Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

CAS angajat-angajator

12-Iun-2008
16894

Intrebare:


Sumele neimpozabile, conform art. 55 alin. 4 din Codul fiscal, acordate salariatilor se includ in baza de calcul a CAS-ului angajat si angajator?

Raspuns in luna martie 2008:
Potrivit prevederilor Legii nr. 19/2000 astfel cum a fost modificata incepand cu data de 1 ianuarie 2008, baza lunara de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale in cazul asiguratilor salariati, o constituie venitul brut realizat lunar.

Avand in vedere aceasta definitiei a bazei de calcul a contributiei individuale, a aparut in data de 14 februarie Ordinul nr. 92/2008 care includea in baza de calcul a contributiei individuale la asigurarile sociale sume cum ar fi ajutoarele, asimilate prestatiilor sociale, acordate de catre angajator salariatilor sau altor persoane, datorita producerii unor evenimente sociale sau familiale (fericite sau nefericite), peste limita cheltuielilor sociale deductibile fiscal, cadourile in bani oferite de angajatori pe destinatiile bine cunoscute sau avantajele in natura primite de salariati.

Dupa reactiile aparute ca urmare a publicarii in Monitorul Oficial al Ordinului nr. 92/2008, Ministerul Muncii a revenit asupra deciziei de a include asemenea venituri neimpozabile la nivelul salariatului in baza de calcul a contributiei individuale la asigurarile sociale.


Ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, nefiind supuse impozitului pe salarii.

Din cuprinsul actului normativ criticat a fost eliminata si formularea nefericita si a tot cuprinzatoare ?cuprinde, fara sa se limiteze la acestea?, precum si enumerarea avantajelor in natura preluata atat de fidel din Codul fiscal.

Regasim insa in locul acestora trimiterea la art. 55 alin. (1) si (2) din Codul fiscal pentru includerea in baza de calcul a contributiei individuale la asigurarile sociale a oricaror alte sume care sunt considerate de Codul fiscal in aceste doua alineate forme de remuneratie acordate potrivit legii sau contractelor colective de munca.

Ordinul nr. 122/2008 inca nepublicat in Monitorul Oficial, dar semnat de ministrul muncii nu face decat sa vina sa confirme dorinta legiuitorului de a supune contributiei individuale la asigurarile sociale o mare parte din veniturile de natura salariala si asimilate salariilor in vederea impunerii acordate salariatilor potrivit contractelor de munca si supuse impozitului pe salarii.

Redam in cele ce urmeaza veniturile care vor fi incluse in sintagma ?venit brut realizat lunar? potrivit Ordinului ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse nr. 122/21.02.:

?a) salariile/indemnizatiile de baza brute corespunzatoare timpului efectiv lucrat in program normal si suplimentar potrivit formei de salarizare aplicate, inclusiv indemnizatiile de conducere, salariile de merit, indexari, compensari si alte drepturi care, potrivit actelor normative, fac parte din salariul de baza;

b) drepturile de solda lunara si alte drepturi acordate soldatilor si gradatilor voluntari;

c) sporurile, indemnizatiile si sumele acordate sub forma de procent din salariu ori sume fixe, indiferent daca au caracter permanent sau nu, platite pentru: conditii deosebite de munca (conditii grele, periculoase, nocive, penibile); activitate desfasurata in mediul rural, in zone izolate; munca prestata in schimbul de noapte; indeplinirea unor sarcini, activitati si responsabilitati suplimentare functiei de baza; sporul de fidelitate si altele asemanatoare;

d) sumele platite pentru timpul nelucrat (concedii de odihna, indiferent de perioada efectuarii, concedii de studii, zile de sarbatori legale, zile de repaus saptamanal, concedii platite pentru evenimente familiale deosebite, ziua profesiei, zile necesare instalarii pe post in cazul transferului, intreruperi ale lucrului din motive neimputabile salariatilor);

e) sumele acordate cu ocazia iesirii la pensie;

f) premiile anuale si cele din cursul anului, sub diferite forme, altele decat cele reprezentand participarea salariatilor la profit;

g) sumele platite conform legii sau contractelor colective de munca (al 13-lea salariu, prime de vacanta, aprovizionare de iarna, prime acordate cu ocazia sarbatorilor nationale sau religioase);

h) alte adaosuri la salarii, aprobate prin lege sau stabilite prin contractele individuale ori colective de munca (bonusuri, stimulente, compensatii, indemnizatia pentru concediul de odihna neefectuat, precum si alte sume, reprezentand venituri curente sau aferente perioadelor anterioare, inclusiv cele achitate in lunile in care asiguratii nu au prestat activitate salarizata);

i) sumele rezultate prin ?plata cu ora?, garzi, indemnizatii clinice;

j) sumele acordate, potrivit legii, contractului colectiv de munca sau contractului individual de munca, in cazul incetarii raporturilor de munca, incetarii raporturilor de serviciu ale functionarilor publici, a mandatului sau a calitatii de membru cooperator, ca urmare a concedierilor individuale sau colective, indiferent de denumirea, cuantumul si durata acordarii acestora;

k) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop lucrativ (sindicate, asociatii, fundatii);

l) sumele primite de reprezentantii in organisme tripartite, in adunarea generala a actionarilor, in consiliul de administratie, in comitetul de directie si in comisia de cenzori;

m) indemnizatii de sedinta acordate, potrivit legii, membrilor comisiilor constituite la nivelul autoritatilor si institutiilor publice;

n) drepturile in natura acordate salariatilor sub forma de remuneratie;

o) alte sume identificate conform art.55 alin.(1) si (2) din Codul Fiscal ca fiind forme de remuneratie, acordate potrivit legii sau contractelor colective de munca.?

