Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CASS din 2016 si PFA. Care sunt contributiile obligatorii datorate incepand cu 1 ianuarie 2016?

12-Oct-2015
19175

Incepand cu 1 ianuarie 2016 in cazul unui SPRL (societate profesionala cu raspundere limitata) cu doi asociati care vor fi contributiile obligatorii datorate? Veniturile din SPRL sunt singurele venituri obtinute de asociati.



Principalele propuneri legislative din proiectul de lege privind Noul Cod fiscal referitoare la PFA /SPRL pentru anul 2016 sunt urmatoarele:

1. PFA vor datora CAS, chiar daca sunt salariati. Se elimina exceptia care stabileste ca persoanele fizice care realizeaza venituri din desfasurarea activitatilor independente nu datoreaza contributii pentru aceste venituri daca mai realizeaza si venituri din salarii.

Astfel, se instituie obligatia de plata a cotei individuale de contributie de asigurari sociale pentru toate persoanele fizice care realizeaza venituri din desfasurarea activitatilor independente. Totodata, aceste persoane pot opta pentru aplicarea cotei integrale de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor normale de munca, asa cum este in prezent, in vederea stabilirii integrale a punctajului de pensie.

2. PFA vor datora CAS la nivelul cel mai mare dintre venitul realizat si plafonul minim, dar nu mai mare de plafonul maxim de 5 x castigul salarial mediu brut.

- Se elimina posibilitatea de alegere a venitului asigurat la sistemul public de pensii, de catre persoanele fizice care realizeaza venituri din desfasurarea unei activitati independente, care in prezent permite asigurarea in sistem la venitul minim, reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat (pentru anul 2015: 2.415 lei x 35%= 845 lei ).

- PFA care realizeaza venituri peste nivelul plafonului minim lunar, CAS se va calcula la nivelul venitului realizat, care nu poate fi mai mic decat echivalentul reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut, in vigoare in anul pentru care se efectueaza definitivarea contributiei si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig.

3. Platile anticipate de CAS nu se restituie si nu se regularizeaza. Daca venitul realizat, determinat in sistem real, este sub plafonul minim, platile anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale nu se restituie, acestea fiind luate in calcul la stabilirea stagiului de cotizare si la stabilirea punctajului pentru pensionare.

Instituirea acestei masuri este determinata de urmatoarele considerente:

- in cota de contributie individuala de 10,5% este inclusa si cota de 5% aferenta fondurilor de pensii administrate privat, prevazuta de Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

- veniturile fondurilor de pensii administrate privat, provenite din cota de contributie individuala (5%), sunt investite in cursul anului in care sunt virate, motiv pentru care acestea nu pot fi restituite de catre fonduri, la regularizarea contributiei cand rezulta sume de restituit catre contribuabil.

4. PFA nu vor datora CAS, daca in anul anterior au realizat venituri lunare sub plafonul minim. Persoanele fizice care in anul fiscal precedent au realizat venituri sub nivelul plafonului minim, nu depun declaratia men?ionat? mai sus si nu efectueaza plati anticipate cu titlu de contributie de asigur?ri sociale. Daca venitul realizat, in anul fiscal pentru care nu au datorat plati anticipate, depaseste plafonul minim, pentru aceste persoane se stabileste contributia anuala si se plateste in termen de 60 de zile de data emiterii deciziei anuale.

5. Baza de calcul pentru CASS plafonata la de 5 ori castigul salarial mediu brut. deoarece se instituie obligatia de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate asupra tuturor veniturilor realizate de persoanele fizice, se propune introducerea plafonului maxim al bazei lunare de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate, respectiv, baza lunara de calcul asupra careia se aplica cota individual? de contributie nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului de asigurari sociale de stat.

