Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Care sunt obligatiile unui administrator, potrivit legii

23-Iul-2018
1213

Administratorul, mai presus de orice, trebuie sa uite interesele proprii in relatia cu firma pe care o administreaza si sa actioneze intotdeauna in numele societatii, si nu in nume propriu.

Care sunt obligatiile administratorului

Legea nr. 31/1990 contine mai multe prevederi cu privire la obligatiile ce-i revin administratorului societatii. Legea mentionata circumscrie in principal indatoririle administratorului urmand ca, acolo unde este cazul, prevederile Legii societatilor comerciale sa fie completate cu cele din alte acte normative speciale. in literatura de specialitate s-a constatat ca obligatiile administratorului privesc constituirea societatii, iar altele functionarea acesteia. Ca atare, in cele ce urmeaza, vom analiza indatoririle gerantului dupa cum ele se exercita in contextul constituirii societatilor comerciale ori in contextul functionarii acestora.

1. Obligatiile administratorului in contextul constituirii societatii comerciale

Obligatiile administratorului cu ocazia constituirii societatii comerciale sunt acelea care vizeaza activitatile preliminare constituirii societatii ori cele ale inceperii functionarii acesteia.
Aceste indatoriri constau in:


a) Obligatia de a indeplini formalitatile de publicitate necesare constituirii societatii

Potrivit art. 36 din Legea nr. 31/1990, in termen de 15 zile de la data autentificarii actului constitutiv, administratorii, fondatorii ori un imputernicit al acestora, in acest scop, vor solicita inmatricularea societatii, nou-infiintate, in Registrul comertului in a carui raza teritoriala va avea sediul societatea.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
CD Manual de politici contabile 2018


Manualul de politici contabile este obligatoriu CD-ul „Manual de Politici Contabile editabil 100 editabil elaborat in conformitate cu reglementarile contabile Aflati solutia rapida pentru elaborarea propriului manual de politici contabile Modificarea Legii 82 1991 prin OUG 79 2014 a adus ca noutate o amenda aspra de pana la 4 000...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

b) Obligatia administratorilor care au fost desemnati reprezentanti ai societatii de a depune semnaturile lor la Registrul comertului.

Depunerea specimenelor de semnatura la Registrul comertului de catre gerantii cu putere de reprezentare constituie o modalitate de publicitate a numirii administratorilor. Avand in vedere insemnatatea pe care o prezinta, mai ales in vederea protejarii tertilor, acest mod de publicitate a desemnarii administratorilor a fost consacrat in acelasi timp si ca o indatorire ce revine acestora. Sanctiunea pentru nerespectarea acestei obligatii este amenda civila. Aceasta este prevazuta de

Legea nr.26/1990 privind Registrul comertului si se aplica de catre instanta competenta teritorial prin hotarare judecatoreasca.

c) Obligatia de a prelua de la fondatori si de a pastra documentele si corespondenta privind constituirea societatii

Aceasta obligatie revine primilor administratori si este generala pentru orice tip de societate, chiar daca este prevazuta de art. 30 alin. (2) din Legea nr. 31/1990 pentru societatile pe actiuni si societatile in comandita pe actiuni.

2. Obligatiile administratorilor in contextul functionarii societatii comerciale

a) Obligatia de a asigura gestiunea activitatii curente a societatii

Obligatia de a administra sau de a asigura gestiunea activitatii curente a societatii are un continut complex, fiind principala indatorire a gerantului. Pornindu-se de la aceste caracteristici, in doctrina sfera acestei obligatii a fost extinsa mai mult sau mai putin, considerandu-se ca implicit ea inglobeaza si o serie de alte obligatii.

Consideram ca obligatia de a administra presupune urmatoarele:
– obligatia si dreptul in acelasi timp de a face toate operatiunile ce se impun pentru aducerea la indeplinire a obiectului de activitate al societatii, cu exceptia restrictiilor prevazute prin actele constitutive (art. 70 din Legea nr. 31/1990);
– obligatia de a lua parte la toate adunarile generale ale asociatilor, la consiliile de administratie si la organele de conducere similare ale acestora cum sunt comitetele de directie (art. 70 alin. (2));
– obligatia de a aduce la indeplinire hotararile adunarii generale a asociatilor (art. 73 alin.1 lit. d). Aceasta obligatie stabileste in principal „rolul executiv” al administratorului, delimitandu-l de adunarea generala careia ii revine „rolul decizional”.

b) Obligatia de a urmari efectuarea de catre asociati a varsamintelor datorate

Potrivit art. 73 alin.1. lit.a. din Legea nr.31/1990 administratorii sunt solidar raspunzatori fata de societate pentru realitatea varsamintelor efectuate de catre asociati. Asadar, gerantii au obligatia de a-i soma pe asociati si de a pretinde ca acestia sa depuna, integral, aportul subscris la capitalul social (in numerar sau in natura) pana la termenele si in conditiile prevazute de actul constitutiv sau de lege.