Va prezentam in cele ce urmeaza tabelul comparativ referitor la baza de calcul pentru plata CAS si plata impozitului pe salarii potrivit Codului fiscal elaborat de catre Casa Nationala de Pensii.

Din punctul nostru de vedere, in legatura cu includerea in baza de calcul a CAS a avantajelor in natura, totul se rezuma la ceea ce administratia fiscala intelege prin forme de remuneratie, astfel cum Ordinul MMSF nr. 122/2008 mentioneaza ca intrand in baza de calcul a CAS.

Sa nu uitam ca anumite avantaje in natura intra in pachetul salarial negociat fiind in mod expres mentionate in contractele individuale de munca si influentand nivelul salariului acordat, pentru ca sa nu uitam controlul este efectuat de catre inspectorii adminitratiei fiscale.


TABEL COMPARATIV
REFERITOR LA BAZA DE CALCUL PENTRU PLATA CAS SI PLATA IMPOZITULUI POTRIVIT CODULUI FISCAL

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "CAS angajat-angajator":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (13)

19-Oct-2012

74FoUZ , [url=http://vswyeksfylcq.com/]vswyeksfylcq[/url], [link=http://gabjplsevirb.com/]gabjplsevirb[/link], http://systadzesorg.com/

15-Oct-2012

ERg4Gt , [url=http://nicqiixgiiey.com/]nicqiixgiiey[/url], [link=http://blskdzfzaazl.com/]blskdzfzaazl[/link], http://pfiubhhpivqr.com/

15-Oct-2012

EkrMx9 , [url=http://wlprgvsumpid.com/]wlprgvsumpid[/url], [link=http://esvxusndmlcv.com/]esvxusndmlcv[/link], http://rslcrhxvllws.com/

14-Oct-2012

8WRXDd ogplupuubpjv

14-Oct-2012

QNvMJW opvfqlekphpw





Subiectele saptamanii

  • OFICIAL: Noua procedura de inregistrare a contractele de chirie in 2019!
    • Noua procedura de inregistrare a Contractelor de inchiriere la organele fiscale a fost, in sfarsit, publicata in Monitorul Oficial! Astfel, contractele pot fi din nou inscrise la ANAF, inclusiv online. Desi luand in considerare modificarile Normelor Codului Fiscal din prima parte a anului 2018 rezulta ca nu mai este necesara inregistrarea contractelor la ANAF, cu doua luni inainte de finalul lui 2018, ANAF-ul a pregatit un nou Ordin pentru stabilirea unei noi proceduri de inregistrare a...» citeste mai departe aici

  • Scoaterea din evidenta a unor creante mai vechi de 5 ani
    • In acest studiu de caz vom vorbi despre scoatere din evidenta a unor creante mai vechi de 5 ani, plecand de la urmatorul caz: "Am preluat o creanta de la o alta firma, pe care am inregistrat-o in 461, creanta este mai veche de 5 ani. In momentul de fata firma este lichidata, avem sentinta judecatoreasca. Va rugam se ne spuneti ce inregistrari contabile trebuie sa facem". Raspunsul specialistului Creantele aferente clientilor neincasati reprezinta creante prescrise in cazul in care acestea sunt...» citeste mai departe aici

  • MFP modifica Legea contabilitatii si Legea societatilor (proiect de Ordonanta)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in Transparenta decizionala un proiect de Ordonanta prin care se propun o serie de masuri de reducere a fenomenului de decapitalizare a societatilor din sectorul nefinanciar. Astfel, se vor modifica si completa Legea contabilitatii nr. 82/1991 si Legea societatilor nr. 31/1990. Proiectul de Ordonanta implemeneaza o serie de prevederi privind imbunatatirea cadrului legal reprezentat de legea societatilor si legea contabilitatii, dat fiind ca analizele din...» citeste mai departe aici

  • Noile plafoane privind infiintarea popririi (OPANAF nr. 2098/2019)
    • ANAF, prin intermediul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice (DGRFP) Ploiesti, a remis un comunicat de presa prin care informeaza asupra noilor plafoane de infiintare a popririi, in cazul debitorilor care nu si-au manifestat intentia de mediere. ANAF evalueaza obligatiile restante ale debitorilor pentru care au fost comunicate somatii, dar care, la randul lor, nu au trimis notificari privind intentia de mediere. Evaluarea obligatiilor restante este necesara pentru emiterea adresei de...» citeste mai departe aici

  • Distribuirea sumelor platite de contribuabili in contul unic
    • Care este explicatia sumelor care apar intr-o fisa pe platitor de la ANAF, in conditiile in care plata contributiilor sociale se face cu un singur OP? In fisa pe platitor apar: 9909 Venituri ale bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incasate in contul unic, in curs de distribuire 9908 Sume incasate pentru bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, in curs de distribuire 9904...» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni aplicabile agentilor economice care nu detin/utilizeaza casa de marcat conform noii legislatii (speta ANAF)
    • Despre obligativitatea dotarii si utilizarii noilor case de marcat s-a tot discutat in ultima perioada, atat pe acest site, cat si pe site-ul ANAF sau pe pagina de Facebook a institutiei. Astazi, insa, vom aborda acest subiect din perspectiva sanctiunilor pe care le risca operatorii economici care nu indeplinesc obligatiile legale privind dotarea cu noile AMEF. “Ce sanctiune va primi un agent economic care nu are casa de marcat fiscala conforma cu noua legislatie?”, a intrebat un...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016