20% fara a majora salariul brut nu intervine in mecanismul de stabilire a bazei de calcul al concediilor medicale si al determinarii contributiei de asigurari sociale.

In acest sens, OUG 3/2018 conditioneaza majorarea salariului brut lunar cu cel putin 20% fata de nivelul celui din luna decembrie 2017 doar in raport cu suportarea de la bugetul de stat a unei parti din contributia de asigurari sociale de sanatate, in cazul salariatilor care beneficiaza de scutire de la plata impozitului pe salarii conform art. 60 din Codul fiscal (persoane cu handicap grav sau accentuat, persoane care desfasoara activitatii de creare de programe pentru calculator, de cercetare-dezvoltare si inovare sau activitati sezoniere dintre cele prevazute la art. 1 al Legii nr. 170/2016).

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
CD Manual de politici contabile 2018


Manualul de politici contabile este obligatoriu CD-ul „Manual de Politici Contabile editabil 100 editabil elaborat in conformitate cu reglementarile contabile Aflati solutia rapida pentru elaborarea propriului manual de politici contabile Modificarea Legii 82 1991 prin OUG 79 2014 a adus ca noutate o amenda aspra de pana la 4 000...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

In ceea ce priveste calculul concediilor medicale, OUG 99/2017 a modificat conditiile in care se considera indeplinit stagiul de cotizare. In acest sens, art. 7 din OUG 158/2005 a fost modificat de pct. 9 din OUG 99/2017, stagiul minim de asigurare pentru acordarea drepturilor prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a) - d) fiind de 6 luni realizate in ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acorda concediul medical. Prevederea se aplica incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2018 potrivit art. III din OUG 99/2017 astfel cum a fost rectificat prin Rectificarea nr. 99 din 14 decembrie 2017, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 31 din 12 ianuarie 2018. Pentru un salariat care prezinta concediu medical initial in primele 2 luni ale anului 2018 urma sa fie verificat asadar daca indeplinea noua conditie de 6 luni de stagiu de asigurare. In situatia in care stagiul minim de asigurare nu era indeplinit, salariatul nu beneficia de drepturile conditionate de realizarea acestuia.

Astfel, angajatorul nu putea plati indemnizatia intrucat salariatul nu era indeplinita conditia de stagiu de asigurare, urmand sa il ponteze ca fiind absent motivat in concediu fara plata.

Pentru remedirerea acestor situatii, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190 din 1 martie 2018 a fost publicata OUG 8/2018 privind reglementarea unor masuri in domeniul sanatatii, care aduce modificari la prevederilor privind stagiului de cotizare pentru acordarea indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate. Prin derogare de la prevederile art. 7 din OUG 158/2005, pana la 1 iulie 2018, stagiul minim de asigurare pentru acordarea concediilor medicale si indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca, pentru prevedenirea imbolnavirilor si recuperarea capacitatii de munca, pentru maternitate si pentru ingrijirea copilului bolnav este de o luna realizata in ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acorda concediul medical.

Desi prevederea intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, respectiv la data de 1 martie 2018, si ar trebui, in opinia noastra, sa vizeze situatii intervenite dupa aceasta data, din preambulul Ordonantei de urgenta rezula ca "se impune interventia legislativa de urgenta in sensul instituirii unei norme derogatorii de la regula generala privind stagiul minim de asigurare de 6 luni, astfel incat persoanele asigurate in sistemul de asigurari sociale de sanatate, care la data de 1 ianuarie 2018 indeplinesc stagiul minim de asigurare de o luna, sa beneficieze de indemnizatii pentru certificatele de concediu medical pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii, concedii medicale pentru sarcina si lauzie, concedii medicale pentru ingrijirea copilului bolnav, in conditiile legii." Asadar, intentia legiuitorul a fost aceea de a reglementa pentru primul semestru al anului 2018 stagiul de cotizare la o luna realizata in ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acorda concediul medical.

Distinct de reglementarea stagiului de cotizare, baza de calcul al indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii, pentru persoanele care realizeaza venituri din desfasurarea unei activitati in baza unui contract individual de munca, se determina ca medie a veniturilor brute lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, pana la limita a 12 salarii minime brute pe tara lunar, pe baza carora se calculeaza contributia asiguratorie pentru munca.

In cazul in care baza de calcul al indemnizatiilor se constituie si din veniturile aferente perioadei anterioare lunii ianuarie 2018, la calculul indemnizatiilor se iau in considerare veniturile lunare care potrivit legislatiei anterioare acestei luni ar fi constituit baza de calcul al indemnizatiilor si se cumuleaza cu veniturile lunare asigurate incepand cu cele aferente lunii ianuarie 2018. Asadar sunt avute in vedere veniturile brute realizate de salariat pe baua carora se calculeaza contributia.

Temeiul il reprezinta art. 10 din OUG 158/2005.

Cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca se determina prin aplicarea procentului de 75% asupra bazei de calcul stabilite conform art. 10 din OUG 158/2005 sau de 100% in caz de tuberculoza, SIDA, neoplazii, precum si de o boala infectocontagioasa din grupa A si de urgente medico-chirurgicale.

O alta problema de avut in vedere este reprezentata de modul de calcul al contributiei de asigurari sociale datorata pentru indemnizatia de concediu medical. Astfel, in ceea ce priveste indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, aceasta intra in baza de calcul al contributiei de asigurari sociale, atat pentru partea suportata de angajator cat si pentru cea suportata din FNUASS. In raport cu indemnizatia pentru maternitate,in totalitate suportata din FNUASS, si aceasta intra in baza de calcul al contributiei de asigurari sociale.