6. PFA nu vor mai plati CASS daca nu obtin venituri, iar daca obtin venituri sub plafonul minim, vor plati CASS la acest plafon. Se elimina conditia privind plafonul minim reprezentand valoarea unui salariu minim brut pe tara pentru stabilirea bazei lunare de calcul a contributiei. In aceste conditii, persoanele care nu realizeaza venituri nu vor mai avea obligatia platii contributiei, iar cei care realizeaza venituri sub plafon, vor plati contributia asupra venitului efectiv realizat.

7. CASS se va regulariza anual. Se propune efectuarea regularizarii anuale a CASS pentru toate veniturile obtinute de persoana fizica, titular al PFA. Astfel, in anul urmator, organul fiscal va calcula baza anuala de calcul, ca suma de baze anuale de calcul asupra carora se datoreaza CASS. Aceasta baza anuala nu va putea depasi plafonul anual maxim reprezentand valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut inmultit cu 12 luni (plafon anual pentru anul 2015: 144.900 lei).

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabriela Ilicea, economist si expert contabil

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "CASS din 2016 si PFA. Care sunt contributiile obligatorii datorate incepand cu 1 ianuarie 2016?":
Rating:

Nota: 3.9 din 35 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Ordinul 1008/2021 privind schema de ajutor HoReCa. Codurile CAEN care pot obtine sprijinul financiar
    • Ordinul nr. 1008/2021 pentru modificarea Procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19, aprobata prin Ordinul ministrului economiei, antreprenoriatului si turismului nr. 991/2021 a fost publicat in...» citeste mai departe aici

  • Incepand cu data de 29 IUNIE 2021 va fi activ formularul electronic de inscriere in cadrul Schemei HoReCa
    • Ministerul Economiei anunta ca incepand cu data de 29 iunie 2021 va fi activ formularul electronic de inscrier in cadrul Schemei HoReCa. Confom unui comunicat de presa MEAT, va fi lansata etapei de inscriere in cadrul schemei “Horeca” prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata...» citeste mai departe aici

  • OUG 51/2021 proroga mai multe termene prevazute de Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
    • Ordonanta de urgenta nr. 51/2021 privind prorogarea termenelor prevazute la art. II pct. 9 si art. III din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si aprobarea unor masuri fiscal-bugetare a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 606 din 17 iunie 2021. Conform actului normativ care a intrat in vigoare in data de 17 iunie 2021, termenele pentru activitatea de solutionare a contestatiilor formulate impotriva...» citeste mai departe aici

  • Cele mai utile beneficii extrasalariale oferite de angajatori
    • Este o practica frecventa pentru angajator ca acesta sa ofere, pe langa salariu, o serie de facilitati extrasalariale angajatului. Cele mai utile pentru angajator sunt cele care beneficiaza de scutiri de impozit sau deduceri. In ceea ce-l priveste pe angajat, acesta este interesat de o serie de beneficii extrasalariale, care fie ii aduc avantaje la bugetul personal, fie ii ofera diferite inlesniri. Bonuri de masa Aceasta este una dintre facilitatile cele mai larg raspandite in mediul privat si...» citeste mai departe aici

  • Formularele fiscal-contabile pot fi gata in 2 minute!
    • Stii cate formulare trebuie sa completezi daca firma ta detine o casa de marcat electronica dotata cu jurnal fiscal? Nu mai putin de 8! Dar pentru registrul de casa, stii cate formulare iti cere legea sa completezi zilnic, in dublu exemplar? Minimum 4: chitanta, dispozitia de plata / incasare, imputernicirea, decontul de cheltuieli / deplasare. Sa mai vorbim de sutele de formulare SSM obligatorii ori de formularele GDPR? Din pacate, traim in Romania si activitatea legala a unei firme, mica...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021
    • Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica un Proiect de Ordin pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2021 a operatorilor economici Conform proiectului, raportarile contabile la 30 iunie 2021 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor pâna cel mai târziu la data de 16 august 2021. Nedepunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021 in conditiile prevazute de ordin se sanctioneaza conform prevederilor art. 42 din legea contabilitatii....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016