Sanctiunea nerespectarii acestei obligatii, asa cum rezulta din prevederile mentionate, este raspunderea solidara alaturi de asociati.

c) Obligatia privind existenta reala a dividendelor platite

Administratorii raspund si de realitatea dividendelor platite asociatilor, neindeplinirea acestei obligatii putand fi sanctionata chiar penal.

d) Obligatia de a tine registrele cerute de lege si corecta lor tinere (art. 73 al.(1) lit. c)

Legea nr. 82/1991, a contabilitatii, prevede ca principalele registre care se folosesc in contabilitate sunt: registrul–jurnal, registrul–inventar si cartea mare. Registrele contabile asigura atat o evidenta clara a operatiunilor societatii, cat si calcularea impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat de catre societate. Pe langa registrele generale folosite in contabilitate pe care le-am mentionat, in cazul societatii pe actiuni (art. 177 din Legea nr. 31/1990) si al societatii in comandita pe actiuni (art. 187 din aceeasi lege), administratorii sunt obligati sa tina si urmatoarele evidente:
– un registru al actionarilor in care se cuprind date de identificare a acestora din urma, precum si varsamintele efectuate in contul actiunilor;
– un registru al sedintelor si deliberarilor adunarilor generale;
– un registru al sedintelor si deliberarilor consiliului de administratie;
– un registru al obligatiunilor;
– un registru al sedintelor si deliberarilor comitetului de directie, ce se tine prin grija acestui organ colectiv de administrare; 
– un registru al deliberarilor si constatarilor facute de cenzori ce se tine prin grija acestor organe de control ale societatii. in cazul societatilor cu raspundere limitata, potrivit art. 198 alin. (1) din Legea nr. 31/1990, se tine prin grija administratorilor un registru al asociatilor. in acesta se inscriu numele si prenumele, denumirea, domiciliul sau sediul fiecarui asociat, partea acestuia din capitalul social, transferul partilor sociale sau orice alta modificare privitoare la aceste date.

e) Obligatia de a indeplini toate indatoririle prevazute de lege si actul constitutiv al societatii (art. 73 al. (1) lit. e din Legea nr. 31/1990).

Aceasta este o obligatie generala a administratorului si functioneaza ca o garantie in vederea indeplinirii tuturor celorlalte indatoriri ale gerantului care emana din actul constitutiv sau din lege.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Care sunt obligatiile unui administrator, potrivit legii":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • VIDEO: Cheltuielile firmei cu autoturismele. Riscuri in cazul unui control
    • Rentrop & Straton va invita sa urmariti o serie de video-uri online cu privire la Aplicarea corecta a noii legislatii fiscale, prezentate de oameni specialisti precum Gabriel Jinga sau Gabriel Gheorghe. Cheltuielile firmei cu masinile - Ce risc exista in cazul unui control? este tema pe care expertii nostri o vor dezbate in cadrul acestui seminar specializat. Pentru a participa la un seminar specializat din domeniile: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii sau salarizare, accesati...» citeste mai departe aici

  • UPDATE: Schimbari in Calendarul fiscal al lunii august 2018! Termenul de depunere a bilanturilor la 30.06.2018, 20.08.2018
    • UPDATE: Din cauza Hotararii Guvernului nr. 595/2018 care prevede ca zilele 16 si 17 sa fie zile libere, Calendarul Obligatiilor Fiscale pentru anul 2018, luna august, a fost modificat. Astfel, termenul depunerii pentru bilanturile la 30.06.2018 a fost prelungit pana pe data de 20 august 2018, fata de data de 16 august, cum fusese prevazut initial. ANAF a pus la dispozitia contribuabilor calendarul fiscal al lunii august 2018, luna care este mai lejera din punct de vedere al declaratiilor ce...» citeste mai departe aici

  • Completarea de catre ONG-uri a Declaratiei 101 privind impozitul pe profit
    • In analiza de astazi vom vedea cum se completeaza Declaratia 101 privind impozitul pe profit, in cazul ONG-urilor. Specialistii nostri vor raspunde intrebarilor privind situatia unui ONG preluat care a avut in 2016 si 2017 activitate fara scop lucrativ, venituri din donatii, sponsorizari, taxe de membru si imprumuturi de la presedinte. In declaratiile 101 pe 2016 si 2017 s-au trecut veniturile si cheltuielile respective. La venituri din exploatare s-au obtinut pierdere atat in 2016, cat si in...» citeste mai departe aici

  • Fondul Proprietatea, profit de 789,8 milioane lei la finalul semestrului I 2018
    • Fondul Proprietatea a incheiat primul semestru cu un profit net neauditat de 789,8 milioane lei, cu peste 80 de milioane mai mult, decat profitul net neauditat aferent semestrului incheiat la 30 iunie 2017 (de 709,3 milioane lei), ceea ce indica o crestere de 11,34%, potrivit unui raport postat pe Bursa. Principalul factor care a contribuit la profitul inregistrat in primele sase luni ale anului 2018 a fost venitul brut din dividende in suma de 532,6 milioane lei si castigul net aferent...» citeste mai departe aici

  • PIB-ul Romaniei, in crestere cu 4% in prima jumatate a anului
    • Fata de primul semestru din 2017, in primul semestru din 2018 economia Romaniei a crescutcu 4%, iar in trimestrul II al acestui an a inregistrat o crestere cu 1,4% fata de trimestrul precedent, arata datele transmise marti, 14 august, de Institutul National de Statistica (INS). Produsul Intern Brut (PIB) a inregistrat o crestere cu 4,1% pe serie bruta si 4,2% pe serie ajustata sezonier. Datele privind PIB-ul inregistrat in primele 3 luni ale acestui an, Produsul Intern Brut al Romaniei a avut o...» citeste mai departe aici

  • MFP a publicat un proiect de ordonanta pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare
    • Proiect de ordonanta publicat, marti, de Ministerul Finantelor Publice, prevede ca Unitatile administrativ teritoriale pot solicita imprumuturi din venituri din privatizare, se arata intr-un comunicat de presa al MFP. MFP a publicat proiectul de ordonanta a Guvernului care stabileste reglementarea unor masuri fiscal–bugetare, intre care si faptul ca unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pot solicita Ministerului Finantelor Publice, in timpul anului in curs, contractarea de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016