Temeiul il reprezinta art. 139 alin. (1) lit o) din Codul fiscal, care a suferit modicari succesive prin OUG 3/2018 si OUG 8/2018.

Fata de perioada anteriorara, OUG 3/2018 a modificat baza de calcul al contributiei de asigurari sociale in cazul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din FNUASS, potrivit legii, primite pe perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii medciale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, conform prevederilor OUG 158/2005. Consecinta a fost ca incepand cu luna ianuarie 2018, baza de calcul devenea insasi indemnizatia de asigurari sociale de sanatate.

Pentru corectarea efectelor acestei masuri, o noua modificare a Codului fiscal aplicabila incepand cu obligatiile declarative aferente lunii ianuarie 2018 a fost aprobata.

In acest sens, potrivit preverilor art. V din OUG 8/2018, in situatia in care contributia de asigurari sociale calculata aplicand cota de 25% la cuantumul indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate este mai mare decat nivelul aferent sumei reprezentand 10,5% aplicat la 35% din 3.131 lei, corespunzatoare numarului zilelor lucratoare din concediul medical, cuantumul contributiei de asigurari sociale datorate nu poate fi mai mare decat acest nivel, pentru urmatoarele perioade:

- in cazul persoanelor care in intervalul 1 ianuarie 2018-30 iunie 2018 inclusiv se afla sau intra in concediu medical pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii, pe intreaga perioada cuprinsa in certificatele de concediu medical initiale acordate oricand in perioada 1 ianuarie 2018- 30 iunie 2018 inclusiv, precum si pe intreaga perioada cuprinsa in certificatele de concediu medical acordate in continuarea concecdiilor medicale initiale acordate oricand in perioada anterioara datei de 1 iulie 2018;

- in cazul persoanelor care in intervalul 1 ianuarie 2018-30 septembrie 2018 inclusiv se afla sau intra in concediu medical pentru maternitate, pe intreaga perioada cuprinsa in certificatele de concediu medical initiale acordate oricand in perioada 1 ianuarie 2018-30 septembrie 2018 inclusiv, precum si pe intreaga perioada cuprinsa in certificatele de concediu medical acordate in continuarea concediilor medicale initiale acordate oricand in perioada anterioara datei de 1 octombrie 2018.

Din acest punct de vedere, angajatorul va calcula contributia de asigurari sociale la nivelul aferent sumei reprezentand 10,5% aplicat la 35% din 3.131 lei, corespunzatoare numarului zilelor lucratoare din concediul medical, aplicand astfel algoritmul de calcul din luna decembrie 2017.

Contributia de asigurari sociale se calculeaza aplicand cota de 25% la nivelul indemnizatiei doar in situatia in care acest nivel ar fi inferior celui calculat aplicand cota de 10,5% aplicat la 35% din 3.131 lei, corespunzatoare numarului zilelor lucratoare din concediul medical.

De asemenea, pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate aferente anului 2018 platite inainte de intrarea in vigoare a OUG 8/2018, pentru care cuantumul contributiei de asigurari sociale aferent acestor indemnizatii este mai mare decat nivelul aferent sumei reprezentand 10,5% aplicat la 35% din 3.131 lei, angajatorul/platitorul efectueaza regularizarea acesteia prin depunerea declaratiei rectificative si plateste diferentele de indemnizatii persoanelor in drept, pana la 31 martie 2018.

Pentru situatiile in care salariatul cumuleaza concediul medical cu salariul, modul de calcul al indemnizatiei de incapacitate temporara de munca se realizeaza in conformitate cu prevederile analizate mai sus, iar salariul va fi stabilit in conformitate cu prevederile contractului de munca la care se va adauga bonusul compensator calculat conform acordului incheiat.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu, consultant fiscal, director al societatii de consultanta Global Tax Management S.R.L.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Care sunt obligatiile fiscale privind indemnizatiile de concediu medical?":
Rating:

Nota: 4.36 din 7 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cum procedam la stornarea unor facturi din exercitii anterioare?
    • In randurile de mai jos, stabilim procedura pe care o urmam in cazul unui furnizor extern extracomunitar care vrea sa storneze cumulat facturi din 2007 pana in 2012. Vom vedea daca acest lucru este posibil si cum se vor inregistra aceste facturi in contabilitate in 2014. Daca motivul pentru care se doreste stornarea facturilor este unul valid si legal, atunci da, se pot storna mai multe facturi pe o singura factura in conditiile in care se fac referiri foarte clare la facturile care se...» citeste mai departe aici

  • Corectia erorilor din raportarea contabila semestriala
    • In materialul de astazi vom analiza situatia unei companii care se confrunta cu situatia urmatoare: in raportarilor semestriale la 30.06.2018, din greseala, au fot preluate eronat in F20 si F30 sumele din coloana 1 (din anul precedent), in sensul ca au fost preluate sumele din raportarea la 31.12.2017 si nu de la 30.06.2017. Care este procedura de corectie, daca exista? Ce se poate face in acest sens (adresa ANAF, prezentarea situatiei in notele explicative ale raportarilor viitoare etc.)? Iata...» citeste mai departe aici

  • In atentia operatorilor de transport rutier de persoane ? schimbari preconizate privind utilizarea caselor de marcat
    • Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, in sectiunea Transparenta decizionala, a fost publicat un Proiect Lege pentru abrogarea alin.(1), (2) si (4) ale art.40 din Ordonanta Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Dupa cum se arata in Expunerea de motive, prin masurile propuse se urmareste o...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016